oeps, gebroken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mii_mini

oeps, gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 19:32

Dag allemaal!!
Vorige week woensdag was het heerlijk weer, dus ik besloot met een vriendin lekker naar buiten te gaan. Na een lang stuk stappen waren we dan eindelijk op de dijk, dus tijd om even helemaal los te gaan. Natuurlijk wilde me paard veel te graag en was er geen houden meer aan...
Totdat ze uitgleed over het gras en op haar zij gleed. Paard had helemaal niets en liep de dijk op om daar lekker gras te eten, maar ik bleef liggen... Meteen wist ik dat ik iets gebroken had, want tijdens het vallen hoorde ik een hele harde knak in me schouder.
Na zo'n 20 minuten via de telefoon aan de ambulance uitleggen waar we waren, kwamen ze dan eindelijk. Ze zeiden dat me sleutelbeen uit de kom was, dus ik moest naar het ziekenhuis.
Uiteindelijk bleek me sleutelbeen te zijn gebroken. Beetje balen nu we net zo lekker in de vakantie stemming waren, maar goed het is niet anders.
Inmiddels ben ik anderhalve week verder en mag ik van de dokter mijn draagband af, ik helemaal blij natuurlijk. alleen nu heb ik op internet gelezen dat de mitella/draagband bij een gebroken sleutelbeen minstens 3 tot 5 weken om moet blijven. beetje vroeg dus... Ook zei de dokter dat ik zo snel mogelijk moest beginnen met de fisio, maar de fisio zegt dat het eerst aan elkaar moet groeien voordat ze er iets aan kunnen doen. of te wel lekker duidelijk... :(
de dokter vertelde ook dat 100% van de mensen van mijn leeftijd weer helemaal geneest, er zal wel altijd een bult blijven maar opereren was niet nodig volgens hem. Nou heb ik even gegoogled en las dat ze met behulp van een klein sneetje een pennetje tussen het gebroken stuk kunnen zetten zodat het bot weer op de goede manier aan elkaar groeit, maar hier heeft de dokter me niets over verteld...

Mijn vraag is dus wie heeft er ervaringen met een gebroken sleutelbeen, met de duur van het dragen van de draagband en wanneer er moet worden begonnen met de fisio? En of iemand ervaringen heeft met een eventuele operatie of wat ik net vertelde dat sneetje wat ze dan in je schouder maken

Floortje88

Re: oeps, gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:34

Ik heb het ook gehad, super vervelend. Weet nog wel dat het echt pijnlijk is!

Ik heb 6 weken met draagband moeten lopen en heeft toen nog wel een maand geduurd tot dat het een beetje weer goed kon bewegen..

Succes iig!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:35

In mijn jongere jaren heb ik mijn sleutelbeen gebroken, maar dit hoefde echt niet geopereerd te worden hoor, groeit over het algemeen weer keurig aan elkaar!
Destijds moest ik 14 dagen in een mitella, dus dat stelde ook geen moer voor. Fysio heb ik er nooit voor gehad, zal wel zijn omdat ik nog jong was?

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 19:36

Floortje88 schreef:
Ik heb het ook gehad, super vervelend. Weet nog wel dat het echt pijnlijk is!

Ik heb 6 weken met draagband moeten lopen en heeft toen nog wel een maand geduurd tot dat het een beetje weer goed kon bewegen..

Succes iig!

Wow dat is wel erg lang, ik mocht hem van de dokter nu niet eens meer dragen omdat ik anders de verkeerde houding aan ga nemen...
Nog last van op dit moment?

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:37

Ik heb nooit fisio gehad toen ik mijn sleutelbeen had gebroken. Ik moest zo'n 8 tot 12 weken een mitella, maar na 4 weken zat ik alweer op 't peerd. :P Geen verstandige keuze trouwens, heb nog altijd last van mijn sleutelbeen.

Veel beterschap iig.

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 19:38

delerium schreef:
In mijn jongere jaren heb ik mijn sleutelbeen gebroken, maar dit hoefde echt niet geopereerd te worden hoor, groeit over het algemeen weer keurig aan elkaar!
Destijds moest ik 14 dagen in een mitella, dus dat stelde ook geen moer voor. Fysio heb ik er nooit voor gehad, zal wel zijn omdat ik nog jong was?

