Werken/Lopen met een dikke enkel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Werken/Lopen met een dikke enkel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 21:15

Hoi!

Sinds ik in februari ontzettend fout van een 2 meter hoge mat afsprong op mijn CIOS-toelatingstest (die ik dus niet gehaald heb),
heb ik een dikke en pijnlijke enkel.

Door mijn eigen fout, ja ik weet STOM, heb ik niet genoeg gerust gehad.
Ik denk dat het daar aan ligt in ieder geval.
De eerste dag na het 'ongeluk' heb ik een druk verband gehad, tweede dag heb ik het eraf gehaald omdat het niet fijn zat.
Enkel was blauw/paars/zwart en het hadden net zo goed twee voeten kunnen zijn, zo dik was hij nog.

Na 3 weken ben ik weer begonnen met sporten, alleen het bovenlichaam.
Enkel was al wat dunner, maar nog lang niet 100%.
Paardrijden deed ik na 5 weken weer.
Het ging nogal moeizaam, omdat het zo zeer deed om mijn tenen naar binnen te houden en mijn hakken uit te drukken.

Verder brengen die 2 voeten mij overal naar toe, dus er zit continu druk op mijn enkel.
Ik werkte eerst in een kroeg, 5 uurtjes, en mijn enkel was al zo opgezwollen als een ballon.
Daarvoor had ik een enkelband gehaald, maar ik kan die natuurlijk niet te vaak aan, want dan wordt mijn enkel alleen maar zwakker.
Daarna werkte ik op een stal, 9 uur op de been aan het lopen, hóe gezond voor je enkel..

Nu werk ik op een recreatiepark en dat is ook hele lang dagen, varieert van 7 tot 10 uur per dag (excl. pauze)
Nu doet mijn enkel weer zo pijn en is ie bijna weer zo dik als voorheen, dat ik weer een aantal uur mijn enkel band om heb op mijn werk.

Nu zie je wel dat het gewoon mijn eigen dikke schuld is, ik had meer rust moeten nemen.
Maar ik ben niet het juiste persoon dat er even bij gaat liggen voor 6 weken :o
Dan word ik gillend gek!
Daarbij heb ik twee Hallux Valgus voeten KLIK (het gaat om de linker voet)
Waarvoor ik steunzooltjes heb, maar alsnog heb ik daar last van als ik lang moet staan/lopen.
Dat ga ik operatief laten verwijderen dus dat gaat wel weg, tijdelijk.

Nu is mijn vraag; Heeft iemand tips om te zorgen dat het minder pijnlijk wordt, dat mijn enkel beter/sneller geneest, dat mijn enkel niet meer zo dik wordt?
Ik ga naar de fysio, maar dat maakt mijn enkel niet dunner, alleen losser.
Zou weer een drukverband helpen?
Zou koelen helpen?
Of ben ik met beide al te laat?

Ik heb even een charmante foto gemaakt van mijn voet/enkel, om jullie het even te laten zien..
KLIK voor foto

Hopelijk is het een beetje duidelijk, je kan altijd vragen stellen.

PS. ik slik ook bloedverdunners/anti-stolling medicijnen, voor mijn hartafwijking.
Daardoor duren genezingen bij mij veel langer.

Groetjes!

Aeris

Re: Werken/Lopen met een dikke enkel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 05:10

Ik vind het eigenlijk niet heel erg goed klinken. Ben je naar de HA geweest? Wat zegt die ervan?
Met jouw omschrijving denk ik aan gescheurde enkelbanden, en daar kan je toch niet mee blijven lopen!

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 06:17

Als het zo lang duurt voordat het over is, is er inderdaad waarschijnlijk meer aan de hand.
Ik zou er even door een dokter naar laten kijken.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 08:14

Ik ben nog niet naar de HA geweest, omdat de BHV-er van het CIOS zei dat ik niks gescheurd had en het dus niet nodig was..
Ik riep in het begin ook; 'Ik moet fotos laten maken!'

