Na rare beweging opeens pijnlijke bobbel op mijn hand/pols

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

Na rare beweging opeens pijnlijke bobbel op mijn hand/pols

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 09:32

Wou gisteren op een jong paardje stappen, maar deze schrok en maakte een gekke bokkensprong, ik had net mijn voet in de beugel om op te stappen en heb in mijn rechterbeen nog bijna geen kracht op af te zetten ivm operatie aan achillespees, dus trok me snel aan mijn handen omhoog en kon nog redelijk opstappen op die manier. (zal er wel knullig uitgezien hebben :+ ).
Maar terwijl ik zit voel ik al dat er in mijn hand iets fout zit, maar vooruit, heb al polsproblemen dus verder niet bij nagedacht en gereden, deed wel veel pijn.
Eenmaal thuis zag ik dat er op de overgang van je hand naar je pols een rare bult zit lijkt op die knobbel aan de zijkant maar dan in het midden, heb nu dus 2 van die bobbels, hij voelt hard en kan hem niet wegduwen, en als je dr aan zit ga ik echt door de grond. Heb wel gewoon kracht in mijn hand, maar naar beneden bewegen gaat bijna niet, en omhoog bewegen kon ik al moeilijkivm andere problemen.
Ik heb al eens een ganglion gehad, daar lijkt het op, maar dit doet zoveel meer pijn, weet iemand wat dit is of hoe het kan?

Dit is ongeveer hoe het eruitziet, plaatje via google.

Afbeelding

xTweetyx

Re: Na rare beweging opeens pijnlijke bobbel op mijn hand/pols

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:35

denk dat je het besten even de huisarts moet bellen.

mijn broer had dat eerst ook, niets aan gedaan(natuurlijk)
na 2 maanden moest hij naar ziekenhuis(sleutelbeen gebroken)
toen liet hij meteen foto maken van zun hand, was tie gebroken geweest,
gelukkig wel recht genezen,

zou wel de huisarts bellen.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:38

ik zou als ik jou was een foto laten maken van je hand.

tijd geleden is er een stalgenootje van mijn paard afgedonderd.
haar mams zei dat ze nogal kleinzerig en daardoor gingen ze maar afwachten om naar de spoed te gaan, het arme kind heeft een week met een gebroken schouder rondgelopen...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:41

Hmmm ik zou ook meteen zeggen ganglion, die heb ik ook ooit eens gehad. Maar aangezien je zoveel pijn aangeeft lijkt het me inderdaad verstandig toch even door een arts te laten nakijken. Wellicht krijg je nog veel meer last als je hiermee blijft lopen.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:43

Het lijkt mij idd ook een ganglion maar als het zoveel pijn doet zou ik toch langs de huisarts gaan.
Ik heb zelf ook een ganglion op mijn pols (ook ontstaan na een rare beweging) maar daar heb ik helemaal geen last van..

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:44

Wirobelgje schreef:
tijd geleden is er een stalgenootje van mijn paard afgedonderd.
haar mams zei dat ze nogal kleinzerig en daardoor gingen ze maar afwachten om naar de spoed te gaan, het arme kind heeft een week met een gebroken schouder rondgelopen...

haha dat lijkt mijn moeder wel :P
aantal jaren gelede was ik met mijn voet(blote voeten)tegen een steen aan gelopen, ik kon niet eens meer op men tenen lopen,ook niet op de bal van men voet.
men moeder helemaal boos, dat ik me niet moest aanstellen,

na ander halve week toch naar de dokter omdat ik er nog niet op kon lopen,
aantal botjes in men voet gebroken die nu aan het genezen waren,

wat een schuldgevoel had men moeder :oo

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:57

Die heb ik ook op me pols zitten, die heb ik al 3 x weg laten halen maar het kom steeds terug en nu heb ik er 2 zitten.
Ik heb die meer dan 10 jaar geleden gebroken gehad en nu zit er een scheurtje in me pees waardoor er nu vocht uit komt zeggen ze.
Als ik het teveel belast wordt het groter.
Het beste is idd even naar de huisarts toe.
Maar ik wordt door gewezen naar het ziekenhuis waar ze het leeg spuiten.

