wie ook te trage schildklier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

wie ook te trage schildklier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 09:39

Wie heeft er ook een trage schildklier en wat wat waren jou klachten? Ik heb dus een te trage schildklier en hoor volgende week wat er aan gedaan wordt.Moet je dan altijd aan de medicijnen?

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:46

marleen_usar schreef:
Wie heeft er ook een trage schildklier en wat wat waren jou klachten? Ik heb dus een te trage schildklier en hoor volgende week wat er aan gedaan wordt.Moet je dan altijd aan de medicijnen?

Ik heb ook een te trage schildklier, waarschijnlijk had ik het al jaren, maar ze kwamen er pas laat achter. Gelukkig kreeg ik een nieuwe huisarts die wel verder dacht.
Of je de schildklierhormonen (in mijn geval Thyrax) de rest van je leven moet slikken is afhankelijk van de oorzaak. Bij mij is het autoimmuunsysteem de oorzaak waardoor ik antistoffen vorm. Ik moet dus waarschijnlijk de rest van mijn leven dat synthetische schiidklierhormoon blijven slikken. Moet zeggen sinds ik goed ingesteld ben (regelmatig even bloed blijven prikken om te controleren of de dosis omhoog of omlaag moet worden bijgesteld of zo kan blijven) heb ik heel wat minder klachten. Minder moe, niet meer koud en geen temp. meer onder de 36.5 , minder gewrichts en spierpijnen, minder vocht vast houden (hoewel dat nog wat beter kon), beter geconcentreerd, minder het gevoel van watten in mijn hoofd, beter uit mijn woorden komen, geen hartkloppingen meer (enz...)
Je kunt ook eens kijken bij de schildklierstichting en daar info/brochures/boekjes aanschaffen.
http://www.schildklier.nl/asp/default.a ... ow&var=977
Heel nuttige info kun je daar vinden.
hier ook ivm voedingsmiddelen:
http://www.hypomaarniethappy.nl/voeding.htm
sterkte ermee.
Laatst bijgewerkt door Imala204 op 21-07-10 09:50, in het totaal 2 keer bewerkt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:48

ja ik slik sinds 3 maanden medicijnen (die hier boven staan) voor mn te trage schildklier en hier kom ik nooit meer vanaf. Maar dat maakt mij niet uit, voel me een stuk beter.

Ik was altijd moe, had het altijd ijskoud (ook als het buiten warm was) Had erg veel ontstekingen, vooral in mn gezicht.
was aardig wat aangekomen en kreeg het er moeizaam af.

Vanaf de 3e dag met medicijnen was ik al minder moe, minder koud. Ik zwete me helemaal kapot dat heeft zeker een maand geduurt. Ik raakte al mn afval stoffen kwijt. Ik ben alleen aan vocht 2 kledingmaten slanker geworden en dat scheelde maar een kilo op de weegschaal.

mijn huid is veel gladder geworden. En ben nu 3 maanden bezig en begin nu langzaam af te vallen :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 09:53

Dus het gaat veel beter met het medicijn,dat is fijn om te horen.Zijn er geen bijwerkingen?

__Nathalie__

Re: wie ook te trage schildklier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:54

ik heb er niks van gemerkt, voel me alleen maar beter.

heb er waarschijnlijk al jaren last van gehad.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:30

Nee ik heb ook geen bijwerkingen. Het is ook eigenlijk geen medicijn maar een hormoon, nl synthetisch schildklierhormoon, als aanvulling of vervanging van je eigen schildklier hormoon waar een tekort van is.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:17