Maar ons mam vond het ook niet nodig..
Wat gebeurt er als je inderdaad gescheurde enkelbanden hebt?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:18

een bhv-er is geen arts, die kan/mag dat niet beoordelen.
gewoon even naar de huisarts gaan en overleggen

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:19

Knap dat die BHV-er dat zo kan beoordelen... :x Zou toch nog maar even een afspraak bij de HA maken. Mijn enkel ziet er zo ongeveer hetzelfde uit als die van jou en mijn enkelbanden zijn 5 weken terug gescheurd. Zat er ook direct een dik ei op aan de zijkant van je enkel toen het gebeurd was?
Ik denk dat het het belangrijkste is dat je meer rust houdt met je enkel en op geleide van de pijn gaat lopen. Maar eerst naar de HA!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:23

Ik vind 'em erg dik hoor! Zou even via de huisarts naar het ziekenhuis voor foto's. Na heel veel breuken en blessures blijft mijn enkel ook altijd wat dik en vormloos, maar bij jou ziet het er erger uit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:27

Ik vind wel dat je er al heeeeel lang mee rondloopt, ik was al gelijk naar de HA gegaan...maar goed. Dat kun je nu beter alsnog doen. Ik zou niet werken, voorlopig en als je toch moet lopen stevige hoge schoenen dragen. Ik heb ook enkel klachten gehad (gescheurde enkelband) maar ben wel gelijk naar HA gegaan, ben doorverwezen naar een fysiotherapeut die mijn enkel getapet heeft. Ik heb toen zeker 3 weken op mijn bergschoenen gelopen, ivm de steun aan mijn enkel

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 09:31

Denk dat het inderdaad tape wordt, vindt het ook erg dik maar gelukkig zie ik verder geen verkleuringen of iets. Hou je voet goed omhoog, en VSM heeft homeopatische zalf voor zwellingen... Tijd voor de HA

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 16:36

Paula schreef:
Knap dat die BHV-er dat zo kan beoordelen... :x Zou toch nog maar even een afspraak bij de HA maken. Mijn enkel ziet er zo ongeveer hetzelfde uit als die van jou en mijn enkelbanden zijn 5 weken terug gescheurd. Zat er ook direct een dik ei op aan de zijkant van je enkel toen het gebeurd was?
Ik denk dat het het belangrijkste is dat je meer rust houdt met je enkel en op geleide van de pijn gaat lopen. Maar eerst naar de HA!

Ja ik lag op de grond, stond op en hij was al enorm dik..

Vandaag heb ik de fysio gebeld en die zei net als jullie, dat dit niet normaal is en eerst de HA moet bellen.
Dat heb ik dus gedaan, maandag ga ik erheen.

Ik heb nu wel vreselijk last van mijn enkel, vandaag gelukkig kort gewerkt.
Maar aankomend weekend wordt heel zwaar voor mijn enkel.
Zal intapen helpen dan?

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:07

Zwelt je enkel verder op bij belasting? Dan is tapen sowieso niet aan te raden. Daarbij heeft tapen mijns inzien alleen het gewenste effect als het op de goede manier gebeurt en dat zou dan het beste gedaan worden door iemand die de juiste techniek beheerst. Drukverband is een betere optie, dat rekt nog wat meer en kun je eventueel wat losser doen als je merkt dat het te strak zit.

Het beste op dit moment voor je enkel lijkt mij zo min mogelijk belasten, koelen en pootje hoog houden en evt. drukverband. Komt ongetwijfeld slecht uit, maar je weet op dit moment niet wat er met dat pootje aan de hand is en wat voor schade ja aanricht door er gewoon vrolijk op door te lopen. Je bent al vrij lang doorgelopen zonder arts te raadplegen.

Die BHV'er is wat mij betreft flink buiten z'n boekje gegaan door te zeggen dat je er niet hoefde te laten kijken. Tenzij hij én arts is én röntgen ogen had, kon hij helemaal niet zien of er bot of weefselschade is.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:28

ziet er toch uit als een gescheurde enkelband. Heb het zelfde gehad als jou een paar jaar geleden, echter was ik bij het ziekenhuis en hebben ze me ondanks een klassieke enkelband scheuring( 2 van de 3 banden waren doormidden) naar huis gestuurd met een drukverband.
Na een week weer gaan lopen en altijd dik gebleven, ben er een jaar later voor naar de fysio geweest en die heeft het gemasseerd en met infra rood behandeld.
Hielp geen ene moer en na flink sporten is hij wat dunner geworden.
Helaas altijd een zwakke plek gebleven en is 6 weken geleden opnieuw gescheurd.
Ik vind het heel erg onverstandig van je dat je niet naar de HA gegaan bent

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:35

Ben vorig jaar met paard gevallen had ook zo'n enkel. Ook super dik, ook eigenwijs, ook toen het nog zeer deed maar houdbaar weer gaan rijden. Voet is heel lang dik geweest, heeft 3 maanden geduurd voordat ik mijn laarzen weer aan kon omdat ik niet meer zo ver kon buigen. Als ik iets te veel had gedaan werd het weer dik. Uiteindelijk is het gewoon over gegaan.

