Spoed, anticonceptie pil, stoppen met doorslikken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Spoed, anticonceptie pil, stoppen met doorslikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 20:49

Hallo!
Ik heb op internet, de bijsluiter en hier op bokt al druk zitten zoeken dus vandaar nog een anticonceptiepil topic maar met een niet eerder gevonden vraag..

Aangezien ik eigenlijk vandaag wil stoppen met doorslikken, een spoedje in de titel :).

Ik ben nu schat ik 3 maanden de anticoncepti pil aan het door slikken (stediril 30). Aangezien ik overal losse strips had liggen met hier en daar wat pillen had heb ik deze opgemaakt. Nu heb ik niet bijgehouden wanneer ik inprincipegestart ben met het slikken. Het kan dus zijn dat ik in principe dus in de eerste week van mijn strip zou zitten, maar ook in de tweede of de derde. Ik heb echt geen idee.. Nu wil ik graag stoppen omdat ik steeds elke dag een klein beetje bloed verlies. Ik ben gaan doorslikken omdat ik juist geen zin had in al dat bloed :+ dus ik vind het wel weer ff mooi geweest. Nu ben ik benieuwd als ik dus vanavond stop, ik wacht een week(stopweek dus) en ik begin weer aan een nieuwe strip, of ik dan gewoon veilig ben. (Ik gebruik geen condooms met mijn vriend, ik weet dat er reacties zullen komen met 'stel je niet aan', maar mijn vriend wil dit niet dus dan hebben we gewoon een maand geen seks.. dus dat wil ik eigenlijk ook niet en wil gewoon weten of ik veilig ben ja of nee.
Ik heb de indruk namelijk van wel naar wat ik op internet lees, maar omdat ik dus geen idee heb of ik een complete strip af heb of een halve. Mijn moeder gaf aan dat als je drie weken de pil slikt elke week die je erna slikt eigenlijk er voor zorgt dat je in je laatste week blijft, dus als je stopt dat je ongesteld wordt en gewoon veilig bent als je weer netjes aan een nieuwe strip begint na een week.

Beetje warrig verhaal denk ik, maar wie kan me helpen.

Groetjes Chantal.

RelarDevi

Re: Spoed, anticonceptie pil, stoppen met doorslikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:51

Als ik goed begrijp slik je al een heel tijd door? Of zeker pas nog ongesteld geweest?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 20:52

Ik slik nu 3 maanden door schat ik :) . Maar ik verlies tussendoor steeds wat bloed dus vandaar dat ik wil stoppen en dan gewoon ongesteld wil worden wanneer ik het ook weet. Dus gewoon weer netjes 1 strip slikken, stopweek, 1 strip slikken, stopweek ipv doorslikken :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:53

Gewoon stoppen en dan na een week weer beginnen. Geen probleem.

Dat bloedverlies is gewoon een doorbraakbloeding, heb je veroorzaakt door het zo lang doorslikken. Als je een week stopt is dat weer over :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:54

Sorry.toetsenbord.stuk.
Je.kunt.met.doorslikken.op.ieder.gewenst.moment.stoppen.
Dan.na.7.dagen.weer.beginnen.met.je.nieuwe.strip.
Al.die.tijd.veilig,ik.doe.het.ook.zo.

RelarDevi

Dan neem je nu een stopweek en daarna ga je gewoon door. Moet geen probleem zijn. Je hebt al 3 mnd geen eisprong gehad en dat gaat niet opeens beginnen als je ergens een stopweek neemt.

Hawai

Je bent 3 maanden de pil aan het doorslikken, maar hoe lang slik je die pil al, oftewel hoelang ben je al aan deze pil?
Als je die pil al langer gebruikt dan ben je voor 90 procent veilig, maar als je pas 3 maanden geleden begonnen bent met slikken dan zou ik nog even voorzichtig aan doen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:57

Ik betwijfel of het wel zo veilig is als sommigen hier beweren. Welke pil slik je trouwens? Iedere dag dezelfde of per week een andere?
Wanneer je nu zomaar stopt en je weet niet hoe ver je in je pilstrip bent met slikken, heb je dus ook geen idee in welke fase van je menstruatiecyclus je zit. En of je dus veilig seks kan hebben of niet.
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en even contact opnemen met je huisarts voor advies. En in de tussentijd zeker geen onbeschermde seks hebben.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:58

Gewoon nu stoppen, volgende week op dinsdag weer een pil innemen en dan is het gewoon weer veilig :)
Ik slik mijn pil ook vaak door, ben altijd erg heftig ongesteld dus slik ik de pil tot ik een doorbraakbloeding krijg en dan stop ik meteen, geen problemen mee gehad. Succes ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:59

Als je nu een stopweek inlast, is er niet zoveel aan de hand. Zoals iemand anders al zei heb je nu last van een doorbraakbloeding.

