Zwart stipje dat wegzweeft voor oog

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

iefke

Zwart stipje dat wegzweeft voor oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 08:22

Sinds een paar weken heb ik last in voor mijn linkeroog van een zwart ministipje wat steeds wegzweeft. Vooral bij mijn beeldscherm, of als ik naar iets wits kijk. Het lijkt wel een klein vliegje. Het lijkt ook steeds erger te worden. Iemand een idee?

Amanda__

Re: Zwart stipje dat wegzweeft voor oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:23

even langs de dokter gaan?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:25

jaren geleden heb ik dat ook gehad! uiteindelijk werd ik er bijna gestoord van. het is vanzelf weer weggegaan, ben er nooit achter gekomen wat het nu was.....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ieh, ik heb laatste een documentaire gezien over parasieten in het menselijk oog, en moest hier gelijk aan denken :=
Is het niet gewoon een vuiltje op je netvlies? Ik zou inderdaad even naar de dokter gaan. In de spiegel kun je niets vinden neem ik aan?

Moontje1991

Kijk eerst eens goed in de spiegel het kan zijn dat er een stukje verf of iets anders vlaks in je oog zit.
Als dat niet zo is denk ik aan vermoeidheid of het begin van een micrane aanval (sorry ik heb geen idee hoe je het schrijft).
Ik heb het zelf altijd na het werk eerst een klein stipje en met de uren wordt het steeds erger tot ik overal vlekken zie.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 08:26

Glasvocht-troebelingen, als ik google mag geloven.

http://www.ziekenhuis.nl/index.php?cat= ... 5&letter=G
Vlekjes

Troebelingen die in het gezichtsveld bewegen worden door veel mensen waargenomen. Niet altijd vallen deze troebelingen op. Tegen een lichte achtergrond zijn de vlekjes vaak duidelijker. Het glasvocht (ook wel glasachtig lichaam genoemd) is een gelei die het grootste gedeelte van het oog opvult. Het bevindt zich achter de ooglens.
Normaal glasvocht laat lichtstralen ongehinderd door naar het netvlies.
Wanneer zich troebelingen voordoen in het glasvocht geven die een schaduw op het netvlies. Dit kan in allerlei vormen worden waargenomen: puntjes, cirkels, spinnenwebben.

Oorzaken

Glasvochttroebelingen kunnen meerdere oorzaken hebben.
Een aantal worden hieronder vermeld:

De meest voorkomende oorzaak is veroudering. Er ontstaan verdichtingen in het glasvocht. Bijziende mensen hebben hiervoor meer aanleg. Hoewel deze glasvochttroebelingen hinderlijk kunnen zijn is het een onschuldige aandoening.

Wanneer dit gepaard gaat met lichtflitsen, dan kan dit het begin van een netvliesprobleem zijn. Oogheelkundig onderzoek is dan nodig.

Ook bij een ontsteking in het oog (uveitis) kunnen bewegende vlekjes worden gezien.

Bij suikerziekte kan bloed in het glasvocht komen wat ook als vlekjes wordt waargenomen. Dit kan plotseling gebeuren.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 08:27

Ik heb migraine, alleen dan zonder hoofdpijn. Het lijkt inderdaad op het begin daarvan, maar het blijft klein dus dat is het niet. Het verergerd niet met een uur ofzo.

Cayenne :=

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:27

in principe is een klein stipje, dat beweegt als je oog stilstaat, dus wegzweven, zoals jij het noemt, niet schadelijk.
dit kan een klein troebelingentje in het glasvocht zijn. dit worden floaters genoemd.

Je ziet ze vooral bij vermoeidheid of het einde van de dag. vooral als je tegen een witte muur kijkt ofzo, omdat ze met hun zwarte kleur goed opvallen.

Meestal worden ze niet erger. of valt je het meer op, nu je er naar probeert te blijven kijken?

als je twijfelt, zou ik wel even laten kijken, al is het maar om er zeker van te zijn.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 08:28

Driebergen, denk dat het lijkt of het erger wordt omdat ik er bewust mee bezig ben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:29

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:30

Ik heb het ook wel eens.
Inderdaad vooral als ik moe word.

Weer wat geleerd :P

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:32

Ik heb dat ook heel vaak.

Ik heb een oogafwijking". Deze bestaat uit twee verschillende dingen.

Als er iets dichtbij komt richting mijn neus dan worden dat er twee. Ik kan ook niet scheel kijken. De spieren van mijn oog kunnen mijn oogbal niet zover naar binnen laten draaien zeg maar. Daardoor zie ik dan dubbel.
Lastig als je bijvoorbeeld ballen moet vangen. Welke van de twee is nu de echte????

De tweede afwijking is dat de zenuwen af en toe storen.
Op het moment dat ik even ergens naar gestaard heb, intensief gelezen hebt, of te maken heb met verkeerd schijnend licht in een ruimte, dan blijft dat op mijn netvleis hangen. Dan kan dan, afhankelijk van wat het is (bij verkeerd licht zie ik of een zwarte stip of een lichte vlek, bij gekleurde letters kleurt alles mee) die warte stip veroorzaken.

