Bewust 1 kind

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Bewust 1 kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 06:37

Hoi,

Nav Bewust kinderloos vond ik deze ook wel eens een keer goed, bewust 1 kind.
Weinig mensen hebben begrip voor de keuze bewust 1 kind. Ik ben benieuwd naar jullie reden.
Mijne:
-buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad met kans op herhaling 1 op 20. Operatie gehad en met zwangerschap continu moeten bloedprikken tot 13 weken.
-tijdens zwangerschap problemen zoals blaasontsteking, niet meer kunnen lopen, bloeding.
-te vroeg geboren prematuurtje
-manlief wilde geen kinderen, een halve kan niet, dus dan maar 1 :D
-1 kind is makkelijker te logeren te brengen
-1 kind kan ik gruwelijk verwennen (sorry }> )
-geen ruzie met broertjes of zusjes
-niet een 2e keer in de luiers
-ik hoef maar 1x op te voeden
-1 luistert beter :+

Ik zou dus ook nooit hertrouwen met een man met andere kinderen. Natuurlijk kan ik niet op voorhand zeggen hoe ik echt zou reageren mocht ik na een scheiding een ontzettend lekkere man tegenkomen met kinderen, maar echt, nee bedankt!
Ik ben nu gewoon ontzettend blij met mijn meisje. Ik heb een hele makkelijke. Ze is altijd vrolijk, luistert goed, altijd lief, knuffelt graag. Ik zie dus de aanvulling niet van een 2e...........

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 06:41

Ik lees net jou topic ;) en heb zelf nog geen kinderen (goh gek, ben 21 :P )

Maar als ik dit zo lees, en jou laatste redenen om maar 1 kind te nemen, denk ik:
Ik ben heel blij dat ik een zus heb. En dat mijn ouders toen der tijd die keuze hebben gemaakt.

Zelf wil ik ook 2 kinderen, hoog uit 3, ligt aan de situatie natuurlijk. 1 Kind is leuk, maar met 2, word je al anders opgevoed, en minder verwend (sorry).
Maar ik denk dat het ook per opvoeding te maken heeft :)

Ben enorm benieuwd naar de komende reactie's.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 06:46

Ze zit soms wel eens in de speeltuin te mokken. Dan loop ik naar haar toe en zeg: Wat is er? Krijg ik als antwoord: Ik heb helemaal niemand om mee te spelen.
Tja, dan smelt je hartje ook wel even hoor.
Maar aan de andere kant, ze maakt wel vlotter een babbeltje met andere kinderen en maakt ook sneller en meer vriendinnetjes. Ze krijgt zo wel meer lef.
Kom ik vervolgens bij vriendinnen wordt je de hele tijd onderbroken doordat moeders tussen de ruziende kinderen moet springen :n niks voor mij!
Ze kijkt ook altijd naar de buurkindjes, die hebben er 8!
Ze is er gisteren de hele middag geweest.
Tja, als ze zegt dat ze een broertje of zusje wil, dan zit er al bijna 6 jaar tussen, heeft ze ook niet veel aan wel?
Ik zeg altijd: Ja maar wij kunnen 4x per jaar op vakantie, ook met het vliegtuig en jij hebt geen broertjes of zusjes waarmee je alles moet delen. (en dan hoeft het van haar ook niet meer als ik met dat argument kom, hahaha)

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 06:50

Vind de eerste 3 redenen plausibel. De rest vind ik niet in het belang van het kind, alleen in het belang van de ouders en zeer egoistisch.

Ben zelf de enige thuis, bewust omdat de risoco's voor een lichamelijke of geestelijke handicap bij de 2e zeer groot aanwezig waren. Heb hele lieve ouders die me een prima jeugd hebben gegeven, maar ik heb het heel erg gemist een broertje of zusje.

Inmiddels heb ikzelf 2 kinderen en ja ze hebben iedere dag wel eens ruzie, maar daar leren ze juist van. Ik kon alleen maar ruzie maken met mijn ouders, daar win je het echt niet van. Moest altijd op zoek naar iemand om mee te spelen, op vakantie overal alleen op afstappen etc.

