Sterilisatie vrouw via Essure methode

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Sterilisatie vrouw via Essure methode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 13:01

Ik vroeg me af of er iemand bekend is met de Essure methode!

De Essure is een methode van sterilisatie bij de vrouw, waarbij de gynaecoloog via de vagina (schede) en de baarmoeder zeer kleine veertjes in de eileiders aanbrengt. U zult er geen littekens aan overhouden omdat er niet in de huid gesneden wordt.
De Essure-sterilisatie verschilt van andere methoden. Bij deze andere methoden worden de eileiders dichtgebrand of afgeklemd met een clipje of ringetje. Deze ingrepen worden, in tegenstelling tot de Essure, wel uitgevoerd onder narcose. Bij de Essure-sterilisatie is narcose of zelfs een plaatselijke verdoving niet nodig. Direct na de behandeling kunt u uw dagelijkse activiteiten hervatten.

Sterilisatie bij de vrouw is een definitieve vorm van anticonceptie door middel van een kijkoperatie. Voor deze ingreep wordt steeds vaker gebruik gemaakt van de Essure methode. Deze vorm van sterilisatie is in vergelijking met andere methoden betrouwbaarder en minder belastend.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 13:04

Hier ben ik ook wel heel benieuwd naar!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 13:05

Zelf geen ervaring mee maar wel uitgevoerd zien worden tijdens mijn coschappen.

Zo rooskleurig als hierboven vermeld dat je bijna lachend naar buiten loopt en meteen aan het werk gaat, is wat aan de postitieve kant.

Het gebeurt inderdaad zonder verdoving, maar we wordt wel door de baarmoeder heen (die wordt gewoon gevolgd zeg maar, tegen de richting in als waar een kind uit komt) een soort veertje in de eileiders opgeschroefd. Dat volgen van de baarmoeder kan enorm gevoeldig zijn en is voor vrouwen die nooit een kind gehad hebben soms niet mogelijk omdat de baarmoedermond te strak is.
En het opschroeven van de veertjes geeft een gevoel van menstruatie pijn, maar dan volgens verschillende vrouwen even heel erg veel erger.

Tja, de voordelen die genoemd worden kloppen, er word niet gesneden of afgebonden, geen narcose, geen verdoving.
En het is een definitieve methode, die veertjes verlittekenen in de eileiders waardoor die echt dicht zitten en zijn er daarna niet meer uit te schroeven.

ponyparadijs

Re: Sterilisatie vrouw via Essure methode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 13:10

Nou had ik wel al het idee dat dit een verhaaltje was (geschreven door een man waarschijnlijk) wat misschien iets te rooskleurig is. Maar dacht wie weet heeft er iemand ervaring met deze methode.
En een ervaring als die van jou Nickeltje maakt ons natuurlijk ook al veel wijzer!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 13:18

Graag gedaan.
Heb er zelf ook al over zitten denken hoor, om er een definitieve stop in de laten zetten, maar ik ben volgens collega's nog te jong en vinden dat ik eerst maar een paar jaar moet wachten of ik echt geen kinderwens krijg.
Heb nu Mirena en ben er tevreden over. Maar als die er over een paar jaar uit gaat, is de Essure wel iets wat ik zeer zeker ga overwegen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:46

nou ik zit dus in twijfel of ik laat me helpen of me man. Ik roep altijd ik heb de kinderen gebaard, nu is het jou beurt. Maar goed net als de rest van manlijk nederland vind hij het totaal niks. ( alsof ik de vlag uithang!!)
Maar dit klinkt wel handig/ideaal

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 20:49

Esmeralda schreef:
nou ik zit dus in twijfel of ik laat me helpen of me man. Ik roep altijd ik heb de kinderen gebaard, nu is het jou beurt. Maar goed net als de rest van manlijk nederland vind hij het totaal niks. ( alsof ik de vlag uithang!!)
Maar dit klinkt wel handig/ideaal

Dit is ook wel een hele resolute manier. Niet meer terug te draaien terwijl de reguliere methodes weer ongedaan zouden kunnen worden.
En wat ik ook belangrijk vindt is dat het 100% zekerheid geeft op geen ongewenste zwangerschappen.
Met een laproscopische behandeling schijn je nog 0,05% kans te hebben op een zwangerschap. Dat is 5 op 1000!! Vindt ik nog best veel. Zal je net zien dat ik bij die 5 hoor!!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:50

Ik heb ook getwijfeld over de essure behandeling.
Uiteindelijk niet gedaan omdat er tegelijkertijd met de sterilisatie ook een novasure behandeling werd gedaan.
Ben achteraf ook wel blij, want ik heb ook van iemand gehoord dat het niet fijn was....