Het kan daarnaast inderdaad ook een vuiltje op je lens zijn.
Dan zou je even je hoofd onder water moeten stoppen en even goed knipperen. Dan zou het weg moeten zijn.

Als je het niet vertrouwd zou ik even langs de ha of de opticien wandelen.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:33

iefke schreef:
Glasvocht-troebelingen, als ik google mag geloven.

Oorzaken

Glasvochttroebelingen kunnen meerdere oorzaken hebben.
Een aantal worden hieronder vermeld:

De meest voorkomende oorzaak is veroudering. Er ontstaan verdichtingen in het glasvocht.

Welcome to the 30+ club...de aftakeling is begonnen :D

Zonder dollen, veel success....lijkt me bloed irritant!

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 08:35

Dank vanLotje, dank ^) :D

Russel, die had ik net ook al gevonden, maar thanks :j

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:43

Bedoel je zo'n kriebeltje zeg maar? Of echt een vlek?
Ik heb al m'n hele leven (zolang ik mij kan herinneren) zo'n soort kriebeltje in mijn ogen (allebei). Als ik moe ben, of in een hele lichte omgeving zie ik het gewoon. Anders moet ik het "zoeken" op een lichte muur zeg maar. Als ik er naar ga zitten kijken beweegt het elke keer weg opzij.

Oh en nu zie ik het ook weer en blij ik het zien. Haha.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 08:48

Quir, dat is het precies :j Wanneer ik het probeer te pakken ( O:) :D ) dan draait mijn oog natuurlijk mee naar links en het stipje dan ook :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:19

Zooist schreef:

Als er iets dichtbij komt richting mijn neus dan worden dat er twee. Ik kan ook niet scheel kijken. De spieren van mijn oog kunnen mijn oogbal niet zover naar binnen laten draaien zeg maar. Daardoor zie ik dan dubbel.
Lastig als je bijvoorbeeld ballen moet vangen. Welke van de twee is nu de echte????

Op het moment dat ik even ergens naar gestaard heb, intensief gelezen hebt, of te maken heb met verkeerd schijnend licht in een ruimte, dan blijft dat op mijn netvleis hangen. Dan kan dan, afhankelijk van wat het is (bij verkeerd licht zie ik of een zwarte stip of een lichte vlek, bij gekleurde letters kleurt alles mee) die warte stip veroorzaken.

Toch vreemd, jij ziet 't als oogafwijking en ik vind dit doodnormaal? Scheel kijken is iets dat je kunt oefenen, schijnt. Ik kan 't ook niet. Die vlekken bij hoge contrasten of staren heb ik ook, maar dacht altijd dat dat normaal is. Is dit bij jou gediagnosticeerd of denk je zelf dat je hierin afwijkt van anderen?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:51

Ik heb er ook al jaren last van.
Bij mij zijn het streepjes, en bolletjes.

Vooral als ik naar de lucht kijk zie ik ze allemaal.

Heel irritant, maar niets ernstigs inderdaad.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:51

Goh, die vlekjes zie ik al heel m'n leven.
En ik maar denken dat iedereen dat had :+

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:56

Douce schreef:
Goh, die vlekjes zie ik al heel m'n leven.
En ik maar denken dat iedereen dat had :+

Volgens mij heeft iedereen (of in ieder geval veel) het ook, alleen de een meer als de ander. :D
Geloof alleen dat jonge kinderen het minder hebben dan wanneer je wat ouder wordt. Alleen heb ik het echt al zolang ik me kan herinneren. Maakte er vroeger in de auto spelletjes van, proberen het slingertje stil te houden en scherp zien en zo. Alleen is dat tot heden nog nooit gelukt, haha.

Ik denk niet dat je je zorgen er over hoeft te maken, alleen als het echt (donkere) vlekken gaan worden zou ik wel even langs de HA gaan. ;)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:44

Nouks schreef:
Zooist schreef:

Toch vreemd, jij ziet 't als oogafwijking en ik vind dit doodnormaal? Scheel kijken is iets dat je kunt oefenen, schijnt. Ik kan 't ook niet. Die vlekken bij hoge contrasten of staren heb ik ook, maar dacht altijd dat dat normaal is. Is dit bij jou gediagnosticeerd of denk je zelf dat je hierin afwijkt van anderen?

Ik heb ook beide dingen hoor..

Vraag me ook af of het echt gediagnosticeerd is, want in dat geval heb ik dus ook een oogafwijking. :P

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:46

Ik heb er ook vaak last van, maar vooral tijdens of na een periode van stress. Mijn ogen lijken dan oververmoeid. Het gaat bij mij weg als ik even goed rust neem, en gezond eet. ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:53

Nouks schreef:
Zooist schreef:

Diagnose van oogziekenhuis Rotterdam. Ben ervoor behandeld maar dat heeft geen baat gehad.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:57

De oma van mijn vriend had dat ook en dat blijkt Staar te zijn. kan je zo laten weghalen bij een oogkiliniek.

Succes ermee!

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:01

Ik heb het ook al jaren. Maar bij 1 oog. Nog nooit last van gehad. Het wordt ook niet erger en ik heb het ook niet elke dag. Als ik ga staren dan kan ik het stipje wel ''opzoeken'' zeg maar.