Dr. Courtin Tea Tree, raar of waar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Dr. Courtin Tea Tree, raar of waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 21:39

Hoi!

Sinds een jaar ong. heeft mijn moeder tea tree 'ontdekt'.
Nu gebruiken we het voor letterlijk alles..

Zere keel, schrale lippen, blaren, wondjes, verstuikingen, zwellingen, nagels, voeten ed.

Maar als ik met andere mensen praat en hun vertellen over hun klachten/pijntjes en ik zeg; tea tree smeren!
Dan staan ze me toch aan te kijken van 'hoezo zal dát helpen? hmm >;)'

Vandaag ook, ik stond met een camping klant te praten, waar ik ook rij.
En hij vertelde me over zijn ontsteking in zijn been, ik zeg; tea tree smeren.
Zegt hij; Jaa, MAAR ik heb diabetes.
Zeg ik; Ja en? Mijn oma is ook diabetes en die gebruikt het ook.
Zegt hij; Jaa, MAAR ik gebruik al genoeg medicijnen
Zeg ik; Ja, tea tree kan heel goed in combinatie met medicijnen.
Zegt hij; Jaa, MAAR dat spul ken ik niet :+

Wát ja maar :+

Waarom geloven veel mensen niet dat tea tree echt helpt?
Ik was eerst zelf ook nogal sceptisch erover, maar ik heb het toch geprobeerd en nu sta ik die man de vertellen dat hij tea tree moet gebruiken omdat het echt helpt!

Ik ben in ieder geval helemaal om, ik heb nog nooit zo'n goed spul gezien..
Eindelijk iets wat werkt en je hebt er maar een druppeltje of 2 voor nodig.

Nu vroeg ik mij af;
Wie gebruikt hier ook tea tree olie? En wat zijn jullie ervaringen?
Of waarom gebruiken jullie het juist niet?

Afbeelding

Ik ben heel benieuwd!

Janine1990

Re: Dr. Courtin Tea Tree, raar of waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:41

Wij hebben het al jáááááren! Geweldig spul hoor!

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:43

ik heb juist vernomen dat je er voorzichtig mee moet zijn, het blijkt dat je er hevige reacties van kán krijgen en aangezien ik altijd zo'n beetje alle bijwerkingen krijg durf ik het niet aan

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:43

Ik was de staart en manen van mijn pony met tea tree shampoo, weet alleen niet of dat hetzelfde is. Werkt tegen de jeuk!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 21:44

Dan vraag ik mij toch af wat voor reacties? :)

Ik heb zelf ook een héle gevoelige huid, en krijg snel reacties op cremepjes ed.
Maar op tea tree juist helemaal niet.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:50

Ik ken tea tree producten alleen voor puistjes (het heeft een uitdrogende werking o.i.d.?) , dus ik vraag me af hoe het kan helpen tegen schrale lippen..

Op internet heb ik wel gelezen dat het een sterke antiseptische werking heeft, maar dat het bij veelvoudig gebruik huidirritaties kan veroorzaken en dat je het spaarzaam en gericht moet gebruiken. Daarom zou ik er niet onmiddellijk naar grijpen.
Maar ik las ook weer dat het helpt tégen huidirritaties.. Beetje apart.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:51

Gezondgids van de consumentenbond.
"Theeboomolie onder vuur"

Er komt wellicht een Europese ban op theeboomolie nu verschillende onderzoeken kanttekeningen plaatsen bij de veiligheid van deze olie.

Tea tree oil kan de hormoomhuishouding verstoren.
Dat ontdekten Britse artsen onlangs, toen zij drie jongetjes met onverklaarbare borstgroei onderzochten.
De kinderen gebruikten zeep en andere cosmetica met Theeboom-en lavendelolie.

Toen ze daarmee stopten, verdween de borstgroei. Vermoedelijk imiteren de olien het vrouwelijke hormoon; oestrogeen.

Theeboomolie, aangeprezen als remedie bij onder meer huidkwalen, ligt al langer onder vuur. In 2004 meldde het Scientific Committee on Consumer Products van de Europese Unie dat zelfs kleine hoeveelheden onverdunde olie onveilig zijn, omdat ze huiduitslag en allergieen kunnen veroorzaken.

