twintiger en een kunstgebit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

deflin

twintiger en een kunstgebit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 22:14

Hoi,

Even een paar vraagjes.
Ik zit al van kleins af aan met mijn gebit, altijd gaatjes en ontstekingen en dan vooral in mijn bovengebit.
Ik ga momenteel wekelijks naar de tandarts en dacht ik met de laatste kiezen bezig te zijn om af te handelen krijg ik deze week weer kiespijn aan de andere kant. Inmiddels ben ik er zo zat van dat ik nu al 2 jaar roep dat ik graag een klikgebit (boven) zou willen hebben.

Wie heeft dit inmiddels al, of is er ook zo zat van.
wat heb je hier ongeveer voor betaald.
Is het meegevallen of tegengevallen.
Heb je er spijt van of ben je er juist blij mee.
waar heb je dit laten doen? ben je onder narcose geweest of alleen met verdoving?

Nou volgens mij was dit het eerst wel.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:19

Mijn moeder heeft een klikgebit. Mijn moeder heeft in 1x al haar tanden en kiezen laten trekken met alleen een lokale verdoving. Toen heeft ze 6 weken volledig tandloos/gebitloos moeten rondlopen omdat alles moest genezen.
Na 6 weken zijn de titanium schroeven erin geplaatst en zijn de mallen gemaakt.
Na weer een paar weken kreeg ze haar klikgebit. Al met al een hoop pijn en frustratie (wilde niet het huis uit), maar het ziet het er schitterend uit!

Mijn moeder heeft het volledig zelf betaald en was een 5cijferig getal in euro's kwijt. Mijn moeder heeft dit laten doen bij Kliniek voor Paradontologie Amsterdam (http://www.kvpa.nl).

deflin

Re: twintiger en een kunstgebit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 22:20

oei 6 weken zonder gebit is wel heel erg lang, jeetje. dat had ik eigenlijk niet verwacht.
werd er dan helemaal niets vergoed?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:24

Mijn moeder had (en heeft) alleen de basisverzekering, omdat voor de echte paradontale behandelingen de vergoeding toch niet toereikend is.

Mijn moeder heeft ervoor gekozen alles in 1x te laten trekken, maar dit hoeft niet persé. Je bent alleen heel wat meer tijd kwijt als je het trekken in fasen laat doen!

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 00:26

Er zijn ook verzekeringen die het wel gedeeltelijk vergoeden... :) is geloof ik wel een aanvullende verzekering.

Misschien kan je dat even nakijken op je polis/ internet? :)

Een vriend van mij heeft het ook, zal het is navragen van de week bij hem..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 01:31

Ik ken een jongen die op z'n 25ste al een kunstgebit had, maar dat kwam omdat ie 5 jaar lang alleen maar vla had gegeten :')

Ik wil er inmiddels ook wel aan, ik ben 25 en ik heb ook altijd wel wat :roll: Maar hoef je dan niet zo'n ouwe dametjes gebit met zo'n gehemelte erin? Want dat vind ik wel ontiegelijk goor :=

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 06:50

5 jr alleen maar vla???? wat is daar de reden van??

kijk daar zit ik ook mee, ben je druk aan het kwebbelen, valt ineens je gebit naar beneden, dat zou banketstaaf zijn.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 07:10

[quote="Kimberleij"]

Misschien kan je dat even nakijken op je polis/ internet? :)

quote]

Aanvullend vergoed meestal max 1000 euro per jaar met een premie van rond de 500 extra... Niet heel erg aantrekkelijk. En eigenlijk interesseert het mij weinig, aangezien het over mijn moeder gaat :D

Niese1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 07:21

Houden jullie er wel rekening mee dat naarmate de jaren vorderen ook het tandvlees steeds verder tyerugtrekt en je dus eigenlijk nooit een goed passend gebit hebt?

Mijn moeder werkt bij de tandarts en die heeft zelfs al een aantal mensen die er spijt van hebben dat ze een kunstgebit hebben en zeggen zelf ook, had ik vroeger maar beter gepoetst e.d.. Maar niet alles is tegen te houden met goed poetsen. De 1 heeft nou eenmaal een beter gebit als de ander en dan kan je 3 of 10 x per dag je tanden poetsen, als je een slecht gebit hebt, heb je nou eenmaal veel sneller gaatjes en/of ontstekingen.

Vergeet ook niet dat een tandarts nooit zomaar alles zal trekken om een kunstgebit te plaatsen. Hij/zij zal dit alleen doen als er echt geen andere mogelijkheid is. Je kan bij zijze van spreke nog beter en mond vol met kroon- en brugwerk hebben als een kunstgebit. heb je ook het probleem van het loszitten van je gebit tijdens het praten niet ;) .

