Keelpijn met witte stippen op m'n amandelen! (gatver I know)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rowy

Keelpijn met witte stippen op m'n amandelen! (gatver I know)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 21:31

Hoihoi

Ik werd zaterdagochtend wakker met een beetje keelpijn. Ik keek in de spiegel en zag iets raars dus ik een lampje erbij om het beter te kunnen zien, zitten er allemaal witte plekken op mijn amandelen! Gatver!

Maar goed, zaterdag, dus dokter bellen ging niet en ik voelde me eigenlijk verder wel goed dus maar ff niks gedaan.
Zondag precies hetzelfde
Maandag voelde ik me ook prima, maar wel ff met de assistente van de dokter gebeld. Ze zei dat zo lang ik geen koorts had dat ik het dan nog wel even aan kon kijken en als het erger werd, of na 5 dagen niet minder/over dan moest ik weer bellen.

Vanmorgen werd ik wakker en toen deed het zo superzeer dat ik niks meer kan eten bijna. Heb nu een afspraak voor morgen. Pfff dan krijg ik waarschijnlijk antibiotica ofzo en laat ik daar nou net nog zieker van worden vaak...

Naja we zullen zien..

Iemand hier ooit een zere keel met witte stippen gehad? Hoe kwam je er weer vanaf? Hoe lang duurde het? Moest je antibiotica?

Sorry voor het gore verhaal :P

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:33

Die witte stippen betekend vaak dat je een goed keelontsteking hebt.
Als ik een keelontsteking heb zitten ze er bij mij ook hoor.
Alleen niet op mijn amandelen maar in mijn keel zelf.

By the way: antibiotica mag ik niet meer hebben, dus ik los het op met een keelspray van ik geloof bloem
Laatst bijgewerkt door Wendel op 20-07-10 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:33

Ik ben er vanaf gekomen dmv operatie. Meestal bij volwassenen gaat het lastig over en moet het operatief verwijderd worden.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:36

Dat zijn amandelstenen, die heb ik ook wel eens.

Die kan je zo wegvegen, klinkt heel vies maar dat bestaat gewoon uit dooie witte bloedcellen en pus (heel vies maar kan je niet veel aan doen)

Je amandelen maken die om de infectie te bestrijden :)

edit: dit had de huisarts mij toen verteld

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:37

Ze opereren alleen op 'oudere' leeftijd als je er chronisch last van hebt. Ik heb destijds (was 16) gigantisch moeten zeuren om een doorverwijzing. Hij kon niets zien, maar ondertussen was de boel chronisch ontstoken. Er zaten allemaal pushaarden in, terwijl het gewoon rustig leek. Stomme HA..

Anyhow: als dit de eerste keer is; het gaat wel over. Pas als je het echt vaak begint te krijgen, kan je er iets aan laten doen. Je neemt toch ook geen griepprik elk jaar, omdat je toevallig een keertje flink de griep had? ;)

Tegen de pijn: drink veel koud water en eet veel waterijs. Melkproducten geven extra slijm = extra slikken = extra pijn. Softijs oid dus niet nemen!

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 21:38

Maar daar hoef je verder niks mee dan? Gaat vanzelf over? Neem aan dat ze ze niet meteen zullen verwijderen bij 1 ontsteking..

@Rebel-jits ja dat dacht ik dus ook. Zit in ieder geval al 2 dagen aan de strepsils, maar dat mag niet te lang geloof ik

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:40

Ja mijn dochtertje was een beetje koortsig, niet echt ernstig en we konden verder ook niks vinden. Daarbij hoestte ze wel heeeel veel en heel hard en dus ook 's nachts...niet erg prettig voor zowel ons als haar.

Ik ben vervolgens langs de huisarts gegaan, ik kreeg de arts-in-opleiding-tot-huisarts- en die zijn diagnose was:
Luchtweginfectie.
Oren waren goed, lymfeklieren waren wat opgezet.

We hoefden er verder niks aan te doen, zou vanzelf wel overgaan. Wel kregen we een hoestdrankje zodat ze 's nachts niet meer zo zou hoesten.

En goeie week later zat ze steeds te klagen over pijn in d'r keel (ze is 2 jaar en mankeert naar eigen zeggen met regelmatig wel wat waarvoor we naar haar mening gelijk met de "ziekenhuisauto" naar de dokter zouden moeten gaan ;) ) maar omdat ze toch steeds onder het eten zat te klagen over keelpijn besloot ik ook eens met zo'n lampje achterin haar keel te kijken en wat zag ik:

Hetzelfde als wat jij nou omschrijft.
Vuurrode amandelen met witte spikkeltjes erop.
Ik dus de volgende dag naar mijn eigen huisarts.
Die keek ook eens in d'r oren en zag een ooronsteking die er volgens hem de week daarvoor bij de andere huisarts ook al had moeten zitten. Alleen heeft hij het niet gezien en liet zij niks merken.

