De tip tegen stemmingswisselingen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Red_Savage

De tip tegen stemmingswisselingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 18:28

Na heel wat getwijfel toch maar een topic geopend, aangezien ik behoorlijk gek word van mezelf. Ik heb hele erge last van stemmingswisselingen, en dan niet een beetje, maar echt van heel vrolijk naar ontzettend down.
Opzich niet heel ernstig, maar ach wat word ik er af en toe gek van. Soms heb ik ze hele dag door aan een stuk door, en soms maar 2 of 3 keer. Ik heb ze het minste als ik goed bezig ben, op mijn werk of bij mijn vriend of een vriendin. Maar zodra ik dan weer alleen ben, dan kan het zo weer omslaan.
Ik kan ze soms zien aankomen, dus af en toe probeer ik mezelf er op 'voor te bereiden'. aan de ene kant went het, maar aan de andere kant is het ook weer niet te doen. Zoals vandaag weer. Ik heb de hele dag gewerkt, en vervolgens lekker paardgereden. Dan voel ik me volkomen rustig en is er niets aan de hand. Maar dan kom ik weer thuis, en ik voelde me nog redelijk lang vrolijk, en dan in 1 keer kan ik wel janken, en moet ik mijn best doen om niet hartstikke overstuur te worden.
Het is onderhand gewoontete worden, en zit ik elke avond dus weer van het ene op het andere moment te janken op mijn kamer.
Eens in de zoveel tijd wordt het verdrietige omgewisseld in een waanzinnige woede aanval waar bij ik mezelf dus ook niet meer onder controle heb en alleen maar kan schreeuwen en janken, en dus ook alles sloop. (o.a. voorwerpen en mezelf).
Redelijk vermoeiend zou je het kunnen noemen. :+

Dus wat kan ik het beste doen tegen stemmingswisselingen, of op het moment zelf? Het proberen te voorkomen vind ik heel moeilijk, omdat ze grotendeels onverwachts zijn, en meestal zonder reden. Ik weet van mezelf dat eten een oorzaak kan zijn. Dit omdat ik moeilijk zonder schuldgevoel kan eten, en heel erg inzit over gewicht e.d.
Maar door de stemmingwisselingen eet ik in een vrolijke bui heel rustig wat, met een goed gevoel, en daardoor krijg ik dus weer een 'aanval', waardoor ik echt wel gek kan worden van schuldgevoel en walging. Het lijkt ook wel alsof ik permanent een vreetaanval moet onderdrukken, en hierdoor heb ik het idee dat ik meer vermoeid wordt waardoor weer een stemmingswisseling ontstaat.

Natuurlijk is dit niet de enige oorzaak. De wisselingen zijn vooral, naar mijn idee, 'oorzaaksloos.'

Ik heb gewoon heel graag tips hoe er mee om te gaan, vooral op het moment zelf. Hoe ik het moet voorkomen weet ik zelf echt niet. de pil is geen optie, dat heb ik al geprobeerd en ik kreeg het hier echt zo erg van dat ik de hele dag niet anders deed dan om de zoveel tijd instorten.

Zoals ik al zei, het is geen ramp, maar wat zou ik het fijn vinden om met wat tips er beter mee om te kunnen gaan! :)

Ehona

Re: De tip tegen stemmingswisselingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:31

Bij mij hielp de pil juist wel, maar het duurt even voor je de juiste hebt gevonden. De eerste paar keer werd het bij mij ook alleen maar erger, toen had ik er eentje gevonden die heel fijn was, maar die is uit het assortiment gegaan. Een nieuwe zoektocht, en inmiddels slik ik de 24plus4.