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 07:52

Poetsen, ik poets me het laplazerus en alle komt maar terug.
Iedereen in mijn omgeving ( zijn inmiddels 50 + ) heb ik er nog nooit over gehoord dat ze spijt hebben gehad, ze zijn er alleen maar blij mee.
En dan heb ik een kroon en krijg ik daar weer een ontsteking onder, moet er niet aan denken. Wil van de pijn af en niet nog steeds elke week naar de tandarts.
Moet trouwens zo weer heen :(

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:00

hoi ook ik meld me hier na veel gezeik met mn gebit
ik wou ook een klikgebit onder en boven maar dit werd me sterk afgeraden door mijn tandarts dit omdat inderdaad je hele kaak inklapt
omdat je de wortels enz verwijdert.
en ik heb geen zin dat ik over 20 jaar bot uit mijn heup te laten halen om mijn kaak weer op te vullen.
denk er dus goed over ik heb een vriendin van in de 30 en bij haar zie je het ook duidelijk terwijl zij hem nog geen 10 jaar heeft

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:05

Een kunstgebit is een hele stap. Je bent erg jong en er is dan geen weg meer terug. Een kunstgebit is een hulpmiddel. GElukkig zijn er heel veel mensen die er goed mee om kunnen gaan en geen problemen mee hebben. Echter het blijft nep.

Ik begrijp dat het heel vervelend is dat je steeds zoveel problemen hebt. Overleg eens met je tandarts hoe hij verder de toekomst van je gebit ziet. Of hij denkt dat het een keer rustig wordt of niet.
Wat versta jij onder een klikgebit. Als jij een kunstgebit krijgt, dan zullen eerst je kiezen en later je tanden getrokken worden en krijg je een "normaal" kunstgebit.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:08

tjady, een klikgebit is een kunstgebit welke wordt vastgezet op titanium schroefjes die in je kaakbot worden geplaatst.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:09

Mootje schreef:
Mijn moeder heeft een klikgebit. Mijn moeder heeft in 1x al haar tanden en kiezen laten trekken met alleen een lokale verdoving. Toen heeft ze 6 weken volledig tandloos/gebitloos moeten rondlopen omdat alles moest genezen.
Na 6 weken zijn de titanium schroeven erin geplaatst en zijn de mallen gemaakt.
Na weer een paar weken kreeg ze haar klikgebit. Al met al een hoop pijn en frustratie (wilde niet het huis uit), maar het ziet het er schitterend uit!

Mijn moeder heeft het volledig zelf betaald en was een 5cijferig getal in euro's kwijt. Mijn moeder heeft dit laten doen bij Kliniek voor Paradontologie Amsterdam (http://www.kvpa.nl).

6 weken zonder tanden e.d rondlopen is inmidddels in ieder geval heel erg achterhaald.
Ik heb genetisch een slecht bovengebit en 2 jaar geleden alles laten trekken aan de bovenkant.
Je krijgt de laatste dag van het trekken direct een prothese dus je loopt echt niet zonder tanden rond hoor :) Ik ben nog steeds enorm blij dat ik het heb gedaan.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 09-07-10 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:09

wat Niese1987 zegt is zwaar naar maten je langer zonder tanden rondloopt gaat je bot klinken maar met een klik gebit worden er 2 pinnen in je bot gezet( daar gaat je bot dus niet slinken bij de rest wel) en tussen die 2 pinnen komt een draadje ook wel een steeg genoemt en hierop word je prothese bevestig. en ja met een prothese krijg je een hele plaat in je mond zou je dat niet helemaal hebben dan is die niet meer stevig genoeg. en vergeet niet dat je het moet blijven aan passen.

Maar zijn al je tanden zo slecht? want anders is er nog een andere oplossen

er zijn trouwens met 18 die al een gebit hebben

voor de kosten en vergoeding verschilt het bel anders eens met je verzekering.
maar denk er echt goed over na want het is een grote stap die je neemt en eenmaal gedaan kun je het niet meer omdraaien

Ik ben trouwens tandartsassistente vandaar dat ik het meeste weet. ik hoop dat je er iets aan hebt.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:15

Staafje heet steg ;)

Klopt alles laten trekken en dan eerst een immediaat prothese er op. Pas na het genezen van de wonden en kaakbot kunnen er implantaten geplaatst worden.

Zijn alleen je kiezen slecht of ook je tanden?? Als het alleen je kiezen zijn zou je kunnen kiezen voor een frame, dat zit ook heel stevig (heb er zelf eentje onder ivm het missen van 2 kiezen en 1 tand die afgebroken was onder mijn tandvlees ;( )
Daarvan krijg je ook niets van vergoed door de verzekering, maar is altijd nog een stuk goedkoper dan een klikprothese.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:19

Cayenne, zo lang geleden heeft mijn moeder dit niet laten doen. Ik denk een jaar of 6/7 geleden. Al haar tanden vielen uit haar bek en heeft toen in overleg met de arts al haar tanden in 1x laten trekken.

