operatief excisie verwijderen van moedervlek op borst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

brenniejsaar

operatief excisie verwijderen van moedervlek op borst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 19:53

hallo allemaal! :D
hier mijn verhaal, en zou graag van andere verhalen horen die dit ook hebben gehad.
Ik heb heel veel moedervlekken op mijn lichaam. Nu ben ik daar al ooit voor bij de HA geweest. En die gaf het advies terug te komen als ze veranderen van kleur of grootte, of andere klachten. Nu had ik er net een op mijn borst zitten, en die is flink gaan groeien. En had er ook klachten van. Dus ik weer terug naar de HA en die stuurde me door naar een dermatoloog. Daar ben ik gisteren geweest, en heeft ze even allemaal nagekeken. Nu blijken de meeste rustig te zijn behalve die op mijn borst. Maar normaal gesproken halen ze niet zo vlug een moedervlek van een borst af. Omdat dit moeilijker is en omdat ik nog volop groei, is dit vervelend met litteken weefsel bijvoorbeeld. Maar toch wou ze perse dat deze moedervlek verwijderd zou worden! Normaal doen ze dat daar zelf, maar omdat ik dus nog groei wou ze graag dat een plastisch chirurg deze zou verwijderen. Dus de dermatoloog gebeld of het binnen nu en 4 weken zou kunnen. En nu kan ik Woensdag middag al terecht bij de plastisch chirurg, en word ik dus geopereerd om deze moedervlek te verwijderen. (doormiddel van een excisie) De dermatoloog wist niet zeker of het onder gehele narcose werd gedaan of onder lokale, maar ze dacht toch eerder aan lokale. Iemand ervaring hiermee ? *D

ps: nog een vraagje, ik ben dus nu aan de pil. Alleen krijg ik dus na de operatie antibiotica. En dan kan de pil niet meer goed werken. Nu zei mijn vriend; neem volgende week dan de stop week. Maar ik zit dan nog maar op de 2 weken van de strip (strip=3weken) is het mogelijk om de stopweek een week eerder te nemen ?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:22

Ten eerste: als je borsten groeien, rekt die moedervlek toch wel. Mijn twee moedervlekken op m'n boobs zijn ook meegegroeid. Zolang ze niet jeuken, pijn doen, bloeden of er raar uit gaan zien, is er niets aan de hand en zou ik het zeker niet laten weghalen.

Ten tweede: eerder of later een stopweek nemen maakt niet uit. Feit blijft dat je dan niet meer veilig bent als je antibiotica gebruikt. Gewoon condooms gebruiken tot na de stopweek na de laatste pil van de antibiotica (als je in week 1 je laatste antibioticapil neemt, gebruik je nog gewoon condooms tot na je stopweek die erop volgt. Als je in je stopweek de laatste neemt, zou ik pas weer condoomvrij vrijen na de stopweek die erna komt. Zo ben je zeker weten veilig).
En om je vraag beter te beantwoorden: je kan niet eerder je stopweek houden, wel later. Tenzij je doorslikt, want dan zit je continue in je derde week. Maar eerder kan dus niet :)

Ten derde: waarom krijg je dan antibiotica? Ik heb al twee moedervlekken laten weghalen en heb echt geen antibiotica gehad hoor. Dat is ook nergens voor nodig, je krijgt geen infectie van een operatie met lokale verdoving. Daar stoppen ze hechtingen in, pleister erover en klaar. Antibiotica kan je beter alleen gebruiken als je echt een infectie oid hebt, anders kan je jezelf resistent maken. En dat is het laatste wat je wilt ;)

brenniejsaar

Re: operatief excisie verwijderen van moedervlek op borst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 21:28

Bedankt voor je reactie!
mijn moedervlek is idd geirriteerd en er zitten wondjes op. ook is hij vaag van kleur en bestaat de rand niet uit 1 lijn. Dit was ook de reden waarom deze toch verwijderd moest worden. En van de antibiotica bedoelde ze idd denk ik ALS het nodig was! maar toch bedankt voor de informatie over de pil & antibiotica voor als ik het toch ooit krijg :+

Meisje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:32

ik moet vrijdag ook weer naar de dokter, heb 2 moedervlekken weg laten halen, en deze komen terug in donkere stippen.

brenniejsaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 21:34

ow dat is vervelend ;o heb je ze ook operatief laten verwijderen doormiddel van een excisie ? en hoelang is dat ongeveer geleden? igg succes bij de dokter dan vrijdag :)

Meisje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:37

nee, deze konden weggeschraapt worden, bij mijn rug ook gebeurd en beide door de huisarts..

maar of het nou niet goed is gebeurd? wat is een excisie eigenlijk? fijn dat je zo snel terecht kan!

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:39

Bij mij is er 2 jaar terug een moedervlek weggesneden op mijn rug, dat is gewoon onder een plaatselijke verdoving gebeurt. Ik heb verder nergens last van gehad.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:41

Rebel_Jits schreef:
Ten eerste: als je borsten groeien, rekt die moedervlek toch wel. Mijn twee moedervlekken op m'n boobs zijn ook meegegroeid. Zolang ze niet jeuken, pijn doen, bloeden of er raar uit gaan zien, is er niets aan de hand en zou ik het zeker niet laten weghalen.

Als er al een HA en een dermatoloog naar hebben gekeken lijkt het mij niet voor niets dat het weggehaald wordt. En dan nog liever het zekere voor het onzekere. Ik gok dat ze dit wel onder lokale verdoving gaan doen, aangezien ze tegenwoordig zoveel liever plaatselijk verdoven.