Je kunt anders ook eens contact opnemen met je huisarts of een eerstelijns psycholoog. Er zijn volgens mij wel trainingen/therapieën hiervoor.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 18:35

Hm ik kreeg het van de pil zo erg dat mijn moeder zelfs compleet gek van mij werd, ik scheen niet meer te harden zijn. :=
Ik had al een heel erg lage dosis, en ik kwam ook nog heel erg veel aan (waar ik dus al helemaaaaal niet tegen kan)

Een psycholoog heb ik liever niet! Ik heb een beetje een 'praatangst', dus ik hoopte het meest op 'doe-het-zelf tips'. :=

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:36

Stemmingswisselingen zijn heel vervelend, masar je moet eerst achter deoorzaak komen om vervolgens te weten hoe je het kan aanpakken zodat je er het minst last van hebt.

Het kan iets erfelijks zijn, het kan door je hormonen komen, maar kan ook goed zijn dat er sprake is van manische depressiviteit, of Borderline. Het kan zijn dat je te weinig serotine aanmaakt waardoor je snel uit je humeur bent. Het is dus belangrijk om eerst een keer naar een psycholoog te gaan en onder zijn og haar begeleiding een aantal bloedonderzoeken te laten doen om een aantal zaken uit te sluiten, en om zeker te weten waar het door ingegeven word.

Als je namelijk bijvoorbeeld een bepaald stofje mist in je hersenen, dan is dat door medicatie aan te vullen, als het hormonaal is, dan kan je dit ook met medicatie ook beheersen.

Het is helemaal geen schande om een afspraak te maken met een psycholoog om er eens achter te komen waar het vandaan komt, en als je het weet kun je evt medicatie of je voedingspatroon aanpassen en heb je mischien of nergens meer last van of maar zeer gering.

Succes en sterkte!

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:37

Overigens als je echt een stofje mist in je hersenen dan hebben doe het zelf tips weinig baat, en loop je alleen maar meer schade op door er niks mee te doen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:42

Hier een die dat stofje mist. Zit bij ons in de familie, mn pa heeft het ook.
Ben wel eens wezen praten, maar konden verder niet iets vinden en ik had ook geen zin in anti depressiva's etc.
moet wel zeggen dat ik er vooral in de winter meer last van heb en heb nu ook zo'n energylight van philips gekocht en die werkt redelijk om me uit de dip te houden in de winter waardoor de wisselingen wat stabieler zijn nu :)
Voor mij werkt veel zonlicht en stabiele tijden om wakker te worden en naar bed tegaan om de boel een beetje in balans te houden :)

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 18:48

@issy: dankje voor die nuttige informatie. Ik moet zeggen dat ik het helemaal niet zo serieus heb opgevat, die stemmingswisselingen.
Dus het kan gewoon lichamelijk zijn? Ik heb echt ontzettend veel bloedonderzoeken gehad, maar daar is nooit iets op uitgekomen. Ook bloedonderzoeken die over alle tekorten gingen in het lichaam. Dus als het daaraan lag, zou het dan niet kunnen zijn dat ik dat dan al uit die onderzoeken had kunnen halen?

Het klinkt een beetje stom maar ik heb echt heel heel heeel erg veel moeite met naar de psycholoog te gaan. Dan weet ik zeker dat ik het over mijn verleden moet hebben, en ik ben daar ZO verschrikkelijk bang voor := Daarom vermijdt ik dat liever.

Ik had er niet zo over nagedacht dat je voor stemmingswisselingen echt naar de psycholoog moet. volgens mij leef ik dan nog liever met die moodswings, ik ben eerlijk gezegd licht fobisch om te praten. :o

@Eleionomae: Vervelend dat je dat stofje mist! Ik heb wel het idee dat ik me over het algemeen in de winter wat rotter voel, maar dat lijkt me een redelijk normale winterdip. :+
Dus bij jou is het licht vooral van invloed? Ik weet niet zeker of dat bij mij invloed heeft, misschien moet ik toch eens wat beter opletten. :D Iig heb ik wel een vast slaapritme.

