moederschap en paardrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSvala

moederschap en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 12:07

hallo allemaal,
ik weet niet of dit onderwerp hier thuis hoort maar ik kon er zo gauw niks over vinden.
zelf zit ik erg moeilijk te doen om de balans te vinden tussen het zorgen voor de paarden en het zorgen voor mijn zoontje.
nu ik voor de tweede keer zwanger ben zit ik er zelfs over te denken om te stoppen met de paarden omdat ik geen idee heb hoe ik dat allemaal moet doen.
(naast baan, relatie, huishouden, enfin als moeder ken je het wel)
dus graag hoor ik van mede moeders hoe zij dat doen,
en van kinderen van paardrijdende moeders of je wel echt zo tekort bent gekomen...

Brainless

Re: moederschap en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:15

Ik reed in het begin (toen de kids nog niet naar school gingen) 's avonds en vooral in het weekend (als papa thuis is).
Nu ze naar school gaan doe ik de paarden tijdens schooltijden en nu in de vakantie ook weer 's avonds.
Met het voeren/binnen/buiten zetten ed gaat de jongste (6 jaar) gewoon even mee.

Straks heb ik ze aan huis staan en kan (hopelijk!) gewoon even tussendoor rijden hahaha.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:16

Ik rijd ook vooral 's avonds als papa thuis is. Mijn jongste is nu net 4 geworden en gaat dus overdag ook naar school, dat helpt mij wel om e.e.a. overdag ook te kunnen doen. Dat scheelt wel erg veel.
Ook heb ik een superlieve oppas die altijd bereid is om even in te springen als ik overdag eens les heb en ze zijn niet op school (zij heeft kinderen in dezelfde leeftijd dus het voelt als 'spelen bij een vriendje').

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:18

Goed topic :)

Ik heb nog geen eigen paard, maar denk er serieus over om er over een jaartje of 2 een te kopen.
Maar ik heb me regelmatig afgevraagd of ik daar wel voldoende tijd voor heb (mijn dochtertje is dan 3 of 4 jaar)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:18

Het is heel moeilijk, tenminste, dat vond ik. Ik heb dan ook de keus gemaakt om mijn paard te verkopen toen de 2e net geboren was. Ik liep mezelf voorbij, voelde me schuldig t.o.v. paard en kinderen. En ook het financiële plaatje speelde mee. ik wilde niet fulltime blijven werken, dus ons inkomen ging een stuk achteruit. En dan is een paard in pension ineens wel een grote uitgaaf in het budget.

Ik heb een goed tehuis voor mijn paard gevonden, en ben 1 a 2 keer in de week blijven rijden op het paard van een vriendin.

toen de jongste 4 jaar werd en naar school ging heb ik weer een eigen paard kunnen kopen.

succes!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:20

ik ga even volgen, niet dat ik al kinderen heb, maar heb momenteel zoiets van "kinderen?! daar heb ik nu effe geen tijd voor"
de mensen uit m'n omgeving die wel kinderen hebben en/of zwanger zijn, die hebben OF geen full time job OF de paarden aan huis EN een man die eveneens geïnteresseerd is in paarden. Ik heb helaas geen partner die me werkelijk steunt door eens een handje toe te steken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:29

bekijk hoe belangrijk paardrijden voor je is.
praat er met je partner over, misschien kan hij thuis zijn terwijl jij lekker naar de paarden gaat.
Misschien "moet" je minderen. Paarden, kinderen en werk zijn lastig te combineren.
Ik heb geen eigen paard, ik kan als het mee zit 2x per week naar de paarden toe.
Stoppen is geen optie voor mij, ik heb al een aantal keer nieuwe spullen gekocht omdat ik steeds weer begon met rijden.
Ik kom er niet zo maar vanaf :o dan maar minder..

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:32

ik kon het niet combineren en heb mijn paard moeten verkopen. ontzettend veel spijt van, mis hem nog elke dag, maar voor mij was het gewoon niet te combineren.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:34

Ik vind het prima te doen. Heb twee kinderen: 1,5 en bijna 4 jaar en twee paarden, waarvan ik er zelf één rijd.