Succes in ieder geval!

brenniejsaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 21:42

@ Meisje06: oh dat is dan wel vervelend! ik heb wel gehoord dat ze met wegbranden weleens terug komen. Maar niet met wegschrapen. een excisie is dat ze gewoon een 'oog' vorm rond de moedervlek wegsnijden en dan weer dicht hechten. Zodat de moedervlek en wat gezonde huid erom heen weg is. Ja idd wel fijn dat het snel gebeurd.

@ wyoming: gelukkig dat je nergens last van hebt :)

@Kaygee: ja ik laat het igg geval niet uit mn eigen weghalen. T is echt dat het moest :+ bedankt!

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:46

Ik zou hem trouwens niet weg laten branden, dat hebben ze bij mij eerst geprobeert (2x) en dat was een stuk pijnlijker en hij was dus niet weg te krijgen.

brenniejsaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 21:47

dat heb ik al van veel mensen gehoord ja! en ook dat je dan nog een kleine overhoud, of dat ze weer terug keren na een bepaalde tijd. Maar ik had ook geen keuze. De dermatoloog zei dat het operatief moest worden verwijderd ;o
Laatst bijgewerkt door brenniejsaar op 30-06-10 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:48

Ik heb laatst op die manier een bultje van mijn been laten snijden en vrijdag
laat ik een plekje van mijn rug verwijderen op deze manier. Is onder lokale verdoving en
heb er helemaal geen last van gehad, ook geen na-pijn of zo. Het enige was dat ik met lopen
de hechtingen ietsje voelde trekken, maar pijn heb ik niet gehad. Hoop dat het vrijdag weer
zo makkelijk gaat :)

brenniejsaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 21:49

fijn dat je nergens last van had! Succes vrijdag dan :) ik vind het gewoon spannend, ben namelijk nog nooit geopereerd of wat dan ook! haha.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:51

Dat was ik ook nooit hoor en vond het ook best spannend, maar echt
heb er helemaal niks van gevoeld en ook nadien geen pijn gehad. Gewoon over je
heen laten komen dan valt het echt heel erg mee :)

Bij mij is het trouwens gewoon door de HA gedaan ;)

brenniejsaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 21:52

fijn om te horen! en hoop idd dat het heel erg meevalt! maar ik merk het vanzelf wel. dat is ook wel fijn gewoon bij de HA. :+

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:53

Komt helemaal goed :j
In ieder geval vast succes gewenst :)

brenniejsaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 21:54

Dankjewel! :D en ik zal zeker na woensdag wel hier neer zetten hoe het was gegaan :P

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:40

Bij mij hebben ze ook een moedervlek onder lokale verdoving
weggesneden. Ik was doodsbenauwd, de prik was even gemeen
maar daarna heb ik ook echt niets gevoeld van het hele
gebeuren (zat op mijn rug). Het is gehecht en heeft nog een
beetje pijn gedaan, maar zeker niet veel. Hechtingen werden
er na een tijdje uitgetrokken, ook pijnloos. Je ziet het echter
nog wel, een rood litteken(tje). Maar viel mij 100% mee!

Laarvv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:14

komt allemoal goed brendaap, ben er voor u haha!
Denk aan strohaar als je geopereerd wordt die is ook geopereerd om haar dode haarpunten weg te laten laseren ;(

linda22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:25

Niks om je druk over te maken zo'n excisie

Ik werk op de poli Dermatologie dus heb er dagelijks mee te maken.

Het wordt gewoon onder lokale verdoving gedaan. Een sneetje rondom gemaakt en dan de moedervlek met klein randje goed huid er uit gesneden. Hechtingen er in en that's it. Antibiotica wordt door ons eigenlijk nooit verstrekt. Je kan beter Ibuprofen nemen is ontstekingsremmend.

Waarschijnlijk zal het ook op gestuurd worden en krijg je ongeveer een week a 10 dgn later de uitslag of het goed of slecht is. Hechtingen gaan er ook na 10 dgn ongeveer uit.

Het weg schrapen wordt ook vaak gedaan dit heet shave techniek.

Succes in elk geval, het zal je best meevallen!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:26

Ben vandaag geweest en uiteindelijk hebben ze het weg gebrand
in plaats van gesneden. Geen hechtingen deze keer dus :)

_Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:27

Je hoeft je inderdaad nergens druk om te maken!
Ik heb ongeveer een half jaartje geleden een moedervlek op mijn borst weg laten halen (ook onder lokale verdoving) en was er echt doodsbang voor! Je voelt niks en het is echt zo gebeurt! :j

Succes, en ik duim voor je dat het niks ernstigs is :)

brenniejsaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 12:34

Woendag was het zover!
ik heb er helemaal niets van gevoeld!
zelfs van de verdoving niet. Alleen heb de
dagen daarna veel pijn gehad. Alles trok net
aan die hectingen dat was nogal vervelend
maar nu gaat het veel beter :D

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:50

Hmm ik heb ook een moedervlek op mijn bovenbeen is wel groter geworden is licht bruin met een donkere stip in het midden, zou het slecht zijn ?? of moeten ze echt misvormd zijn ?

brenniejsaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 10:30

Gewoon even laten controleren door de huisarts. Kan nooit geen kwaad om dat te doen. Die stuurt je wel door als hij er niet goed uitziet. Ik moet maandag mijn hechtingen laten verwijderen, maar er is er al 1 uit :+ gelukkig kan die andere er niet zo makkelijk uit, die loopt namelijk helemaal door de wond. (de manier van de plastisch chirurg) en maandag krijg ik ook de uitslag van de moedervlek :)