ik durf het water (zee meren etc etc) niet in, help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Remark

ik durf het water (zee meren etc etc) niet in, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 20:42

Hee mede bokkers!
Nu met dit warme weer wil ik heel graag bij de meertjes in onze buurt en in de zee zwemmen.
Maar er is een probleem, ik durf er niet in!
Het is vooral angst voor de bodem en vissen (als die er niet in zitten ben ik alsnog bang!)
Ik weet niet hoe ik er vanaf moet komen en het is echt killing!
Waar het vandaag komt weet ik ook niet.
Zijn er meer mensen die dit hebben, of gehad hebben en er af gekomen zijn, zoja hoe!
En weet iemand waar dit vandaan kan komen?

Op sint maarten met een heldere zee en wit strand is er overgens niks aan de hand.
Ook in het zwembad is er niks (al dacht ik vreoger altijd dat de strepen in het baan zwembad haaien waren :=)

Groetjes Eef!

EngeltjeS

Re: ik durf het water (zee meren etc etc) niet in, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:43

Zwemschoenen aan ;)
En langzaam een stapje verder nemen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:45

Zwembaden vind ik geen probleem.

maar vieze bodems, vissen en vooral wier :r

Van de week wezen kanoën met school. heerlijk helder water.. heb er op sommige stukken ingestaan. was 150 cm diep en daar zat geen wier.. maar stukken met wier is zooo vies :r

ik kan er niets aan veranderen helaas :')

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:46

Ik heb het zelfde en het is vet vervelend!!
Kan er helaas niks meer aan doen..
Bij mij is het echt angst.
Vorige x was is er per ongeluk ingevallen en toen was ik aan het hyperventileren :(

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:46

Ik ben in Zeeland opgegroeid en volop gezwommen tussen de kwallen, krabben en de pokken... Uiteindelijk ben ik van die zwemschoenen gaan dragen i.v.m. die krabben want het was toch wel vaak raak. Misschien helpt het bij jou ook wel als je van die schoenen draagt.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:47

Heb dit ook, heb dit ook in het zwembad gehad, ik had als kindje naar Jaws gekeken ookal mocht ik niet van mijn ouders, maar zo even snel achter hun rug kon geen kwaad dacht ik...
Nou,in een zwembad zal ik zwemmen en in het "donk-meer" bij ons in de buurt ook,aangezien ik daar mijn voeten kan zien...
Maar,in de zee ga ik ook maximum tot mijn knieën aangezien ik ook angst heb.
Niets aan te doen,zolang ik mijn voeten kan zien is er niks aan de hand,verder wel...

Veel succes nog!

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:48

Ik heb het ook, durf absoluut de zee niet in.
Ik ben vooral bang voor vissen en krabben enzo en raak helemaal in paniek als ik denk dat ik iets zie in het water.

Soms ga ik er (na lang overhalen) toch in, maar ben dan alleen maar aan het foccussen op enge beesten dus ben er snel weer uit.

Simeun

ik heb het ook, heb een hekel aan vissen (eet ook geen vis/ schaaldier etc) en ben als de dood dat er ene langs mijn been zwemt. ook moet ik niets hebben van planten in het water. zodra ik mijn voeten niet meer kan zien is het afgelopen. nu ben ik laatst heel dapper iets verder gelopen en zag ik mijn voeten niet meer trap ik op een mosselachtig iets :+ , was het meteen weer afgelopen.

Bramasole

Ik ben nog steeds bang om in een diep zwembad te zwemmen i.v.m. de krokodillen :D , te veel enge films gekeken.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:51

Ik vind die meren ook hartstikke smerig haha, ik ga er ook niet in. :o Alleen zwembad en soms zee voor mij. :)

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:51

ooww brr ik durf het ook niet in wateren waarbij ik de bodem niet zie :=

tot aan mn middel durf ik nog wel.. maar k moet wel grond onder mn voeten hebben en het water moet helder zijn :P

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:55

Ben ook niet zo'n held.Voel altijd wel iets aan mijn benen.
Ook teveel enge films gekeken denk ik.Het idee dat iemand je in dat donkere water bij de enkel pakt en naar beneden trekt...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:29

Zelfs in die hele heldere stranden zitten nog genoeg beestjes in 't zand hoor en visjes :P Gewoon waterschoentjes aan en gaan zou ik zeggen :j

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 21:37

EngeltjeS schreef:
Zwemschoenen aan ;)
En langzaam een stapje verder nemen.

dan heb ik idd probleem 1 opgelost (zwemschoenen heb ik idd ook!)
maar dan zit ik nog met de vissen...
en ik weet dat ze niks doen, en dat ze banger zijn voor mij dan ik voor hun (al kan ik me daar niks bij voorstellen :=)
maar ik blijf het eng vinden

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 21:41

_Tara_ schreef:
Zelfs in die hele heldere stranden zitten nog genoeg beestjes in 't zand hoor en visjes :P Gewoon waterschoentjes aan en gaan zou ik zeggen :j

ja dat is ook zeker waar!
maar dan kan ik het zien, dus oppassen waar ik loop en ik zie vissen aankomen, dus dan is het neit erg, maar als ik het gewoon neit kan zien vind ik het vreselijk!
en ik ga er meestal wel in maar met zo'n angst dat ik er niet van kan genieten!
en meestal word ik er ingeduwd en dan word ik echt laaiend!

heb nog niemand met een oplossing gelezen, jammer!! :=

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 21:42

is er niet een bepaald geluidje waar vissen niet tegen kunnen?
dan loop ik daar mee rond ahahaha

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:46

Haha, ik ken je probleem ik heb het ook. Ik ben eens in een meer geweest en ben doodsbang geworden. Ik voelde ineens iets rond mijn been en ben zo snel ik kon het water uit gekomen, bleek het wier te zijn. :+ Maar er schenen ook heel veel vissen te zwemmen.. :evaw: Ben er niet meer in geweest.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:04

De beste oplossing? "Gewoon doen." En dan niet één keer, maar heel veel keren, net zolang tot die angst minder wordt. Want elke keer als jij in dat water gaat en er gebeurt niks, krijg je er een positieve ervaring bij. En uiteindelijk gaan die positieve ervaringen opwegen tegen jouw angst.

