BMI: Goede richtlijn of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

0000

BMI: Goede richtlijn of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 22:34

Nav enkele topics hier, maar ook omdat ik zelf probeer enkele kilo's weer kwijt te raken die er de laatste jaren bijgeslopen zijn, heb ik daarnet mijn BMI eens uitgerekend...

Tot mijn schrik kom ik uit op een BMI van 23,9, waarbij alles tussen 18,5 en 25 als een normaal/gezond gewicht wordt gezien, en je vanaf 25 overgewicht hebt.

Nou heb ik broekmaat 38, soms 40, en in shirtjes draag ik maat S of M...

Maar volgens het BMI kan ik dus nog 15 kilo!! afvallen voor ik ondergewicht heb, en zit ik zelfs in de richting van overgewicht.

Ik dacht altijd dat je BMI een goede graadmeter was maar nu begin ik toch te twijfelen..ik weet dat we vaak een beeld voorgehouden krijgen via de media dat het allemaal mooier, dunner en beter moet...maar damn...ik dacht dat ik toch wel een 'gemiddeld' maatje had eigenlijk...

Worden op deze manier (jonge) mensen niet gestimuleerd meer af te vallen dan nodig is? Is je BMI echt een goede graadmeter, of heb je weleens het gevoel dat het inspeelt op de huidige trend van mooie dunne mensen?

Ik gebruik mezelf hier nu als voorbeeld, voel je vrij om daarover te praten, vind ik geen probleem ;)
Ik wil verder absoluut niemand op zijn tenen trappen, maar ik vraag me dus serieus af of we niet gewoon doorslaan met zijn allen? Wordt mensen op deze manier niet voorgehouden dat ze af moeten vallen om aan de 'norm' te voldoen terwijl ze eigenlijk een prima gewicht hebben?
Ik heb geprobeerd me zo duidelijk mogelijk te verwoorden, als ik kwetsend overkom voor wie dan ook heb ik het zo niet bedoeld!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:44

Ik zit op de grens van goed en iets te zwaar het verschilt per week zo'n beetje.
Ik ben op zich niet dik heb wel stevige benen en een forse bouw en een klein buikje.
10 kilo eraf zou al genoeg zijn maar dan zit ik nog in de bovengrens van goed.
23 kilo eraf is de ondergrens maar dan val ik echt om, ik was ooit zo licht en had nooit ergens energie voor.
Ik kijk meer naar mezelf voel ik me goed heb ik genoeg energie en zit ik lekker in mijn vel, dat is veel belangrijker als een nummertje.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:48

Ik moet ook heeeeel veel afvallen als ik bmi ding moet gelofen :=

Ben 1,74 en als ik invul dat ik 50 kilo weeg vinden ze dat gezond gewicht :\
Nou er blijft niks van me over als ik 50 kilo zou wegen! }:0

zonnebloem18

Re: BMI: Goede richtlijn of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:52

Nee inderdaad dat heb ik dus ook ik ben 1.76 en als ik vroeger onder de 60 kilo kwam voelde ik me gewoon zwak en moest ik echt mijn best doen de dag door te komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:55

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:58

Jij heb idd gewoon een normale maat en hoeft niet persé af te vallen.
BMI zegt niet alles, je moet ook naar vetpercentage en verdeling kijken. Het is een handige leiddraad maar geen absolute wet.
Ikzelf zit te hoog en wil wel terug zakken naar m'n oude gewicht maar ook dat zit op het randje van te hoog.
Volgens bmi zit ik pas bij 47kg aan ondergewicht. Iemand ooit al een volwassen normaaluitziende persoon van 47kg gezien?
Vanuit medische wereld gaat er in realiteit niemand je een dieet aanraden als je een bmi van pakweg 26 hebt. Beetje reserve kan geen kwaad.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:59

Hebben jullie er een gedaan waarbij je ook je geslacht en leeftijd moest invullen? Die zijn nauwkeuriger namelijk ;)