Mijn vader heeft ook geen goed gebit (pockets van >10mm), maar hij probeert er alles aan te doen om zijn eigen tanden te behouden. Ik hoop maar niet dat dit een voorbode is voor mijn toekomstige gebit!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:23

Mijn boventanden braken al af tijdens het poetsen met een electrische tandenborstel of het eten van een stukje appel. Ik werd er doodsbang van en durfde nieteens meer te lachen :)
In overleg met mijn tandarts hebben we toen besloten dat een frame in mijn geval niet voor langere tijd zou helpen, dus is besloten ze allemaal te trekken (alleen aan de bovenkant.)
Het frappante is dat ik wel een megasterk ondergebit heb. Ik snap niet dat het zo enorm kan verschillen :?
Ze zijn bij mij in 4 sessies getrokken (je voortanden bewaren ze voor het laatst dus niemand ziet er iets van) en na de voortanden kon gelijk de prothese erin.
Dit najaar ga ik hopelijk voor klik. Dat moest even wachten omdat ik enorm aan het afvallen was (dus ook in mijn gezicht) en het verstandig was te wachten tot dat allemaal klaar was, anders heb je kans dat het straks weer niet past.

Ik ben echt enorm opgelucht! Eindelijk durf ik weer te lachen en ik schaam me er absoluut niet voor hoor :)
Ik heb altijd mijn tanden heel goed verzorgd, maar de bovenkant was nooit goed. Mijn moeder was nog jonger als ik toen ze een bovenprothese moest. Het zit echt in de familie.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:26

wat is het nadeel van kronen? (dat is toch een schroefje onder de huid, met een nep tand erop? )
ipv meteen een heel gebit, wat weer helemaal moet worden aangepast.
of af en toe 1 kroon vervangen /aanpassen

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:27

Cayenne, Inderdaad erg apart dat de boven- en onderkant van je gebit zo verschillen. Op zich is het wel fijn dat je i.i.g. nog één goede kant hebt!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:30

Moonprayer, voor sommige mensen zijn kronen 'dweilen met de kraan open'. Als je volledige gebit (of de helft) dusdanig slecht is, zijn volgens mij, even het bovengebit nemende, 14 kronen geen optie (14 wortelkanaalbehandelingen, 14 titanium schroeven en 14 kronen). Veelal is de botstructruur ook dusdanig slecht dat er niet overal een kroon geplaatst kan worden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:31

Ja, volgens de tandarts kun je beter slechte boventanden hebben als ondertanden? :=
Mijn prothese is goed vast hoor. In het begin natuurlijk niet omdat alles nog moest slinken, maar ik heb er nu in principe helemaal geen last meer van en merk er nieteens meer iets van.
Kronen etc was voor mij geen optie omdat het in de wortels + botstructuur ook niet goed zat, dus het was gewoon een kwestie van tijd voor het echt fout zou gaan, en mijn zelfvertrouwen was inmiddels tot het 0-punt gedaald. Ik durfde helemaal niets meer te eten en ook niet meer te lachen.
Deze beslissing was voor mij dus echt een verademing (en ook nog eens een overwinning want ik had enorme tandartsangst :+ )
Toen de prothese erin kon heb ik echt in de stoel liggen janken van blijdschap :o Eindelijk weer mooie tandjes en weg alle zorgen! Mijn ondergebit is laatst overigens voor de zekerheid nog eens op de foto geweest omdat ik me na alle ellende met de bovenkant toch zorgen maakte, maar daar was godzijdank niets mis mee!

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 08:33

Ik denk er ook heel erg goed overna, en overleggen met mijn tandarts gaat momenteel niet zo heel erg denderend ( hij is een griek en spreekt alleen engels ) en al die medische termen in het engels zijn niet mijn sterkste kant.

Ik zit er al heel lang over na te denken, momenteel ben ik al 5 weken achter elkaar naar de tandarts geweest. Heb inmiddels 2 kiezen laten trekken door ontstekkingen, de rechtervoortand ben ik voor naar de kaakchirurg geweest, zat ook een ontsteking. Nu heb ik nog een ontsteking aan de rechterkies bovenin. Linkervoortand ben ik 6 weken geleden voor naar de weekendtandarts geweest (spoed) zat een fikse ontsteking, die heeft inmiddels nu zo'n 5 wortelkanaal behandelingen gehad, zometeen de 6e.
Alle voortanden zijn "opgeknapt " met vullingen omdat ze bij mij er geen facings op wouden doen omdat ik dan weer kans heb dat mijn ontstekingen aanwoekeren. ( ziet er niet mooi uit )
Heb in totaal 3 ontstekingen aan mijn kiezen gehad en 3 aan alle 3 mijn voortanden, momenteel sinds deze week heb ik kiespijn in mijn linkerboven kies, zal ik nog even door gaan haha.

Ik heb idd ook al gehoord dat het gebit kan gaan slinken als alles eruit is, maar volgens mij met zo'n klik systeem is dat niet zo heel erg het geval.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:34

Waarom zou je gebit niet gaan slinken met een klikgebit. Die paar ieniminie schroefjes maken geen verschil hoor. Zoals al eerder is gezegd, klapt het bot omdat er geen wortels meer zitten.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 08:35

moonprayer schreef:
wat is het nadeel van kronen? (dat is toch een schroefje onder de huid, met een nep tand erop? )
ipv meteen een heel gebit, wat weer helemaal moet worden aangepast.
of af en toe 1 kroon vervangen /aanpassen

Het nadeel van kronen is dat ik ontstekingen in de wortelpunt krijg, dus ik schiet er eigenlijk niet zoveel mee op