De oudste gaat op zaterdagmiddag altijd mee tegenwoordig. Dus het voelt niet meer als 'kiezen tussen paard en kind', maar meer 'samen met paard en kind'. Moet je kindje het natuurlijk ook wel leuk vinden. ;)

Ik moet wel zeggen dat ik al vanaf het begin dat ik paarden heb (nu bijna 20 jaar), ik nooit het '7 dagen in de week rijden'-meisje ben geweest. Mijn paarden staan 's zomers 24/7 en 's winters 12/7 buiten. Ze staan bij m'n ouders aan huis die ze voor me voeren en binnen en buiten zetten, al sinds ik zelf het huis uit ben. Dus ik hoef niet iedere dag te komen. Ik rijd momenteel 3 tot 4 per week. En ik ga minstens 4 keer per week naar ze toe. Als de hoefsmid moet komen bijvoorbeeld, gaan de kids gewoon gezellig even mee. Ik heb ook al jaren bijrijdsters, dus m'n ene paardje waar ik ook de wedstrijden mee rijd, wordt gemiddeld 6 keer per week gereden. De andere is bijna 25 en wordt nog recreatief een paar keer per week gereden.

Wat ook meehelpt is dat mijn man verder geen hobby's heeft. Hij geeft mij dus de ruimte om naar stal te gaan 's avonds en in het weekend. Hij blijft toch wel thuis bij de kinderen.

Dus het ligt er ook aan welke eisen je zelf stelt aan je hobby. Wil (of moet) je je paard 7 dagen per week rijden (plus een baan, huishouden en gezin), dan zal het combineren met kinderen wel moeilijk worden.

Maar om deze redenen wil ik geen derde kindje. Misschien komt er wel een derde paardje. :P Een pony voor m'n dochter. ;)

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:41

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap. Wanneer ben je uitgerekend?

Ik vind het prima te doen, mits je goede afspraken maakt met je partner. Mijn paard staat volpension en de hele dag buiten. Verder hebben we 2 kinderen van 3 en 5 jaar, en heb ik een werkweek van 32 uur, manlief 40 uur.

Ik ga op maandag, woensdag en vrijdagavond naar mijn paard en brengt mijn man de kinderen naar bed. Dinsdag en donderdagavond gaat mijn man hardlopen, ik breng de kids naar bed en als hij terug is ga ik hardlopen.

In de weekenden ben ik op zaterdag en zondagochtend altijd vroeg op stal, zodat mijn man daarna kan hardlopen.

Gemiddeld ga ik 4 a 5 keer per week naar mijn paard, poetsen, rijden etc. Ben daar per keer zo'n 2 uur mee kwijt.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:46

ik snap je het wel balans zoeken. Eerlijk gezegd ben ik die af en toe kwijt door drukte
Zelf ben ik ook een werkende moeder, werk drie dagen op kantoor, mijn zoontje is bijna twee, paardrijden doe ik als hij slaapt of in avonduren. Tegenwoordig doe ik ook een blokje in de wijk met hem zijn op het paard. Moet zeggen dat ik dan ook een superbrave haflinger heb daarvoor.
Daarnaast heb ik met mijn een melkveehouderij. Daar help ik natuurlijk ook weleens in mee. Dus tja heb wel een druk leven. Af en toe vermoeid maar bevalt goed.
Overigens staat mijn haflinger aan huis, dat wil niet zeggen dat je dan meer tijd hebt. Want soms is het vlug verzorgen en rij ik haar ook maar 1 keer per week. En soms minder, maar weg doen van mijn haf moet ik niet aan denken.
Maar kan ook begrijpen als iemand haar/zijn paard verkoopt. Want als ik weinig tijd voor mijn haf heb vind ik dat ook vervelend.
Daarbij komt er ook nog een verhuizing aan van onze melkveehouderij, dus komende tijd blijft het hier wel druk.
;)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:49

