wie heeft er nog meer astma?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rusty886

wie heeft er nog meer astma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 15:06

ik heb astma en heb er gelukkig nu al geen 2 jaar er meer last van maar moet nog steeds op controle bij de longarts.
baal daar heel erg van, maar welke medicijnen gebruik je?
ik kan niet tegen ventolin. (krijg de bijwerkingen).
hoe ga je met je astma om in de zomer met een hitte golf?

petroushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:39

Ik heb ook astma, al vanaf dat ik 4 was geconstateerd. Heb nu seretide en ventolin en ben er dus jammer genoeg niet overheen gegroeid. In Nederland tijdens een hittegolf blijf ik gewoon binnen. In andere landen met een ander klimaat zoals het verre oosten waar ik normaal verblijf heb ik eigenlijk weinig last van mijn longen gelukkig. Maar het is moelijk in bedwang te houden in ieder geval. Wat vervelend dat je niet tegen ventolin kan, wat gebruik je dan ipv daarvan?

Anouk94

Re: wie heeft er nog meer astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:41

Ik meld me ook! Ik gebruik ventolin wanneer nodig, ik heb inspanningsastma dus vrij vaak op de fiets. Verder wordt het gelukkig steeds minder. :)

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:50

Ook ik heb astma. Ik gebruik elke dag symbicort en wanneer ik verkouden ben en heb het constant benauwd dan gebruik ik ventolin. De zomer/hittegolf wordt waarschijnlijk veel binnen zitten. En idd andere landen met een ander klimaat heb ik haast geen medicatie nodig :D

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:06

Ik heb ook astma, gecombineerd met hooikoorts en andere allergieën. 2 jaar geleden heb ik een erge astma-opstoot gehad, ik kon geen 5m wandelen zonder buiten adem te zijn. Verder heb ik er niet zoveel last van, gebruik seretide en ventolin of duovent wanneer het nodig is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 19:03

Ik ook. Combi van ventolin (indien nodig) en symbicort (meestal een lange kuur waarmee ik in de herfst begin, omdat ik anders de hele winter loop te hoesten).

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:49

Ik had astma. Ik ben een van de gelukkigen die eroverheen groeit en nog voor mijn eindspurt! :) Bij mij werd het op mijn 1 1/2e geconstateerd en ik heb toen gelijk medicijnen gekregen. Niet de blauwe ventolin, maar de rode/oranje (geloof ik, ik ben de naam kwijt) Ik gebruik nu al zo'n 7(!) jaar geen medicijnen meer. Alleen heel af en toe als ik benauwd ben en als ik dichtzit door de hooikoorts vind ik het wel makkelijk. De medicijnen zijn toch in huis ivm mijn moeder + broertje.
Bij ons zit het in de familie aan twee kanten. De moeder van mijn vader had het heel heftig. En ik geloof ook de vader van mijn moeder en mijn nicht (moederskant) heeft het ook. Jammergenoeg mocht zij pas op haar 17(?) stoppen met de medicijnen en kreeg zij geen groeispurt meer ...

Met gym heb ik wel standaart Ventolin bij me, gewoon omdat ik me daar veilig bij voel :) (nog nooit gebruikt maargoed :+)

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 22:53

Ik heb astma en gebruik salbutamol en byclometasol. Maar dat helpt geen f*** en ik betaal me eigen iedere maand scheel aan die medicijnen. Wordt niet verzekerd door de ziektekostenverzekering. Ben al jaren niet meer op long-onderzoek gegaan (laatste keer is 2, 2.5 jaar geleden denk ik). Binnenkort weer eens de huisarts lastigvallen hiermee, ik ben het gewoon beu. Heb er iedere dag last van (ik kan eigenlijk nooit normaal ademen), medicijnen helpen niet, kost me veel geld, en ik wil gewoon een betere oplossing. Helaas is mijn huisarts niet bepaald iemand die dit soort dingen serieus neemt, maar dat kan me niet echt schelen ;)

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:54

Hier nog een astmapatiënt.
Ik gebruik symbicort en ventolin. Met dit weer heb ik het knap benauwd, ik blijf dan ook zoveel mogelijk binnen en probeer me niet teveel in te spannen.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:12

Lichte astma hier, dit jaar geconstateerd. Ik gebruik serevent, een chronische luchtverwijder, die is zelf doseer, afhankelijk van de hoeveelheid last die ik heb en de mate waarin ik last heb van de bijwerking (hartkloppingen). Ik heb vooral last in de winter, maar ook met dit weer moet ik wel een beetje oppassen.

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 21:57

bij mij hadden ze astma geconstateerd op mijn 18 de (heel raar maar waar) en het ergste was eigenlijk dat de ene test zei dat ik het niet had en de dokter zei weer van wel maar heb nu met de hittegolf er een beetje moeite mee ondanks ik goed tegen hitte kan. en ik gebruik ook symbicort en heb nu een bruininhaalertje

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 08:21

Ik heb hele lichte astma, geconstateerd op m'n 16e. Ik gebruik heel afentoe Ventolin, maar bij mij is het allemaal zo licht dat ik er nauwelijks last van heb.
Een keer in het jaar heb ik 's ochtends ineens een hele zware aanval waarbij ik nauwelijks kan ademen, m'n longen lijken dan heel erg kort en ik hoest er een berg slijm uit na 2 kopjes koffie. En dan is het weer over voor een jaartje :)

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 13:51

zo dat is dan ook niet echt fijn of wel phormicola? in ieder geval lijkt het me niet fijn.
maar ik heb gelukkig geen aanvallen en dat scheelt denk ik al heel wat energie en puffen van de puffer hahahhah

