Eng knobbeltje/bobbeltje ...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elicious

Eng knobbeltje/bobbeltje ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 07:59

Ik zal even bij het begin beginnen, wel zo makkelijk.

Een jaar of 5 geleden (toen was ik dus 16) voelde ik voor het eerst iets raars langs mn linkerborst.
Het zit er dus echt naast, een soort van tegen het bot wat daar zit.
Geen zorgen gemaakt, was nog zo jong, was vast niks , gaat wel weg.

Ong 2 jaar later kreeg ik een relatie en voelde hij ineens dat bobbeltje ...
ik kreeg het toch wel een beetje benauwt, 'zat dat bobbeltje er nou nog steeds?'
Het deed nu ook pijn! Of het dat destijds ook al deed durf ik niet meer te zeggen.

Inmiddels ben ik dus heel wat jaren verder en besef ik dat ik nu eigenlijk mn kop niet meer in het zand kan steken.
Al doe ik dat nog wel.
Ik kom er niet aan (denk ik al een jaar niet meer gevoeld). Weet niet wat het is, en WIL het ook niet weten ofzo.
Zolang ik het niet weet, is het er ook niet. NIETWAAR natuurlijk.

Ik begin toch wel een beetje bang te worden. Wil van de ene kant graag naar de HA en gerustgesteld worden ..
maar van de andere kant durf ik ook échtéchtécht nieeet!

shilady

Re: Eng knobbeltje/bobbeltje ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:01

Oh meid ga asjeblieft naar de dokter
denk ook aan je toekomstige kindje je wil toch niet dat ze haar mamma meschien moet verliezen na een tijdje.. Wie weet kunnne ze nu nog wegsnijden voor het uitzaait ...

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:02

wat een rotsituatie zeg :(:)
het handigste is toch naar de HA te gaan
Dan (stel) je hebt het kan je er altijd nog voor in behandeling!
maar als je maar langer en langer gaat wachten kunnen er ook uitzaaiingen komen!
Maar het kan ook dat de HA zegt je kan weer met een gerust hart naar huis,
en dat hoop ik echt voor je!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:05

Gewoon even naar de HA :j Misschien is 't wel helemaal niks! Je kunt je kop wel in 't zand steken en denken van als ik 't niet weet, dan is 't er ook niet. Maar daar schiet je op de lange termijn echt niks mee op.

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 08:06

He gatsie ik krijg meteen helemaal een panisch gevoel van je berichtje Shilady!

Ik wil iig heel graag dat mn vriend meegaat ..
maar beself nu idd wel dat ik niet langer voor struisvogel moet spelen!

Mijn huisarts vind ik trouwens een gruwelijke man, kan je hiervoor evt ook ergens anders een afspraak maken (liever nog met een vrouw ;) )

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:07

Ik denk wel dat je dat kunt regelen als je even naar de huisartsenpost ofzo belt zullen ze je zeker weten wel begrijpen!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:08

Huppatee naar de dokter. Hoogstwaarschijnlijk verwijst die je door voor een echo, daar is echt niks engs aan en dan heb je zekerheid. De kans dat het wat is is vrij klein, gezien je leeftijd. Maar alles kan natuurlijk en als het wel iets is, kan je er beter zo vroeg mogelijk bij zijn.

Dus al je moed verzamelen en gewoon de huisarts bellen!

Edit: nee, hiervoor moet je echt naar de huisarts. Maar als je dat echt zo erg vind, kan je dan niet beter kijken of je een andere huisarts kan nemen? Dat kan niet altijd en duurt soms even, dus in dit geval zal je toch echt nog naar je eigen huisarts moeten. Succes!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:12

Ik ben geen dokter ofzo natuurlijk, maar als het er al 5 jaar zit, dan kan het toch haast niets ernstigs zijn? Is het niet gewoon een opgezette borstklier? Die kunnen ook zeer doen en voelen als een bobbel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:18

berichtje van shilady is niet heel subtiel.... het kan ook een vetbobbeltje zijn, opgezette klier, cyste en ga zo maar door.

als je je huisarts zo vreselijk vind is het dan niet een optie om gewoon permanent een andere HA te zoeken? overstappen is vrij makkelijk hoor!

kazi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:23

Op die leeftijd hebben veel meisjes een fibro-adenoompje in de borst, dat is een goedaardig gezwel (en dus niet ernstig). Ik weet niet of dat ook naast de borst kan voorkomen. Als je naar het ziekenhuis gaat, zullen ze een echo uitvoeren en daar is helemaal niets eng aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:26

Ik zou er toch even een arts naar laten kijken. Vaak is het goedaardig, maar als het dat niet is, kun je er maar beter vroeg bijzijn. Niet te lang wachten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:27

Dit lijkt me een 'mooie' gelegenheid om 2 problemen in 1x aan te pakken; andere huisarts nemen en meteen naar dat bobbeltje laten kijken. De kans dat het 'echt iets is' is niet zo groot, maar waarom je kop in het zand steken? Nu denk je er ook steeds aan, en roep je dus continue stress bij jezelf op. Da's zachtgezegd niet zo slim.
Dus hoppekee, belrondje langs familie/vrienden/bekenden voor referenties over een aardige dokter die je serieus neemt, huisarts wisselen, en meteen even langsgaan. DOEN hoor!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:29

Je kan gewoon bij jouw huisartsenpraktijk vragen naar een vrouwelijke arts, gewoon kort uitleggen aan de assistente

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:31

Toch echt naar huisarts gaan! Misschien valt het erg mee, en ben je dan gerust gesteld!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:36

Princesj schreef:
Je kan gewoon bij jouw huisartsenpraktijk vragen naar een vrouwelijke arts, gewoon kort uitleggen aan de assistente

Ehm, zo werkt het lang niet overal hoor. Alleereerst zijn er nog heel veel huisartsen die niet in een praktijk met meerdere artsen werken (dus solo), daarnaast zijn er veel praktijken met meerdere artsen waarbij elke arts wel zijn eigen patienten heeft. Dan word je niet zomaar ergens anders ingepland.
Beetje te kort door de bocht dus.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:40

Vandaag nog een afspraak maken met je DA. Als het niets is ben je gerustgesteld en moet er iets aan gedaan worden ben je misschien nog op tijd. De tijd die je je nu zorgen maakt is erger dan vandaag nog gaan en meer zekerheid over wat het kan zijn. Heel veel sterkte maar gewoon bellen.