Ik had mijn paard in eigenregie en dacht optimistisch bij de komst van mijn eerste dochter dat de baby wel zou slapen aan de kant terwijl ik het stalwerk deed en reed. Niet lang na haar geboorte stond mijn paard op volpension. :+
Ik heb inmiddels twee kinderen (1 en 4) en heb wel meer met het idee gespeeld om er de brui aan te geven. Volpension is duur, zeker als het qua werk door de kinderen ook op een lager pitje staat. En theoretisch zou ik 4-5 keer per week moeten kunnen gaan rijden maar praktisch komt er altijd wel weer wat tussen zodat ik al zat blij ben als het me 2x per week wil lukken. Dan inderdaad voortdurend een slecht geweten...

Ik krijg het niet over mijn hart om hem te verkopen en denk (hoop) dat het allemaal wat gemakkelijker wordt als de kids weer wat ouder zijn. Dus overbrug ik de tijd met een bijrijdster (die ik eerlijk heb gezegd dat het is om de periode van de kleine kinderen te overbruggen en die daarmee accoord is, omdat ze hoopt tegen die tijd zelf een paard te kunnen kopen) en roei met de riemen die ik heb. Maar het is geen gemakkelijke combinatie en soms twijfel ik weer of ik hem toch niet beter weg zou doen.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:51

Tja ik heb het aardig voor elkaar al zeg ik het zelf.
Mijn man zorgt dat kind naar school of opvang gaat en haalt hem op.
Ik werk en doe na werktijd mijn paard en daarna gaat het leven als gezin weer verder. En heb af en toe een fijne verzorgster waar ik een beroep op kan doen. Maar organiseren blijft het

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:53

Ik heb mijn paard weg gedaan toen ik zwanger was, kon dat echt niet combineren. Toen mijn zoontje 6 mnd. was ben ik op een paard van een vriendin gaan rijden en sinds mijn zoontje naar de basis school ging ben ik weer rustig aan gaan kijken voor een paard voor mezelf die ik nu alweer 1 jaar heb en moet zeggen dat het combineren erg makkelijk gaat. Ik werk 5 middagen per week breng eerst mijn zoontje naar school en ga dan naar me paard en dan werken. Nu in de schoolvakantie is het een beetje passen en meten maar sta gelukkig op een stal waar ie lekker de hele dag buiten gezet wordt dus lukt het niet om te gaan is dat niet zo een ramp.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:55

ik heb ook 2 kinderen en in het weekend zijn hier 3 kinderen (kind van mijn vriend uit een vorig huwelijk)

Ik ga altijd als de kinderen in bed liggen rijden het sávonds,
Ik wilde ook altijd wedstrijd rijden maar die droom heb ik opzij geschoven omdat ik dat echt niet gedaan krijg om hard te trainen naast mijn gezin.
ooit komt mijn tijd wel wat dat betreft, maar nu even niet.
Ik kan mijn eigen behoefte niet opzij schuiven ik kan het zo makkelijk combineren.
Mijn pony staat op een doe het zelf stal dus ik moet wel ook zelf mesten voeren buiten en binnen zetten.

Gelukkig staan ze met dit weer erg veel buiten soms wel dag en nacht.
soms ik overweeg ik wel om een bijrijdster te pakken voor 2 a 3 dagen maar aan de andere kant heb ik zoiets van nee ik heb hier voor gekozen dus ga ik anderen niet met mijn dingen opzadelen.