http://i587.photobucket.com/albums/ss31 ... a002-1.jpg
http://i587.photobucket.com/albums/ss31 ... hia001.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:59

Het lijkt me toch een ganglion , ik heb er ook 1 gehad waar ik ontzettend veel pijn aan had.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 10:42

Heb aan mijn andere hand idd ook een ganglion gehad, spuiten hielpen niet dus uiteindelijk operatief weggehaald, en nu blijft ie weg. Weet wel dat ik dat ding erg lastig vond, maar kan me niet zoveel pijn herinneren.
Als ik mijn hand opzij naar buiten beweeg gaat mijn pink tintelen, super vaag.

emma7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:45

Zou ie niet gedisloceerd (uit de kom) kunnen zijn? Da's erg pijnlijk. Zou toch even langs de huisarts.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 10:59

Had voor de zekerheid de assistente ff gebeld, maar moet het afwachten. Maar ben toch wel erg nieuwschierig wat het is, maar dat kon ze zo niet zeggen, maar het was niet gebroken volgens haar.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:04

Ik zou ook zeggen ganglion...
Heb er zelf al 4 operatief laten verwijderen....
En nou zittie er weer ;(
Bij mij drukt 't op bepaalde zenuwen waardoor ik er veel last van had/heb. Daardoor ook de keus dat ik het telkens weg heb laten halen.
Maar zou toch even adviseren om langs de huisarts te gaan als je er zoveel last van hebt. Een assistent kan door de telefoon niet zien of iets wel of niet gebroken is...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:07

Mijn eerste ingeving is ook een ganglion. Heb er twee keer eentje gehad. De eerste is leeggezogen op de poli, de tweede is vanzelf weggegaan na een dagje muren schilderen met een roller. :))

Maar als het zo'n pijn doet, dan kan het idd raadzaam zijn om even langs je HA te gaan. Voor hetzelfde geld is er iets gebroken of uit de kom. Hoe kan een assistente trouwens over de telefoon zien of het al dan niet gebroken is? :?

[Edit] Renske zegt hetzelfde (sorry, had je reactie niet gezien toen ik begon met typen).

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 15:05

Omdat ik hem wel alle kanten op kan draaien en buigen kan ie niet gebroken zijn volgens assistente, maar omdat ik hem niet gestoten had oid kon het ook niet gebroken zijn. Geloof ook niet dat dr echt wat kapot is, maar het is wel vervelend en pijnlijk. Mijn vriend wees mij er tussen de middag op dat mijn middelvinger bleker was dan de rest. Nou ja als het morgen nog zo zeer doet zal ik wel opnieuw bellen.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:10

Het lijkt idd op een ganglion. Ganglions kunnen wel en niet pijnlijk zijn. Ik heb er eentje gehad op mijn hand, na een poosje was ie ineens weg. Heb er ook eentje op mijn voet. Die doet alleen pijn als mijn schoen er tegen drukt. Toch zou ik het ook even laten nakijken door je huisarts. Je weet nooit zeker of er niet toch iets meer aan de hand is.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:43

Zonnebloem schreef:
Heb aan mijn andere hand idd ook een ganglion gehad, spuiten hielpen niet dus uiteindelijk operatief weggehaald, en nu blijft ie weg. Weet wel dat ik dat ding erg lastig vond, maar kan me niet zoveel pijn herinneren.
Als ik mijn hand opzij naar buiten beweeg gaat mijn pink tintelen, super vaag.

Ik denk dat de ganglion tegen een zenuw drukt, dat zou de pijn en tintelingen verklaren. Zal het wel aan de huisarts laten zien want die pijn klinkt niet fijn!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:03

Ik had nog nooit van een ganglion gehoord. Net even gegoogled, en ja, weet nu bijna zeker dat ik er 1 op mijn hand heb. Ben er nooit mee naar de ha geweest, dit omdat ik er eigenlijk bijna nooit last van heb.