Het duurt wel wat langer maar het wordt wel weer dun... gewoon geduld hebben en wanneer je echt pijn krijgt stoppen. Dat is dus je grens... en die moet je niet voorbij gaan :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 16:44

Bedankt voor de reacties.
Ik kan me ook wel een beetje voor mijn kop slaan dat ik niet naar de HA ben geweest..
Ik wilde wel, maar 'het was niet nodig' zeiden ze.

Ze zeiden; voet omhoog en rusten!
Mijn moeder denkt dat mijn enkel nooit meer 100% geneest, wat me niet helemaal zou verbazen als dat zou kloppen.

@Babydolll, ik dacht juist dat door het sporten, mijn enkel niet dunner werd.
Ik ben ook vrij snel weer gaan sporten, maar hij wordt er echt niet dunner op.. Hooguit dikker.
Hoe is je enkel met infra rood behandt? Met straling of hoe moet ik dat zien?

@Annick75, ja bij belasting wordt ie dikker. Vooral ook met dit warme weer, maar ook met koud weer is hij dik.
's Ochtends als ik wakker word dan is mijn enkel vrijwel niet gezwollen, maar zodra ik om 12 uur nog eens kijk is hij weer zo dik als iedere dag. Dan zal het toch een drukverbandje worden.

@Vibabu, ik slik ook bloedverdunners/anti-stollings medicijnen voor mijn hart, daardoor duren genezingen bij mij veel langer omdat het bloed overal zo dun is. Met paardrijden heb ik er geen last van, tot op zekere hoogte uiteraard ;) Maar de pijn en de opzwellingen komen vooral na het rijden.

Ik ben ook wel bang dat het toch gescheurde enkel banden zijn, en daarmee heb ik dus wel maanden mee rond gelopen, 5 om precies te zijn.
Maandag om half 10 heb ik de afspraak bij de HA staan.
Maar het zal wel op de bekende uitspraak uitlopen; rust houden..
De reden dat ik geen rust heb gehouden is;
1. Daar heb ik het geduld niet voor
2. Ik zat midden in sollicatie bij de landmacht & politie. (Dit wilde ik zo ontzettend graag, dat ik gewoon doortrainde, helaas is het niet gelukt)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:50

Als er ooit nog eens zoiets gebeurt, denk ik dat je je eigen gevoel zult volgen na deze ervaring ;) . Die les heb je hier dan in elk geval nog van kunnen leren.

Ik hoop dat de schade meevalt. Wat ipv drukverband ook wel kan helpen is zo'n tubigrip kous. Kun je gewoon bij de apotheem kopen. Je moet dan 2 keer de lengte van je onderbeen hebben (basis tenen tot een stukje onder je knie), heb ik geleerd. Je doet dan de kous aan zoals je een normale kous aantrekt en het stuk dat je dan aan de teenkant over houdt sla je om an trek je over de eerste laag heen. Zorg dat de onderste laag 2 cm langer is dan de bovenste ivm knellen.

Die kous kun je met koelen gelijk lekker laten zitten als beschermlaagje voor je huid.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:56

Ik heb nu 10 weken geleden me enkel gebroken.
Ook mijn enkel wordt in de loop van de dag wel wat dikker, maar zo dik als jou enkel zeker niet.
Mijn therapeut zegt zodra hij dik wordt, poot omhoog en ijs er op.
Maar zou zeker even naar de HA gaat, mischien heb je wel een schuurtje in het bot of zo.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:04

Ik zit nu ook thuis met een gebroken enkel en bandenschade. Al wel vanaf 7 juni, ik heb heel veel rust gehad en loop nu een beetje belast rond met krukken alles om dit te voorkomen.

