Klacht tegen huisarts indienen, wie weet hoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Uthrick

Klacht tegen huisarts indienen, wie weet hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 10:46

Vorige week zaterdagavond ben ik in mijn pols gebeten door een kat. Was geen speelse bijt want ik voelde hem "kauwen" en hij liet pas los nadat hij met een schoen op zijn kop werd gemept. _-:(
Toen kon het huis binnen een minuut tijd door als decor voor horror film want het bloed spoot er uit. Snel een handoek om de wond, even gekeken en het was wel erg diep. Ik ben door een vriendin meegesleept naar de huisartenpost. We werden daar niet bepaald hartelijk ontvangen, weigerde om de deur open te doen omdat we niet eerst hadden gebeld dus we moesten voor de deur eerst maar even bellen en een afspraak maken. Vond ik raar, maar ja als dat nu eenmaal de procedure is daar dan kunnen ze ook weinig anders. Was alleen zo dat je van binnenuit, dus vanuit de wachtkamer wel de deur kunt openen en de wachtende mensen zagen mij daar met een bloedende wond staan en deden de deur open zodat we iedergeval binnen stonden. Het was 23:40 en we kregen via telefoon te horen dat we om 00:20 terug konden komen omdat ik dan aan de beurt zou zijn := Eigenlijk had ik toen naar de naast liggende spoed eisende hulp moeten gaan, maar dacht daar op dat moment niet aan, ook omdat andere mensen in de wachtkamer het belachelijk vonden en mij voor lieten gaan.

Huisarts die mij hiep was een wat oudere man en kende ik niet maar hij gaf geen hand. Hij keek naar mijn wond, vroeg of er nog glas in kon zitten terwijl ik toch echt duidelijk had gezegd dat het een kattenbeet was... Hij heeft 2x er met een lapje deinfecterend spul over heen gewreven en pakte toen hechtmateriaal. Vriendin vroeg aan hem wat hij ging doen. Ja, hechten want de wond staat te ver open en anders blijft het ook bloeden. Ik vroeg of je een dierenbeet wel mocht hechten, mij is altijd geleerd dat je dat beter niet kan doen omdat dierenbeten erg vies zijn en als je het hecht de troep er niet uit kan. Ja zei de huisarts maar ik doe 2 hechtingen zodat de wond niet helemaal dicht is en er nog wel troep uit kan. Nou ja, oké hij heeft er voor geleerd dus zou wel weten wat hij doet dacht ik. Het hoefde volgens hem niet verdoofd te worden want ik had nu toch al pijn en het waren maar 4 kleine prikjes.
Ik voelde mijn pink meteen naar de beet al niet meer en wijsvinger tintelde erg. Ik heb dit ook naar de huisarts benoemd maar hij zei dat ik mijn vingers nog kon buigen dus dat zou vanzelf goed komen.
Na het hechten een verbandje, zelf gevraagd om tetanusspuit want het was langer dan 10 jaar geleden dat ik die gehad had en toen kon ik weer gaan. Anti biotica vond de huisarts niet nodig omdat de wond erg had gebloed dus alle troep zou er wel uit zijn....

Die dinsdag erop moest ik naar het ziekenhuis voor knie controle bij de orthopeed (in maart grote knie operatie gehad)
Hij wat ik met mijn pols had gedaan omdat hij die hechtingen zag. Verhaal van zaterdag verteld en hij wilde mijn wond beter bekijken want het was ontstoken.
Hij heeft hechtingen verwijderd, wond weer open en schoon gemaakt (auw) Er kwam echt veel pus en geel plakkerig wondvocht uit. Orthopeed vroeg of het gevoel in mijn hand wel goed was en ik zei dat ik sinds de beet mijn pink al niet meer voelde. Huisarts vond dat toen dus niet verontrustend, orthopeed dinsdag juist wel. Hij heeft plastisch chirurg gebeld en die vertrouwde het ook niet dus ik moest daar meteen heen.....
Testjes gedaan, met naald in pink geprikt maar ik voelde echt niks, had ook last van functie uitval. Ze dachten dat de pees door was en daarom moest hand en pols open, zou wel onder plaatselijke verdoving vanaf oksel kunnen.
Ik voelde me ondertussen steeds beroerder worden, werd misselijk en het koude zweet brak me uit :r Ik dacht dat dat door ziekenhuislucht kwam maar toen ik sorry ik moet spugen riep en uit onderzoekskamer naar het toilet sprinte, vertrouwde de chirurg het niet en nam tempratuur op. Ik had koorts en moest meteen worden opgenomen en aan infuus met anti biotica.
Uur later kwam Anesthesist kwam bij me om te verdoven maar infectie was volgens hem al te ver/hoog in mijn arm dus plaatselijke verdoving zou niet (goed) werken dus moest volledige narcose en toen ging t heel snel.

