Auw... kramp in mijn bil!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hahaatje

Auw... kramp in mijn bil!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 16:44

Ik heb momenteel een nogal pijnlijk probleempje :o
Gisteren is op de een of andere manier kramp in mijn bil geschoten. Ik was niks raars aan het doen :+ zat gewoon aan de eettafel en op het moment dat ik opstond auw!! Gisteren was de pijn nog wel uit te houden maar toen ik vanmorgen mijn bed uitkwam voelde het niet goed. De kramp is heviger en straalt uit tot helemaal in mijn linker enkel. Als ik zit is het gevoelig maar uit te houden maar zodra ik op wil staan dan word ik gewoon misselijk en duizelig van de pijn. Dat trekt na een halve minuut een beetje weg en als ik beweeg gaat het wel weer maar als ik dan een rondje ga lopen of gewoon stil blijf staan komt de kramp dus weer in alle hevigheid terug.

Nou weet ik dat je met kuitkramp je been gestrekt moet houden en dan je tenen voorzichtig naar je toe moet trekken om de spier op te rekken maar hoe doe ik dat met bilkramp?? :o

Weet iemand sowieso hoe je zomaar uit het niets kramp in je bil kan krijgen? Ik heb de afgelopen dagen ook geen gekke dingen gedaan en ik fiets altijd vrij veel, rij regelmatig paard dus ik krijg op zich wel genoeg beweging...

Siggislief

Re: Auw... kramp in mijn bil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:47

Ga is een warme bad/douche zitten/staan.. :')

Zou het anders niet weten..

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 16:55

Bad heb ik helaas niet en ik heb vanmorgen al een half uur onder de hete douche gestaan. Was ook geen succes, de harde straal van de douchekop was zelfs pijnlijk op de spier.
Ik heb op internet al gezocht naar een manier hoe ik de spier moet rekken maar ik kan alleen maar vinden dát je de spier moet rekken maar niet hoe je dat dan moet doen...

rii1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:01

mischien door je knieen helemaal op te trekken naar je buik? Ik heb het ook wel eens gehad maar dat was maar heel eventjes.

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:05

rii1993 schreef:
mischien door je knieen helemaal op te trekken naar je buik? Ik heb het ook wel eens gehad maar dat was maar heel eventjes.

vind dit wel een goede! anders misschien je billen samenknijpen??

heb het gelukkig nog nooit mee gemaakt.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:06

Probeer eens als je op je rug ligt je benen een voor een helemaal uit te strekken, alsof je je hakken uitdrukt zegmaar. Alsof je probeert te kwispelen met je stuitje, de plek waar je staart zou zitten, als mensen die zouden hebben. Of plat op je rug liggen, je voeten op de vloer, je knieen gebogen en dan je plat naar de grond te bewegen. En de laatste, die vooral voor de kramp in mijn been werkt: plat op je rug liggen, je ene voet op de vloer en je knie omhoog, en vervolgens je knie van je andere been naar je enkel toebuigen. Ik heb sinds een auto ongeluk enkele maanden geleden enorme last van mijn onderrug, met uitstraling naar bilspieren en been, en moet deze oefeningen doen van mijn fysio. Volgens mij rek je met die laatste oefening je bilspier aardig op.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:07

Ik heb hetzelfde, maar dan met mijn kuit. Nu al een paar uur. Ik word er helemaal gek van. :')

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 17:11

oke, de tips van pairadice ga ik zo even proberen! Ik heb namelijk ook regelmatig last van lage rugklachten dus misschien dat de kramp bij mij daar ook wel vandaan komt!
samenknijpen van mijn billen heeft helaas geen effect ;)
Kuitkramp heb ik ook regelmatig maar dit is met rekken vaak direct verholpen. Spier kan dan nog wel een paar dagen pijnlijk zijn maar de kramp houdt vaak maar kort aan gelukkig.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:16

Succes, ik heb de afgelopen dagen krom gelopen van de pijn in mijn rug, en vooral de kramp die ik daardoor in bil en been kreeg. Fysio heeft iets in mijn bil met bruut geweld losgeduwd, en dat hielp geweldig... Misschien eens naar de huisarts met je rugklachten?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:44

Trek je linkerknie naar je rechterschouder. Dan rek je hem optimaal. ;)

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 22:57

nou, ik heb alle mogelijke rekoefeningen nu wel geprobeerd maar de kramp zit er nog steeds... ik ga zo maar een spierontspanner nemen en dan duik ik mijn bedje in. Als het morgen nog niet minder is dan bel ik mijn HA even voor advies want dit is geen doen zo...
Dank voor de tips zover!

