gekneusde enkel.. hoelang gaat dit duren???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

renskje

gekneusde enkel.. hoelang gaat dit duren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 09:28

Hallo allemaal!

Ik ben woensdag ochtend op het strand onder mn paard beland..
vervolgens is hij in volle galop op mn wreef / enkel gesprongen..

ik voelde gelijk al pijn alsof mn been helemaal open lag.
bij de reddingsbrigade hebben we mn enkel direct met een coldpack gekoeld.
vervolgens heeft mn vriend me naar de huisarts gebracht.
deze stuurde me door naar het ziekenhuis voor foto's.

op de foto's was geen breuk te zien, maar omdat ik toch heel veel pijn had werd ik doorgestuurd naar de ehbo.
daar mochten ze beoordelen hoe en wat verder.

bij de ehbo aangekomen vonden ze de foto's van de röntgen afdeling van schandalig slechte kwaliteit en dat was onacceptabel.
van die foto's konden ze nooit opmaken dat er geen breuk zat werd mij verteld.
bij de ehbo dus opnieuw 1 foto gemaakt.
geen breuk te zien..

ik was allang blij dat er geen breuk zat.
ik werd dan dus ook naar huis gestuurd met een drukverband en krukken.
verder geen info over wat ik wel of niet mag of moet kunnen.
en hoelang het kan gaan duren.
wel werd gezegt dat het alle kleuren van de regenboog zou worden.

nu zit ik dus thuis op de bank met mn been omhoog.
kan net aan mn grote teen een klein inimienie beetje bewegen,
voel tintelingen in mn tenen / onder de bal van mn voet, en heb heel veel pijn op mn wreef / enkel.
ik kan absoluut mn enkel niet bewegen, laat staan op mn voet staan.

gister avond heb ik het verband eraf gehaald omdat ik de indruk had dat de tintelingen kwamen doordat het te strak zat.
Ik heb geslapen met een druk verband kous ding van het ziekenhuis,
maar vanmorgen was de pijn alleen maar erger.
en de tintelingen blijven. met of zonder verband.

heb nu dus weer het drukverband laten aanleggen door mn vriend.
dit voelt stabieler en prettiger.

maar is dit nou normaal voor een gekneusde enkel?
ik heb trouwens bijna geen blauwe blekken je ziet wel lichtjes de hoefafdruk, maar niet zo donker als ik verwacht had.

heeft iemand hier ervaring mee?
hoelang zou dit gaan kunnen duren?
ik heb nu namelijk zelf toch wel het idee dat er meer mis is dan alleen gekneusd.
maar ik heb nooit eerder mn enkel gekneusd en hoor ook wel dat kneuzen pijnlijker is dan breken..

ik hoor graag wat jullie ervan denken / wat jullie ervaring is!!!
bedankt voor het lezen van dit iets wat lange verhaal!

groetjes renske

kleinvosje

Re: gekneusde enkel.. hoelang gaat dit duren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:36

Een flinke kneuzing van een bewegend deel van je lichaam heeft wel even tijd nodig om te genezen. Dat er nog geen regenboog aan kleuren is ontstaan, komt waarschijnlijk door het drukverband, die houdt dat een beetje tegen. Drukverband krijg je niet voor niets, bewijs lever je zelf al aan door meer pijn te hebben nadat je het er een poosje af hebt gehad. Gewoon nog even laten zitten dus!
Waar je het langst last van zult blijven houden is de onderhuidse bloeduitstortingen. Die zie je niet, en duren lang voordat ze weg zijn.
Kneuzen is inderdaad pijnlijker dan breken. Als je het niet vertrouwt, zou ik toch nog een keer teruggaan. Wellicht hebben ze iets over het hoofd gezien?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:38

Heb je toevallig traumeel en/of arnica in huis?
Dan zou ik dat heel snel gaan gebruiken :j

Mijn kneus-ervaringen zijn ook niet zo positief, meestal duurt het wel een flinke tijd voordat het beter gaat.
Ik heb ooit beide polsen/handen gekneust, toen het wat minder erg was moest ik gaan bewegen in warm water, dat doet minder pijn :=

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:41

Over je wreef lopen ook veel gevoelige pezen en adertjes, groot kans dat die de klap opgevangen hebben en daar zul je nog wel even last van hebben.
Over het tintelende gevoel zou ik de huisarts of EHBO nog even bellen, misschien zit er wel een zenuw niet goed?