Ik heb ook een trage schildklier mijne was 12 op zijn laagst...Ik heb nu van die kleine lichtblauwe tabletjes. Wat een rotdingen zeg, ik was er een week ziek van toen ik ermee begon. 1 hele was teveel om mee te beginnen...Ik loop er al jaren mee en dat ik het weet. Ze hebben eerder even gewacht met deze tabletten omdat het van die vervelende medicijnen zijn, en kijken of het overging. Nee dus, was verder gezakt...Ik was heel moe. Met winkelen kon ik maar 2 uur volhouden dan storte ik zo ongeveer in elkaar...Heel erg haaruitval....En toen ik begon met die medicijnen kreeg ik dat ik nog lammer was en nog meer haaruitval, hoofdpijn ehmm....Misselijk....Geen zin meer hebben...Echt die medicijnen zijn gewoon vervelend...Het is voor iedereen anders die erop reageert, maar ik reageer er heftig op. Ik heb nu bij 1.5 tablet moet naar 3 tabletten.... ;(

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:07

Dan reageer jij inderdaad heftig op (waarschijnlijk, want die zijn ook klein en blauw) Thyrax Duotab ( ik heb de 0.025 mg) . Ze moeten heel voorzichtig beginnen met opbouwen, anders kun je bv hartkloppingen ed krijgen. Ben langzaam opgebouwd naar 3 stuks en zit nu weer op 2,5 stuks per dag.
gelukkig heb ik geen bijwerkingen gehad en had ik er vrijwel meteen baat bij.
Misschien kunnen ze bij jou eens andere tebletten proberen als je op deze zo heftig reageert? Er is ook nog een niet synthetisch hormoon, dat wordt voornamelijk in Amerika gebruikt. Maar de samenstelling wisselt daar nogal eens van en wordt hier niet zo snel voorgeschreven.

Hier http://www.schildklier.nl/asp/default.a ... w&var=1034 vind je diverse behandelingswijzen/medicatie:
bv:
Thyrax
Euthyrox
Eltroxin
Levothyroxine
Cytomel

Strumazol
Propylthiouracil (PTU)
Carbimazol
Radioactief jodium

Ik heb deze vorm: Primair myxoedeem (atrofie)

Bij deze ziekte zorgen antistoffen tegen de TSH-receptor voor het probleem.

Deze antistoffen blokkeren de werking van TSH (= schildklier stimulerend hormoon).

De schildklier ontvangt geen bericht meer van de hypofyse.
Daardoor maakt de schildklier geen hormoon en ontstaat hypothyreoïdie.

Door deze ziekte verschrompelt de schildklier.
Dit noem je atrofie.

Meer informatie:
brochure 06 Hypothyreoïdie

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:35

Het gaat nu wel goed met die tabletten, maar kreeg het advies meteen 1 hele nemen. Dat was teveel, dus toen werd ik een beetje raar. Ben toen terug gegaan naar een halve en dit ging goed. Toen weer naar een hele en nu 1.5. Volgende week maandag begin in aan 2 hele tabletten. En dan weer 2.5, 2 weken en daarna 3 hele tabletten en dan weer bloedprikken..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:24

ik voelde er niks van, ik heb een paar weken 5 geslikt per dag tot ik me goed voelde en ben toen terug gegaan naar 4 neem er nu blijvend 4 pd

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:41

Ik heb t. Alleen niet een hele erge vorm.
Alleen ik slik geen medicatie meer zodat ik niet hoef bloed te prikken ..
Slecht slecht. Ah ja.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:07

ik prik ook geen bloed hoor zolang ik me goed voel met die medicatie.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:32

Ik moet het elke 3 maanden..
Maar ik haat het. Ben dagen van te voren nerveus.
En als ik dan eenmaal geprikt word .. Brrr.
( Naaldenfobie .. )

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:36

Ik haal gewoon steeds mn pilletjes en vind het verder wel prima zo ;)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:52

Ik heb het sinds een week of 3.

Op vakantie kwam ik de trap niet meer op van de pijn in mijn benen (leuk als je op de 4e etage zit), was zo vreselijk moe maar dacht.. ach drukke tijd gehad kan de reactie zijn daarop.

Terug gelijk bloed laten prikken en de normale waarde moet tussen de 2-4 zijn begreep ik en die van mij zat boven de 100!!! *jippie heb ik weer*. Hij had het ook nog nooit meegemaakt zei hij.

