Val van paard, pijn bij dressuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leonyr

Val van paard, pijn bij dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 11:15

Sommige zullen het wel gelezen hebben, mijn val van Ricky. Ik was van plan om mee te doen aan de ponyrennen, voorbereiding is dan wel zo prettig. Dus helemaal klaargemaakt, Ricky was een beetje klierig, toch sprongen we in galop aan. Op het rechte stuk maakte we vaart, we reden met een vaart van ongeveer 40 km pu. Het was heerlijk, op zo'n moment heb je geen angst. We reden de eerste bocht in, daarna kwam al gauw de tweede bocht, gelegen vlakbij de uitgang van de baan, en bij een hoek waar een sleepauto geparkeerd staat. We reden erin, ricky stopt. Het was gewoon zo plotseling. Ik ben nooit bang om te vallen, maar dit was heftig. Ik word gelanceerd, Ricky rent naar de uitgang. Met een klap komt mijn onder rug tegen de grond, het volgende moment voel ik mijn nek en hoofd tegen de sleepauto klappen. Een moment suf, daarna gauw overeind gaan zitten, met een vreemd gevoel in mijn hoofd en nek.

Ik had niets ernstig, werd er gezegt. Een beetje spierpijn. Een paar weken, dan zal het wel over zijn. Nu, ongeveer 1,5 maanden later, kamp ik met ongelofelijk veel pijn in mijn rug, schouders, en nek. We weten zeker dat de huisarts ook gaat zeggen dat het spierpijn is. Ik word nu gemasseerd door mijn broer, en doe oefeningen. Maar het brengt een zo enorme schrik met zich mee. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit nu met vochtige tranen zit te te typen. Vandaag heb ik voor het eerst dressuurles gehad, sinds het ongeluk. In de galop deed het zeer. Ik mag dressuur niet opgeven, omdat Ricky het nodig heeft, hij loopt anders sterren te kijken, en drukt zijn rug weg. Helaas is de enige manier om pijnloos te rijden, mijn westernzadel of met barepackpad. Maar wat nou als ik er later last van krijg, als ik nooit meer dressuur kan rijden? Ik weet het gewoon even niet meer.

Bedankt voor het lezen, en ik hoop dat jullie tips voor me hebben!
Liefs,
Leonie...

moelly

Re: Val van paard, pijn bij dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:19

fysio?

sterkte!!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:21

Ik zou eerst eens een eind doorzeuren bij die dokter, je laat je toch niet zo naar huis sturen!

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:23

Zou toch bij je HA aandringen op verder onderzoek of via de fysio kijken wat er aan de hand is en dan via hun verder onderzoeken. Je betaaldt niet voor niks ziekenfondsverzekering.

Vindt het toch goed van je dat je er weer opstapt, maar doe wel rustig aan en forceer niks..

Veel sterkte!!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:25

Je kan pas zeker weten wat de HA zegt als je geweest bent ;) Ben je toen niet meteen naar de HA geweest?
Laatst bijgewerkt door Mariposa11 op 07-07-10 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:25

Mijn moeder heeft zichzelf eerst helemaal op de foto laten zetten bij de chiropractor en laat zich nu behandelen tegen verkrampte spieren, mischien ook wat voor jou? Dan sluit je botschade ed uit en de behandeling slaat volens verschillende mensen uit mijn omgeving verrassend goed aan.
Succes ermee..

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:26

Zijn er na je val foto's gemaakt van je nek en rug?

Zo niet, net zolang doorzeuren bij de dokter tot ze er even goed naar kijken.
Is het niets met je botten, dan naar een fysio en zorgen dat de spieren weer goed loskomen.

Sterkte ermee

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:28

Ben je al naar de huisarts geweest? Dat lijkt me echt de eerste stap als je er nog zoveel last van hebt na 6 weken.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:32

Als er nog geen foto's gemaakt zijn, dan zou ik zeker door blijven zeuren bij je dokter om röntgenfoto's van je rug te laten maken.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 11:36

Nog niet naar de huisarts geweest. Met eeen eerder ongeval gegaan, 90 minuten moeten wachten, aangedrongen op foto's, maar dat is niet gebeurd. Een praatje en je kan weer terug.

We hebben daar dus een beetje een hekel aan. Maar we weten eigenlijk bijna zeker dat het niet mijn ruggengraat is, maar mijn spieren.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:36

Snap überhaupt niet dat er na zo'n klap en deze pijn geen foto's gemaakt zijn. Slechte zaak.

Niet naar de huisarts gaan, gewoon rechtstreeks naar de eerste hulp. En ja, daar moet je ook lang wachten soms, maar het is wel voor je eigen gezondheid.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:19

Dit topic is niet echt op zijn plaats op VVDD, maar een andere plaats vind ik moeilijk.

Omdat het met name gaat om pijnklachten en hoe je daar mee om gaat of advies over wil, verplaats ik het naar MW.