Want die vissen doen helemaal niets. Je kan er doodsbang voor zijn, maar 't enige wat ze kunnen doen, is langs je been zwemmen. En de eerste keer zal dat heel eng zijn, de tweede keer ook nog..maar bij de 20ste keer denk je 'ach, nou weet ik 't wel, ze doen me toch niks.' :)

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:10

Schoenen aan en een zwemband mee. Dat is de enige manier waarop ik erin ga! Ik dobber op de zwemband. Zo raak ik vrijwel erg weing de bodem met mijn voeten!

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:20

Ik kan je niet helpen, ik heb het ook. Weet ook niet waarom. Tegenwoordig zeg ik maar dat ik bang ben dat er haaien zitten (jaja zelfs in een meer :Y) :+ )

Ooit lang geleden op een vakantie in Turkije met zo'n boot meegeweest waarje later op zou gaan bbq'en. Maar na een uur kotsen (zeeziek :7 ) toch maar met de rest
even in zee gesprongen. Zodra ik in zee lag was de misselijkheid weg, maar na een paar seconden raakte ik zo enorm in paniek dat ik super snel de boot opgeklommen ben en
dat ik vanaf toen hyperventilerend aan het overgeven was :Y)
Laatst bijgewerkt door cruesli op 11-07-10 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:21

Ik dacht werkelijk waar dat ik de enige was die bang was voor vissen. :P
Vroeger toen ik klein was durfde ik niet bij een zwembad op zo'n randje te staan waar zo'n roostertje achter zit. Want daar zaten haaien achter! En durf er nu eigenlijk nog niet bij in de buurt te komen. :P
Verder denk ik maar niet te veel na als ik in een meer of in de zee ga zwemmen.
Alleen de fata morgana in de Efteling vind ik zó eng! Zit je in zo'n bootje in het donker, en je ziet alleen maar donker water onder je. := Hoop toch ook eigenlijk dat ik niet de enige ben die dat eng vindt. O:)

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:25

Ik durf ook niet. Precies hetzelfde.
Heb ondertussen wel bedacht dat ik me over die angst heen kan zetten, en dat blijkt ook te lukken. Zo ben ik de zee wel in geweest. Maar voor mijn lol zomaar een stukkie ergens zwemmen; nee!

De oplossing is dichtbij. Ik heb gewoon zo'n blauw zwembad met pomp in mijn achtertuin. Voor een paar tientjes een boel lol.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:26

DaniBanani schreef:
De beste oplossing? "Gewoon doen." En dan niet één keer, maar heel veel keren, net zolang tot die angst minder wordt. Want elke keer als jij in dat water gaat en er gebeurt niks, krijg je er een positieve ervaring bij. En uiteindelijk gaan die positieve ervaringen opwegen tegen jouw angst.

Dit is eigenlijk de beste oplossing.. Heb dit angst ook jaren gehad tot vorig zomer, ging naar een meer die zo helder was dat je alles kon zien. Vissen dus ook, heb wel een kwartier aan de rand staan twijfelen. Uiteindelijk toch ingesprongen en hele tijd idioot met mijn benen trappen want dan bleven ze wel weg. Elke dag opnieuw dat angst en twijfel. Na 1 week was het al wat minder.
Toen door naar Italie met mooie blauwe zeeën en vissen die je kunt zien. Gebieden met veel vis heb ik flink gemeden. Tot ik uiteindelijk merkte dat ze echt wel wegzwommen als je eraan kwam.

3 weken geleden weer naar Italie geweest, ging naar een stukje strand (kiezelsteen) waar de vissen geen visjes waren (zo'n 15 cm). En het was echt een enorm groep vissen en je moest echt erdoorheen om te kunnen zwemmen. Heb daar wel een half uur gestaan, uiteindelijk toch ingegaan en weet je, ze deden niks, gleden niet langs mijn benen etc. Heerlijk.

pipenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:27

Hier meld nog iemand zich.
En dan notabene iemand die alle zwemdiploma's en zwemvaardigheden heeft die er zijn.
Zolang ik een heldere bodem zie is er niks aan de hand maar owee als het water troebel is.
Ik ben als de dood voor alle soorten vissen en nog banger dat er een groot verdwaald soort rondzwemt.
Weet niet hoe ik eraan ben gekomen en hoe ik eraf kom is een nog grotere vraag.
Ben ooit in Frankrijk een meer overgezwommen met mn moeder en zwom toen tegen de top van een ondergelopen kasteeltje aan.
Ben daar toen ook zo verschrikkelijk van geschrokken.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:28

gewoon over ja angst voor vissen heenzetten.
Heb je een vissekom of aquarium, doe daar dan eens je hand in en zie dat als je je hand in het water doet de vissen ervan af gaan.

Dat is ook met de vissen op het meer zo