TS: als je vinger heel wit wordt zou ik toch maar even foto laten maken en iniedergeval na laten kijken, zenuw beklemd?

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:13

Ik heb ook zoiets gehad, bij mij was het een ontsteking in de pees. Is na 2 maanden vanzelf weggegaan! :)
Sterkte!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 10:02

Zit nu ff te twijfelen, de bult lijkt wel iets kleiner, maar af en toe is mijn middelvinger opeens helemaal wit en koud, en dan gaat dat opeens ook weer weg, heel vaag. Maar ben bang dat als ik bij de HA kom dat ie dan weer boos word, hij wil eigenlijk niet dat ik op wat voor paard dan ook stap en als ik dan weer aankom met iets wat bij de paarden gebeurt is zal ie niet blij zijn vrees ik. Denk dat ik het nog ff aankijk tot na het weekend.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:16

En als je verteld dat het naast je paard is gebeurd?
Ik zou er toch zeker even naar laten kijken hoor, zeker als je vinger nog helemaal wit en koud word.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:20

wat heeft je huisarts te beslissen over of jij op een paard stapt of niet? :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 11:25

Zonnebloem schreef:
Zit nu ff te twijfelen, de bult lijkt wel iets kleiner, maar af en toe is mijn middelvinger opeens helemaal wit en koud, en dan gaat dat opeens ook weer weg, heel vaag. Maar ben bang dat als ik bij de HA kom dat ie dan weer boos word, hij wil eigenlijk niet dat ik op wat voor paard dan ook stap en als ik dan weer aankom met iets wat bij de paarden gebeurt is zal ie niet blij zijn vrees ik. Denk dat ik het nog ff aankijk tot na het weekend.

Ik zou gewoon langs gaan want het is niet de bedoeling dat jij in het ergste geval voor altijd met een dove vinger rondloopt omdat de doorbloeding en zenuw bekneld is nu. Als dat ernstig genoeg is en lang genoeg duurt krijg je functieverlies van je vinger. Dus gewoon toch gaan en desnoods zeg je dat je aan het sporten was (basketbal of zo ;-) ) maar je hebt toch geen verantwoording aan je arts af te leggen (of heb je één of andere conditie waarom je niet zou mogen paardrijden ?)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:58

In de beginpost staat de TS al polsproblemen heeft, en dat ze pas is geopereerd aan de achillespees.
Dus zou best eens kunnen dat haar huisarts heeft aangeraden niet te paard te gaan. :)

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 13:04

Vingers beginnen nu ook te tintelen dus toch HA ff gebeld, maar is geen plek meer. Als het maandag nog zo is kan ik weer bellen. Er zit 1 echt mega vervelende assistent daar en die had ik nu dus aan de lijn. Maar als het erger word bel ik vanavond toch spoedpost (denk ik, vingers horen niet te tintelen en wit te worden).
Maar omdat ik afelopen jaar 3x achter elkaar een fikse hersensschudding opgelopen heb bij de paarden en daardoor nu een geheugen als een zeff wil de HA niet meer dat ik rijdt. Ik vind dat onzin maar dan moet je dus niet nieuwe blessures oplopen door paarden. Achillespees was ook door een paard, dus vandaar dat ik dr tegenop zie om te zeggen dat ik toch weer op een (jong) paard gekropen ben.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:24

En evt naar het ziekenhuis naar de eerste hulp inderdaad? Tot na het weekend wachten als er iets mis zou kunnen zijn zou ik niet doen, zeker niet als het ook nog pijn doet.
Hmmm klinkt alsof je veel rijdt op jonge paarden en dus regelmatig een akkefietje hebt, tja dat kan. Toch zou je HA je gewoon moeten helpen lijkt mij.