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:48

shilady schreef:
Oh meid ga asjeblieft naar de dokter
denk ook aan je toekomstige kindje je wil toch niet dat ze haar mamma meschien moet verliezen na een tijdje.. Wie weet kunnne ze nu nog wegsnijden voor het uitzaait ...

Jee wat een tactische reactie. Alsof borstkanker het enige is wat een knobbeltje in je borst kan geven. Niet echt een geruststellende reactie; vind je wel?

@TS: er zijn veel verschillende verklaringen te bedenken voor dit knobbeltje in je borst. Slechts 1 daarvan is kanker, dus ga alsjeblieft niet meteen uit van het slechtste. Maar goed, een knobbeltje hoort er niet te zitten dus je moet dit zeker laten onderzoeken.
Stap over je angst heen en maak dus een afspraak bij je huisarts. Die ziet dit ontelbaar vaak en vindt dit dus écht geen rare klacht. Misschien kan hij je door te voelen al wel gerust stellen of misschien stuurt hij je door voor verder onderzoek. Dan wordt er eventueel een borstfoto of een borstecho of scan gemaakt om te kijken wat het is. Als ze er met de scans niet uitkomen zal er in het ergste geval een klein prikje in moeten om een hapje weefsel te pakken om te onderzoeken onder de microscoop.
Je weet zelf heel goed dat het moet en dat je niet eeuwig je kop in het zand kunt blijven steken. Stiekem ben je er nu elke dag mee bezig en is het dus de hele dag op de achtergrond aanwezig. Pak dus nu even de koe bij de hoorns en zorg goed voor jezelf door die afspraak te maken bij de huisarts.
Succes! Hou je ons op de hoogte?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:51

friesiszwart schreef:
Vandaag nog een afspraak maken met je DA. Als het niets is ben je gerustgesteld en moet er iets aan gedaan worden ben je misschien nog op tijd. De tijd die je je nu zorgen maakt is erger dan vandaag nog gaan en meer zekerheid over wat het kan zijn. Heel veel sterkte maar gewoon bellen.

Ha zal je bedoelen :+

Gewoon gaan struisvogel politiek heeft weinig zin, als je jou ogen ervoor dicht doet is het nog steeds aanwezig. En het moet niets slecht zijn :)

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:51

@friesiszwart
Met haar DA? >;)
@TS
Je zult het zelf ook wel weten, maar maak nou maar even dat bezoekje aan de huisarts! Het is voorbij voor je het weet en dan kun je gewoon weer met zekerheid verder. Mijn stiefzusje had op haar 14e een bobbeltje bij haar oksel, bleek lymfeklierkanker te zijn en is met een flinke chemokuur er weer bovenop gekomen. Dit vooral omdat we er snel bij waren.
Nu kunnen het ook 10 andere dingen zijn, maar dat weet je niet zonder een bezoekje aan de huisarts.

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 08:53

Dankjewel voor jullie reacties meiden!
Een vrouwelijke arts hebben we niet in de praktijk, maar ik denk dat ik idd maar eens moet kijken naar een andere praktijk.

Ik heb net nog even mn vriend gebeld, ik kreeg het even heen en weer ....... ;)
Hij zei ook, je gaat NU bellen voor een afspraak :=

Over een dikke week gaan we op vakantie, ik wil daar graag nog even van genieten. Daarna ga ik dus zeker (ja, beloofd ;) ) een afspraak maken!!!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:54

Heb je niet meer rust als je voorheen even gaat?
Maar oke dat is niet het belangrijkste, je gaat iig en als het al zo lang speelt dan zal een week of 2 extra niet het eind van de wereld betekenen. Goed dat je gaat! +:)+

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 08:55

Ja dat zit ik dan ook weer te denken eleandra, nou schuif ik het voor mezelf toch weer een stukje op ... :+

Nee ik wil denk ik toch eerst even lekker op vakantie, daarna moet ik eraan geloven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:59

Zelf weten, maar nu ga je tijdens je vakantie dus elke dag aan dat bobbeltje denken en je ongerust maken en tegen het alsnog maken van die afspraak opzien.
Terwijl als je NU belt je vandaag of morgen terecht kunt bij een HA die je hoogstwaarschijnlijk vertelt dat het een vetbultje of weet ik wat voor irritant maar onschadelijk dingetje is. Waardoor je dus ZONDER zorgen en zenuwen op vakantie zou kunnen....

Sorry dat ik het zo hard zeg, maar ik vind het echt heel erg dom om nu wéér uit te stellen...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:09

Ja ik stel zoiets liever ook niet uit
en ik ben ook echt geen doktersfan hoor ik wacht altijd lang met dingen. Maar als ik een kindje op komst heb wil ik toch wel graag weten waar ik aan toe ben als het om knobbels gaat....

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 09:11

Sonja, hebt miss ook wel gelijk!
Ik ga proberen voor vrijdagmiddag een afspraak te maken, hoeft ik er iig geen vrij voor te vragen!

Shilady, kindje op komst of niet. Ik heb anders zoiezo een mannetje thuis zitten, alleen daar ben ik het eigenlijk al aan verplicht!