Voor het eerst lenzen en een paar vragen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Monatoetke

Voor het eerst lenzen en een paar vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 21:51

Ik heb sinds gisterochtend voor het eerst lenzen gekregen maar loop nu al tegen enkele 'problemen' aan.

Zo is mijn zicht ver af echt perfect, kan veel scherper zien dan met mijn oude bril etc.
Probleem komt pas als ik dingen van dichtbij bekijk... zoals bijvoorbeeld nu bokt op mijn beeldscherm, een boek etc. Het wordt dan vrij wazig..

Ook jeuken mijn ogen (of de lenzen) met enige regelmaat, dit kan misschien komen doordat het onwennig is?

Hebben jullie hier ook last van gehad op de 1e paar dagen en trekt dit weg of is het toch iets waarvoor ik de opticien even moet bellen?
Ik ben verder namelijk dik tevreden en heb geen problemen met het in/uit doen etc.

Alvast bedankt!

Lieszje

Re: Voor het eerst lenzen en een paar vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:56

Heb je harde of zachte lenzen?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:00

Ik weet niet of je ook het advies hebt gekregen je ogen langzaam te laten wennen?
Ze kunnen namelijk wat moe worden de eerste tijd.
Opbouwen dus,niet te lang indoen.
Belangrijk is ook om een uur voor je naar bed gaat je bril op te zetten.Zo kan er zuurstof bij je ogen komen en voorkom je vaatvorming.
Als je ze uit doet vlak voor je naar bed gaat dan doe je je ogen dicht en kunnen ze dus niet 'ademen'.

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 23:03

Ik heb zachte lenzen

Ik houd me goed aan het schema dat ze me hebben gegeven, gisteren 4 uur, vandaag 6, morgen 8 en zo verder.

Het is vooral als ik ze net in heb. Ik heb ze vandaag pas om 8 uur ingedaan (vanavond) en had er tot een uur terug echt veel last van. Inmiddels valt het goed mee... nog wel wat wazig en kriebelig maar veel minder dan rond 10 uur.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:05

Heb je ze wel goed ingedaan?
Ik zie alleen niet goed met mijn lenzen als ze verkeerd om zitten.
Ik zie alleen wazig als mijn ogen droog zijn, dan maak ik tussendoor vaak schoon.
Ik hoefde eigenlijk niet aan mijn lenzen te wennen..

daantje5979

Ik heb daar nog steeds last van en ik draag al jaren lenzen. Ik merk zelf dat ik er het meeste last van heb als de lucht in huis erg droog is. Dan heb ik ontzettende jeuk! Ik gooi dan zo snel mogelijk de lenzen uit.
Ook zorg ik dat ik altijd vloeistof op zak heb om eventueel wat bij te druppelen of schoon te maken.

Iris82

Heb je een cilinder? Ik heb daar namelijk ook last van.
Ik heb niet eens hele slechte ogen (iets van min 3 met cilinder), maar mijn sterkte in combinatie met mijn cilinder kunnen ze wel perfect in een brillenglas slijpen, maar niet in een lens.

Ik heb altijd het probleem dat ik of dichtbij scherp zie en verderweg wat minder of andersom.

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 23:12

@Lieszje, Ja ik weet heeeel zeker dat ze goed zitten. Let ik extra goed op en heb ze ook nog eens uit en in gedaan om het zeker te weten hihi.
Ik had gisteren ook nergens last van alleen het dichtbij punt wel.

@Daantje, oke bedankt voor de tip, zal het zometeen eens proberen en morgen ook.

@Iris, ik heb geen cilinder. Ik heb eigenlijk een oog afwijking (prisma) maar dit kan niet opgelost worden met lenzen en aangezien ik zo'n minimale sterkte heb vond de opticien het geen probleem het eens met lenzen te proberen.

Ik heb slechts -0.50 en -0.75 wat dus echt vrijwel niks is. Door mijn oogafwijking en nu de lenzen met de sterkte werkt het enorm goed op afstand (zo kan ik nu eindelijk borden lezen op de snelweg wat ik voorheen niet kon door mijn afwijking) maar dichtbij is het juist slechter geworden :\

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:22

Ik heb ook soms last van mijn lenzen. Maar alleen als ik ze 's avonds in houdt als ik vermoeid ben. Dan worden mijn ogen droog denk ik en dan beginnen ze te irriteren

Maar je kan best een overleggen met de opticien. Er zijn mensen die ook niet tegen lenzen kunnen.