Een Ierse onderzoeksgroep bracht recentelijk een andere zorgelijke eigenschap van theeboomolie aan het licht: lage concentraties van deze olie maken sommige bacterien ongevoeliger voor gangbare antibiotica, met mogelijke ernstige infecties tot gevolg.
De Europese Unie geeft cosmeticafabrikanten tot juni de tijd om aan te tonen dat hun producten met theeboomolie veilig zijn.
Als de twijfels blijven, wordt toevoeging van deze olie wellicht aan banden gelegd.
Ons advies: totdat er meer duidelijkheid is over de veiligheid van theeboomolie kunt u het beter niet meer gebruiken.

Bron: Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 21:52

Ja de olie kan bij overmatig gebruik wel een uitdrogende werking hebben volgens mij.

Maar je hebt ook lippenbalsem en die is dan weer vochtinbrengend (en smaakt ook heel vies :=), ik ben dan meestal na 1 dag van mijn droge lippen af, of aften.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:53

Van teatree olie denkt men vaak dat het een natuurlijk geneesmiddel zonder bijwerkingen is. Echter voor katten is teatree olie levensgevaarlijk. Dierenbezitters denken soms dat ze het kunnen gebruiken tegen vlooien of het ontsmetten van kleine wonden bij katten. Kattenbezitters moeten echter uiterst voorzichtig zijn, want slechts enkele druppels van deze olie kunnen al fataal zijn voor de poes.

De symptomen van een teatree vergiftiging kunnen zijn: stoornissen in het evenwicht, beven, spiertrekkingen, onrust, vermagering, diarree, lage temperatuur en duizeligheid die uiteindelijk vaak tot de dood leiden. De dieren hebben geen energie meer, willen niet meer eten of drinken en er treedt een leverbeschadiging op. De lever verwerkt deze stoffen namelijk niet, waardoor ze zich ophopen in de weefsels met alle gevolgen van dien, vaak dus dodelijk.

De giftigheid van teatree olie komt door het gehalte aan fenolen en terpenen. Door het likken van de vacht nemen de katten deze stoffen in een giftige dosis op en worden ziek. Fenolen zijn aromatische hydroxylverbindingen en terpenen komen in de etherische olie van planten voor. Beide soorten stoffen komen veel voor in de natuur en men herkent ze meestal door een aangename geur. Omdat fenolen en terpenen voor katten toxisch zijn en ook in andere etherische oliën kunnen voorkomen, zoals bijvoorbeeld oregano, tijm of kaneel, moeten kattenbezitters ook geen andere etherische oliën gebruiken voor hun kat.

Kortom, wat voor mensen goed is, kan voor huisdieren gevaarlijk zijn

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:53

Ik heb een tijdje tea tree face wash van de Tuinen gebruikt, maar mijn huid werd er enorm droog en trekkerig van, niet fijn :n Vond het trouwens ook niet lekker ruiken :D

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:55

Iemand die iets niet wil proberen, die wil dat niet proberen. Dat is zijn goed recht!
Maarreh, ik moet wel een beetje glimlachen om dat stukje waarin staat dat die drie jongetjes last kregen van borstgroei. Ik vind het zielig voor de jongetjes, maar ben bijna geneigd om ook maar snel een fles te gaan kopen :+ :+ Best leuk!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:56

Ik houd van dat spul :+: Ik gebruik het als ik verkouden ben, als ik een puistje voel opkomen, ik gebruik het vermengd met water als anti-vliegen spray (werkt hier echt goed door de geur). Echt, zwakke nagels? Ik smeer tea tree. Spierpijn? Tea tree. Blaren? Tea tree.

Ja, ik ben al jáááren overtuigd!

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:57

Bergje schreef:
Iemand die iets niet wil proberen, die wil dat niet proberen. Dat is zijn goed recht!
Maarreh, ik moet wel een beetje glimlachen om dat stukje waarin staat dat die drie jongetjes last kregen van borstgroei. Ik vind het zielig voor de jongetjes, maar ben bijna geneigd om ook maar snel een fles te gaan kopen :+ :+ Best leuk!

Haha weet alleen niet of het voor de vrouw ook zo werkt omdat er alleen jongens genoemd wordt :D maar het is zeker een goedkopere optie dan plastische chirurgie :o }:0

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 21:58

Het is wel grappig dat de meningen hierover duidelijk verschillen :=

Wij gebruiken het wel voor de hond, die zijn pootjes nog wel eens kapot loopt op de steentjes..
Tea Tree erop en hij loopt de volgende dag alsof er nooit iets is gebeurd.
Maar ervaringen met katten heb ik niet :n

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:59

Ik zou wel oppassen met tegen iedereen vertellen dat ze het moeten gebruiken voor hun klachten en pijntjes.. ik vind het erg leuk dat je zo enthousiast bent en je bedoelt het goed!