Omdat je oren, keel en neus zo nauw aan elkaar verbonden zijn bleek dat dus met elkaar te maken te hebben.

Je amandelen zijn zeg maar de verdediging tegen o.a. ziekteverwekkers en daarom waren die opgezet omdat ze een ooronsteking had.
Die halen ze ook pas weg als ze overactief zijn geworden en dus niet meer gewoon doen waar ze voor bedoeld zijn.
Ze hebben dus wel degelijk ook een fuctie, het is niet hetzelfde als een blinde darm die je goed kan missen.

Ze heeft hiervoor een goeie week vloeibare penicilline moeten slikken (amoxicilline) en daarna was het ook over.
Over haar oortje heb ik haar trouwens nooit gehoord, ook niet nadat de huisarts het geconstateerd heeft, dus zelfs had ze ook meer last van haar keeltje dan van haar oortjes.

lieniminnie

Re: Keelpijn met witte stippen op m'n amandelen! (gatver I know)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:46

ik had t ook.. toen ik pfeiffer had..
Mijn amandelen waren ontstoken en de lymfeklieren in mijn keel helemaal dik! en dat deed echt heel erg veel pijn! en het werd met de dag erger..

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:49

Pfeiffer en keelontsteking gaan vaak samen, dat is niet raar ofzo :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:51

lekker aan de thee met honing en evt een kuurtje halen bij de ha! sterkte ermee!!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:54

Aan gewoon een keelontsteking doen ze niet veel. je krijgt geen AB ofzo.

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:57

Een paar weken geleden had ik het ook. Amper kunnen slikken. Ik heb toen vla gegeten (tja, melkproduct, maar kon echt niks anders naar binnen krijgen). Brood en korsten deden erg veel zeer. Ik ben niet naar de dokter geweest, verder ook niet veel aan gedaan. Het duurde een week voordat het helemaal over was. Na 3 dagen voelde ik al wel vermindering. Warme thee hielp bij mij, hierbij voelde ik geen pijn meer met slikken.
Veel sterkte!

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:59

Keelontsteking =)
Een veel voorkomende kwaal. Ook niet heel gek dat je het nu oploopt. Mensen laten met dit weer vaak ventilatoren vol aan staan, doen ramen op in de auto en staan/zitten/liggen zo vaak langdurig op de tocht.

Ik heb het ook gehad. Chronisch toen ik een peuter was en op latere leeftijd in combinatie met Pfeiffer. Ook een veelvoorkomende ziekte.

Je krijgt hoogstwaarschijnlijk een anti biotica kuur. Probeer water door te slikken. Desnoods door het in de mond te nemen en weer uit te spugen. Ik ben destijds uitgedroogd geraakt en heb daarvoor aan het infuus gelegen. Ik kreeg nog geen slokje water door mijn keel, spuugde mijn spuug uit in een emmer naast mijn bed, at dagen niets. Maar had dus ook Pfeiffer, enkele dagen koude koorts en was gewoon uiterst beroerd.

Een keelontsteking is ontzettend vervelend! Maar goed op te lossen. Zeker naar de dokter gaan. Succes ermee!

(voor een keelontsteking krijg je echt wel anti biotica! Alleen in geval van Pfeiffer niet. Dan is het een virus, niet te verhelpen met een kuurtje)

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:59

Rebel_Jits schreef:
Pfeiffer en keelontsteking gaan vaak samen, dat is niet raar ofzo :)

dat suggereerde ik ook niet..
dat heeft mijn huisarts me ook wel verteld ja :+

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:02

ik heb die keelonsteking ook.

gisteren na mijn les had ik weer veel last van mij keel, en vanacht werd ik allemaal wakker met heel veel pijn aan mijn keel.

Kan morgen pas terecht bij de dokter,
heb heel vaak keel ontsteking, maar nu is het wel zeer erg.als ik slik lijkt het steeds of er iets in men keel zit, en als je in men keel kijkt zie je alleen rood, en 2 dikke bulten.(rechterkant is veel dikker)die komt gewoon halverwegen mijn keel, zo dik.

volgens mij is wat ik heb keel amandel ontsteking, want die grote dingen die helemaal opgezet zijn, zijn volgens mij de amadelen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:05

Citaat:
Bij acute keelpijn (angina) zijn antibiotica slechts bij 2 op 10 patiënten verantwoord, schrijft de Wetenschappelijke Vereniging van Vlaamse Huisartsen (WVVH) in een recente "Aanbeveling voor goede medische praktijkvoering". Dat staat in schril contrast met het werkelijk voorschrijfgedrag van artsen die in de meerderheid der gevallen een antibioticum voorschrijven.
zie ook artikel : Keelontsteking - Keelpijn

Oorzaken van keelpijn
Men neemt aan dat acute keelpijn in 40% van virale oorsprong is, in ong. 30% wordt een bacterie aangetroffen (hoofdzakelijk streptokokken, waarbij in ong. één op drie gevallen de patiënt drager is van de streptokokken) en in nog eens 30% is geen pathogene kiem aanwezig is.

