Facings, wie heeft er ervaring mee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Facings, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 22:27

Ik zit al zo lang te twijfelen om facings te laten plaatsen. Vroeger heb ik 4 jaar lang met een beugel gelopen, en nu staat 1 tand weer helemaal naar voren. Ik ben daarvoor al bij een orthodontist geweest en die wilde mijn hele gebit gaan ombouwen. Terwijl het mij om 1 tand gaat. De rest staat vrij netjes en blijft ook zo staan de laatste jaren. Het fenomeen facing klinkt mij als muziek in de oren. Maar toch durf ik het niet omdat ik nooit iemand heb gesproken, of gezien die dit heeft.
In de zoekfunctie kon ik wel het een en ander vinden, maar zou zo graag eens foto's willen zien. En ook ben ik erg benieuwd of het tandvlees boven de facing gaat verkleuren / grijs wordt.
Hopelijk zijn er hier mensen met ervaringen, foto's en tips waar ik het beste terrecht kan.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:45

Ik had er nog nooit van gehoord, maar het klinkt wel handig. Ik heb zelf het beetje hetzelfde als jij. Mijn voortanden (en snijtanden, maar dat boeit me niet zo) staan niet helemaal mooi, maar als ik dat wil herstellen met een beugel, ben ik twee jaar bezig. Plus dat het veel kost. Dat was het me tot nu toe niet waard.

Ik kan op google ook niet meteen zo 1,2,3 goede info/plaatjes vinden. Ik ga even dit topic volgen. :D
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 27-07-10 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

jammerr

Re: Facings, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:49

ik heb 2 facings op mijn voortanden..nu inmiddels al 3 jaar gok ik..je ziet er niets van, zijn gewoon gelijk echte tanden..kost een paar centen maar dan heb je ook echt iets moois!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:50

Mijn zusje heeft deze ooit laten plaatsen, omdat ze tussen haar voortanden een spleet had, die ze heeft laten opvullen.
Het resultaat is mooi, en ziet er ook -in haar geval- natuurlijk uit. Echter kan ze deze nooit meer laten bleken of lichter laten maken, terwijl ze inmiddels na een jaar of tien, toch enigszins aan het verkleuren gaan. Wel iets om rekening mee te houden dus. Wellicht kun je ooit nieuwe laten plaatsen, maar het materiaal waarvan de facings gemaakt zijn, kun je dus niet bleken iod.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 22:51

Nee het is moeilijk echt informatie uit de eerste hand te krijgen. Op internet staan allemaal verkooppraatjes van klinieken.
Jammer heb je een foto van tanden hoe het er nu uitziet? En waarom heb jij voor facings gekozen?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:53

Voelt het niet vervelend ofzo? Want je tand wordt natuurlijk wel dikker/breder.

@Irma, ik las op de eerste website die ik tegenkwam dat je ze dan idd zal moeten vervangen en dat ze maar 10 jaar ofzo meegaan.

@Jammerr, ik ben erg benieuwd naar voor en na foto's :D TS vast ook. (Pb kan natuurlijk ook.)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 22:54

Dat wist ik inderdaad, Irma_maandag, daarom ben ik nu bezig met bleken. Als dit klaar is, en ik erger mij nog steeds aan de scheve tand, dan ga ik toch voor de facing. Die wordt aangepast op mijn witte tanden, en mocht de rest later verkleuren, kan ik die bijbleken.
Welke facings hebben jullie (familie) trouwens, composiet of porcelein?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:55

Zoek een willekeurige foto van een willekeurige Amerikaanse ster en je hebt vaak al facings in beeld.
Hoe ver staat de tand naar voren?
Ik betwijfel of facings in jouw geval nut hebben
Tandvlees reageert niet op goed gemaakte facings.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 23:15

Moeilijk uit te leggen over internet, ik gok op 4 mm? halve cm?
waarom hebben facings geen nut denk jij in mijn geval?

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:21

Ik heb er ook twee op mijn voortanden. Op een een klap gehad (van paard) en die was dood en werd donker. voor het mooie beide facings. Je kunt dus niet meer in een appel, stokbroodje of toffee-achtig iets bijten. Ik breek dat soort dingen altijd in stukjes, maar soms, eens per anderhalf jaar ofzo... vergeet ik dat. dan bijt ik op een mueslireep ofzo en weg is facing rechts. Echt ellende, want dan loop je met dat zwarte stompje... dan kun je facing (als je 'm niet kwijt bent en ik heb heeeel wat keren met zweet in handen gezocht) hem ff vastplakken met kukident en dan weer naar tandarts... En altijd op de slechtste momenten. Dus voor het mooie zou ik het nooooooit meer doen..

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 23:25

Dat meen je! wat genant is dat := , daar moet ik ook niet aan denken.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:28

Pfoe, zit dat zo slecht bevestigd. Dat is wel onhandig. Zeker met voortanden. Dat lijkt me zeker een reden om het niet te doen.

Als je nou gewoon prima tanden hebt, alleen ze een beetje rechter wil en later spijt krijgt, kunnen ze dan zonder beschadeging er weer vanaf? Of is je oorspronkelijk gebid dan helemaal naar de filestijnen? Want ze ruwen de boel wel op...

@gabyfedde Het verbaast mij al hoeveel ze ermee kunnen. Mijn eerste gedachte was ook dat je problemen krijgt met tanden die naar voren staan.

Edit:
Ik zit nog wat te google en kom de volgende plaatjes tegen:

Voor
AfbeeldingAfbeelding
Na
AfbeeldingAfbeelding

Wtf! Er staat dat er minimaal geslepen wordt.
Komt overigens van: http://www.esthetische-tandheelkunde.nl/pagina1.html

Slijpen lijkt me wel een nadeel. Als het dan niet bevalt, hebben ze wel aan je tanden lopen slepen. Daar wordt je orginele gebid zonder facings ws niet beter van.