Helaas slaap ik thuis heel slecht, waardoor ik hele periodes heb en ik om 4 uur 's nachts alweer wakker word en wakker blijf liggen, maar dat is momenteel wel wat minder. :j

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:50

sint jans kruid werkt bij mij heel goed. Ik wil ook niet aan de anti depressiva. Ik had er erger last van toen ik aan de pil was. Het laatste anderhalf jaar ben ik pil vrij en heb ik het beter in de hand. Maar sint jans kruid is homeopatisch en werkte voor mij heel erg goed. Je moet het wel een tijdje nemen in een hoge dosis voordat je het gaat merken. Het is geen wondermiddel, maar het geeft je net dat beetje extra´s waardoor je net de edge eraf hebt, de rest moet je dan wel op karakter doen.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 18:52

LecyTinker schreef:
sint jans kruid werkt bij mij heel goed. Ik wil ook niet aan de anti depressiva. Ik had er erger last van toen ik aan de pil was. Het laatste anderhalf jaar ben ik pil vrij en heb ik het beter in de hand. Maar sint jans kruid is homeopatisch en werkte voor mij heel erg goed. Je moet het wel een tijdje nemen in een hoge dosis voordat je het gaat merken. Het is geen wondermiddel, maar het geeft je net dat beetje extra´s waardoor je net de edge eraf hebt, de rest moet je dan wel op karakter doen.

Aha! Dat klinkt wel fijn. Waar kun je het krijgen, en heeft het eventuele bijwerkingen?

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:58

De standaard bloedonderzoeken zijn niet gericht op de stofjes die je kunt missen als het gaat om je stemmingen. De standaard bloedtesten gaan over vitamine tekort, magnesium tekort, je HB waarden.
Daarnaast is het ook nog zo dat huisartsen hele ander waarden kunnen hanteren. Vraag dus altijd een kopie op van je bloeduitslagen. In mijn omgeving zie ik heel vaak dat huisartsen zeggen dat alles goed is, maar als je de waarden bekijkt zijn er wel degelijk waarden niet goed.

Als jij naar een psych gaat voor je stemmingswisselingen is het echt niet zo dat er doogegraven word naar jeverleden, tenzij je dit echt wilt. Dit zijn vaak de dingen waar mensen bang voor zijn. Maar ik denk dat als je de vraag stelt kunt u met mij meekijken of ik een medische oorzaak heb voor mijn psychische stemmingen, dan stel je een duidelijke hulpvraag. Dan hoef je niet bang te zijn dat je vervolgens er het hele jaar zit met heftige gesprekken. Dat zijn een beetje de broodje aap verhalen.

De meesten mensen met stemmingswisselingen hebben een lichamelijke oorzaak. Dat los je niet op door maar wat te gaan proberen zoals homeopatische middeltjes. Kijk eerst naar de oorzaak en pak de oorzaak dan ook meteen goed aan.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 19:03

@Issy: Dus ik kan gewoon naar de psych gaan zonder dat er ook maar iets word ingegaan op mijn verleden? Dat is dan namelijk wel wat ik moet hebben, want ik wil daar absoluut niet over praten.

Dus er kan ook gewoon 'oppervlakkig' naar de stemmingswisselingen worden gekeken? Dat maakt het namelijk wel minder erg. :j

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 19:15

Jij bepaald je grens hoever je hier in wilt gaan!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 19:29

Hoe oud ben je eigenlijk? Ik dacht namelijk ook aan Borderline (studeer Psychologie).

En het kan ook zijn dat al die opgekropte dingen uit je verleden waar je dus duidelijk niet over wilt praten, leiden tot je stemmingswisselingen. Het kan zijn dat door het vermijden van herinneringen je een onstabiele stemming krijgt.

Ik weet dat je het niet wilt, maar ik raad je echt aan om naar de huisarts te gaan. Die gaat er vaak niet zo diep op in en dan kun je een doorverwijzing krijgen. Vervolgens kun je kijken voor een psycholoog waar je een klik mee hebt en als je je daar dan op je gemakt voelt, kun je je verhaal doen. Ik denk dat het praten over je verleden alleen al een heel erg grote opluchting kan zijn.