Plastisch chirurg is een tijd bezig geweest met pees en om al het weefsel schoon te maken want het was erger ontstoken dan ze hadden gedacht en ze hebben flink moeten snijden. Donderdag op controle geweest en toen zag het er nog niet goed uit.
Ik moest gister weer terug en de plastisch chirurg is iets positiever maar er zit nog steeds een ontsteking. Vreemd want ik slik me rot aan de a.b en mag niet werken dus dat is saai... Ook voel ik mijn pink nu nog niet, kan volgens de chirurg nog lang duren voordat dat (helemaal )terug komt dus nu moet ik beginnen met hand therapie.

De orthopeed vroeg dinsdag al waar en hoe laat ik zaterdagavond/nacht ben gezien bij de huisartsenpost omdat hij wilde weten wij mij zo behandeld heeft en hij zei toen al iets over klacht indienen. Nu benoemde de plastisch chirurg gister ook dat ik een klacht kan indienen tegen die huisarts. Plastisch chirurg en orthopeed zeiden allebei dat die wond nooit gehecht had mogen worden, ik meteen anti biotica had moeten krijgen en eerder onderzoek naar de pees noodzakelijk was geweest.

Eigenlijk ben ik niet zo van het klagen over personen, maar door onjuist handelen van die huisarts heb ik nu dus wel een behoorlijke ontsteking en daardoor aangetast weefsel bij pees. Ik mag niet werken terwijl het nu erg druk is op mijn werk dus ik voel me schuldig (ja, ik weet dat dat niet hoeft, dat benoemen collega's ook maar toch ...)
Mijn vraag is nu wie heeft er wel eens een klacht tegen huisarts gedaan, hoe ging dat en heb je er nog iets van gehoord?

Lame

Re: Klacht tegen huisarts indienen, wie weet hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:50

Jeetje wat een verhaal joh! En dat door een beet van een kat, dat zou inderdaad niet mogen gebeuren!

Heel vervelend voor joh, ik kan je helaas niet helpen, ik denk wel dat er zoiets als een klachtencommissie bestaat.. Ik vind het overigens niet raar hoor dat je een klacht indiend.. Die HA mag ook wel weten dat hij onzorgvuldig heeft gehandeld.. Sterkte!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:51

Jeetje, dat is wel een erge fout zeg. Wel super fijn dat ze in het ziekenhuis er zo goed op gereageerd hebben ook al kwam je voor iets anders.

Heb zelf geen ervaring met een klacht in dienen maar wil je wel veel sterkte en beterschap wensen! Kattenbeten zijn echt smerige wonden. Hopelijk herstelt het allemaal voorspoedig.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:55

Ieuw wordt er spontaan misselijk van! Wat een l*lhannes zeg!!! pff sterkte en succes, ik zou de raad van je artsen opvolgen als ze vinden dat je klacht moet indienen!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:56

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:59

Ik weet niet hoe je een klacht in kan dienen, maar jeeetje wat een verhaal, echt heel erg balen, beterschap ook!

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:01

ik zou ook zeker weten een klacht indienen wie weet hoe lang je hier in de toekomst mee gaat lopen i.v.m functie uitval van je hand en vingers enz.
veel sterkte!