Ik heb een tijdje terug (een maand of langer) een trap gehad van een paard op mijn enkel, echt net op mijn onderbeen. Ik dacht ook dat mijn been helemaal open lag, wat een pijn!
Daarna en na wat koelen ging het beter en kon ik er zelfs voorzichtig mee lopen. Bij mij zijn er nooit foto's gemaakt omdat de zwelling te groot was en ik er op zich mee overweg kon, maar er zit nog steeds een lichte zwelling (dus ongeveer 5 weken terug gok ik) en een duidelijke streep van waar de hoef mijn huid het hardste geraakt heeft. Als ik ren doet het ook nog steeds pijn.
Ze zeggen ook altijd dat je eigenlijk beter iets kunt breken dan kneuzen, omdat kneuzen meer pijn zou doen.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:47

siskeh schreef:
Heb je toevallig traumeel en/of arnica in huis?
Dan zou ik dat heel snel gaan gebruiken :j

Ja: onmiddelijk arnicazalf gaan smeren! Daarmee is de kneuzing echt veel eerder weg! Je kunt het bij elke drogist kopen, bijvoorbeeld van VSM; bij dat merk noemen ze het volgens mij 'vallen en stotenzalf' o.i.d. Koop als ze het hebben de gel i.p.v. de zalf, die brengt makkelijker op en vlekt niet zo.
Een flinke kneuzing is pijnlijker dan een breuk, zo weet ik uit eigen ervaring. Heel veel sterkte.

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 09:56

die vallen en stoten zalf van vsm heb ik altijd in huis,
alleen nu is hij natuurlijk helaas op.
werkt super inderdaad.
vriendlief is helaas pas klaar met werken als de winkels al dicht zijn. en hier in het dorp hebben we helaas geen drogist..
ga kijken of ik nog iemand kan regelen die het voor mij wil halen.

maar inderdaad die tintelingen en het feit dat ik mn tenen ook beperkt tot niet kan bewegen baard mij wel zorgen..
als ik met mn tenen zachtjes iets aanraak bijvoorbeeld de dekens, dan ga ik door de grond van de pijn..

ik heb inderdaad dus geen blauwe plekken eigenlijk.
nouja, lichtjes.. en ook bijna geen zwelling!
ik begrijp dat dit door het verband komt, maar ik vindt het wel apart vooral omdat het zoveel pijn doet.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:00

Ik ben in februari bij de CIOS test enórm door mijn enkel gegaan.
Waardoor hij dus hartstikke gekneusd was...

En...........ik heb er nóg last van!
Hij blijft maar dik en soms heb ik er ook veel last van, andere keren niet.

Dus geloof mij, je blijft er nog wel even last van houden ;)
Het kan zelf zo zijn (dokterspraat) dat het helemaal niet meer 100% goed komt met je enkel..

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 10:03

_Nancy schreef:

Het kan zelf zo zijn (dokterspraat) dat het helemaal niet meer 100% goed komt met je enkel..

van dit vooruitzicht wordt ik niet echt blij.... :n |(

hoelang duurde het bij jou voordat je er weer op kon staan? of mee kon lopen?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:04

@renske: traumeel e.d. zijn ook redelijk makkelijk via internet te bestellen :j
Dan zou je het morgen in huis hebben.
Ik zou zelf naast het smeren ook nog inwendig wat gebruiken, arnicadruppels of traumeeldruppels/tabletjes.

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:08

Tja...met een beetje pech kan het heel lang duren! Ik ben in september van een paard gevallen en keihard met m'n voet/enkel op een paal geklapt. Ik heb er nu nog steeds last van... |(

Ik zou ook zeggen arnica (of iets dergelijks) smeren en hopen dat het snel overgaat!!

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 10:09

heb net mn vriend gebeld of hij kan vragen of zn moeder het wil halen.
die komt waarschijnlijk vanavond hierheen dus dan heb ik het vanavond!

heb net een ibuprofen tegen de pijn geslikt..
en probeer mn tenen telkens een klein beetje te bewegen. om er zeker van te zijn dat de tintelingen niet komen doordat ze niets doen..
weet het anders ook niet..

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 10:11

maar hoelang duurde het voordat je er weer op kon staan / lopen?
ik wil niet te snel gaan, maar wil wel weten waar ik aan toe ben...
maandag moet ik ook melden of ik dinsdag weer kom werken.
volgens mij gaan ze daar namelijk wel vanuit.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:25

Wat voor werk doe je? Staand werk zou ik echt niet doen, als je kunt zitten met je been hoog zou het misschien nog kunnen. Hoe lang het gaat duren is ook een beetje afhankelijk van je pijngrens, wat is voor jou acceptabel om er weer wat mee te doen...