Maar als je het tegen mij zou zeggen zou ik je echt een boze blik geven, mensen zeggen tegen mij ook vaak probeer dit probeer dat maar ben niet voor niets aan de morfine :+ zou gek zijn als je dan met een tea cremetje alles oplost..

dus heel lief van je dat je iedereen aanraad dat te gebruiken maar probeer op te passen bij wie en waar voor je het gaat aanraden ;)

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:59

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het spul nooit geprobeerd heb. Voornamelijk door een oud collega die het spul als "handeltje" erbij verkocht, ze drong zichzelf zo verschrikkelijk op dat ik ik er al van genezen was zonder het ooit geprobeerd te hebben.

Kimberley, vrouwen die last hebben van die bijwerking hebben waarschijnlijk nooit geklaagd. :D
Laatst bijgewerkt door Bergje op 25-07-10 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 21:59

_San87_ schreef:
Ik houd van dat spul :+: Ik gebruik het als ik verkouden ben, als ik een puistje voel opkomen, ik gebruik het vermengd met water als anti-vliegen spray (werkt hier echt goed door de geur). Echt, zwakke nagels? Ik smeer tea tree. Spierpijn? Tea tree. Blaren? Tea tree.

Ja, ik ben al jáááren overtuigd!

Hoe maak jij je anti-vliegen spray dan? :)
Ik probeer allerlei spulletjes, maar het wil niet werken..
Tea Tree stinkt behoorlijk, misschien blijven ze dan wél weg als ik het ermee meng..

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:00

Waar koop je dat spul? :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 22:02

Bij De Tuinen en daar soort winkeltjes of via internet kun je het bestellen/kopen :)

@doerakje, omdat mijn ervaringen zo postief zijn, raad ik het dus iedereen aan.
Natuurlijk heeft iedereen een andere huid ed, maar goed.
In mijn ervaringen en anderen die ik ken, is het allemaal goed gegaan :j

Er zal natuurlijk heus wel een aantal mensen zijn die allergies zijn of wat dan ook, maar dat kan ik ook niet aan gezicht zien :)

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:03

Nee snap ik maar voor mensen die lang in de medische molen zitten is het pijnlijk als mensen dan zeggen hier smeer dit maar werkt echt!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:04

Ik denk dat doerakje meer bedoelt dat mensen het zo kunnen opvatten dat jij hun problemen onderschat en zich daardoor beledigd voelen :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 22:05

doerakje schreef:
Nee snap ik maar voor mensen die lang in de medische molen zitten is het pijnlijk als mensen dan zeggen hier smeer dit maar werkt echt!

Oh zo, ja dan snap ik het :j
Dat zou ik zelf ook niet waarderen denk ik..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:07

_Nancy schreef:
Hoe maak jij je anti-vliegen spray dan? :)
Ik probeer allerlei spulletjes, maar het wil niet werken..
Tea Tree stinkt behoorlijk, misschien blijven ze dan wél weg als ik het ermee meng..

Ik doe gewoon een half flesje Tea Tree op een halve liter water ongeveer. Gewoon een spuitfles vullen en een half flesje tea tree erover ( bij etos of kruidvat verkrijgbaar), goed schudden (ook voor gebruik), opspuiten. Werkt als een tiet. Een kennisje van mij, die het nog langer gebruikt dan ik, kwam ermee.

Edit: Soms gooi ik er ook meer in. Is een beetje afhankelijk van de geur die eraf komt. Als ik m naar mijn smaak te weinig ruik, gooi ik er wat meer bij :Y) Je moet overigens wel even kijken of je paard het kan hebben... Die van mij reageerde er goed op, maar een paard van een kennisje kreeg er juist jeuk van.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 25-07-10 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:09

Thanks! inderdaad dat bedoelde ik! Ben blij dat het voor jou wel werkt :D

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:22

Ahhhh nu snap ik eindelijk waarom ik de laatste tijd zo'n droge en pijnlijke hoofdhuid heb. Ik heb een shampoo met tea tree erin.
Die gaat er dus eruit of wordt minder gebruikt.