Een winterdip is over het algemeen vrij normaal, het wordt pas ernstig wanneer dit overgaat in SAD (Seasonal Affective Disorder). Ik weet niet meer wie het was, maar je kunt ook kijken voor een Wake Up Light van Philips. Ik heb een paper geschreven over Bright Light Therapy en Dawn Simulation Therapy en daaruit bleek dat t.o.v. elkaar Dawn Simulation beter werkt, en het Wake Up Light is daarop gebaseerd.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 19:43

Omdat je ook moeilijkheden hebt met eten en gewicht denk ik meteen aan voedselovergevoeligheid.

Veel mensen hebben dat zonder het te weten. In tegenstelling tot een echte voedselallergie omt het ook niet uit bloedonderzoeken.

De grootste 'boosdoeners' zijn gluten en caseine eiwitten. Gluten zijn eigenlijk de lijm die uit tarwe wordt gehaald. Handig als je stevig eten wilt hebben dat er mooi uitziet, maar het kost heel veel moeite voor het lichaam om af te breken. Pasta bestaat in zijn geheel uit met name gluten, en ook in brood zitten heel veel gluten (dus ook in pizza, beschuit, crackers etc)

Caseine is een melkeiwit. Het enzym om dat mee af te breken hebben kalfjes wel maar mensen normaal gesproken niet. Ook dat kost dus heel veel om af te breken. Het zit dus ook in kaas etc.

Probeer eens drie dagen iets te eten zonder gluten en caseine. Drie dagen is te doen (soep, rijst, groente, fruit, vlees, vis, noten), en als je sterk reageert op één van de twee of beiden is het genoeg om resultaat te zien in je energieniveau.

Het probleem is dat het lichaam van mensen die overgevoelig zijn voor gluten en/of caseine de stoffen ziet als een opiaat (dus een soort drugs) daardoor zijn mensen die de overgevoeligheid hebben vaak verslaafd aan de stoffen en hierdoor (icm de moeite om de stoffen af te breken) hebben ze vaak de neiging om dikker te worden en futloos (herken je hier iets in; heb je een brood/pasta/melk 'verslaving'?). op korte termijn lijken die stoffen dus energie te geven maar ze doen op de middellange en lange termijn het tegenovergestelde.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 19:51

Issy schreef:
De standaard bloedonderzoeken zijn niet gericht op de stofjes die je kunt missen als het gaat om je stemmingen. De standaard bloedtesten gaan over vitamine tekort, magnesium tekort, je HB waarden.
Daarnaast is het ook nog zo dat huisartsen hele ander waarden kunnen hanteren. Vraag dus altijd een kopie op van je bloeduitslagen. In mijn omgeving zie ik heel vaak dat huisartsen zeggen dat alles goed is, maar als je de waarden bekijkt zijn er wel degelijk waarden niet goed.

Als jij naar een psych gaat voor je stemmingswisselingen is het echt niet zo dat er doogegraven word naar jeverleden, tenzij je dit echt wilt. Dit zijn vaak de dingen waar mensen bang voor zijn. Maar ik denk dat als je de vraag stelt kunt u met mij meekijken of ik een medische oorzaak heb voor mijn psychische stemmingen, dan stel je een duidelijke hulpvraag. Dan hoef je niet bang te zijn dat je vervolgens er het hele jaar zit met heftige gesprekken. Dat zijn een beetje de broodje aap verhalen.

De meesten mensen met stemmingswisselingen hebben een lichamelijke oorzaak. Dat los je niet op door maar wat te gaan proberen zoals homeopatische middeltjes. Kijk eerst naar de oorzaak en pak de oorzaak dan ook meteen goed aan.