Ik weet niet precies waarom je je pil zo lang doorslikt, maar als het wegens je menstruatie is oid dan zou je eens kunnen kijken naar een Mirena spiraaltje. Deze werkt voor 5 jaar en er zitten hormonen in verwerkt die voorkomen dat je ovuleert en daardoor ben je niet vruchtbaar. Daarnaast voorkomt de vorm van de spiraal ook nog eens een innestelling bij een eventuele bevruchting.

@Heino: een vrouw die de pil slikt heeft in principe geen cyclus, want er vindt geen eisprong of ovulatie plaats. De pil houdt door middel van hormonen als het ware je lijf voor de gek.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:59

Je kan ALTIJD stoppen, mits je geen pil heb die verschillende hormoonhoeveelheden heeft.
En je minimaal 3 weken wel hebt geslikt.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 21:00

Heino, ik heb de stediril 30. Hierin zit in elke pil hetzelfde. Wat ik me dus afvroeg is dus dat je eigenlijk als je doorslikt je na de eerste strip standaard in de derde week zit omdat je dus daarna sowieso ongesteld wordt, dat zou niet moeten kunnen als je bijvoorbeeld in de eerste week zit?

De anticonceptiepil slik ik al een paar jaar, deze pil ook al een langere periode. Op het doosje wat ik nu heb is van april 2010. Daarvoor had ik hem ook al.
Zou wel fijn zijn als het zo makkelijker werkt met die stopweek en het beginnne met slikken. Ik vind het doorslikken wel erg fijn, alleen nu vond mijn lichaam het wel mooi geweest :) .
Wel raar dat dit niet op de bijsluiter staat, denk dat een hoop vrouwen doorslikken helemaal niet erg zullen vinden :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:01

Je kan gewoon stoppen, dan wordt je 'ongesteld' (doorbraakbloeding). En tenzij je graag seks hebt in die periode, zie ik niet in wat het probleem is. Want daarna begin je weer aan een nieuwe strip, lijkt me.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 21:01

Pletje, dat is inderdaad wat mijn moeder bedoelde dat je dus eigenlijkg een cyclus hebt maar dat kon ik dus op internet moeilijk vinden.. Dus dat wilde ik checken :)

En een spiraaltje dat wil ik nu niet, ik ben pas jong en wil straks toch ook een keer aan kinderen beginnen. Hoor daar ook (misschien ook wel broodje aap) verhalen over dat het moeilijk zwanger worden is enzo?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:02

Pletje123 schreef:
@Heino: een vrouw die de pil slikt heeft in principe geen cyclus, want er vindt geen eisprong of ovulatie plaats. De pil houdt door middel van hormonen als het ware je lijf voor de gek.

Ohja dat was zo ja! Maar toch zou ik er niet zomaar vanuit gaan dat je nu gewoon onbeschermd seks kan hebben en na een week weer beginnen met de pil :) Straks zit je met een (ongewenste) zwangerschap omdat je niet ff contact opgenomen hebt met je huisarts voor advies :)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:03

Toen ik nog de pil (door)slikte, hield ik helemaal niet bij wanneer ik eigelijk een stopweek had moeten hebben. Ik nam gewoon een stopweek wanneer het nodig was (doorbraak bloedingen of vaak buikpijn). Naar mijn weten ben je dan gewoon veilig. Net als in een gewone stopweek.

@Heino
Volgens mij stel je die cyclus gewoon uit en is dus zo'n uitgestelde stopweek in principe hetzelfde als een gewone stopweek.

Edit: oh, allemaal dezelfde reacties alweer boven mij :+
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 27-07-10 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:03

helemaal veilig is de pil nooit.