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:28

ik loop momenteel met hetzelfde als jou (als ik je verhaal goed lees dan)
kijk eens op google bij ischias....... ;)
ik heb momenteel pijnstillers maar die helpen eigenlijk niet echt, en loop bij een fisio
het is sinds dit weekend iets beter uit te houden allemaal, maar ben de pijn en kramp nu wel helemaal zat. Loop er al mee vanaf eind mei

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:18

KellyG, ik heb het even opgezocht en mijn klachten komen inderdaad overeen met wat ik op internet lees over deze aandoening! Ook de manier waarop ischias ontstaat. Ik heb namelijk al een hele tijd last van mijn rug als gevolg van stress (ik zit inmiddels al weer een paar weken in de ziektewet hierdoor).
Ik had vanmorgen een afspraak bij mijn HA willen maken maar ik kon vanochtend niet eens rechtop staan van de pijn... Morgen moet ik al naar de Arbo i.v.m. mijn andere klachten maar ik ga voor woensdag zeker een afpraak bij mijn HA maken!
Ik had eigenlijk de hoop dat het met rust na een paar dagen wel weg zou gaan maar de pijn is niet afgenomen sinds afgelopen woensdag. Op momenten is de pijn zelfs heviger. Kon ik de eerste dagen nog wel gewoon lopen, nu ik de pijn in mijn enkel en voet zo hevig tijdens het lopen dat ik eigenlijk liever de hele dag op de bank blijf liggen... |(
Ik hoop eigenlijk wel dat mijn huisarts met een andere diagnose komt. Ik moet er echt niet aan denken dat ik nog weken of zelfs maanden met deze pijn rond moet lopen.
Jij i.i.g. sterkte, hoop voor jou dat je snel pijnvrij bent!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:18

insmeren met tijgerbalsam :j

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:23

SteffiiY schreef:
insmeren met tijgerbalsam :j

dat werkt helaas niet, daarvoor zit de pijn te diep en ik vermoed nu ook dat het geen spierpijn maar zenuwpijn is...
Ik heb al geprobeerd pijnstillers te nemen (Aleve Intense 550 mg te gebruiken ter verlichting van reumatische pijn, spierpijn en spit) maar dit werkt ook niet. En dan kan ook wel kloppen als het inderdaad zenuwpijn is...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:26

Misschien gewoon nu direct even de dokter bellen.
Dan sturen ze wel een arts naar je toe.

je gaat me niet vertellen dat jij duizelig van de pijn nu de hele dag + nacht gaat afwachten??

Gewoon bellen, daar is de eerste hulp toch voor. Je betaald niet voor niets voor de zorg!

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:32

ik heb zelf voornamelijk last met zitten...... heb we ontdekt dat als ik iets onderuit gezakt gaat zitten en met mn benen ergens op zodat deze recht liggen, ik de pijn niet voel. Misschien dat je dat ook kan proberen.
alleen het opstaan is echt drama. Lijkt wel of alles eerst even op zn plek moet gaan zitten en dan pas kan je lopen he?....

geloof dat er niet echt een tijd staat voor hoe lang zoiets kan duren....... een achteroom van mij loopt er al maaaaanden mee, en een oud stalgenoot haar man was er met 3 weken vanaf......

sterkte ermee ook in ieder geval

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:37

tja, zolang ik zit of lig voel ik eigenlijk geen pijn dus wat dat betreft zou ik wel kunnen wachten tot woensdag... ik maak mij nu alleen wel een beetje zorgen na de post van KellyG omdat mijn klachten dus echt precies die van Ischias zijn... ik kijk heb vandaag toch nog even aan en anders vraag ik een vriendin of ze mij vanavond even langs de huisartsenpost kan rijden.

@ KellyG: als ik gewoon aan de eetafel zit heb ik geen last. Als ik mijn zere been dan op een stoel leg heb ik wel pijn en ook als ik helemaal rechtop probeer te zetten, dus geforceerd mijn ruggengraat strek, dan voel ik de pijn. Liggend nergens last van en op de bank kan ik mijn benen bij wijze van spreken in mijn nek leggen zonder dat het pijn doet. Opstaan daarentegen is echt niet te doen! Wat ik nu doe is zeg maar gebogen blijven staan, stukje lopen en dan steeds verder rechtop gaan staan, dat is pijnlijk maar "uit te houden".

@Jolliegirl: 's nachts heb ik gelukkig nergens last van. Geen pijn in ieder geval en ik gebruik momenteel sowieso slaapmedicatie (voor mijn andere "problemen") dus ik slaap gelukkig wel goed!

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:40

dan zal de pijn bij jou denk ik net op een andere plek zitten dan bij mij..... (andere zenuw misschien)

het is gewoon klote dit..... er is eigenlijk weinig aan te doen en een ander aan zn verstand brengen wat je voelt is ook geen makkie......
krijg weinig begrip uit mn omgeving hoor ermee....

laat nog even wat weten als je bij je HA geweest ben..........