Bewust 1 kind zonder medische redenen vind ik niet in het belang van het kind :n

1Boefje

Re: Bewust 1 kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 06:53

Ik denk dat reden 4 overigens in veel gevallen ook doorslaggevend kan zijn. Ik heb tussen de leeftijd van mijn dochter van 1,5 tot 3 jaar heel erg de wens voor een 2e gehad, maar hij wil niet. Ik vind wel dat je meerdere kinderen samen moet willen!
Misschien zijn de laatste punten dan goedpratertjes?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 06:59

Dit is voor mij ook een reden om het bij één, (godzijdank) gezond,
kindje te houden. Placentaloslating, hellp syndroom, geboeren met 30 weken en een gewicht van een pak suiker. 2 fikse hersenbloedingen en nog veel meer ellende. Kind heeft meerdere hersenoperaties gehad. Kans op herhaling is voor hellp syndroom 25% en voor placentaloslating ook, 50% dus op een serieuze complicatie. Ik sla over en prijs me gelukkig met mijn,nu, gezonde kanjer!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 07:02

Als ze direct 30 is, maakt het verschil van 6 jaar met een broertje of zusje niets meer uit. Wel staat ze helemaal alleen met haar zorg voor haar ouders.

Medische redenen, heb ik begrip voor hoor. Maar de andere redenen vind ik absoluut niet zwaar wegen.

Geen contact maken met andere kinderen. Nou dat doen kinderen met broertjes en zusjes wèl hoor....

Kind gruwelijk verwennen? Tis maar wat je verantwoord vindt.....

Geen ruzie met broertjes en zusjes...... wacht maar tot ze pubert en ze zich tegen jou afzet...

een luistert beter? Ben benieuwd welk gezin jij als voorbeeld hebt....

Kind zit nu al te treuren omdat ze alleen is?..... Het zou je hart moeten breken....

Je man wil maar 1 kind? Ik persoonlijk was er dan niet eens aan begonnen.... Zou het kromme eerst recht gepraat hebben.... En zie het toch als een beetje makkelijk de schuld op hem schuiven. Jouw "redenen" om geen tweede te willen, zou ik niet opgeschreven hebben als ik wèl een tweede zou willen hebben.....

Mijn schoonzusje is ook enigst kind. Ze is nu achter in de veertig maar heeft er nog steeds last van.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 07:03

ik heb een broer en een zus. en ik ben een nakomertje.
daardoor ben ik elf jaar alleen met mijn ouders geweest.
heerlijk!!
broer op de grote vaart, zus vroeg het huis uit.
daardoor ken ik dus beide kanten van het wel en niet alleen zijn.
heb wel contact met mijn broer en zus, als ik ze zie is het gezellig, maar ik zie ze niet veel.
een woont in duitsland en de ander ook een eind uit de buurt.
ach, je kan met je broers en zussen een goed contact hebben maar voor hetzelfde geld vecht je elkaar de tent uit.
ik heb zelf een kind, bewust. waarom? omdat ik vind dat het al een hele klus is om in deze tijd er een goed op te voeden. en (egoistisch) ik met een kind nog alle vrijheid heb om alles te doen wat ik wil. eentje neem je nogal makkelijk mee.
en ik wilde paard blijven rijden. punt.
en nu hij vijftien is, ben ik blij dat ik er en heb. ik vind het inderdaad een hele klus. je hoort vaak dat als je er meer hebt ze elkaar wel opvoeden. nou dat is niet zoals ik het in gedachten heb. ik wil ze zelf opvoeden. en niet de school, naschoolse opvang o.i.d.
sleepte hem overal mee naartoe. is altijd veel logeren geweest bij oma en mijn zus. mijn zus heeft geen kinderen en deelde bij zijn geboorte mee dat we deze dan gingen delen. waarom logeren? omdat hij het hartstikke leuk vind. niet om mijn handen vrij te hebben.
daarom heb ik dus een kind. en als iemand dit misschien als een aanval voelt, dit is absoluut niet mijn bedoeling.
mensen die geen kinderen hebben of een heel elftal, dat is hun of jullie beslissing en past dus in hun of jullie leven.
maar dit is mijn leven en mijn beslissingen en inzicht.
heb al de raarste dingen gehoord omdat ik er een heb.
de raarste? als je er twee hebt en er gebeurd wat met een kind (overlijden) dan heb je er tenminste nog een........
huh? heb je dan minder verdriet als je er nog een hebt?
nou..eeehh...nee...maar....
nou hou dan je mond maar.
jullie zien...ben dan redelijk kort van stof.
heb er een broertje dood aan als ik naar een andermans mening of inzicht moet gaan leven.
ik hoor dat mijn zoon beleefd is, sociaal, doet het goed op school, rijd pony, rookt en drinkt niet( hoop dat het zo blijft natuurlijk), vertelt me tot nu toe al zijn geheimen en problemen nog en probeer hem als een zelfstandige tevreden volwassene de grote wereld in te krijgen.
en daarbij haalt hij echt de nodige kwajongensstreken uit, moet ik wel eens op school komen e.d.
dus een heilig boontje is het zeker niet (gelukkig).
ja, daarom heb Ik dus bewust een kind