Ik ben in lengte 163 en mijn gewicht is 49 kilo. En ik zit net op de ondergrens... dus net aan goed gewicht.
Klopt wel volgensmij ;)

Hier de link: http://www.voedingscentrum.nl/bmi.aspx

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:13

BMI is echt niet sluitend. Laat je er niet gek door maken! Gewicht zegt niet alles, spieren zijn bijvoorbeeld zwaarder dan vet.
Het is veel belangrijker dat jij je goed voelt in je lijf.
Een 'gezonde' lengte/gewicht verhouding volgens de BMI zegt helemaal niets over het 'gemiddelde' gewicht van wie dan ook, maar over wat door hen als gezonde verhouding wordt gezien.

_Esther_87_ schreef:
Tot mijn schrik kom ik uit op een BMI van 23,9, waarbij alles tussen 18,5 en 25 als een normaal/gezond gewicht wordt gezien, en je vanaf 25 overgewicht hebt.

Lees dat zinnetje nu nog eens, en laat dat 'tot mijn schrik' even weg. Je hebt dus een normaal/gezond gewicht en niets om je zorgen over te maken.
De ondergrens van de BMI moet geen streven zijn. Als dat niet bij je lichaam past wordt je daar echt niet mooier van (en ga je je ook niet beter voelen over jezelf).

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 01:00

Ik heb momenteel nog iets overgewicht, BMI van 26 en dat klopt ook. :) Heb ook net iets ondergewicht gehad volgens de BMI en dat klopte ook, was net ietsjes te mager.

Bij mijn BMI van 25 heb ik echt nog wel overgewicht en volgens hun is mijn ideale gewicht 58, maar daar ben ik het dan niet helemaal mee eens, ben blij dat ik het bereikt heb hoor, maar er gaat nog meer af. :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 01:06

Ik ben 167 cm, 61 kilo en heb een BMI van 22.
Klopt imo wel

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 06:52

De mijne klopt wel. :j Mijn BMI is 19 bij een gewicht van 54 kilo. Bij 52 kilo zit ik op ondergewicht. Dus eigenlijk moet er bij zeker niks af!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 07:06

BMI aanhouden als richtlijn is prima, maar hecht er niet te veel waarde aan. Het gaat puur om lengte/gewicht verhouding en houdt bijvoorbeeld geen rekening met lichaamsbouw en spiermassa. Als je niet heel veel afwijkt van de onder- of bovengrens van een gezond BMI is er niks aan de hand.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 07:11

BMI is in de meeste gevallen een goede richtlijn in combinatie met vetpercentage en buikomtrek.

Ik moet voor mijn werk elke twee jaar medisch gekeurd worden. Één van mijn collega's zit volgens zijn BMI in 'overgewicht', met een vetpercentage van net geen 8%. Deze twee samen laten zien dat BMI niet voor iedereen een goede maatstaf is!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 07:33

Voor mij is de BMI ook niet kloppend. Naja, was. Heb al 'eeuwen' hetzelfde gewicht maar met een langzaam uitdijende kledingmaat. Tegen het ernstig overgewicht aan volgens de BMI. Nu zal ik daar tegenwoordig wat minder tegenin brengen maar een aantal jaar terug was 't belachelijk. Als ik dat dan tegen iemand zei vroegen ze standaard wáár dat ernstige overgewicht dan moest zitten...
Ik denk ook dat vetpercentages en buikomtrek belangrijkere richtlijnen zijn dan BMI, qua gezondheidsstatus. En dan nog...Als je lekker in je vel zit met hoe je eruit ziet zou ik me daar allemaal niet zo druk om maken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 07:59

Sizzle, dat is wel een goede tip!

Gelukkig maar dat er meer mensen zijn bij wie het niet zo geweldig lijkt te kloppen, ik denk nl ook dat ik omval als ik 15 kilo af zou vallen...(niet dat ik daar behoefte aan heb, maar het idee alleen al...brrr)

Toch hoor ik BMI nog wel vaak genoemd worden als richtlijn, jammer dat er schijnbaar toch vanuit wordt gegaan dat je best ontzettend dun mag zijn, terwijl de 'bovengrens' zogezegd vrij laag ligt. Er heerst toch al zo'n cultuur, vind het echt onzin als prima gezonde mensen af gaan vallen omdat ze denken dat ze misschien te zwaar zijn terwijl dat allemaal mega meevalt...