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:02

jeetje wat een verhaal zeg :oo
ik hoop voor je dat je wond snel geneest en dat de ontsteking gauw weg is!!
wat een eikel zeg :( super van je orthopeed dat hij er meteen naar gekeken heeft ;)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:10

Je kunt (en in jouw geval zou ik het ook zeker dóen) een klacht indienen tegen de behandelend arts, en ook de HAP. Je dient voor jezelf duidelijk te stellen wáár je je klacht tegen gaat indienen - de diagnose, de behandeling, beide, of nog iets anders er bij. Meestal kun een formulier invullen en volgt er een procedure, die overigens erg lang kan duren, kan ik uit ervaring zeggen.

Je moet voor jezelf duidelijk stellen: wat wil ik met mijn klacht bereiken? Excuses krijgen? Geld? (Bijvoorbeeld schadevergoeding, hiervoor zou sprake kunnen zijn als het functieverlies van je hand blijvend of gedeeltelijk blijvend zou kunnen zijn) en wellicht wil je werkgever ook wel mede een klacht indienen, immers hij lijdt ook verlies door de slechte manier van handelen van de arts.
Als je dát helemaal voor jezelf duidelijk hebt, kun je aan de slag.

Overigens, ik wil de hoop niet ontnemen, maar ondanks het feit dat, gezien je verhaal, duidelijk is dat deze arts gefaald heeft en meerdere artsen dit ook vastgesteld hebben, wil niet zeggen dat je je gelijk krijgt. Artsen wordt vaker de hand boven het hoofd gehouden dan je denkt. Maar dat is mijn eigen persoonlijke ervaring. Ik heb zelf een klachtenprocedure opgestart een aantal jaren geleden tegen de neuroloog op de SEH die mij, terwijl ik met de ambulance binnengebracht werd met een totaal verlamde linkerkant, spraakstoornis en hangende mondhoek, naar huis stuurde met de diagnose: stress.
Achteraf bleek ik een hersenbloeding te hebben gehad en mag ik vandaag de dag van geluk spreken dat ik nog leef. Van het ziekenhuis, de klachtencommissie aldaar etc etc heb ik gelijk gekregen, maar de neuroloog in kwestie weigert vandaag de dag nog steeds zijn excuses aan te bieden, want hem valt niets te verwijten, zegt hij. Hij blijft er bij dat hij juist gehandeld heeft. Artsen kunnen heel erg arrogant zijn, en worden ook niet zomaar bestraft, ook dát is gebleken, want hij werkt nog steeds in het betreffende ziekenhuis. Er is geen enkele maatregel tegen deze man genomen.

Ik hoop voor je dat je méér geluk hebt, want wat jou is overkomen, is méér dan schandalig en als jouw orthopeed niet zo adequaat had gereageerd, dan had je er nu heel anders bijgezeten misschien.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:12

Er bestaan diverse commissie waar je een klacht tegen je HA en/of HA-post kunt indienen, maar welke hangt dus af van de regio waar je woont.
Als je besluit om een klacht in te dienen, bereid je dan goed voor en zorg dat bij de klacht alvast verklaringen (kopie) zitten van bv. de plastisch chirurg en de orthopeed en ook van je vriendin. Vraag deze verklaringen dus vooraf!
Laat je eventueel bijstaan door bv. iemand van rechtshulp.
Succes.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:16

Wat een verhaal zeg! Sterkte met je hang iig!

Misschien kan je ook even langs de rechtswinkel daar hebben ze over het algemeen ook tips.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:26

Zou zeker een klacht indienen, ongelofelijk hoe laks en nalatig huisartsen op de huisartsenpost tegenwoordig kunnen zijn... Die huisarts wist echt wel het risico van zo'n beet, en heeft gewoon er niets aan gedaan waardoor jij nu een veel vervelendere behandeling nodig had en de kans dat het 100% goed komt kleiner is dan als hij direct alles op orde gemaakt had.

Heb er helaas ook ervaring mee, m'n moeder heeft 2 dagen in het ziekenhuis gelegen met hartproblemen nadat ze van de huisartsenpost iets gekregen had wat niet samen ging met d'r andere medicijnen, en ik was een keer op de huisartsenpost mij buikpijn vraagt die huisarts gewoon of ik niet 2 uur later had gekund, ze had niets meer verwacht en was al gaan slapen...