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:53

Vanaf kinds af aan had ik controle in het ziekenhuis elk half jaar. Echter toen ik 18 werd moest ik kiezen of een afspraak tussen de mensen met ernstige longziektes of naar de huisarts als ik merk dat er iets verandert. Nu ga ik alleen naar de huisarts als ik zelf voel dat ik een sterkere dosering nodig heb of niet. Ik gebruik overigens symbicort en soms ventolin

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 13:56

ok wel makkelijker dan ik moet nu nog steeds 1 x per jaar naar de longarts

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:01

rusty886 schreef:
ok wel makkelijker dan ik moet nu nog steeds 1 x per jaar naar de longarts

nouja je moet niks zodra je 18 bent he vandaar dat mijn keus gauw gemaakt was. :+

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:02

Ik heb vanaf m'n 3e astma en dat is ontdekt toen ik in het ziekenhuis belandde dankzij een dubbele longontsteking. Sindsdien heb ik altijd medicijnen moeten gebruiken. Heb ongeveer 3 jaar een stop gehad omdat het zo goed ging maar sinds een paar jaar weer volop in de weer.
Heb eerst bij de kinderarts gelopen, toen de longarts en sindskort ben ik onder controle bij de longarts in het MCL.
Heb al verschillende inhalators gehad, maar geen 1 met duidelijke verbetering; ventolin, symbicort, bricanyl, oxis, flixotide, seretide (werd ik misselijk van) en ik heb zelfs 2x aan de prednison gezeten.
Op dit moment gebruik ik alleen nog de Foster waarmee ik me prima kan redden en die ik misschien over 2 jaar mag halveren :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:15

Ik heb ook astma.

Ik kan er goed mee om, heb ventolin en seritide als mediciatie.

Het enige wat ik lastig vind is dat ik altijd en overal mijn ventolin mee moet doen. Ik kan aanvallen krijgen op de raarste momenten en dan krijg ik amper lucht als ik geen ventolin neem. Zeker bij een zware aanval.

Verder geen last van het weer enzo, dat is geen probleem bij mij.

Bambieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:37

ik heb ook astma al vanaf dat ik 4 jaar was
is altijd goed gegaan tot 4 jaar geleden kreeg ik er weer heel veel last van.
dan was ik weer 4 weken ziek een week beter en 4 weken ziek en ga zo maar door.
verschillendeziekenhuisopnames gehad een aantal prednison kuren waar ik allergies voor bleek te zij.
heb ook helaas door de astma mijn pony moeten verkopen omdat ik toen niet eens de trap op kon lopen of ik was al hellamaal moe.

nu gat het gelukkig al 5 maanden goed maar gebruik wel veel medicijen
Alvsco, Foradil en ventolin daarnaast gebuik ik ook nog neusspray slijmoplosser en hoest pilletjes.
maar ik ben al blij dat ik nu weer een beetje normaal kan paardrijden

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:42

Bellona_K schreef:
Ik heb astma en gebruik salbutamol en byclometasol. Maar dat helpt geen f*** en ik betaal me eigen iedere maand scheel aan die medicijnen. Wordt niet verzekerd door de ziektekostenverzekering. Ben al jaren niet meer op long-onderzoek gegaan (laatste keer is 2, 2.5 jaar geleden denk ik). Binnenkort weer eens de huisarts lastigvallen hiermee, ik ben het gewoon beu. Heb er iedere dag last van (ik kan eigenlijk nooit normaal ademen), medicijnen helpen niet, kost me veel geld, en ik wil gewoon een betere oplossing. Helaas is mijn huisarts niet bepaald iemand die dit soort dingen serieus neemt, maar dat kan me niet echt schelen ;)

heb ik nou ook ik wil ook weer normaal ademen
maar van de huis arts mag ik geen zwaardere medicijnen
enzo begrijp er niks van
op kamp heb ik ook 3 astma aanvallen gehad
waar gwn niks aan gedaan word en gezegt word dat ik mijn medicijnen niet vaak genoeg neem
hoor ze normaal 3x per dag te nemen
is 10x dan niet goed genoeg??
Laatst bijgewerkt door Joelle1996 op 29-06-10 15:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Bambieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:43

huisarts deed bij mij ook niets tot ik in het ziekenhuis belanden en bij longartse en kinderartsen terecht kwam die hebben mij door gestuurd naar revalidatie centrum en sind die kan ik ook echt niet zonder zware medicijnen

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 16:05

ook fin dan als je huisarts niks doet echt klote zeg en de longarts zegt elke x tegen mij dat ik elke jaar nu nog op controle moet komen

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:17

Ik heb ook astma, vroeger heeel erg, nu gelukkig geen last meer van :) Soms met hardlopen en met zwemmen merk ik het wel.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:50

rusty886 schreef:
zo dat is dan ook niet echt fijn of wel phormicola? in ieder geval lijkt het me niet fijn.
maar ik heb gelukkig geen aanvallen en dat scheelt denk ik al heel wat energie en puffen van de puffer hahahhah

Mwa valt mee hoor, en ik rook ook stug door :=

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:53

ik ben ook astmapatient. Heb geen last van echte aanvallen, maar merk dat zodra ik me druk maak (bijvoorbeeld lach-aanvallen, als ik gekieteld word, als ik me verslik) ik extreem benauwd word en dit niet over gaat zonder medicijnen. Stoeien oid is voor mij dan ook echt geen mogelijkheid.
Ook reageer ik astmatisch op veel allergieen, bijvoorbeeld stof, sommige beesten, huismijt e.d.

Ik heb geen ventolin, maar salbutamol, misschien heb je daarmee geen bijwerkingen?