Vraagje, vetpercentage, hoe kan je dat meten dan?

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:33

Ik heb het juist andersom. Mijn BMI zegt 20 en dus gezond gewicht, maar ik heb toch echt teveel vet.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:51

Bij mij klopt de BMI wel, zit op het randje gezond gewicht, als ik 2 kilo afval ben ik te licht. Dus dat klopt wel.
Ik ben 1.64 en weeg ongeveer 48-50 kilo.

Dus bij mij klopt het perfect.. Ik dacht dat het ongeveer bij iedereen wel klopte. Maar blijkbaar niet.. Typisch!

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:02

Daphne__ schreef:

Ik weet niet welke BMI-berekening jij gebruikt, maar als je 174 cm en 50 kg weegt dan heb je echt geen gezond gewicht meer, vertrouw mij maar.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:05

Anyway, het is een goede leidraad voor mensen met een normale bouw (dus mensen met heel veel spiermassa is het minder betrouwbaar).

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:05

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:11

BMI is een zeer ruime richtlijn. Ik heb een gezond gewicht van 50 kilo tot 67 kilo!!
Met 50 kilo ben ik op het magere af en met 67 kilo zou ik echt gewoon dik zijn.

Ik vind de marge dus te groot.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:14

Maar als je een beetje dun bent, dat je je ribben voelt maar niet ziet. Of je bent een beetje dik, dat je wat vast kan pakken zonder dat het overduidelijk is.. Dan ben je gezond.. Dus ik vind de marge wel kloppen. Iemand met maat 34/36 is gezond, maar iemand met maat 40/42 ook. Alles wat daar van af wijkt is pas ongezond.

Het ideale gewicht ligt ergens in het midden.. Maar 5 kilo verschil van het ideale, is nog niet ongezond. Dus dat is de marge. Het midden van het gezonde gewicht, is eigenlijk ideaal. Zo moet je het een beetje zien.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:28

Het is een soort leidraad.. maar imo zijn er uitzonderingen :) Het ligt eraan wat je bouw is :)
Bij mijn advies door fysio en sportinstructeur werd al aangegeven dat ik er rekening mee moet houden dat ivm bouw ik me niet moet focussen op dat soort tabellen :) Ik denk dat je zelf ook wel kan zien/ door hebt of je gezond of niet bent :)

Momenteel zit ik op een BMI van 23, terwijl ik voor de 'mooi' en voor mijn idee voor het 'gezonde' toch net wat teveel op heb buik/heupgedeelte heb zitten :) Terwijl de buik/heup ratio ook aangeeft dat het gezonde maten zijn. Alleen door mijn bouw speel ik daar dus vals :+

Vetpercentage meten ze bij ons in de sportschool :)

Lunapoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:35

het is inderdaad natuurlijk een gemiddelde
als ik naar mijn lichaam kijk kan er nog wel wat af, iets wat vet op de buik, vet aan de bovenbenen en kont, echter als ik op de weegschaal sta kom ik op 51.4 kilo, als ik dus af ga vallen kom ik onder de 50 kilo!
ik ben 1.63
omdat ik altijd erg klein dun en licht ben geweest is dit mijn hele groei fase goed in de gaten gehouden door artsen en als het aan hen ligt behoor ik 56 kilo te wegen, maar geloof mij dan wordt ik echt iets te dik!
mijn bmi heb ik trouwens net uitgerekend en ik zit om 19

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:42

Daphne__ schreef:

ik veronderstel dat er een foutje in de berekening geslopen is, want dit is echt wel ondergewicht :n

vul het hier maar eens in:
http://www.voedingswaardetabel.nl/bereken/bmi/
met 50 kilo kom je aan een bmi van 16.5