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 07:06

1Boefje schreef:
ja, als ze zegt dat ze een broertje of zusje wil, dan zit er al bijna 6 jaar tussen, heeft ze ook niet veel aan wel?

Ben ik niet met je eens. Als ze later volwassen is, is leeftijdsverschil niet zo belangrijk meer.

Zelf ben ik ook enig kind en als kind vond ik dat niet erg.

Maar naarmate ik ouder wordt vind ik het wel vervelend. Ik ben een aantal keer verhuisd en daardoor vriendinnetjes van vroeger kwijt geraakt. Nu is er niemand meer in mijn omgeving die mij kent van voor mijn 25e. Dus niemand met wie ik over vroeger kan praten en dat diegene dan ook echt weet hoe het bij ons thuis ging.

Mijn vader is al overleden en mijn moeder wordt de laatste tijd echt oud maar omdat ik geen broer of zus heb is er niemand met wie ik de zorg over mijn moeder kan delen.

Vriendschappen sneuvelen toch sneller dan familiebanden.

4 x per jaar met vakantie is leuk maar geld maakt niet gelukkig.

Als er medische problemen zijn dan snap ik dat je voor 1 kind kiest maar ik als enig kind zou er nooit voor kiezen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 07:07

hetbommeke schreef:
Bewust 1 kind zonder medische redenen vind ik niet in het belang van het kind :n

En dus ben je verplicht om maar door te broeden?
Ik zeg het wat bot, maar zo staat het er in feite (in een aantal reacties)

Ik vind het al van de gekke dat je redenen zou moeten hebben om "maar" 1 kind te willen. Is toch helemaal jouw keuze? En dan moet het allemaal nog maar lukken zoals je het gehoopt had. Daar heeft toch niemand iets mee te maken? Al wilde je er 10, of helemaal geen.

Het broers en zussen argument vind ik een beetje vreemd. Familie is ook maar familie. Begrijp me niet verkeerd want ik heb een hele goede band met mijn broer en zussen (gezin van 5 kinderen) maar ik zie mijn vrienden beduidend vaker dan mijn familie, en heb niet het idee dat ik daarin iets tekort kom in het leven.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 07:08

Hier ook een bewuste keuze van maar 1,het heeft nadelen maar zeer zeker ook voordelen,ikzelf kon een tweede niet aan en was me daar bewust van gelukkig.
Zelf heb ik een zuster daar heb ik nooit mee gekund totdat we beide het huis uit waren,mijn moeder kon een tweede geestelijk ook niet goed aan daar heb ik altijd last van gehad vandaar mijn keuze geestelijk gezond te blijven om goed voor 1 te zorgen.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 07:10

slimmerik schreef:
Als ze direct 30 is, maakt het verschil van 6 jaar met een broertje of zusje niets meer uit. Wel staat ze helemaal alleen met haar zorg voor haar ouders.

