Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Irma_Maandag schreef:Ja, dit kan zeker gaan ontsteken. Ik zou er zgn brandzalf op doen; een vieze vette creme. Ik zou niet gaan ontsmetten met iets op alcoholbasis; ik denk dat dit veel teveel schade geeft aan de huid die toch al beschadigd is. Als je de wond net hebt opgelopen is het beste om te koelen en spoelen met water, maar aangezien je al een blaar hebt zal het wel enige uren geleden zijn?
Is de plek groot? Waar zit het, als ik vragen mag?
En ik kan me ergens verrekte slecht voorstellen dat jij met een tweede graads verbranding op een paard kruipt als die plek ergens je paard raakt/kan schuren want dat doet écht AU! Alwiene schreef:Even voor de duidelijkheid, hebben we het echt over een brandblaar, veroorzaakt door vuur, heet water oid. Of over een 'brandblaar' veroorzaakt door schuren van een teugel oid?
Die laatste zijn nl heel ander gevalEn ik kan me ergens verrekte slecht voorstellen dat jij met een tweede graads verbranding op een paard kruipt als die plek ergens je paard raakt/kan schuren want dat doet écht AU!
Quir schreef:Ik heb 4 weken geleden op mijn pols een 2e graads brandwond gehad, heet vet/boter met koken op mijn pols gekomen. Nou kan je zeggen dat je er niet blij van wordt en echt pijn doet.![]()
Echt echt niks op smeren, ook geen brandzalf. Gewoon open laten aan de lucht en als je bijv naar de paarden gaat even een gaasje er over doen, zodat die niet vies wordt. Goed schoon houden en alleen afspoelen met lauw stromend water, geen ontsmettingsmiddelen er op doen!
Verder kan het zeker gaan ontsteken.![]()
Maar dit doet écht veel pijn.
amillia schreef:In principe kun je met een 2e graads brandwond beter altijd ff naar de huisarts gaan, en hoelang heb je gekoeld (in minuten)? Je hoort nl een brandwond eigenlijk minstens 5 minuten te koelen met water.
Quir schreef:amillia schreef:In principe kun je met een 2e graads brandwond beter altijd ff naar de huisarts gaan, en hoelang heb je gekoeld (in minuten)? Je hoort nl een brandwond eigenlijk minstens 5 minuten te koelen met water.
En het liefst nog langer.![]()
Ik kreeg ook als tip dat als het ging branden, ook weer onder de lauwe stromende kraan te houden. Niet koud, want dat gaat echt pijn doen op een gegeven moment.
spekkiejnfu schreef:Mag ik vragen hoe het gebeurd is? Ik denk niet dat het een tweede graads brandwond is. Als je denkt dat dat zo is dan moet je zeker naar de huisarts gaan. Niet dat deze er verstand van heeft, maar hij kan je wel een middeltje voorschrijven dat je brandwond beschermd tegen vervuiling. Ik zou zelf wat calendulanzalf erop smeren en een verbandje eromheen doen! Sterkte ermee!

amillia schreef:spekkiejnfu schreef:Mag ik vragen hoe het gebeurd is? Ik denk niet dat het een tweede graads brandwond is. Als je denkt dat dat zo is dan moet je zeker naar de huisarts gaan. Niet dat deze er verstand van heeft, maar hij kan je wel een middeltje voorschrijven dat je brandwond beschermd tegen vervuiling. Ik zou zelf wat calendulanzalf erop smeren en een verbandje eromheen doen! Sterkte ermee!
Kan best hoor, dat het 2e graads, heb je al vrij snel(kort een net gebruikt tostierooster aanraken is al genoeg) . Heb toen der tijd geleerd 1e graads is rode huid (zonnebrand), 2e graads is rood MET blaren en 3e graads is rood, (kapotte) blaren en zwart. TS geeft aan dat er blaren zijn dan is het dus minstens 2e graads want de voorwaarde voor 1e graads is dat er GEEN blaren zijn.
spekkiejnfu schreef:amillia schreef:Kan best hoor, dat het 2e graads, heb je al vrij snel(kort een net gebruikt tostierooster aanraken is al genoeg) . Heb toen der tijd geleerd 1e graads is rode huid (zonnebrand), 2e graads is rood MET blaren en 3e graads is rood, (kapotte) blaren en zwart. TS geeft aan dat er blaren zijn dan is het dus minstens 2e graads want de voorwaarde voor 1e graads is dat er GEEN blaren zijn.
Onzin, want als dat zo is, dan zouden er ook 4e graads brandwonden bestaan maar die bestaan niet. Anyway, ik zou dus gewoon calendulan gebruiken en een verbandje, en de wereld ziet er weer mooi uit

Citaat:BRANDWONDEN
EERSTEGRAADS BRANDWONDEN
De huid is rood, licht, gezwollen en pijnlijk.
ACTIE
Koel de brandwonden
HOE / TIPS
Laat rustig gedurende tenminste 10 minuten lauw leidingwater over de verbrande plek lopen.
TWEEDEGRAADS BRANDWONDEN
De huid is rood, licht, gezwollen, pijnlijk en vertoont blaren.
ACTIE
Koel de brandwonden.
Dek de wonden af met schoon verband of doek. Gebruik bij voorkeur metallineverband. Dit om uitbreiding en besmetting van de wonden te beperken.
HOE / TIPS
Laat de blaren altijd intact.
Smeer niets op de wonden, ook geen brandzalf.
DERDEGRAADS BRANDWONDEN
De huid is grauwwit (gekookt) of zwart (verkoold) en heeft de normale soepelheid verloren. De brandplek zelf is niet pijnlijk, de omgeving van de brandplek wel.
ACTIE
Koel de brandwonden.
Dek de wonden af met schoon verband of doek. Gebruik bij voorkeur metallineverband.
Dit om uitbreiding en besmetting van de wonden te beperken.
HOE / TIPS
Verwijder kleding die vastzit aan een verbrande plek niet, maar houd deze plek nat.
BRANDWONDEN DOOR CHEMISCHE STOFFEN
ACTIE
Verdun de chemische stof. Spoel minstens 30 minuten met veel lauw stromend water. Zorg dat de chemische stof zich niet over het lichaam verspreid.
Trek de schoenen van het slachtoffer uit.
Behandel na het spoelen de wonden zoals brandwonden.
HOE / TIPS
Verwijder de met de chemische stof doordrenkte kleding en schoenen met handschoenen.
INSCHAKELEN PROFESSIONELE HULP
- bij tweede- of derdegraads brandwonden;
- bij brandwonden aan het gezicht, gewrichten, de handen, de voeten en de geslachtsorganen;
- bij inademing van rook of hete gassen;
- verbranding door elektriciteit of chemische stoffen.
CURSUS
Tijdens de cursus Eerste Hulp leert u onder andere:
- doven van de vlammen;
- koelen van brandwonden;
- afdekken van brandwonden;
- noodverplaatsing;
- eerste hulp bij ademhalingsproblemen.