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 20:55

Vertel justdiesel!!
Wat heb je nu laten doen? En hoe beviel die behandeling? En wat is novasure behandeling?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:57

ik heb het wel gedaan............. en echt........... was 15 minuten werk, was een uurtje later weer op de zaak.......... en ik heb zelfs de roze snoepjes niet nodig gehad.........

voor mij in een woord super!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:59

Nickeltje schreef:
Zelf geen ervaring mee maar wel uitgevoerd zien worden tijdens mijn coschappen.

Zo rooskleurig als hierboven vermeld dat je bijna lachend naar buiten loopt en meteen aan het werk gaat, is wat aan de postitieve kant.

Het gebeurt inderdaad zonder verdoving, maar we wordt wel door de baarmoeder heen (die wordt gewoon gevolgd zeg maar, tegen de richting in als waar een kind uit komt) een soort veertje in de eileiders opgeschroefd. Dat volgen van de baarmoeder kan enorm gevoeldig zijn en is voor vrouwen die nooit een kind gehad hebben soms niet mogelijk omdat de baarmoedermond te strak is.
En het opschroeven van de veertjes geeft een gevoel van menstruatie pijn, maar dan volgens verschillende vrouwen even heel erg veel erger.

Tja, de voordelen die genoemd worden kloppen, er word niet gesneden of afgebonden, geen narcose, geen verdoving.
En het is een definitieve methode, die veertjes verlittekenen in de eileiders waardoor die echt dicht zitten en zijn er daarna niet meer uit te schroeven.

Tja sorrie Nickeltje......... maar ik vond het echt een appeltje eitje kale plaatje.......... Alsof ik een griepprik ging halen zo makkelijk ging het :)

tja leuk is anders, en aangenaam is ook anders........... maar het is zo voorbij, en voor mij waren de pijntjes verwaarloosbaar :)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 20:59

Ik heb dus de gewone sterilisatie laten doen, de novasure behandeling is het wegbranden van het baarmoeder slijmvlies.
Dit doen ze als je heel veel last van je menstruatie hebt, dit is ook definitief en je kunt dan nooit geen kinderen meer krijgen!
Nou wil ik dus ook nooit geen kinderen meer (heb er 3) en een hele prettige bijkomstigheid is dat ik nooit meer ongesteld word!!
Ik heb een dagbehandeling gehad en op de dag zelf had ik wel behoorlijk last van mijn buik, maar de dag erna al niet meer. Heb nog wel een week of 2-3 lichtjes gevloeid en nu meer als een jaar al niet meer.
Ik heb er nog nooit ook maar een seconde spijt van gehad!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:05

Ik kan me zo voorstellen dat Essure hetzelfde gevoel geeft als het plaatsen van een mirena.

Ik ben geen flauwe..... maar dat doe ik dus N O O I T meer.

Essure is dus voor mij geen optie. Dan nog liever volledige narcose, sneetjes in buik en een knip erin.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:07

Oh ja en littekentjes vallen reuze mee!
Eentje in mn navel die zie je niet eens, en eentje ienieminie een klein stukje boven de haargrens.
Maar daar zat toch al een littekentje van mijn keizersnede dus die valt ook niet op.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:40

grappig onderaan de pagina staat nu deze link:
essure
vrouwvriendelijke sterilisatie in Antonius Ziekenhuis Nieuwegein
www.azngyn.nl

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:43

justdiesel schreef:
Ik heb dus de gewone sterilisatie laten doen, de novasure behandeling is het wegbranden van het baarmoeder slijmvlies.
Dit doen ze als je heel veel last van je menstruatie hebt, dit is ook definitief en je kunt dan nooit geen kinderen meer krijgen!
Nou wil ik dus ook nooit geen kinderen meer (heb er 3) en een hele prettige bijkomstigheid is dat ik nooit meer ongesteld word!!
Ik heb een dagbehandeling gehad en op de dag zelf had ik wel behoorlijk last van mijn buik, maar de dag erna al niet meer. Heb nog wel een week of 2-3 lichtjes gevloeid en nu meer als een jaar al niet meer.