Mijn sleutelbeen gaat waarschijnlijk wel weer vast groeien maar het bot zit over elkaar, dus je blijft altijd een bult zien en me bot wordt dus ook een stuk korter. ook ben ik bang dat mijn schouder een beetje gaat hangen, want dat zie ik nu al als ik in de spiegel kijk |(

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:38

Nee, ik was toen ook een jaar of 13 hoor!! haha lang geleden..
Was van de fiets gevallen.

Maar heb idd lang ermee gelopen. Je ziet bij mij nog wel dat het ooit gebroken is geweest, zit een soort bobbel in..

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 19:40

Rienn schreef:
Ik heb nooit fisio gehad toen ik mijn sleutelbeen had gebroken. Ik moest zo'n 8 tot 12 weken een mitella, maar na 4 weken zat ik alweer op 't peerd. :P Geen verstandige keuze trouwens, heb nog altijd last van mijn sleutelbeen.

Veel beterschap iig.

Woow dat is echt super lang, ja iedereen zegt ook iets anders, maar ik luister maar naar mijn dokter en die zei ook dat ik over 4 weken weer mag rijden. dus we zullen het zien. ik loop dus nu al zonder draagband, maar doet wel meer pijn dan met die band om. en mensen houden zo ook geen rekening met je dus heb al een paar beuken gehad.. ;(

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:40

mii_mini schreef:
Mijn sleutelbeen gaat waarschijnlijk wel weer vast groeien maar het bot zit over elkaar, dus je blijft altijd een bult zien en me bot wordt dus ook een stuk korter. ook ben ik bang dat mijn schouder een beetje gaat hangen, want dat zie ik nu al als ik in de spiegel kijk |(

En dat hangen van je schouder heb ik dus. Ik liet mijn schouders hangen omdat ik anders veel te veel pijn had.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:42

Het opereren doen ze vaak bij mensen die hun schouder veel gebruiken zoals bv topsporters. In principe zal dit gewoon vanzelf genezen mits de stukken mooi op elkaar staan.

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 19:43

Floortje88 schreef:
Nee, ik was toen ook een jaar of 13 hoor!! haha lang geleden..
Was van de fiets gevallen.

Maar heb idd lang ermee gelopen. Je ziet bij mij nog wel dat het ooit gebroken is geweest, zit een soort bobbel in..

haha okee. nou gelukkig dat je er geen last meer van hebt!!
bij mij zie je nu ook een bobbel, maar ik hoop dat die nog iets zakt! je ziet bij mij ook dat mijn gebroken sleutelbeen wat meer omhoog staat dan mijn andere sleutelbeen. denk dat hij omhoog is gesprongen door de val...
Het bot is bij mij ook redelijk hoog gebroken, zegmaar op het gedeelte waar je normaal een duikje krijgt in je sleutelbeen, bij mij zit daar dus nu een dikke bult :D

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:46

mii_mini schreef:
Rienn schreef:

Veel beterschap iig.

Woow dat is echt super lang, ja iedereen zegt ook iets anders, maar ik luister maar naar mijn dokter en die zei ook dat ik over 4 weken weer mag rijden. dus we zullen het zien. ik loop dus nu al zonder draagband, maar doet wel meer pijn dan met die band om. en mensen houden zo ook geen rekening met je dus heb al een paar beuken gehad.. ;(

lijk me een beter plan als je dat ding weer even om doet. Zit je ook te slapen of lig je gewoon in je bed?

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 19:46

chocobroodje schreef:
Het opereren doen ze vaak bij mensen die hun schouder veel gebruiken zoals bv topsporters. In principe zal dit gewoon vanzelf genezen mits de stukken mooi op elkaar staan.

me bot is over het andere stuk heen geschoven, dus mooi kan ik het niet noemen, maar het komt wel vast te zitten. Alleen nou last ik dus dat ze bijvoorbeeld bij modellen door middel van een klein sneetje een pennetje ertussen zetten, zodat het weer normaal geneest. Dus misschien is dat een optie

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:47

Zowel mijn moeder als mijn broer hebben hun sleutelbeen gebroken gehad. Bij mijn broer hebben ze het geopereerd (was in België gebeurd en daar was dat blijkbaar normaler) en bij mijn moeder hebben ze er niets aan gedaan. Mijn moeder heeft inderdaad nog steeds een bultje op de plek waar de botdelen elkaar raken. Mijn broer heeft zn hele borstkas incl schouder in het gips gehad. Terug in NL zeiden de dokters dat ze dat nooit gedaan zouden hebben. Maar het is wel mooi genezen op de littekens na.