Vraagje voor jou, zijn afwijkingen in hormonen aan te tonen in bloedonderzoek? Ik heb het idee dat de medische wetenschap hier helmaal nog niet zo ver in is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:08

sallandval schreef:
Omdat je ook moeilijkheden hebt met eten en gewicht denk ik meteen aan voedselovergevoeligheid.

Veel mensen hebben dat zonder het te weten. In tegenstelling tot een echte voedselallergie omt het ook niet uit bloedonderzoeken.

De grootste 'boosdoeners' zijn gluten en caseine eiwitten. Gluten zijn eigenlijk de lijm die uit tarwe wordt gehaald. Handig als je stevig eten wilt hebben dat er mooi uitziet, maar het kost heel veel moeite voor het lichaam om af te breken. Pasta bestaat in zijn geheel uit met name gluten, en ook in brood zitten heel veel gluten (dus ook in pizza, beschuit, crackers etc)

Caseine is een melkeiwit. Het enzym om dat mee af te breken hebben kalfjes wel maar mensen normaal gesproken niet. Ook dat kost dus heel veel om af te breken. Het zit dus ook in kaas etc.

Probeer eens drie dagen iets te eten zonder gluten en caseine. Drie dagen is te doen (soep, rijst, groente, fruit, vlees, vis, noten), en als je sterk reageert op één van de twee of beiden is het genoeg om resultaat te zien in je energieniveau.

Het probleem is dat het lichaam van mensen die overgevoelig zijn voor gluten en/of caseine de stoffen ziet als een opiaat (dus een soort drugs) daardoor zijn mensen die de overgevoeligheid hebben vaak verslaafd aan de stoffen en hierdoor (icm de moeite om de stoffen af te breken) hebben ze vaak de neiging om dikker te worden en futloos (herken je hier iets in; heb je een brood/pasta/melk 'verslaving'?). op korte termijn lijken die stoffen dus energie te geven maar ze doen op de middellange en lange termijn het tegenovergestelde.

interessant dit +:)+
Ik ben ook een slechte eter, ik eet altijd weinig. Maar had laatst een keer wat eetbuien, meteen 2 kg aangekomen, en sindsdien is 't helemaal mis. Maar ik heb meer het idee dat m'n hormonen op hol geslagen zijn. Ik heb wel een behooorlijke pasta verslaving, maar brood en melk vind ik vies. :P .

Sorry TS als ik je topic kaap is absoluut niet mijn bedoeling!!! alleen het is denk ik wel ontopic...
Maar kan je zelf het verschil merken tussen stemmingswisselingen vanuit een lichamelijke oorzaak of een psychische oorzaak? Of is het zo dat een psychische oorzaak ook je lichaam 'aanpast' (hormonen, stofjes in je hersenen ed.)

mijn lichaam kan plots van de 1 op de andere dag heel anders in elkaar zitten, waardoor zware stemmingswisselingen := Ik kan ze precies voelen aankomen, en 't slaat nergens op. m'n intelligentie zakt dan meestal ook effe 3 niveau's... En m'n concentratie ed. :')

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:12

Menino schreef:
Maar kan je zelf het verschil merken tussen stemmingswisselingen vanuit een lichamelijke oorzaak of een psychische oorzaak? Of is het zo dat een psychische oorzaak ook je lichaam 'aanpast' (hormonen, stofjes in je hersenen ed.)

Je brein is ook een deel van je lichaam. Je lichaam ververst zichzelf elke zoveel tijd, ook je brein. Dus wat je eet doet er altijd toe, het is de belangrijkste energiebron die je hebt.

Helaas rust er nogal een taboe op voeding icm de psyche. Dat komt waarschijnlijk omdat er nog zoveel onduidelijkheid hebt erover (wat voor de één goed is is voor de ander slecht, kijk maarbij allergieen) bovendien gaan het in de psychofarmaca over onvoorstelbaar grote hoeveelheden geld.