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:27

Nou ik ben denk ik te snel weer aan het werk gegaan... wel computerwerk, maar toch lastig je pootje voldoende in de lucht te houden.

Ik kon 6 wkn niet lopen en daarna toch nog wel 3/4 wkn met krukken gelopen. Misschien was ik wel een geval apart hoor, maar het kan dus behoorlijk lang duren.

Bij mij zijn meerder keren foto's gemaakt en niets gevonden... Ik had ook niet heeeel veel blauw. Alleen aan de zijkant (enkelbanden) en een hele grote bloeduitstorting onder de voet. Maar het was wel erg dik en dat is nu ook nog niet helemaal verdwenen. Ook kwam na een aantal maanden nog weer een blauwe plek of oude bloeduitstorting tevoorschijn... Bij mij waren wrs de banden, peesjes etc binnenin de voet behoorlijk beschadigd en mijn doorbloeding was niet goed waardoor het ook extra lang duurt.

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 10:37

ik werk in de buitenschoolse opvang.
en de drukke tijd voor ons komt er weer aan.
ik kan wel veel zitten, maar niet echt been omhoog.
ook moet ik wel (snel) bij de kinderen kunnen als er wat met hen aan de hand is..
ik wil zelf ook graag weer aan het werk, want dit binnen zitten en weinig kunnen is niets voor een bezig bijtje zoals ik.

maar zoals ik het nu begrijp ben ik hier nog wel een aantal weekjes mee zoet...

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:41

Wel raar trouwens dat ze bij de EHBO niet verteld hebben hoe en wat...

Ik moest namelijk 10 dagen drukverband, pootje in de lucht en absoluut niet belasten!! Daarna voor controle op de traumapoli en daar hebben ze toen besloten om te tapen...

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:43

Is er ook (grote) zwelling bij je enkel? Rood geweest of nog rood ergens? Kan je alleen je tenen bewegen? Doet dat geen pijn? Verder kan je niets bewegen? Is de pijn constant?
Veel vragen he :P

Rust houden is toch het slimste. Belasten tot de pijngrens en vooral rust houden en pootje omhoog.
Het is niet anders.. Maar hoe eerder jij dingen gaat provoceren hoe langer je ermee zit...

Sterkte ermee!

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 10:44

tsja, heb er daar niet over na gedacht.
pas toen mn ouders vroegen wat ik nu mocht / moest, wanneer ik terug moest komen...
inderdaad best raar dat er verder niets over gezegd is.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:45

Welkom bij je club !

Nee "grapje"

Behoorlijk balen als ik je berichten zo lees.
Ik zou me maar rustig houden , en zeker met het werk dat je doet dinsdag nog niet aan de slag gaan.
Dan ga je het forceren en zal het alleen langer gaan duren.

Ik ken het pijnlijke gevoel , namelijk maandag ook van mijn paard gelanceerd en zit nu ook thuis. maar dan met een flink genkneusde heup en buik.

Beterschap !

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:46

renskje schreef:
_Nancy schreef:

van dit vooruitzicht wordt ik niet echt blij.... :n |(

hoelang duurde het bij jou voordat je er weer op kon staan? of mee kon lopen?

Nee dat snap ik.. Het is ook echt niet fijn :(:)

Ik heb 2 weken gestrompeld (en hoe) en toen heb ik me door de pijn heen gezet en daarna ging het wel beter.
In het begin kon ik alleen op mijn tenen lopen, omdat als ik mijn hak wilde neerzetten het te veel pijn deed.
Of ik zette mijn voet dwars neer, als je snapt wat ik bedoel ;)

Wat ik waarschijnlijk fout heb gedaan is te weinig rust genomen, dus zorg er echt voor dat je genoeg rust neemt.
Misschien is zelfs een fysio behandeling wel goed :j

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 10:50

Sannnn schreef:
Is er ook (grote) zwelling bij je enkel? nee in het begin wel gelijk dik op mn enkel, maar dat is niet erger geworden
Rood geweest of nog rood ergens?valt ook wel mee
Kan je alleen je tenen bewegen? mn grote teen beperkt de rest niet.
Doet dat geen pijn? jaaaaaa
Verder kan je niets bewegen?nee, mn knie en mn grote teen, daar tussen werkt het niet.
Is de pijn constant? ja, maar soms heb je zo'n spier trekking, en dan zak ik door de grond
Veel vragen he :P best wel ja!! :D