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 19:48

Rienn schreef:
lijk me een beter plan als je dat ding weer even om doet. Zit je ook te slapen of lig je gewoon in je bed?

ja als ik op stap ga doe ik hem denk ik wel weer om, dan krijgt ie wat meer rust. liggen is geen enkel probleem, dat is juist fijner dan zitten! (gelukkig :Y) )

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:50

Fijner dan zitten? Toen ik mijn sleutelbeen gebroken had kon ik niet meer omhoog komen uit mijn bed. :') Zo veel pijn deed het.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:51

Ik heb ook mijn sleutelbeen gebroken gehad voor een tijdje terug Maar had daarbij ook mijn schouderblad gescheurd. Heb iets van 2 weken ofzo een draagband om gehad en was het toen zat. nog wel een weekje extra rustig aan gedaan maar ik reed al snel weer. Heb er niets aan overgehouden verder, is allemaal goed genezen. Al kan ik het wel voelen als ik langere tijd iets zwaars moet vasthouden.

Succes nog met je sleutelbeen. Het is wel heel erg pijnlijk inderdaad, even tandenbijten.

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 19:51

Iris82 schreef:
Zowel mijn moeder als mijn broer hebben hun sleutelbeen gebroken gehad. Bij mijn broer hebben ze het geopereerd (was in België gebeurd en daar was dat blijkbaar normaler) en bij mijn moeder hebben ze er niets aan gedaan. Mijn moeder heeft inderdaad nog steeds een bultje op de plek waar de botdelen elkaar raken. Mijn broer heeft zn hele borstkas incl schouder in het gips gehad. Terug in NL zeiden de dokters dat ze dat nooit gedaan zouden hebben. Maar het is wel mooi genezen op de littekens na.

Dat is ook gek zeg!! dat ze daar per land zo in verschillen... Ja ik kon ook vragen om een operatie, maar ik denk dat ik liever een bult heb dan littekens, en zeker als meisje
Maar ik las dus over een klein sneetje en dat ze er dan een pennetje in stoppen, daar zie je eigenlijk niets meer van, dus dat vond ik wel een goede optie. het gekke is alleen dat ik mijn dokter daar niet over heb gehoord, alleen over een grote operatie. beetje vreemd :+

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:52

Kijk een in dit topic al je vragen hebt over eventuele operaties [MW] Gebroken sleutelbeen en paardrijden?

Het is iig heel vervelend. Ik heb mijn sleutelbeen ook gebroken toen ik 18 was. Bij mij is het niet aan elkaar gegroeid helaas.

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 19:53

Rienn schreef:
Fijner dan zitten? Toen ik mijn sleutelbeen gebroken had kon ik niet meer omhoog komen uit mijn bed. :') Zo veel pijn deed het.

haha ja daar had ik de eerste paar dagen ook last van, maar inmiddels valt dat heel erg mee en als ik gewoon lig voel ik er niets van. was alleen een beetje wennen om non stop op je rug te moeten blijven liggen :P
inmiddels ben ik ook volledig van de pijnstillers af, misschien vanavond nog even voor het slapen maar inprincipe is dat niet meer zo nodig (denk ik)

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 19:54

lucifertje schreef:
Kijk een in dit topic al je vragen hebt over eventuele operaties [MW] Gebroken sleutelbeen en paardrijden?

Het is iig heel vervelend. Ik heb mijn sleutelbeen ook gebroken toen ik 18 was. Bij mij is het niet aan elkaar gegroeid helaas.

niet aan elkaar gegroeid???? hoe kan dat nou? heb je nu een operatie gehad of zit het nog steeds los?

Luv_Them

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:55

Ik heb ook een gebroken sleutelbeen gehad, toen was ik 11 ofzo. Ik ben achterover van de koprolstang (noem je dat zo? :o ) gevallen, en toen... tja. Mijn eerste reactie was ook in elkaar gedoken zitten, maar toen ik in het ziekenhuis kwam, deden ze er zo'n band om, en die trok mijn schouders naar achter. Wat een verlichting was dat zeg! Ik zei nog tegen mijn moeder, als ik dit geweten had, had ik mijn schouders constant naar achter gedrukt. Met douchen oid, als ik de band af had, drukte ik ook altijd gewoon mijn schouders naar achter, dan deed het geeneens zoveel pijn. Maar vervelend, dat zeker.