Dus de industrie is er niet bij gebaat als iedereen weet voor zijn persoonlijke ideale dieet is.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:14

overigens zijn medicijnen ook altijd gemaakt uit producten uit de natuur he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:20

Hmm, het is wat. Ik ben inmiddels al gezegend met een AD(H)D labeltje, maar ik merk gewoon dat medicatie in mijn 'slechte' periodes bij mij maar een negatieve uitwerking heeft.
Het is alleen de vraag waarom mijn lichaam van de 1 op de andere dag om kan slaan... (en dan bedoel ik niet stemmingswisselingen, maar naar van stabiele rustige periodes naar periodes met stemmingswisselingen)
Gezien de lichamelijke klachten lijkt het mij daar verband meehouden (vermoeidheid blabla), maar arts ed. roepen natuurlijk altijd dat psyche de oorzaak is.. Dus dat is nogal moeilijk. Ik denk dat er veels te snel geroepen wordt dat iets psychisch is, en ik denk dat de oorzaak veel vaker lichamelijk is dan men nu denkt (en andersom ook wel) Maar 't is een ingewikkeld iets -O-

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:01

Veel dingen die als 'psychisch' worden aangekaart zijn uiteindelijk ook lichamelijk. Veel psychische stoornissen kunnen worden terug gevoerd op een tekort of te veel aan neurotransmitters of andere hormonen.

Daarnaast heb je natuurlijk ook de echte psychische dingen, dus dat wat je denkt, voelt, wat je leert en wat je associeert met elkaar. Veel angsten zijn bijvoorbeeld psychisch, omdat ze zijn aangeleerd, en daarom met gedragstherapie te verhelpen. Dingen waarvoor men al gauw naar psychofarmaca grijpt, hebben dus vooral een fysische oorzaak.

Wat betreft de voeding.. Ik geloof daar niet zo helemaal in. Voeding beïnvloed natuurlijk wel veel, het is wel een grote energiebron inderdaad, maar niet dusdanig dat je er zulke stemmingswisselingen van krijgt. Een collega van mij heeft een soortgelijke 'voedselovergevoeligheid' als wordt genoemd, die veranderd dan ook in stemming, maar niet zo heftig dat het zich uit in woedeaanvallen. Denk dat je het dan toch meer in moet zoeken in een psychische oorzaak (ook omdat TS het heeft over een verleden waar ze niet over wilt praten) of in de manische depressiviteit/Borderline. Al is dat nog wel heftiger, maar kan natuurlijk niet van een internetpagina aflezen hoe heftig het bij de TS is en vooral Borderline kan nog in een ontwikkelende staat zijn. Ik wil verder niemand bang maken, hoor, maar het lijkt me verstandig om toch 'diepere' hulp te zoeken dan enkel tips hier op Bokt.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:08

Lynske78 schreef:
Issy schreef:

Vraagje voor jou, zijn afwijkingen in hormonen aan te tonen in bloedonderzoek? Ik heb het idee dat de medische wetenschap hier helmaal nog niet zo ver in is.

jahoor dat is te onderzoeken in het bloed, echter moeten ht wel gerichte onderzoeken zijn, niet de standaard bloedonderzoeken.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:09

Ik weet dat voeding zeer zeker invloed heeft maar niet als dusdanig dat er zeer uiteenlopende stemmingswisseleingen zijn, zoals TS beschrijft.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:18

interessant, ik volg het even.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:20

sallandval schreef:
overigens zijn medicijnen ook altijd gemaakt uit producten uit de natuur he.

is dat zo? wist ik niet. dacht altijd dat het zo chemisch was :o ..

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:27

Natuurlijke producten kunnen nog steeds chemische reacties geven. De meesten farmaceutische medicatie zijn ontstaan uit chemische processen en uit synthetische stoffen.

De medicatie uit puur natuurlijke producten, heten vaak supplementen en mogen niet de naam medicijnen dragen. Overigens zegt het niets dat ze dan minder of beter werken.