Zit nu aan 1 tablet Thyrax duotab en ga vanaf dinsdag naar 2.
Werk nu halve dag want ik heb nog steeds last van mijn spieren, chronische vermoeidheid en ben na een ochtend werken ook echt kapot.
Merk wel dat ik me ietsje beter ga voelen maar we zijn er nog lang niet.
Daarbij kreeg ik donderdag te horen dat er ook nog een zenuw bekneld dat in mijn nek *jippie kan er ook nog wel bij*.

Ach ik hoop alleen dat ze me binnen een redelijke tijd goed kunnen gaan instellen en dat ik mijn energie weer een beetje terug ga krijgen.
Ik vond het best moeilijk te accepteren (en nog eigenlijk) omdat ik altijd heel erg aktief was, niets was te veel en ik loop nu tegen mijn beperkingen aan.

Eind aug weer bloed prikken en dan maar zien wat daar weer uitkomt.

Komt wel weer goed, we blijven gewoon positief.

Hoe gaan jullie daar verder mee om...

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:54

Ja, ik moet alleen bloedprikken omdat ze moeten weten hoeveel tabletten voor mij genoeg zijn....Als ik de juiste hoeveelheid heb hoef ik denk ik niet meer bloed te prikken :D

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:59

Ik weet sinds ruim een jaar dat mijn schildklier te traag werkt, en slik nu een natuurlijk schildklierhormoon, Thyroïde. Heerlijk, ik ben nu ruim 10 kg. kwijt en heb totaal geen bijwerkingen.
Mijn cellulitis gaat weg (!) en ik kan weer meer dan 1300 kcal. per dag eten zonder aan het einde van de maand een pond aangekomen te zijn. *\o/*
Mijun huisarts wilde niet op T4 en T3 prikken, als de TSH goed was was de rest dat ook volgens hem. Nou, dat klopt dus lang niet altijd............ mooi naar een andere arts geweest die het wel wou laten nakijken.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:02

Ik heb het ook, ben er goed ziek van geweest voordat we wisten wat het was, het is voor mijn 10 weken niet mogelijk geweest om naar school te gaan. Daarna begon het opbouwen van medicijnen, zit nu op 2 X 0.025 mg, niet veel maar voor mijn voldoende, ik heb ook geen bijwerkingen, alleen gelukkig een heleboel meer energie en warmte :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:13

Okay, 10 weken.. ik verwacht ook niet dat het snel gaat en ben bang dat ik wel tot onze vakantie er zoet mee zal zijn.

Ik wil weer zooooooooo graag wat energie hebben en idd, ik had het ook altijd koud. (en nog hoor)... slaap met die warmte gewoon onder een dekbed.

Ik merk wel dat ik iets aan het afvallen ben. Nog niet veel maar mijn gewicht gaat gelukkig niet meer omhoog.

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 00:11

Is het inderdaad zo dat het kan dat je schildklier niet goed werkt terwijl je TSH wel goed is? Ik heb namelijk veel klachten die met de schildklier te maken kunnen hebben maar mijn TSH was wel goed. Ik zat te denken om weer een afspraak te maken bij de huisarts maar zie daar toch een beetje tegenop en wil dan ook wel een beetje "voorbereid" zijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 16:43

Krijg je altijd medicatie ongeacht hoe laag hij is?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:41

ze zijn niet happig op medicatie hier niet in elk geval. Bij het ontdekken of nou ja eigenlijk was het meer een bevestiging,ik wist het al wel moest ik maar 4 maanden wachten en dan nog eens prikken want als ik aan de medicijnen zou beginnen zou ik er niet meer afkomen. Ik heb aangedrongen om gelijk te starten en heb ik gelukkig gekregen, voel me 1000x beter! maar zal het me leven lang moeten nemen.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:50

Mijn moeder heeft er ook last van..
Ik heb juist een te snelle schildklier :P

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:43

Vandaag overgestapt op 2 tabletjes.
Ben benieuwd hoe ik daar op reageer.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 15:49

Hebben jullie het allemaal koud of hoeft dat niet?