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 08:12

Jezus veel sterkte met je hand zeg!
Dit liet ik niet in de koude kleren zitten, hier moet je zeker werk van maken.
Dit moet gewoon niet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 08:20

Bel het medisch tuchtcollege en vraag hoe je te werk moet gaan in deze.

Een klacht indienen heeft vaak geen zin, maar de moeite waard om te doen. Als is het maar voor je zelf. Mijn moeder heeft te maken gehad met vreselijke medische blunders, maar die kwam ook geen tandje verder en werd niet aardig ontvangen bij het indienen van een klacht. Maar ze is blij het toch gedaan te hebben.

Succes met je hand.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:05

Ik kan je ook niet verder helpen met hoe je klacht moet indienen, maar ik ben wel even benieuwd hoe dat eigenlijk in z'n werk gaat. Mijn ex-schoonmoeder heeft een soortgelijke situatie meegemaakt, ze was in de sloot gevallen (grenst aan de tuin) en ze had een nare wond. Bij de HAP hebben ze er enkel even naar gekeken, niet ontsmet (terwijl ze zelf nog vroeg of dat niet nog moest) en volgens mij dus ook gehecht, maar dat ging dus ook helemaal fout. Dat smerige water kan natuurlijk ook nooit goed zijn, de wond is toen gaan infecteren en ze heeft bijna een week in het ziekenhuis gelegen met een arm die 4 keer zo dik was als normaal. Ze hebben haar toen ook geopereerd.

Het is wel erg bedroevend dat iets simpels als gewoon ontsmetten en antibiotica meegeven al nagelaten wordt :n. Dat had ook in jouw geval een hoop ellende kunnen voorkomen. Sterkte ermee!

Ik heb zelf trouwens afgelopen winter ook iets leuks meegemaakt, ik kreeg codeïne mee omdat ik zo erg aan het hoesten was en niet kon slapen, nu mag je dat niet gebruiken als je astma hebt. Nu wist ik op dat moment niet dat ik dat had, maar het zit wel bij mij in de familie en ik heb ook hooikoorts en eerdere 'aanvallen' gehad. Nu kreeg ik die dingen mee van de assistente, daar heeft de HA dus niets mee te maken gehad. Leuke was dus dat ik een hele zware astma-aanval heb gekregen daardoor. Ik heb 3 prednisonkuren, 2 antibioticakuren, een puffer en een ziekenhuisopname gehad (door die puffer ging mijn hartslag/bloeddruk volledig over de zeik). Was ook best fijn geweest als dat voorkomen had kunnen worden.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:15

Dat is natuurlijk geen fout te noemen hyppolyte.... als jij niet weet dat je astma hebt en niemand heeft dat ooit bij jou vastgesteld, dan is het geen artsenfout dat jij codeïne krijgt voorgeschreven. Het is natuurlijk heel naar wat er naderhand gebeurd is, maar je kunt dat niet aan artsen toeschrijven, het is een samenloop van omstandigheden. En dat er astma in je familie voorkomt, staat daar buiten. In mijn familie komt diabetes voor, maar dat wil niet zeggen dat ik dan per definitie geen medicatie die diabetici niet mogen gebruiken, mag krijgen.
Je moet oppassen dat je artsen niet overál de schuld van gaat geven. :)

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:22

Pff wat een verhaal! Ik ben meestal nogal sceptisch tegenover klachten indienen tegen artsen, omdat dat in mijn ogen veel te snel geroepen wordt. Maar in jou geval zeg ik ,zeker werk van maken! Belachelijk verhaal, bah :n.

Heel veel sterkte ermee!

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:26

je hebt hiervoor een medischt tuchtraad. ik raad je aan langs te gaan bij het juridisch loket en hier ( gratis ) informatie over in te winnen.
www.hetjl.nl

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:39

Ik zou zeker een klacht indienen. De huisarts zou moeten weten dat een kattenbeet (1 van de gevaarlijkste dierenbeten) levensgevaarlijk is en niet afgedaan kan worden met een beetje ontsmetten. Zo'n beet leidt altijd tot een infectie. Een kennisje van mij werd door haar eigen kat gebeten, ging niet meteen naar de dokter, maar lag na een paar dagen in het ziekenhuis met zware antibioticakuren.