Andere mogelijke oorzaken van acute keelpijn zijn onder meer:
• Keelirritatie: vooral bij rokers of bij omgevingsfactoren.
• Mononucleosis infectiosa: meestal bij jonge personen die vaak langer dan een week moe en ziek zijn. Gewoonlijk zijn er ook klieren op andere plaatsen; ook lever en milt kunnen gezwollen zijn.
• een ontsteking van de amandelen.
• Mycotische faryngitis: witte stippen in de amandelen. Weinig roodheid of ontsteking en patiënten voelen zich niet echt ziek.
• Difterie
• Malaria: bij rode keel en koorts én terugkeer uit de tropen
zie ook artikel : Kusjesziekte - klierkoorts- Mononucleose- Z.van Pfeiffer
zie ook artikel : Malaria (moeraskoorts, paludisme)
zie ook artikel : Ontsteking van de keelamandelen (tonsillitis)

Antibiotica

Acute keelpijn is meestal een aandoening die vanzelf geneest na 5 à 7 dagen, ook als ze veroorzaakt wordt door streptokokken.
Cruciaal is de vraag of antibiotica de klinische evolutie van acute keelpijn positief kunnen beïnvloeden. Enkele studies hebben aangetoond dat de ziekteduur met één à twee dagen kan worden ingekort, maar dan alleen voor de streptokokkeninfecties (max. 30%) en indien de antibiotica worden toegediend binnen drie dagen na het begin van de symptomen.
Verder blijkt dat toediening van antibiotica geen vervroegde werkhervatting of schoolgang voor gevolg heeft. Wel kan het toedienen van penicilline zinvol zijn bij het indijken van een streptokokkenepidemie in een gesloten gemeenschap (bv. school): reeds na 48 uur kan men aannemen dat een kind een streptokokkenvrije keel heeft.
Bij de keelontstekingen van virale of van onbekende oorzaak hebben antibiotica alleszins geen enkele zin.
Bovendien hebben antibiotica ook enkele mogelijke nadelen, zoals maag- en darmlast, allergische reactie, verhoogde kans op recidive en vooral het ontstaan van resistente bacteriestammen.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:02

@ Iris82: _/-\o_ Amen! Eindelijk niet dat gehamer op een antibioticakuur, wordt al veel te veel voorgeschreven.

Ts:
Meestal hebben antibiotica bij keelontsteking geen enkele zin (virussen reageren daar toch niet op). Aandringen daarop is dus niet echt nuttig en geeft voor jou alleen maar eventuele onprettige bijwerkingen.
Waarschijnlijk is het binnen de kortste keren uit zichzelf over. Maargoed het is natuurlijk wel heel vervelend voor je. Strepsils of trachitol misschien iets wat je kan proberen? Dat kan je gewoon bij de drogist halen en geeft meestal wel wat verlichting.
Beterschap!!

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:08

Richtlijnen beleid acute keelpijn
Citaat:
Milde keelontsteking: hinderlijke, onschuldige, meestal virale ziekte die vanzelf overgaat binnen 7 dagen. In het algemeen geen antibiotica, omdat deze alleen bij bacteriële oorzaak werkzaam zijn. Antibiotica kunnen slechts bij een deel van de volwassen patiënten met een bacteriële keelontsteking de klachtenduur met 24 tot 48 uur bekorten.

Bron: NHG standaard (richtlijn voor huisartsen) http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k ... 11_svk.htm

Over verwijderen amandelen
Citaat:
Tonsillectomie
Overweeg verwijzing voor een tonsillectomie bij recidiverende ernstige keelontstekingen (ten minste 5 per jaar of tenminste 3 per jaar in elk van de afgelopen 2 jaar).

Zelfde bron

Hoop dat je hier wat aan hebt en zo niet is het misschien wel leuk achtergrondmateriaal om je tijdens je ziekbed te vermaken :D

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:20

Welke functie hebben amandelen eigenlijk precies?

Vroeger was het vrij normaal dat je amandelen eruit moesten, daar werd amper over gesproken. En als je hoort van die amandelstenen (wat toch fikse bacteriehaarden zijn) en keelpijnen/keelontstekingen dan vraag ik me bijna af waarom het beleid om ze eruit te halen zo terughoudend geworden is...