Nogmaals edit, nog twee voorbeelden gevonden:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Behoorlijk extreme standveranderingen.

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:25

de 2 onderste plaatjes hebben imo niets met facings te maken, er is daar het 1 en ander getrokken en onder en boven een frame geplaatst. (Zie de haakjes) Misschien dat er facings geplaatst zijn op de tanden waar de haakjes om steunen trouwens zie ik net!

Verder zijn facings vaak een mooie oplossing bij een dode (dus vaak verkleurde) tand. Er iets hards mee afbijten wordt idd afgeraden. Ik weet niet of je scheve tand er echt mee geholpen is, maar zou gewoon eens advies aan jou tandarts vragen :j

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:28

Ah, dat zou kunnen natuurlijk. Klinkt wel een stuk logischer. Ze stonden wel in het rijtje met resultaten van facings. Maar lijkt idd stug dat dat alleen facings zijn.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 12:11

Het lijkt wel of bij dat bovenste plaatje dan voortand die het meest naar achter stond, iets is opgehoogd zodat ze beide iets naar voor staan.
Ik ga toch eens bij mijn eigen tandarts langs voor advies, ben benieuwd wat die zegt erover.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:20

_Noah schreef:
Het lijkt wel of bij dat bovenste plaatje dan voortand die het meest naar achter stond, iets is opgehoogd zodat ze beide iets naar voor staan.
Ik ga toch eens bij mijn eigen tandarts langs voor advies, ben benieuwd wat die zegt erover.

Inderdaad.
Ik zou het zeker aan je tandarts vragen. En desnoods een second opinion bij een andere tandarts.
Met composiet kan een heleboel tegenwoordig.
Heb je een foto waar je tanden op te zien zijn? (Uiteraard via pb).

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:23

Ik heb ze wel want ik had na twee beugelbehandelingen en 9
getrokken elementen keigele tanden, het was geen gezicht.
Ik heb twee facings voor en twee kronen, als een facing niet lukt dan
gooi je er gewoon een kroon overheen, mijn tandarts heeft niets
gerekend voor de kroon en ik ben heel erg blij met het resultaat.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:38

lisa_pluisje schreef:
Ik heb twee facings voor en twee kronen, als een facing niet lukt dan
gooi je er gewoon een kroon overheen, mijn tandarts heeft niets
gerekend voor de kroon en ik ben heel erg blij met het resultaat.

Je praat er wel heel simpel over. Bij een kroon wordt de hele tand weggeslepen tot een stompje en is best ingrijpend. En denk dat jij geluk hebt met jouw tandarts, want het is niet normaal dat je zomaar een gratis kroon krijgt (kost normaal zo'n 500 euro, de helft is honorarium tandarts en andere helft techniekkosten laboratorium).

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:25

Dat komt omdat de facing niet bleef zitten, wellicht is hij de rekening vergeten
maar het is nu al een paar jaar geleden dus dat ga ik echt niet oprakelen.
Ik ben wel heel blij met het resultaat, was het me echt wel waard.
Groetjes

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:31

Ik lees even mee, vind dit wel interessant.
Goh, ik wist helemaal niet dat je niet op iets mocht bijten als je facings hebt! Wat ontzettend irritant lijkt me dat.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:32

lisa_pluisje schreef:
Dat komt omdat de facing niet bleef zitten, wellicht is hij de rekening vergeten
maar het is nu al een paar jaar geleden dus dat ga ik echt niet oprakelen.
Ik ben wel heel blij met het resultaat, was het me echt wel waard.
Groetjes

Zou ik ook niet doen ;)
Maar het kan natuurlijk dat hij het uit coulance gedaan heeft.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:43

Ik heb ook 5 facings op mijn snijtanden. De vullingen die er voor de tijd inzaten verkleurden telkens en toen kwam de tandarts op dit idee. Ze vinden steeds wat nieuws uit. Volgens mij heb ik ze nu zo'n jaar of 8 en ze bevallen me prima. Niks geen last. Kan ook wel van een appel bijten. Er is mij niet gezegd dat dat niet zou mogen. De tandarts heeft 1 x een patient terug gehad bij wie de facing was los gelaten. Maar dat is al weer een tijdje geleden. Ook het tandvlees verkleurd niet, ze blijven echt heel mooi. Nu zulen de technieken wel weer beter zijn dan toen, dus alles wordt gewoon beter. Ik zou het doen, je zult zeker geen spijt krijgen.

Lieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:18

Ik heb 2 facings, op de tanden naast mijn voortanaden. Die 2 tanden daarnaast zijn zooo klein, dat ik zonder facings net een konijntje ben ;) Heb ze al zo'n jaar of 5 en ben 4 x terug geweest om nieuwe te laten plaatsen. Soms eet ik een te hard broodje, en weg is facing.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:42

Mag ik vragen wat voor kostenplaatje hier ongeveer aan vast zit? En heb je dan ook garantie of kost het je elke keer als er weer een af valt hetzelfde bedrag?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 21:23

Zal morgen wat uitgebreider reageren. Maar van sommige reacties schrik ik wel. Helemaal over de " als het niet lukt kun je altijd nog een kroon nemen" := .
Lieke je zegt dat je zon 5 jaar facings hebt en al 4 keer bent terug geweest. Dat is best veel? Het lijkt mij niet handig als ze afbreken. Ben nog steeds sterk in twijfel, omdat het 1 tand is. Ik zal morgen de tandarts bellen voor een afspraak. En weet eigenlijk al dat hij gaat zeggen dat het zonde is. Maar hopelijk heeft hij tips ;)