VVDD > MW

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:29

ja jeetje goed onderzoek is wel erg belangrijk , ik denk dat je misschien wel een hersenschudding en misschien zelfs whiplash hebt opgelopen en een kneuzing in je onderrug heb ik ook gehad. en doet erg pijn ik zeg naar die dokter en rust houden en precies er achter zien te komen wat er aan de hand is, met het oog op je verdere rijdcarriere

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:31

Na 1,5 maand nog zoveel klachten klopt niet. Ik begrijp ook niet dat je niet minstens bent doorverwezen naar fysio.
Fysiotherapeut kun je naar toe zonder verwijsbrief van je huisarts, en kies er dan 1 die tevens manueel therapeut is, het is nl. mogelijk dat er wervels in meer of mindere mate vast zijn gaan zitten en dan kan de manueel therapeut die losmaken.
Mocht de fysio, die een uitgebreid bewegingsonderzoek zal doen, het niet vertrouwen dan schrijft die een brief naar de huisarts met het verzoek foto's te laten maken, of een andere doorverwijzing te doen.
Beterschap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:34

Als je niet haar de HA wilt, waarom loop je dan niet even bij de fysiotherapeut binnen? Daar heb je geen verwijzing ofzo voor nodig, je kunt gewoon bellen voor een afspraak.
Een fysio mag geen diagnose stellen, maar misschien dat hij/zij wel voelt of het idd 'slechts' spierpijn oid is, of dat je toch echt even door moet naar HA en evt. verder voor foto of scan oid.

Overigens, als je met je westernzadel geen last hebt en met je dressuurzadel wel, waarom zou je dan voor dit moment niet gewoon even met je westernzadel in je dressuurles rijden?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:35

MarChak, hoe kan je uberhaubt doorverwezen worden als je niet naar een HA bent geweest ;) Daarentegen heb je geen verwijsbrief meer nodig voor een bezoek aan de fysiotherapeut.

Ik snap niet dat je ouders je niet mee hebben genomen naar de HAP of SEH. Ik neem aan dat dit in het weekend is gebeurd? Zo'n val kan van alles aanrichten: van hersenschudding tot wiplash!

Ga naar de HA en vraag naar een doorverwijzing naar het ziekenhuis voor foto's. Is er niets te zien op de röntgenfoto's, ga dan naar een fysiotherapeut!

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 16:46

We hebben een afspraak gemaakt bij de HA! Ik ben nu best opgelucht, nu ik ga weten wat het echt is. Ik hou jullie op de hoogte!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:18

heel verstandig, beter een keer teveel dan te weinig.. Je hebt maar 1 lichaam dus wees er zuinig op ;)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:01

Mootje schreef:
MarChak, hoe kan je uberhaubt doorverwezen worden als je niet naar een HA bent geweest ;)
sorry :o? geboren (nu kunstblond met uitgroei).
Was in de veronderstelling dat TS wel een medisch geschoold iemand had gesproken:
Citaat:
Ik had niets ernstig, werd er gezegt. Een beetje spierpijn. Een paar weken, dan zal het wel over zijn.

TS: hoop voor je dat het meevalt en je er met fysio o.i.d. met een paar weken alsnog vanaf bent!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:03

casperzot schreef:
We hebben een afspraak gemaakt bij de HA! Ik ben nu best opgelucht, nu ik ga weten wat het echt is. Ik hou jullie op de hoogte!

En net zolang bij hem voor de deur gaan liggen tot hij foto's laat maken.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 17:29

Nope, geen foto's... Te duur voor hun waarschijnlijk. Ze heeft wat testjes gedaan, en is tot de conclusie gekomen dat het écht de spieren zijn. Zou het nog langer aanhouden dan moest ik naar de fysio. Niet veel wijzer geworden...

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:34

Even naar de Chiropractor. Helaas werd mij dat ook 2 jaar te laat verteld zonde van alle dagen met pijn.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:36

Meis, laat je niet zo wegsturen. Ik zou het echt eisen. Met een nee zou ik geen genoegen nemen.

Ik heb al 4 tot 5 jaar rugklachten. Fysio helpt niet, op RO foto's is niets te zien en de dokter zegt dan heel makkelijk: "Half Nederland heeft rugpijn, het is normaal, leer er maar mee leven."
Hier neem ik dus geen genoegen mee en dan ook gezegd wat ik wil en dat dat echt gaat gebeuren.
En na een goed stevig woordje tegen hem, heb ik m'n doorverwijzing naar het ziekenhuis.

Het is te zot voor woorden hoe makkelijk de huisartsen tegenwoordig zijn. Alsof ze hun diploma bij een pakje boter krijgen.

Je hebt trouwens geen doorverwijzing meer nodig van je H.A. om naar de fysiotherapeut te gaan he, daar kan je gewoon zelf heen. Check even je verzekering qua vergoeding en je kan gewoon binnen lopen.

Ik zou zelf foto's laten maken, jij betaald het uiteindelijk (verzekering) en niet de dokter zelf. Vind ook jou HA heel erg makkelijk.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:47

je mag zonder door verwijzing naar fysio en manueel terapeut.

ik ga zelf naar eentje die fysio manueel en oestheopaat is deze kijkt naar je houding spieren pezen en gewrichten.

als ik jou was zou ik in jou omgeving ook naar zo'n iemand op zoek gaan als hij of zij het niet vertrouwd stuurt hij/zij je terug naar de ha.

en als je lang met deze klachten blijft lopen duurt t ook weer langer voor je weer oke bent.

sterkte

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:50

ik zou naar de fysio gaan. ;)
Ik ga ook naar de fysio voor me rug.
hij kan het heel goed behandelen. ik ben er nu 3keer geweest en voel al vooruitgang! :D

edit: las dat ze dachten dat het aan de spieren lag?
dat is bij mij in me onderrug.
en daarbij helpt masseren/kraken en acupunctuur heel goed bij!