Waarschijnlijk ook Nederlands dus? Of is alles hetzelfde?
Ik vindt talen helemaal geweldig, en het zal dan ook niemand verbazen dat ik 9'ens heb op mijn rapport voor Nederland, Engels en Duits
Ook een beetje Spaans en Chinees is geen probleem meer.
En gebarentaal is nog hetgene wat mij het meest interesseerd.
Een tijdje geleden was ik bij de winkel toen er een slechthorende en geestelijk gehandicapte man mij wat vroeg, hij deed er gebarentaal bij en zei dingen die ik gewoon niet verstond.
Ik heb echt een vreselijke hekel aan vreemde mensen die mij wat vragen, want ik heb mega faalangst dus ben bang dat ik wat verkeerds andwoord.
Maar wat had ik graag met hem kunnen praten... ik heb het geprobeerd hoor, duidelijk maar rustig praten en zorgen dat hij mijn gezicht goed kon zien in de hoop dat hij me dan zou snappen, wat dingen uitgebeeld en gepakt om te kijken wat z'n reactie was in de hoop dat ik het begreep en hem het juiste aanwees maar nee

Ik wil gebarentaal kunnen zodat ik, mocht het nog eens nodig zijn, toch kan praten met diegene!

En hoe groot de kans is dat het nog eens nodig is maakt me niks uit, ik heb er alles voor over het toch te kunnen áls het nodig is

En omdat ik het gewoon interessant vind!
Dus hoe leer ik gebarentaal?
Via google zijn plaatjes te vinden van het alfabet in gebarentaal, maar moet ik voor de rest echt cursussen volgen?
Ben namelijk wel een beetje jong om zulke cursussen te volgen en hoop dus eigenlijk een deel via internet te kunnen leren

. Ik snap echt niet hoe de meesten slagen. Of überhaupt al in 3e of 4e jaar komen.
ik weet ook niet hoe mijn toenmalige klasgenoten tolken.
ik bleef maar nederlands met gebaren- gebaren

sorry hoor... maar dat is wel grappig inderdaad. Dat je het ziet...