SuperSvala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 12:56

nou alvast hartelijk dank voor de reacties.
@hetbommeke: loop je dan niet altijd OM je man heen zeg maar?
want ik zou de zorg ook wel kunnen delen met mijn man, maar dan zie ik hem juist nooit meer.
in mijn geval gaat het om 2 ijslandse dames die 24/7 in de wei staan, de 20 jarige heeft aanleg om moddervet te worden en vandaar wil ik haar zo'n 4x per week rijden.
(8 a 10 uur per week)
aangezien ze erg lastig word bij bijrijders zie ik het niet zitten haar te delen.
ik moet er nu immers ook veilig op kunnen rijden (voor zover mogelijk bij paarden).
en ik heb een tweejarige die ik zo'n 2x per week aandacht en beweging geef (lees flinke wandeling). 4 uur per week
daarnaast is het ff stal vegen, waterbakken schoonmaken en vullen, omheining controleren en repareren, JKK steken.
al met al ook zo'n 6 uur per week.
dus al met al zo'n 20 uur, parttime baan lijkt het wel, als ik het zo opschrijf schrik ik ervan hoeveel uur erin zit.
meeste uurtjes doe ik nu als de kleine zijn middagslaapje doet,
maar dat is straks ook over, of de een slaapt natuurlijk net als de ander wakker is.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:58

Tja is een keuze en je moet idd sterk genoeg zijn om alles te kunnen. MAAAR vind dat veel mensen hier al klagen als ze wat extra moeten doen bv werken 24 uur hebben een paard en redden het qua tijd niet en wonen dan ook nog bij pa en ma. Vele mensen missen toch de instellingen om te vechten voor iets ze krijgen het liever kado.

Ik ben gescheiden heb een 2ling van 2.5 jaar en een groot huis, werk full-time en heb ook nog mijn paard. 32/40 uur moet wel want hun pa betaald vaak niet.
Nu gaan de meiden iedere week 2 nachten naar hun pa dus kan ik 3x rijden en met wat hulp red ik 4x per week wel soms meer. Nu heb ik gelukkig een paard wat meer niet nodig heeft of wil. 2x per week heb ik een verzorgster die hem doet (longeren, molen). Heb trouwens wel voor een all-in stal gekozen omdat ik geen tijd heb voor mesten en andere oliebol dit ivm de kinderen.

Daarnaast heb ik ook nog het huishouden, vrienden enz. nu ben ik geen bankhanger en ben ik graag bezig dus mij bevalt het prima. Ik zou dus niet weten financieel gezien hoe ik het zou moeten dus als ik minder zou gaan werken want dan moet ik wel stoppen.

Ik vind dat ik ook recht heb op mijn hobby naast alles dat ik daar extra voor moet lopen is gewoon terecht. Ik zal er ook hard voor blijven knokken om hem te houden.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:58

Ik vind het ook ontzettend moeilijk
maar ik weet dat ik niet zomaar zonder mijn paardje kan

De situatie hier:
Ik ben 30 jaar en heb een dochter van 1.5 jaar oud: Abby
Ik werk drie dagen per week onregelmatig in de gezondheidszorg
Mijn man heeft twee winkels , deze zijn op zondag en maandag gesloten.

Voorheen stond ik op een stal waar weinig structuur was en waar je zelf moest mesten, je paard losgooien en buiten en binnenhalen
In de winter stonden ze 24 uur per dag binnen.
Verzorgers ben ik niet meer kapot van, vervelende ervaring achter de rug en bovendien wil ik niet meer afhankelijk zijn van een ander, en bovendien kunnen ze altijd opstappen en dan zit je zonder.
Daar komt bij dat de verzorger van tegenwoordig een flinke vinger in de pap wil hebben en anders zijn ze weg ( nou, ga dan maar weg :D )
Ik gun mijn paard dit niet en ook ons gezin ging er gebukt onder
Ik heb toen voor een stal gekozen die iets verder weg is, maar waar hij gevoert word,iedere dag buiten komt en gemest word
Er is geen luxe binnenbak, maar het is kleinschalig en mijn paard toont ontspannen en gelukkig
Dus dat is 1 besluit dat ik genomen heb

Daarnaast plan ik iedere week met de agenda ernaast:
-Ik ga savonds naar stal als mijn man thuis is
- ik ga direct naar stal als ik met mijn werk klaar ben en mijn moeder oppast
-ik sla nu weleens een dag over
-ik heb gas terug genomen ( puur recreatie, maar ga wel weer les volgen)
- En soms maken we er een uitje van en gaan we wandelen, kindlief in de buggy mee , heb ik even geluk dat ze nu al gek op paarden is :D

Moederschap en paard is dus zeker te doen, zolang je het zelf in balans houd

Ik ken mensen die volop trainen en op wedstrijd gaan, kindlief zit altijd bij opa en oma
Dat is een keuze die iedereen zelf moet maken, ik wil dat niet.