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 23:23

Ik heb ze net even opnieuw schoon gemaakt en weer ingedaan en merk wat betreft de kriebels direct verschil dus dat lijkt opgelost ;)

Nu nog het dichtbij is wazig verhaal haha :P

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:24

Ik heb ook sinds een paar maanden lenzen voor ver zien. Bij mij was dichtbij ook vrij wazig en ook als ik bijvoorbeeld eerst naar iets dichtbij keek en dan naar iets ver, dan bleef het ook even wazig.
volgens die man van de lenzen kwam het doordat mijn ogen vrij lui zijn geworden voor dichtbij, aangezien ik dan wel goed zie, en moeten ze extra werken voor veraf. Nu ik die lenzen heb, is veraf gemakkelijk, maar dichtbij iets moeilijker. Je ogen moeten er dus eigenlijk nog aan wennen dat ze voor dichtbij nu ook iets moeten doen.
bij mij had ik er na een week ofzo al geen last meer van, alleen s'ochtends soms even als ik ze net in doe ;)

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 23:27

Oke thanks voor de tip! Dan wacht ik het nog even een paar daagjes af. Moet de 28e weer op controle maar als het voor die tijd niet verbeterd ga ik toch even bellen ;)

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:28

veel bij druppelen hielp bij mij altijd en goed vochtig in doen en aan het begin zo goed mogelijk bij druppelen!
ik had er eerst ook last van jeuk en alles maar ik had standaard dus hele droge ogen dus kreeg een speciale vloeistaf zat iets in waardoor mijn ogen zelf meer aanmaaktte en speciale vloeistof om af en toe bij te druppelen! heb nu geen lensen of bril meer kan weer goed zien zonder (wat voor mij nog steeds een wonder is) ik hoop dat je er wat aan hebt ;) en het went van zelf ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:29

je zegt prikken als je ze net ingedaan heb, wat voor vloeistof heb je? gewoon wat je in het bakje doet en direct daaruit ook weer indoet? zo ja: druppel na het indoen van je lenzen even 2 druppeltjes vloeistof in je ogen.
Nou weet ik dat je ook lenzen heb waar je eerst in andere vloeistof of pilletje erbij. dan even langs de drogist en een flesje lenzenvloeistof kopen, ik gebruik: opti-free express werkt perfect (dit is waarschijnlijk alleen bij opticien te krijgen)

verder wazig zien van dichtbij kan je vaak ook oplossen door een klein druppeltje lenzenvloeistof en dan flink knipperen. Door de lenzen krijgen je ogen veel minder zuurstof(ik kan dan ook enkel zuurstof doorlatende lenzen) en vaak worden ze er ook iets droger van, de lenzenvloeistof reinigd en verzacht je lens, waardoor het vaak beter gaat.

en is het nou over weekje nog dat je zegt van zit me niet lekker eventjes bij de opticien langs en even naar je ogen laten kijken met de lenzen in. Mag ik vragen welke opticien je heb?

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 23:31

@Smurffie

Ik heb gewoon vloeistof waar ze ook in liggen in dat bakje dus zal dat bijdruppelen eens proberen, dankje :)!
Ik heb specsavers als opticien.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 07:43

Je ogen moeten er nog aan wennen zou ik zeggen :D .Je hebt tenslotte ook iets "vreemds" in je oog .
En moeten wennen aan het "andere" kijken ,tenslotte liggen de lenzen op je oog en een bril staat
verder van je oog af .

Toen ik vroeger mijn eerste lenzen had ,( en ik had -8,25 )werd ik helemaal gek van het
wisselen tussen bril en contactlenzen .Als ik de lenzen uit deed en de bril op , stonden de
deur kozijnen helemaal bol . :?
Nu ben ik van alles af , heb me C.a 6 jaar geleden laten laseren .

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:51

Ik heb ook lenzen. :)
In het begin zaten mijne ook echt vreselijk, ik voelde ze zitten, het prikte en wilde ze er zo snel mogelijk uithalen.
Maar ben er inmiddels wel aan gewend, heb liever geen lenzen maar gewoon goede ogen maar het is niet anders. :)

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 12:11

Een lens van me is inmiddels kapot... ik houd er maar mee op denk ik haha.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:43

Dan heb je het maar heel kort geprobeerd! Hoe lang zouden je lenzen mee moeten gaan? En heb je ook harde lenzen overwogen? Het probleem van niet goed dichtbij kunnen zien verdwijnt echt, het is logisch dat dat even wat minder is, je ogen moeten harder werken om de correctie die de lenzen aanbrengen weer teniet te doen. Dat kost tijd.