Ik weet niet precies hoelang ik in die band heb moeten lopen, maar het was toen in de zomer, dus ik zweette me kapot en het schuurde als een gek. Geen pretje dus, ondanks dat het de pijn verminderde. Ik heb nog wel een bult(je) geloof ik, maar het is wel netjes geheeld en ik heb nu nergens last meer van. Dat van die hangende schouder heb ik nog nooit eerder van gehoord, hoe kan dat dan dat dat gaat hangen?

Sterkte met je breuk, ik hoop voor je dat je er in de toekomst geen last meer van zult hebben!

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 20:05

Luv_Them schreef:
Ik heb ook een gebroken sleutelbeen gehad, toen was ik 11 ofzo. Ik ben achterover van de koprolstang (noem je dat zo? :o ) gevallen, en toen... tja. Mijn eerste reactie was ook in elkaar gedoken zitten, maar toen ik in het ziekenhuis kwam, deden ze er zo'n band om, en die trok mijn schouders naar achter. Wat een verlichting was dat zeg! Ik zei nog tegen mijn moeder, als ik dit geweten had, had ik mijn schouders constant naar achter gedrukt. Met douchen oid, als ik de band af had, drukte ik ook altijd gewoon mijn schouders naar achter, dan deed het geeneens zoveel pijn. Maar vervelend, dat zeker.

Ik weet niet precies hoelang ik in die band heb moeten lopen, maar het was toen in de zomer, dus ik zweette me kapot en het schuurde als een gek. Geen pretje dus, ondanks dat het de pijn verminderde. Ik heb nog wel een bult(je) geloof ik, maar het is wel netjes geheeld en ik heb nu nergens last meer van. Dat van die hangende schouder heb ik nog nooit eerder van gehoord, hoe kan dat dan dat dat gaat hangen?

Sterkte met je breuk, ik hoop voor je dat je er in de toekomst geen last meer van zult hebben!

Haha ja dat kan natuurlijk ook, daar ben ik trouwens ook wel eens vanaf gevallen, maar niets aan overhouden gelukkig!!
Ja ik heb dus ook zo'n band gehad denk ik, zo'n blauwe toch?
ik kan ook al weer liggen en gister ben ik alweer vrolijk mee op concours geweest, maarja niet echt een pretje natuurlijk! liggen gaat ook prima
ik denk dat mijn schouders hangen omdat mijn spieren een klap hebben gekregen waardoor ik die nu niet meer zo goed kan gebruiken, hopen dat ik snel verbetering zie!! Ik hoor veel verschillende verhalen over of je er later nog last van houdt of niet, ik denk dat dat te maken heeft met waar je hem gebroken hebt en hoe je bot weer is vast gegroeid...
Nouja thanks iig!!

dromertje2

Re: oeps, gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:45

ik heb 10 jaar geleden ook mijn sleutelbeen gebroken, (allerseerste keer van paard vallen en het was meteen raak), ik had de pech dat ik nogal een onrustige slaper ben (lees :heel onrustig) en dat ik de eerste nacht uit mijn bed ben gevallen (auw), daarna heb ik een maand in de zetel geslapen (dan kon ik mij niet bewegen), na een maand was de pijn veel minder maar de eerste nacht terug in mijn bed heb ik door mijn onrustig slapen mijn sleutelbeen terug gebroken, ik had juist ervoor terug een controlefoto gehad en het stond al mooi recht, dag erna was ik terug bij af.
Wanneer het uiteindelijk genezen was heb ik er geen last meer van gehad.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:50

mii_mini schreef:
delerium schreef:

Laat er maar gauw iets aan doen want een vriendin van mij is een jaar geleden geopereerd aan een sleutelbeen
wat jaren geleden gebroken was, ze kreeg een scheve schouder en het zag er niet uit en ze had er veel last
van.
Neem contact op met de St maartenskliniek in Nijmegen, dat is het best orthopaedische ziekenhuis dat we hebben
in Nederland.
Succes