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:59

Ik heb pas een paard gekocht na mijn 2 kinderen (nu 5 en bijna 3). Wat scheelt is dat mijn paard aan huis staan en mijn man ook rijdt. Als je wil is het best te doen, ikzelf werk ook nog eens fulltime, rijd 's avonds en in het weekend. In het weekend gaan we altijd men zijn allen een rit maken (1 op paard ander met (bak) fiets ernaast. Zo houd je het ook een gezellig gezin ding. Uiteraard zou ik wel vaker willen rijden, maar daar is gewoon de tijd en energie niet voor.

Ik heb wel een tinker, ze maalt er niet om als ze een keertje meer blijft staan bij d'r vriendjes ezel en shetlandpony. Ook staat ze niet in een stal, dus ze kan lopen wat ze wil.

Je zou ook een bijrijder kunnen overwegen. Het zou zo jammer zijn al je je kinderen de schuld gaat geven van het verkopen van je paard (tenzij je wel een beetje klaar bent met de hobby...) en kinderen gaan op een gegeven moment ook weer hun eigen weg.

En leg verder de lat niet te hoog, niet alles hoeft perfect.

Oh zie nu net je reactie, je kan je kinderen ook meenemen en leren hoe zich te gedragen bij paarden. Of man en kinderen meenemene, dan kun je tijdens het werk gezellig kletsen...

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:03

het valt wel mee dat OM elkaar heen lopen. standaard eten wij elke dag om 18 uur, dan zitten we allemaal aan tafel, daarna de kids even spelen en wij nog samen koffie drinken en wat dingetjes bespreken mochten die belangrijk zijn.

ik ben van 19.30-21.30 uur dan weg en als ik terugkom zitten we vaak ook nog even samen te kletsen.

op zondag avond eten de kids om 18 u iets lekkers met z'n 2-tjes, pannenkoeken of patat oid. wij zitten er dan wel bij, om 19.30 u brengt 1 van ons ze aar bed en de ander maakt wat lekkers klaar. dan eten wij daarna met z'n 2-en, dat is "onze" avond.

en verder hebben we met mijn moeder de afspraak dat 1x per kwartaal de kinderen van vrijdag tm maandag (meestal in een vakantie) daar slapen. wij gaan dan iets leuks doen en voor de kids is het ook geweldig want die vinden het bij oma logeren een feestje :D

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:14

heb sinds kort een eigen pony en heb 2 kids 1 van 6 en de ander is bijna 2.
als ik niet vroeg hoef te werken gaan we vaak morgens even kijken. moet alles zelf doen eten, water mesten.
tis vaak ook als die van bijna 2 vervelend is is dit ideaal voor afleiding. en als ik weet dat mijn vriend niet weg gaat avonds ga ik er even alleen heen om te rijden. mijn dochter van 6 zit er ook wel eens op als ik zit uit te mesten scheelt wel dat de pony rustig is.
in het begin is het even wennen maar op den duur zit er wel ritme in.
rij dus niet alle dagen maar vindt het heerlijk om even bij haar te zijn met of zonder de kids.
maar denk ook inderdaad als kinderen iets ouder zijn dat het makkelijker is.