Medische redenen, heb ik begrip voor hoor. Maar de andere redenen vind ik absoluut niet zwaar wegen.

Geen contact maken met andere kinderen. Nou dat doen kinderen met broertjes en zusjes wèl hoor....

Kind gruwelijk verwennen? Tis maar wat je verantwoord vindt.....

Geen ruzie met broertjes en zusjes...... wacht maar tot ze pubert en ze zich tegen jou afzet...

een luistert beter? Ben benieuwd welk gezin jij als voorbeeld hebt....

Kind zit nu al te treuren omdat ze alleen is?..... Het zou je hart moeten breken....

Je man wil maar 1 kind? Ik persoonlijk was er dan niet eens aan begonnen.... Zou het kromme eerst recht gepraat hebben.... En zie het toch als een beetje makkelijk de schuld op hem schuiven. Jouw "redenen" om geen tweede te willen, zou ik niet opgeschreven hebben als ik wèl een tweede zou willen hebben.....

Mijn schoonzusje is ook enigst kind. Ze is nu achter in de veertig maar heeft er nog steeds last van.

Sorry kan me hier totaal niet in vinden, ben zelf ook enigst kind en heb nooit het gemis gehad van een broer of een zus.
In een groot aantal families is het latere leeftijd 9 van de tien keer oorlog tussen de broers en zussen. dus het geval van alleen achter blijven is ook denk ik een stukje eigen intiatief.

Mijn zoon zal zeker geen broertje of zusje krijgen, mede omdat ik niet een kind van een andere man wil en dat mijn kids dan 2 verschillende papa's zouden hebben.
Daarnaast is finanancieel ook een reden, hoe je het went of keert kinderen zijn duur, ik kies bewust voor alleen mijn zoon, omdat als hij straks zou willen studeren etc ik hem back up kan geven of helpen. Met 2 kids wordt dat al heel stuk moeilijker als single mom.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 07:14

ik ben enig kind en heb echt niet de indruk dat ik iets gemist heb eerlijk gezegd??
jeetje wat een onozele redenen worden er opgegeven opdat je MEER kinderen zou moeten hebben.

liever één en bewust aandacht aan de opvoeding geschonken, dan meerdere kinderen die mekaar maar moeten entertainen. ik vind het bovendien vaak net heel bewust nagedacht van mensen dat het goed is om te stoppen na ééntje. misschien om medische redenen (en nog kinderen ondanks grote medische risico's nemen, vind ik persoonlijk veel kwalijker dan inzien dat meer kinderen voor jouw niet de verstandigste keuze zou zijn), maar misschien gewoon ook omdat je voor jezelf moet toegeven dat één al druk genoeg is.
geen sociaal contact? dat heb je als ouder toch zelf in de hand denk ik dan... je kan ook gewoon vriendjes uitnodigen om te komen spelen. ik woonde half bij de buren en half de buurt liep op zijn beurt onze tuin plat in de zomer. nooit het idee gehad dat ik eenzaam was in mijn kindertijd hoor.

en tot slot; hoe voorhistorisch is het om als reden voor meerdere kinden op te geven dat je dan met meer bent om later voor je ouders te zorgen?? leven wij in een derdewereldland waar meer kinderen een statussymbool is ofzo? stilaan zouden we er ons eens bewust van moeten worden dat meer helemaal niet beter is gezien de situatie van onze planeet, het aantal mensen dat erop rondloopt en de voetafdruk van 1 westers kind tegenover 1 derdewereldkind!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 07:15

Rare reden "niet in het belang van het kind (enigs kind) zijn"... Alsof het wél in het belang van het kind (of de ouders!) is, om een ongewenst broertje/zusje te hebben.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 07:19

trouwens: zowel bij mn moeder als bij mn vriend zijn ze met 4 en beiden hebben de ballen aan hun broers of zussen. ze zien mekaar wel eens af en toe op een familiefeest, en dan wordt er wel eens wat gelachen, maar dat is het dan ook...
ik val 14 dagen geleden met mn paard, mn moeder is met mn tante een feest aan het voorbereiden voor mn grootmoeder haar verjaardag. mn moeder hoort aan de telefoon dat ik naar het ziekenhuis gebracht ben en geopereerd moet worden om een plaat in mn enkel te zetten en mn tante vraagt totaal niet wat er gebeurd is of hoe het met me gaat. zo ver rijkt de familieband hier...