Zelf heb ik al bijna 20 jaar harde lenzen en ik blijf het een uitvinding vinden. Als ik ze niet tussentijds een keer fijnwrijf bij het schoonmaken doe ik een jaar of 4 met een setje lenzen, waarmee de eerste aanschaf natuurlijk duurder is dan zachte lenzen, maar ik uiteindelijk denk ik wel goedkoper uit ben.

En een setje oude lenzen kan nog jaren dienst doen als "reserve".

Gewoon nog eens overleggen met je opticien, zoek eventueel een andere (eentje die niet zozeer vanuit een keten werkt, heb toch het gevoel dat individuele opticiens betere adviezen geven... onderbuikgevoel en nergens op gestoeld, maar ik heb juist met "ketens" mindere ervaringen).

Succes!

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 13:09

Nou op zich waren ze prima hoor. Ik zag beter (dichtbij begon ook al redelijk recht te trekken) en had er meestal geen last van.
Na de tip van het bijdruppelen ook geen jeuk meer :)

De lenzen krijg ik zonder problemen in, maar het eruit krijgen...
Links, wederom geen probleem. Rechts krijg ik hem er bijna onmogelijk uit. En dat wordt gewoon zo pijnlijk.... daar zit ik ECHT niet op te wachten. Toen mijn linker lens kapot was en ik de rechter er ook uit probeerde te halen ben ik ruim 30 min bezig geweest. Terwijl ik het precies zo doe als de linker lens en als de opticien me heeft aanbevolen....

Als ik hem er eenmaal uit heb heb ik dus een knalrood en pijnlijk oog en ben ik nog een kwartier aan het nasnotteren en tranen...

En voor mijn afwijking, tja ik heb er doorgaans geen last van, alleen met borden lezen naast de weg... En als ik een afslag mis daardoor rijd ik liever even terug dan dat ik continue die pijn heb bij het uitdoen van m'n lens :\

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:31

Heb je nagels?
Daar lag bij mij het probleem..
Ook moeten je handen natuurlijk heel schoon zijn maar dat is je waarschijnlijk al vertelt.
Toen ik net mijn lenzen had, had ik dat ook van dichtbij.. Dat is denk ik een kwestie van wennen.

heyhallohey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 21:19

Ik moet er altijd op letten dat ze niet verkeerd om zitten.
En ook als ik make up heb gedragen kunnen me lenzen troebel worden.

Wat raar dat het dichtbij wazig is, misschien dat je er dan nog een cilinder in moet, moet je anders gewoon zeggen bij je opticien, kijken wat die ervan zegt ;)

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 21:29

Lenzen uitkrijgen is bij mij, met mijn lange nagels, ook lang een probleem geweest. Van de opticien moest ik ze uit mijn ogen 'pakken', maar met nagels doet dit gruwelijk veel zeer. Nu schuif ik ze eerst naar beneden, dan rollen ze een soort op en kun je ze makkelijker pakken zonder je oog open te krabben.
Misschien een idee?

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 23:27

Ik heb geen lange nagels nee.

Mijn linker lens is gescheurd bij het indoen en voelde ook erg 'droog' aan toen ik hem daarna (in stukken) vast had. Ik denk dat hij door de wrijving is gaan scheuren, want heb er niet met mijn nagels aangezeten. Mijn rechter lens miste een klein stukje aan de rand en dat deed ook pijn, dus heb ze beiden maar weg gedaan haha.

Ik kon ze ook niet vast pakken bij het eruit halen dus moest ze naar de binnenkant van mijn oog schuiven (richting mijn neus) en dan kon ik ze ook makkelijk pakken. Alleen rechts dus niet :\

Ik ga morgen nog eens bellen, wil het best nog eens proberen maar ben bang dat het een drama wordt. Wellicht harde lenzen maar dat zien we dan nog wel.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 08:05

Mischien moet je een ander soort lenzen proberen. Ik heb ook ooit lenzen uitgeprobeerd bij de specsavers en dat was een hel, ik kreeg ze niet uit, ze zaten niet lekker enz enz. Dus ben er na een paar dagen mee gestopt. 2 jaar geleden ben ik naar Pearl gegaan en heb daar nieuwe lenzen laten aanmeten. Ik kreeg in elk oog een andere lens om uit te proberen wel het fijnste zaten. Heb nu hydrogel lenzen, schijnen extra zuurstofdoorlatend te zijn en zitten erg fijn. Ik kreeg een keer per ongeluk de verkeerde mee en merkte het direct met inzetten.

Dat prikken als je ze net in doet heb ik soms ook. Ligt aan de vloeistof denk ik.

Het in en uit krijgen van de lenzen is in het begin even wennen. Maar ik kan ze nu (zelfs met mijn lange nagels) zonder problemen eruit halen.