Is de gewone sterilistatie de laparoscopische sterilisatie? Ik ben even in de war omdat je zegt niet meer ongesteld te worden, maar met een gewone sterilisatie wordt je toch wel nog ongesteld?

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:47

weet iemand ook of de kosten van een steralisatie vergoed worden en dan t liefste van de essure methoden ??
Want hoor dat er bijna niet meer vergoed word ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:49

ik heb de 1200 euro zelf moeten betalen :D

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:50

Ligt helemaal aan je verzekering.
Ik ben verzekerd bij VGZ en heb de gezin polis erbij.
Bij mij wordt het daardoor vergoed tot € 1250,00 en ingrepen bij mijn man tot € 800,00

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:50

Goh hier had ik nog nooit van gehoord! Ik vraag me af of ze het niet gewoon onder een lichte narcose/roesje doen als je er erg tegenop ziet? Dan lijkt het me helemaal ideaal. Je merkt er dan niets van en er wordt niet gesneden.

KiWiKo schreef:
ik heb het wel gedaan............. en echt........... was 15 minuten werk, was een uurtje later weer op de zaak.......... en ik heb zelfs de roze snoepjes niet nodig gehad.........

voor mij in een woord super!!!

Ik las op de website van de link die hier werd geplaatst dat je na 3 maanden een rontgenfoto krijgt met contrastvloeistof om na te gaan of de eileiders helemaal dicht zijn. Heb jij die ook gehad? Vroeg het me gewoon even af ;) Lijkt me namelijk wel fijn zeker te weten dat het helemaal definitief dicht is dan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:52

yep die heb ik ook gehad :D :D

en ik ben echt hermetisch afgesloten :D

en niks narcose of roesje hoor :D :D

IK persoonlijk vond het echt een ingreep van prutteltje, een abortus doet echt veel meer pijn :D

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:54

ok ja zoiets hoorde ik al dat je een aardig bedrag moest betalen, hmzzz jammer ;)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:54

Ik moest vorig jaar voor iets anders naar de gynaecoloog en heb me toen gelijk laten informeren over sterilisatie.
Zij vertelde me dat deze methode nog vrij nieuw is en dat het niet altijd lukt. De kans op een geslaagde sterilisatie was volgens deze arts 60%. Ze konden we direct tijdens de ingreep uitsluitsel geven of het geslaagd was. Maar het hangt idd van factoren af, die al genoemd zijn: kunnen ze er goed bij, wat bij vrouwen zoals ik die nooit kinderen hebben gehad lastiger is.
Zij vertelde me ook dat het qua pijn wel beter te doen is dan bij onder narcose (bovendien heb je dan ook nog de naweeën van de narcose die je ook niet moet onderschatten), maar dat je er ook beter aan deed om je een week tot 10 dagen rustig te houden, net als bij de traditionele sterilisatie.
Dit allemaal aanhorend besloot mijn man, die bij het gesprek was dat hij zich zou laten steriliseren. De voornaamste reden was de slagingskans. Hij wilde niet dat er aan mij geprutst werd daar onder (iets dat ik erg vervelend vind) en dat ik dan te horen zou krijgen: orry...het is toch niet gelukt.
Dus vandaar dat hij is gegaan....mijn held!!!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:55

goldflower schreef:
weet iemand ook of de kosten van een steralisatie vergoed worden en dan t liefste van de essure methoden ??
Want hoor dat er bijna niet meer vergoed word ;)

dat hangt er vanaf hoe uitgebreid je verzekerd bent.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:56

Abeltje77 schreef:
justdiesel schreef:

Is de gewone sterilistatie de laparoscopische sterilisatie? Ik ben even in de war omdat je zegt niet meer ongesteld te worden, maar met een gewone sterilisatie wordt je toch wel nog ongesteld?

Jazeker...alleen bij het wegbranden van het baarmoederslijmvlies word je niet meer ongesteld