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 07:21

6 jaar kan best een groot verschil zijn, ik ben 25 mn zus word 30, schelen dus 5 jaar :P, en wij heben nooit in de zelfde interesse strook gezeten, ik was 13 toen ze ging samenwonen, 14 toen ze trouwde ,17/18 toen ze dr eerste kreeg 20 toen ze dr tweede kreeg, en was 22 ofzo toen ze ging scheiden. Ik ben pas op mn 24e uit huis gegaan, ga nu op mn 25e trouwen en word meteen ook moeder op mn 25e. We zijn nergens gelijk in, daarbij komt dat ik het nooit goed met mn zus heb kunnen vinden. Met mn broer 3,5 jaar ouder kon ik als kind geweldig overweg, tot we beide ouder werden, hij kreeg een vriendin waarmee ik niet goed overweg kon/kan, ik ben geen makkelijk persoontje zij is nogal achter de ellebogen, dat werkt niet, toen ging het fout. Eerlijkheid is ver te zoeken aan die kant.
Dus broertjes of zusjes is geen must.
Aan de andere kant leer je wel vechten voor je plekkie, je word niet grandioos verwend want alles moet door 3. Wij zijn nooit op kinderopvang gweest ouders werkte beid eonregelmatig dus of paps of mams was thuis.

Alles heeft zn voors en zn na's

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 07:27

Egoisme wordt vaak gezegd. Omdat je een bewuste keuze maakt deels in eigen belang wil nog niet zeggen dat dat dan een slechte keuze is voor je kind!

Wat te denken in China, daar mag je eigenlijk maar 1 kind. Heeft een hele goede reden, is dat dan wel akkoord?

Er zijn ook mensen die kiezen geen kinderen te krijgen. Van sommige zie ik ook liever geen nakomelingen, whahahaha

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 07:30

Mijn vriend is enigst kind en vind dat niet leuk. Zijn ouders verstikken hem bijna, dus zo positief is het niet dat je lekker veel aandacht aan je kind kan geven.
Het liefst zouden ze hem zijn hobby verbieden uit angst dat hem iets overkomt en dat laten ze ook regelmatig weten. Waar ben je dan mee bezig? Je kind moet toch ook een eigen leven kunnen leiden?

De tv delen is ook een verhaal apart, want hij mocht altijd kijken wat hij wil. En als mijn geld eens op is vind hij het vreemd dat ik niks van mijn ouders krijg voor een avondje stappen oid.

Van hem hoor ik verhalen over zijn kindertijd, toen hij klein was en vaak alleen moest spelen. Hij heeft daarentegen wel veel vrienden, maar hij zou het liefst een broertje of zusje erbij hebben gehad. Helaas was dat niet mogelijk door medische redenen.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 07:33

Als we ooit aan kinderen beginnen dan wil ik er ook maar 1.
Mijn keuze voor 1 heeft diverse redenen.

Ik ben van mening dat school vervolgstudie een hoop geld kost. Het is niet alleen de luiers, kleding, speelgoed..
Kleine kindjes worden groot, ze willen uiteindelijk gaan studeren etc...
En dan wil ik mijn kind een goede studie kunnen bieden waar hij/zij dan de volle aandacht aan kan besteden..

Een kind kost een hoop tijd en geduldt. (wij staan er ook alleen voor als het ooit zover komt)
Het is niet floep kind eruit en je kunt weer verder gaan met je eigen vertrouwde leventje...

Het is net wat je ook zelf wilt met je toekomst...

Veel mensen die kinderen willen moeten eerst nadenken wat ik wil ik voor mijn kind, wat kan ik hem of haar bieden...
Wat kan ik eventueel voor een 2e kind ......

Alles wordt duurder, het gaat langzaam dezelfde kant op als amerika met bepaalde zaken....
Dus wat is dan verstandig...