Met het werk en alle inspanning die jij je voet laat ondergaan zal de genezing alleen maar langer duren en misschien breng je jezelf wel blijvend letsel toe.

Dus mijn advies, eerste de huisarts, mogenlijk ziekenhuis, fysiotherapie, heel veel rust en zet dat werken maar aan de kant voor je eigen bestwil, t is niet leuk maar denk aan jezelf en aan je toekomst.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 15:55

koetjeboe schreef:
Ik heb nu 10 weken geleden me enkel gebroken.
Ook mijn enkel wordt in de loop van de dag wel wat dikker, maar zo dik als jou enkel zeker niet.
Mijn therapeut zegt zodra hij dik wordt, poot omhoog en ijs er op.
Maar zou zeker even naar de HA gaat, mischien heb je wel een schuurtje in het bot of zo.

Nou die foto is gemaakt toen mijn enkel nog vrij 'dun' was..
Na veel belasting is hij nog veel dikker :j

Ik zal maandag ook even vragen naar die tubigrip kous, die je kunt halen bij de apotheek.
Ik hoop echt dat ik er gauw vanaf ben.
In het begin, dus net toen ik was gevallen, had ik wel ijs op mijn enkel..

Verder heb ik dat niet gedaan, vanwege dat druk verband en daarna was het al te laat daarvoor zeiden ze.
Ik heb mijn voet/enkel ook zoveel mogelijk op kussens liggen, verder smeer/masseer ik mijn enkel met tea tree olie.
Dat laatste helpt wel, voor even. Maar daarna komt het net zo goed weer terug.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 09:38

Nou vandaag naar de HA geweest.
Hij denkt een ossale afwijking.

Vanmiddag moet ik foto's laten maken van mijn enkel, of er niks kapot is ed..

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:08

en wat is een ossale afwijking?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:18

hmm bult kom mij erg bekend voor. ik heb het vorig jaar ook gehad na een val van een paard. ik heb toen een week alleen maar gekoeld en hoog gehouden en mocht het absoluut niet belasten. en een vriend van mij heeft ongeveer hetzelfde gehad, en bij hem hebben ze get gegipst. je kan er inderdaad heel lang erna nog last van hebben, maar dat het nog zo dik is, is niet echt gezond meer. lijkt me nu niet verstandig om er ook maar wat druk op te zetten.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 11:24

Een ossale afwijking is een afwijking aan het bot, of zo iets, las ik op internet..

Ik heb het in de eerste week of twee weken (weet ik niet meer precies) ook niet belast, daarna steeds meer.
En dat zal wel veel te snel zijn geweest.. Maar goed, dat is achteraf praten.

Na de foto's vanmiddag moet ik nog 2 dagen wachten op uitslag..

@_lauraaa_, waarom hebben ze het niet bij jouw gegipst maar wel bij jouw vriend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:34

ik weet niet niet. ik ben na de val van het paard ( in de bos) nog een heel stuk gelopen met maar een beetje pijn (enkel kon niet uitzetten door de laars), want ik moest nog terug naar de wei (vriendin was erachteraan met haar pony om die van mij te vangen want ik had nergens pijn) toen ik thuis kwam begon ik last te hebben en ben ik voor de tv gaan zitten. toen was de pijn zo erg dat ze de huisartsenpost hebben gebeld. direct erheen gegaan en hub zijden dat gipsen of drukverband geen zin had omdat de enkel nu dik is, maar hij met de dag dunner word en dus geen enkel zin had. ik moest volledige rust hebben en blijven koelen en zodra die dak was mocht ik het niet belasten. na een weekje werd hij wat dunner en kon ik alweer een beetje zonder krukken proberen te lopen.

En succes met foto's maken ;)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 14:04

Nou de fotos zijn gemaakt.
De arts zei dat er toch een flinke scheur/deuk in mijn enkel zat.

Nu even afwachten op de uitslag, over 2 dagen weet ik weer meer..
Pff, heb ik dus even bijna een half jaar rondgelopen met een scheur in mijn bot :')

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:11

Zo lekker dan... Ben benieuwd wat voor behandeling ze je gaan voor schrijven. Het lijkt me dat je hoe dan ook aan rust vast zit... Heel veel beterschap. Dat zul je wel nodig hebben..