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 02:23

delerium schreef:
Welke functie hebben amandelen eigenlijk precies?

Vroeger was het vrij normaal dat je amandelen eruit moesten, daar werd amper over gesproken. En als je hoort van die amandelstenen (wat toch fikse bacteriehaarden zijn) en keelpijnen/keelontstekingen dan vraag ik me bijna af waarom het beleid om ze eruit te halen zo terughoudend geworden is...

Omdat amandelen meer nut hebben dan mensen denken, ze verwijderen "slechte" bacterien en pakken infecties aan, als je een flinke keel ontsteking hebt bv zie je dat je amandelen die stenen aanmaken om alle bacterien te verwijderen :)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 03:16

Hmm maar na 3 amandelontstekingen achter elkaar, zodra de kuur gestopt was begon het gewoon opnieuw, wilde ik toch wel graag doorverwezen worden naar de kno arts, mede omdat ik ook zeker 1 keer per jaar bronchitus had. Ze vroegen me nog of ik niet de herfst wilde afwachten, maar de zomer is erg tricky geweest de jaren ervoor. Ik was 19 als ik me goed herinner, eh ruim 2 jaar terug dus pas.
Sindsdien heb ik geen enkele keer meer keelonsteking gehad, heel soms dat de plek waar 1 amandel zat pijn deed. Wel nog flink gehoest en geblaft, maar dit zit onder in m'n longen en daar heb ik nu iets anders voor, bleek een irritatie te zijn van een allergie.
M'n neusamandel ben ik volgens mij al op m'n 4e kwijtgeraakt, bleef snotverkouden zijn anders.

Maar goed heb dus al heel wat keren antibiotica gehad, ik werd er nooit zieker van trouwens, maar ben toch blij dat veelal dat voorbij is. Zeker in de zomer, je mag dan niet in de directe zon komen namelijk :P

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 04:59

Citaat:
Tonsillectomie
Overweeg verwijzing voor een tonsillectomie bij recidiverende ernstige keelontstekingen (ten minste 5 per jaar of tenminste 3 per jaar in elk van de afgelopen 2 jaar).

Hmm dat heb ik :')

Ik spoel, gorgel, tegenwoordig met water met een flinke dosis zout erin. Dat desinfecteerd. Moet zeggen dat mijn 'ziek zijn' flink verbeterd. In plaats van een week heb ik er nu maar 2 a 3 dagen echt last van.

Ja het is ontzettend goor (vooral als er een slok toch ingaat :r ) maar het helpt zo goed :j

Ik ben nog nooit voor keelontsteking naar de HA gegaan, ik heb het altijd uitgeziekt.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:44

zou het bij mij niet beter zijn om de keelamandelen eruit te halen.

Ben nu 17, en heb eigelijk altijd veel last van men keel(ze zijn altijd wel opgezet) maar nu is het gewoon te erg voor woorden,
halverwegen mijn mond is ook helemaal rood.
1 amadel komt halverwegen mijn keel met allemaal witte vlekken erop.
Ik kan niet normaal slikken want dan doet het supper veel pijn,

Ik heb het meer dan 5 keer in een jaar.zekker wel vele malen vaker.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:45

xTweetyx schreef:
ik heb die keelonsteking ook.

gisteren na mijn les had ik weer veel last van mij keel, en vanacht werd ik allemaal wakker met heel veel pijn aan mijn keel.

Kan morgen pas terecht bij de dokter,
heb heel vaak keel ontsteking, maar nu is het wel zeer erg.als ik slik lijkt het steeds of er iets in men keel zit, en als je in men keel kijkt zie je alleen rood, en 2 dikke bulten.(rechterkant is veel dikker)die komt gewoon halverwegen mijn keel, zo dik.

volgens mij is wat ik heb keel amandel ontsteking, want die grote dingen die helemaal opgezet zijn, zijn volgens mij de amadelen.

Ik ken alleen de Engelse benaming, maar wat jij beschrijft is waarschijnlijk Strepthroat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Streptococcal_pharyngitis

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 09:37

Hoi! Bedankt voor alle tips!

Vannacht werd het nog erger :S deed echt superveel pijn en heb maar 2 paracetamol gepakt. Moet over een uurtje bij de dokter zijn, dan zal ik wel zien wat hij zegt. Als hij er niks aan doet, ook goed, dan gaat het blijkbaar vanzelf over. Maar ga er voor de zekerheid wel liever even langs, voor m'n eigen gemoedsrust haha. Ik ben zelf ook niet zo'n voorstander van antibiotica. Schrijven ze naar mijn idee veel de vlug voor. Maar goed, ik ga volgende week op vakantie naar Amerika voor 3 weken (jahoe!!!) en dan hoop ik wel dat ik er vanaf ben!