Informatie over het indienen van een klacht in jouw regio kun je krijgen bij de afdeling informatie en klachtenopvang van de Zorgbelangorganisatie in jouw buurt. Zoek de gegevens van uw Zorgbelangorganisatie of bel met 0900 - 243 70 70
Je kunt natuurlijk ook direct naar het tuchtcollege stappen:
http://www.tuchtcollege-gezondheidszorg ... eenklacht/

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:45

hmm het is niet niks

het eerste deel van het verhaal (dat je eerst moet bellen voor je er heen mag) geef ik persoonlijk de post gelijk in
waarom

als het levens bedreigend is bel je een ambulance
wil je naar een gewone ha wil bel je ook
waarom zou een huisartsen post dan anders zijn ???
(de reden dat ze hier zo streng in zijn is dat er heel veel mensen misbruik van de ha post maken voor de meest onbenullige dingen en daar is zo'n post niet voor)
en hoe eerder je belt hoe eerder je aan de beurt bent ;)

verder ik ben ook wel een keer gebeten door een hond
dat was ook gehecht maar was niet extreem diep
ik heb ook toen geen ab gehad maar wel tetanus

ik kan me de handels wijze van de ha wel enigszins indenken
toch de hechtingen al hebben wij niet gezien van hoe en wat maar ik kan me wel in denken dat ie het bloedden wilde stelpen (is ook het enige waarom ik het me kan indenken)
maar de rest van de handels wijze is in mijn ogen wel een redelijke aanfluiting
in mijn gedachte gang had er een lampje moeten gaan branden bij hem bij het woord katten beet en het feit dat je functie verlies had in je pink

heeft ie ook niet gezegd dat je er de dag er op oid nog contact moest gaan opnemen met je eigen ha ???

ik zou ook zeker hier een klacht over indienen
veel hebben al wat handige tip's gegeven
ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:49

Citaat:
Dat is natuurlijk geen fout te noemen hyppolyte.... als jij niet weet dat je astma hebt en niemand heeft dat ooit bij jou vastgesteld, dan is het geen artsenfout dat jij codeïne krijgt voorgeschreven. Het is natuurlijk heel naar wat er naderhand gebeurd is, maar je kunt dat niet aan artsen toeschrijven, het is een samenloop van omstandigheden. En dat er astma in je familie voorkomt, staat daar buiten. In mijn familie komt diabetes voor, maar dat wil niet zeggen dat ik dan per definitie geen medicatie die diabetici niet mogen gebruiken, mag krijgen.
Je moet oppassen dat je artsen niet overál de schuld van gaat geven. :)

Ik heb in mijn geval ook niet over een artsenfout, die heeft er juist helemaal geen toezicht op gehad, de assistente heeft dat namelijk uitgeschreven. Als mijn HA dat had gezien, wetende dat ik wel eens vaker geen lucht meer kreeg en hele flinke hoestaanvallen heb gehad, plus dat het in de familie voorkomt (en nogal flink ook), dan had hij het misschien niet voorgeschreven.
Om even je diabetesvoorbeeld te volgen, als het inderdaad in de familie zit, dan neem ik aan dat een arts wel in de gaten zal houden of je ergens op reageert of niet.
Nogmaals, dit was inderdaad geen artsenfout, maar wel een beetje ondoordacht, en door dat geintje ben ik dik 2 maanden uit de running geweest, wat inhield dat ik een flink verlies had in inkomsten en dat ik daardoor ook mijn 1e semester van m'n opleiding over moet doen, wat mij dus uiteindelijk een flinke klap geld kost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:52

Ik weet niet of je binnenkort nog naar hetziekenhuis moet maar je kunt ook even naar de patientenbalie gaan, die kunnen je ook info geven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:54

Uth toch... :(:) De tip die ik wilde geven is al gegeven, maar wil je wel even veel beterschap wensen!

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:04

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:34

heftig zeg !!! jeutje......... ik zou zeker een klacht en een schadevergoeding eisen. Je werkgever kan ook een schadevergoeding eisen ivm loonkosten die hij door moet betalen en door deze fout een stuk langer dan nodig had geweest.