Rust houden is toch het slimste. Belasten tot de pijngrens en vooral rust houden en pootje omhoog.
Het is niet anders.. Maar hoe eerder jij dingen gaat provoceren hoe langer je ermee zit...
daar ben ik me bewust van, de pijngrens is al wel berijkt met liggen op de bank. hupsen naar t toillet is al erg pijnlijk. en dan hangt mn been gewoon.
gister een klein stukje in de auto gezeten (niet zelf gereden natuurlijk) elk miniscuul hobbeltje was pijnlijk en dan hing mn been in de lucht...

Sterkte ermee! dank je!!!

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 10:54

jackgirl schreef:
Welkom bij je club !

Nee "grapje"

Behoorlijk balen als ik je berichten zo lees.
Ik zou me maar rustig houden , en zeker met het werk dat je doet dinsdag nog niet aan de slag gaan.
Dan ga je het forceren en zal het alleen langer gaan duren.

Ik ken het pijnlijke gevoel , namelijk maandag ook van mijn paard gelanceerd en zit nu ook thuis. maar dan met een flink genkneusde heup en buik.

Beterschap !

dank je!!! haha :D
auw... dat klinkt ook niet lekker...
jij ook veel beterschap!!!

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:57

Wat ik bij mezelf en anderen heb gezien was een hele dikke enkel met kneuzingen of banden gescheurd o.i.d.
Dus ik had wel dikke enkel verwacht.. Roodheid klopt dan idd als het ook niet dik is. Die zijn meestal samen met nog 3 andere dingen.

Ik zou afwachten tot maandag.. Goed rust houden. Been omhoog, maar dat doe je al. :) Koelen heeft nu niet veel nut meer, vertraag je het proces eerder. :)
Als het dan nog zo'n pijn doet en dat dikkere op je enkel nog niet weg is dan zou ik nogmaals langs de huisarts gaan. Dat dikkere op je enkel moet na ongeveer 5 dagen weg zijn. Daarnaast moet je na ongeveer 5 dagen wel weer een beetje kunnen bewegen. De pijn moet dan gezakt zijn... Aan de hand van die mindere pijn kan je dan gaan bewegen. Rustig.. Tot de pijngrens. Met krukken kan je dan wel je voet gaan afwikkelen.
Zou anders misschien naar fysio gaan.. Kan die je helpen met hoe of wat verder.
Is je wel uitgelegd hoe je op krukken moet lopen? Of dat ook niet? Want met welk been ga je bijvoorbeeld de trap op? Eerst met je goede been of eerst met je slechte? Of ga je op je kont achterste voren.. Of als je geen trap hebt is dat niet nodig natuurlijk ;)
Wel slecht/ stom dat ze je zo weinig uit gelegd hebben..

Hoop dat de pijn snel zakt!

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 11:02

over de krukken hebben ze gezegd dat ik mn armen moet strekken en dat de steun daar dan onder moet zitten. als hij te hoog staat dan krijg je last van je schouders.
maar dat heb ik toch wel van de val...
als maandag mn gevoel nog hetzelfde is of slechter natuurlijk ga ik naar de ha. ik bel hem sowieso dan ook om te vragen wat ik kan verwachten nu...

de trap ga ik op door mn been met gekneusde enkel te buigen.
ik steun dan onder mn knie op een traptree. zet mn andere voet op een tree en druk mezelf omhoog. dan weer opnieuw totdat ik boven ben!

mn vriend heeft even snel al zalf gescoort!!
alleen moet het verband er dan weer af... hmmm... zelf omdoen gaat ook niet lukken, dus ik wacht nog maar even...

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:07

Een paar weken geleden heb ik hetzelfde gedaan. En niet voor de eerste keer ook. Ik ehb ervaren dat je er meer pijn aan hebt dan aan een gebroken enkel. Het blauwe komt meestal een paar dagen later trouwens, bij mij na anderhalve week (tijdens het tapen) was het echt diepblauw-zwart.

Nu heb ik nog de tape dus en voel ik me super mobiel, ben nu al bang voor dinsdag als de tape er af moet. Ik hoop voor je dat je ook snel tape krijgt, dan kan je weer een beetje uit de voeten.

succes!