Klinkt misschien een beetje zwaar mijn verhaal, maar zo kijk ik er tegenaan.
(heb overigens zelf geen makkelijke jeugd (mocht niks/veel gepest/geen vriendinnetjes etc...) gehad en heb 1 oudere broer ( die mocht alles, veel vrienden). Ik was ongewenst kind volgens mijn moeder...)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 07:35

Ik ken ook een paar mensen die enigst kind waren en zij vonden het allemaal niets. Als ik zie hoeveel lol ik met mijn broertje en zusje gehad hebben en hoe hun over hun jeugd praten, zou ik er zelf never nooit voor kiezen. Voor medische redenen enkel, maar dat weet je vaak pas als je er een gehad hebt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 07:35

Ik kan me van veel mensen de keuze voor maar 1 kind goed voorstellen.

Of dat nu uit medische, financiële of andere redenen is dat is denk ik niet aan een ander om daar over te oordelen.

Zou het zelf prachtig vinden om meer dan 1 kind te mogen krijgen in de toekomst.

Natuurlijk als je wat ouder wordt heb je de zorg alleen voor je ouders. Maar ik ken ook genoeg gezinnen waarin het onderling tussen de broers en zussen niet zo koek en ei is dat de zorg wordt gedeeld.

Mijn vriend is enigst kind. Ik moet zeggen, ik ben er erg dankbaar voor. Hij heeft als kind zijnde zoveel ellende meegemaakt dat ik blij ben dat daar nooit een ander kind bij is gekomen die het ook mee had moeten maken!

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:16

Is de keuze voor het al dan niet krijgen van een kind niet altijd egoistisch? Ik schrik echt van sommige reacties hier. Alsof je een slechte moeder bent wanneer je maar één kind wilt? (en nog vreemder, een goede wanneer je méér kinderen 'neemt'). Ik ben (een) enig(st) :D kind en heb daar nooit problemen mee gehad.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:21

Ik ben enigst kind en heb daar altijd meer nadelen als voordelen aan gezien.
Ik maak nog steeds moeilijk contact met anderen, voel me niet op mijn gemak met meer mensen, moest altijd alleen met mijn ouders op vakantie.
Ruziën kon alleen met mijn ouders en dat won ik nooit.
Als ik zie hoe mijn vriend en zijn zusjes met elkaar om gaan, tuurlijk hebben die wel eens ruzie gehad maar uiteindelijk heb je vaker leuke momenten dan minder leuke momenten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:22

Ik heb de reacties maar niet gelezen. Maar een 2e kind nemen voor je andere kind? Kinderen hebben niet altijd onderling een goede relatie, niet iedereen is geschikt om 2 kindern op te voeden of hebben de financiele middelen.

Mijn idee voor nu: 1 vind ik genoeg. En dat roep ik al heel lang. Dat anderen daar geen begrip voor hebben...? Waarom moet ik wel begrip hebben voor grote gezinnen en zij niet voor mijn keuze dat ik 1 kind genoeg vind?

Ik heb een hoop vrienden die geen broers/zussen hebben, allen niet verwend en hebben er geen probleem mee.

Ik heb als kind vaak gewenst dat ik enigst kind was, dus ik denk dat je altijd fantaseert over de dingen die je niet hebt.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:26

ik heb ook maar 1 kind, zie mezelf in de toekomst niet meer kinderen krijgen...vind het wel prima zo...
vond de zwangerschap verschrikkelijk en wil dit eigenlijk nooit meer meemaken...
ook financieel gaat 1 kind toch wat makkelijk dan meerdere maar dat is voor iedereen anders natuurlijk...

wie weet bedenk ik mijn eigen nog binnen een jaar of 3 maar ik zie het niet gebeuren...maar ik zeg nooit "nooit"....

maar altijd dat gezeur...van "wanneer komt de 2e"....je word er soms doodziek van....en "ach dat is toch zielig zo alleen"
joh dit is mijn (ehhh onze) keuze om het bij 1 kind te houden en ik vind het prima zo...