SuperSvala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 13:20

@cleo: leuke tip van je man en kids mee met de fiets.
ik kan het eens proberen, maar die van mij is bang voor paarden en heeft een broertje dood aan fietsen haha.
maar daar is vast wat op te vinden.

en nee ik zou de kids niet de schuld geven van het stoppen met de hobby.
maar dacht misschien kan ik stoppen met het rijden van het "oudje" enme richten op de tweejarige, die kan langzamerhand steeds meer en dan zijn de kindjes ook groter.
ik weet immers ook dat de kinderen straks hun eigen weg gaan, maar ik wil van hun niet het verwijt dat ik ze altijd moest onderbrengen omdat mama zonodig moest rijden.
maar helemaal stoppen met de hobby zou ik niet kunnen.
ik ben immers ook een leukere moeder omdat ik me zo af en toe helemaal kan uitleven en opladen.
maar nu is de balans moeilijk te zoeken, en ik ben bang dat het met twee kids alleen maar errug moeilijk gaat worden.

en ik ben dan ook een verwend kind,
mijn paarden staan bij mijn ouders aan huis en mams past op (als de kleine op bed ligt) zodat ik ff kan rijden ed.
en nu vraag ik me dus al af hoe het straks met twee moet, als de een slaapt is de ander vast wakker.
dus daarom vraag ik me dan idd af hoe de anderen dat doen die de paarden niet "aan huis" of een makkelijke oppas hebben.
die redden het dus immers ook??
al lees ik nu dus toch veel ff op een laag pitje tot de kids naar school gaan, en dat is dus de afweging die ik nu aan het maken ben

SuperSvala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 13:21

al met al nuttige en leuke verhalen zo, hartelijk dank voor alle reacties

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:26

Ik heb een eigen paard aan huis.
Ik ben zelfstandig ondernemer met ook het bedrijf aan huis (en dat is een meer dan fulltime baan).
Ik heb een zoontje van bijna 2 en een tweede wondertje op komst.

Combineren? Mij lukt het even niet. Mijn paard staat dan ook al sinds september vorig jaar te grasmaaien in mijn wei, samen met het paard van mijn zus.
het probleem van mijn bedrijf is dat we een hoogseizoen hebben van mei tot eind oktober. Dan loopt alles over van het werk. Niet erg natuurlijk, maar wel druk.

Mijn paard zie ik een aantal keren per dag en dan krijgt hij wat aandacht. En hij geniet van het niets doen, dat straalt er aan alle kanten af! Ik krijg het momenteel gewoon niet voor elkaar om hem een aantal keren per week aandacht te geven, en mijn man aandacht te geven, het huis bij te houden en het bedrijf draaiende te houden. Als mijn zoontje niet slaapt is die bij mijn aan het rondsjouwen op het bedrijf of in ieder geval aan het rondkeutelen waar ik ook in de buurt ben. Als hij slaapt dan doe ik dingen op het bedrijf waar ik hem niet bij kan gebruiken (toiletten en douche schoonmaken bijvoorbeeld) en 's avonds heeft mijn man behoefte aan aandacht en doe ik vaak nog wat in het huishouden.

Ik vind het heel goed hoe 'hetbommeke' het geregeld heeft! Super!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:30

hetbommeke schreef:
het valt wel mee dat OM elkaar heen lopen. standaard eten wij elke dag om 18 uur, dan zitten we allemaal aan tafel, daarna de kids even spelen en wij nog samen koffie drinken en wat dingetjes bespreken mochten die belangrijk zijn.

ik ben van 19.30-21.30 uur dan weg en als ik terugkom zitten we vaak ook nog even samen te kletsen.

op zondag avond eten de kids om 18 u iets lekkers met z'n 2-tjes, pannenkoeken of patat oid. wij zitten er dan wel bij, om 19.30 u brengt 1 van ons ze aar bed en de ander maakt wat lekkers klaar. dan eten wij daarna met z'n 2-en, dat is "onze" avond.

en verder hebben we met mijn moeder de afspraak dat 1x per kwartaal de kinderen van vrijdag tm maandag (meestal in een vakantie) daar slapen. wij gaan dan iets leuks doen en voor de kids is het ook geweldig want die vinden het bij oma logeren een feestje :D

Jullie hebben het goed voor elkaar volgens mij +:)+