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:46

als je je linkerbil moet strekken, moet je je linker been recht op de grond leggen, eerst gaan zitten dus haha. dan je rechtervoet aan de buitenkant van je linkerknie zetten.
dan je elleboog aan de buitenkant van je rechterknie, en dus naar links rekken met je bovenlichaam.

Klinkt moeilijk maar duidelijker als je het uitvoert. Als je je rechterbil moet rekken dus andersom

Momo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:48

Heb je met je knieen geprobeerd?

iig sterkte

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 11:05

KellyG schreef:
dan zal de pijn bij jou denk ik net op een andere plek zitten dan bij mij..... (andere zenuw misschien)

het is gewoon klote dit..... er is eigenlijk weinig aan te doen en een ander aan zn verstand brengen wat je voelt is ook geen makkie......
krijg weinig begrip uit mn omgeving hoor ermee....

laat nog even wat weten als je bij je HA geweest ben..........

ja, het is inderdaad behoorlijk klote! Geluk bij een ongeluk dat ik nu om een andere reden al in de ziektewet zit dus ik kan het mij wel permiteren het nu rustig aan te doen. Mensen hebben vaak moeite met geloven dat er echt iets aan de hand is als er aan de buitenkant niets te zien is! Gelukkig heb ik een hele fijne huisarts en ik weet nu al dat hij mij niet zomaar wegstuurt en alles zal doen om uit te zoeken wat er aan de hand is.
Ik laat je weten wat de dokter zegt zodra ik daar geweest ben!

wat strekken betreft, heb alle mogelijke rek- en strekoefeningen al geprobeerd, helaas zonder resultaat...

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 11:44

KellyG schreef:
ik loop momenteel met hetzelfde als jou (als ik je verhaal goed lees dan)
kijk eens op google bij ischias....... ;)
ik heb momenteel pijnstillers maar die helpen eigenlijk niet echt, en loop bij een fisio
het is sinds dit weekend iets beter uit te houden allemaal, maar ben de pijn en kramp nu wel helemaal zat. Loop er al mee vanaf eind mei

Nou, je had gelijk met je diagnose! ik kom net bij de dokter vandaag en het is inderdaad ischias... Ik heb nu Diclofenac meegekregen. Deze medicijnen heb ik eerder geslikt voor mijn rugpijn en daar hielpen ze heel goed tegen. Ik kreeg alleen last van enorme hoofdpijn als bijwerking maar ik heb tegen de dokter gezegd dat ik de hoofdpijn op dit moment maar even voor lief neem als de pijn in mijn been dan in ieder geval minder wordt... Mocht de diclofenac niet werken dan gaan ze het met morfinepreparaten proberen maar aangezien ik op dit moment al een aardige berg pillen slik, wil ik niet ook nog van die zware medicijnen erbij. We proberen het dus eerst maar op deze manier. Verder stelde de dokter voor om ook naar de fysio te gaan dus ik heb voor a.s. maandag gelijk een afspraak gemaakt.

Hoe is het op dit moment met jouw klachten, Kelly? een beetje uit te houden? Rij jij op dit moment nog gewoon paard?

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:51

ik had dezelfde medicijnen (heb vanmorgen de laatste genomen) maar ik vind ze niet echt helpen......

ik ga 1x per week naar de fisio en ben gisteren geweest en ze zei dat er eindelijk beweging in mn wervels zat.
Zij raadde me aan om wel te proberen te rijden, maar zodra het zeer zou doen moest ik er mee stoppen
volgens haar wordt je rug sterker met rijden dus vond zij het geen slecht idee om het iig te proberen
Heb het alleen nog niet gedaan omdat ik niet eens in de auto heb kunnen stappen om er heen te gaan
deze week gaat het een stuk beter met de pijn in mn been / bil, en had de intensie om afgelopen maandag een poging te wagen. Alleen kreeg ik om 3 uur mega koppijn en ben dus maar niet gegaan. Gister was ik bij de fisio geweest en ik mocht van haar gisteren niet gaan, omdat ze net de boel los gemaakt had.....
misschien dat ik vanavond eens een poging ga doen na 2 maanden........ :o

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 12:00

jeetje, nou, dat klinkt voor jou ook niet erg hoopvol! Sterkte ermee!

Er werd mij wel geadviseerd om, voor zover mogelijk, in beweging te blijven. Dat kan sowieso geen kwaad. Fietsen gaat prima en ik denk dat een rustig ritje op een paard op zich ook wel moet kunnen maar poetsen, stal uitmesten, opzadelen en alles is nu gewoon niet mogelijk omdat ik niet kan bukken en niet normaal rechtop kan lopen dus ik heb mijn bijrijpaard even in de spreekwoordelijke koelkast moeten zetten. Of ik moet een tijdelijke groom vinden die alles voor mij kan doen... :o :D