Heb ik ervaring mee twee keer zelfs.

maar gewoon nu een stopweek en dan weer opnieuw beginnen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:04

Heino schreef:
Pletje123 schreef:

Ohja dat was zo ja! Maar toch zou ik er niet zomaar vanuit gaan dat je nu gewoon onbeschermd seks kan hebben en na een week weer beginnen met de pil :) Straks zit je met een (ongewenste) zwangerschap omdat je niet ff contact opgenomen hebt met je huisarts voor advies :)

Technisch gezien kan dat dus wél, want je bent gewoon beschermd, juist omdat er geen eisprong en ovulatie plaats vind. Ook word een vrouw in de stopweek niet echt ongesteld, maar heeft ze een doorbraakbloeding.

Dit staat allemaal overigens gewoon in de bijsluiter van de pil. (Bij die van mij tenminste wel.)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 21:06

San87, over het doorslikken en het daarna veilig zijn zie ik niet in de bijsluiter staan :) Wel over wat als je een pil vergeten bent enzo :).

Vind het fijn om te horen dat er een hoop meiden/vrouwen hier zijn die dit dus geregeld doen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:07

Heb de pil al jaren niet meer (heb de Nuvaring, stuk makkelijker :P) maar bij de pil is het toch zo dat wanneer je een pil in week 1 vergeet het ernstiger is dan wanneer je m in week 2 vergeet? Vraag me af hoe het dan zit als je door slikt. Heb je dan ook die verschillende weken als het ware of heb je week 1, 2, 3 en daarna continu week 3?

Hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel :+

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:07

@Heino: vaak duurt het ontpillen wel iets langer dan een week. In principe hoor je tijdens een stopweek niet vruchtbaar te zijn. Een gemiddelde cyclus duurt 28 dagen, met op dag 14 de eisprong. De menstruatie die je hebt bij het slikken van de pil is meer een ontrekkingsbloeding. Je baarmoeder maakt namelijk wel steeds slijm aan wat er op een gegeven moment uit moet.

En ik kan me voorstellen dat je tijdens "de bloederige fase" liever geen sex hebt :Y)

De HA kan je sowieso bellen voor advies.

@TS: ik zou de HA iig ook bellen vanwege het feit dat je eigenlijk niet helemaal tevreden bent over je anticonceptie, althans, die conclusie trek ik zo bij het lezen tussen de regels door. Er zijn alternatieven waarbij je geen pillen hoeft te slikken, geen doorbraakbloedingen krijgt en waarbij je voor langere tijd beschermd bent tegen een zwangerschap :)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:08

Knoffer schreef:
Toen ik nog de pil (door)slikte, hield ik helemaal niet bij wanneer ik eigelijk een stopweek had moeten hebben. Ik nam gewoon een stopweek wanneer het nodig was (doorbraak bloedingen of vaak buikpijn). Naar mijn weten ben je dan gewoon veilig. Net als in een gewone stopweek.

@Heino
Volgens mij stel je die cyclus gewoon uit en is dus zo'n uitgestelde stopweek in principe hetzelfde als een gewone stopweek.

Edit: oh, allemaal dezelfde reacties alweer boven mij :+

zo deed ik t ook..net wanneer het mij uitkomt.. ik hou al eeuwen niet meer bij wanneer ik in week 1/2/3 oid zit..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:17

ChantalSmook schreef:
San87, over het doorslikken en het daarna veilig zijn zie ik niet in de bijsluiter staan :) Wel over wat als je een pil vergeten bent enzo :).

Vind het fijn om te horen dat er een hoop meiden/vrouwen hier zijn die dit dus geregeld doen.

Waarom zou je daarna niet veilig zijn? Heeft je dokter je niet voorgelicht toen je voor de pil kwam?

De bijsluiter gaat er vanuit dat je de pil gebruikt zoals zij dat voor ogen hebben, maar als je je een beetje verdiept in de werking van de pil, zie je meteen dat doorslikken niet erg is en dat je gewoon beschermd bent als je een stopweek inlast na drie maanden (voorbeeld) doorslikken.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:19

Zoiezo als je al langer de pil slikt kan hij tot een paar maanden nog doorwerken. Mijn collega kreeg te horen dat het bij haar wel een half jaar kon duren voordat ze zwanger zou kunnen raken, dankzij de pil. Dus over veiligheid, ikzelf wacht toch altijd tot ik weer met de pil begin, maar het hoeft niet aangezien hij die week gewoon doorwerkt.

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:21

Misschien handiger om dan een prikpil te nemen.... Vergeet je het ook niet zit je ook niet meer de strips te rotzooien....
Ik slik meestal 2-3 maanden door en dan weer ff de periode... dat gaat altijd goed... 1 week stoppen en dan weer slikken