EMDR

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

EMDR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 11:41

Ik kon geen specifiek topic vinden hierover, sorry als die er al is!

Afgelopen maandag voor het eerst EMDR gehad en vond het behoorlijk vermoeiend. Ik moet staks weer en zie er enigzins tegenop :o
Ik vond vooral het effect beangstigend. Binnen 1 sessie was mijn spanningsniveau van een 9 naar een 3 gezakt. Vond het echt raar dat het zo snel ging :o Na afloop heb ik er niet meer aan gedacht, geen after-effects.

Hoe waren de effecten bij jullie? Ging je spanning tijdens de sessies ook zo snel omlaag? Hadden jullie na een sessie nog lang gedachten/gevoelens/andere dingen die opkwamen of helemaal niet?

Voor degenen die niet weten wat het is:
EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Meer info vind je op: http://www.emdr.nl/

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:01

Anoniem

Re: EMDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:59

Moderatoropmerking:
Gezien bovenstaande topics allemaal vrij oud zijn is het geen probleem als dit topic open blijft.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:25

Dacht ik al, daarom had ik ook niet getemd. Had de topic ter info geplaatst voor de TS ;)

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:23

Ik heb vandaag mijn 3de sessie gehad en vind het echt heel heftig!

De eerste keer was het erg heftig en nieuw natuurlijk, mijn energie vloog echt uit mijn lichaam ben daarna echt 2 dagen helemaal op geweest en weinig gedaan. [verder weinig gedachtes]

bij de 2de keer was iets minder heftig en ook niet moe daarna, maar een week verder op begon alles toch wel confronterend te worden en de dingen duidelijker te worden en te merken wat er werd behandeld, wat best moeilijk is/was

nu vandaag was heel heftig, meer dan de 1ste keer [weer nieuwe dingen na boven] en eigenlijk kan ik nog steeds alleen maar huilen en gaan er allemaal nare gedachtes door mijn hoofd.

erg verschillen dus, moet donderdag voor de 4de keer en vind eigenlijk dat het bij mij nog niet zo snel gaat [heeft ook wat meer tijd nodig] maar bij mij gaat het niet van 9 naar een 3 in 1 sessie

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:35

Ik heb geen ervaring maar het is wel even ter sprake gekomen tijden mijn intake ergens. Ik heb ook een vraag. :o Hoe combineren mensen EMDR therapie met hun baan/opleiding?

Want ik heb verschillende keren gelezen dat je soms echt dagen erg moe/van slag bent en daar zit ik dus totaal niet op te wachten. :)

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:37

Ja dat is bij mij ook het lastige geweest, daarom wou ik tot de zomervakantie wachten!
maar het werd noodzaak eerder te beginnen, ik hoef dan alleen woensdag t/m vrijdag na school, dus plan ik het vrijdag eind middag zodat ik het weekend heb om te herstellen en dan om de week dat je ook even rust hebt en tijd hebt te verwerken!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:43

Oke, dat maakt het dus wel erg lastig. Ik vind het eigenlijk geen optie als je zoveel dagen nodig hebt om van een sessie bij te komen. Ik heb sindskort een nieuwe, erg leuke baan en verder ben ik ook heel druk met allerlei (leuke) dingen. Ik wil niet dat zo'n therapie een hoop onrust veroorzaakt maar dat doet het wel. Ik snap best dat je er wat voor over moet hebben maar ik ga er geen baan oid voor aan de kant zetten. :) Ik ben dan ook erg benieuwd hoe mensen met een full time baan dit doen?

Bedankt voor je reactie Carlijn_!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:01

Ik ben ongeveer een jaar onder EMDR theraphie geweest en uiteindelijk heeft het mij ontzettend veel geholpen.. Ik kan de situaties niet meer helder terug halen..

De sessies opzich heb ik destijds ook als zeer heftig ervaren. Naar een sessie was ik meestal zo op dat ik tot de volgende ochtend sliep..

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:37

Bij mij willen ze ook met de EMDR therapie beginnen. Ze weten alleen niet of ik het aan kan omdat het dus erg zwaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:46

Ik sta op de 2de plaats op de wachtlijst voor EMDR.
Probeer me er niet zo druk over te maken, maar hoor van veel mensen dat het echt heftig is.
Ik vraag me af op wat voor manier het bij mij gedaan zal worden.

Moet je herinneringen 'oproepen' en daar dan over vertellen ofzo?
Of hoef je er alleen maar aan te denken.. of gaat het juist helemaal anders?

Ik ben ook wel een beetje bang voor het effect.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:51

Ik heb EMDR gehad, heeft alleen niet geholpen omdat ik er niet voor open stond. Nu een jaar later ben ik gelukkig bijna van alle klachten af.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:22

Ik sta ook op de wachtlijst voor EMDR ivm posttraumatische stress stoornis door een gebeurtenis (nov/jan 2009/2010), maar als ik zo die verhalen hoor. Over dat het heel zwaar is, je er erg moe van wordt e.d. dan word ik daar niet blij van. Ik werk gewoon (onregelmatige diensten) en daarnaast heb ik mijn paard, kat en huishouden in m'n uppie dus..
Nou ja, ik zie het wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:28

Ik krijg ook EMDR voor PTSS. :j
Bij mij eigenlijk vanaf mijn jeugd, maar ook een specifiekere periode van 2000 tot 2005.
Ik wil echt heel graag van de herbelevingen af, maar aan de andere kant; als mijn depressie daardoor terug komt, wacht ik daar liever mee.

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:39

Weetje hoe ik het ervaar, het is moeilijk/zwaar op dat moment en de dagen daarna!
maar ik merk dat dit bij mij [misschien bij jullie ook wel] echt nodig is en er komen zoveel dingen na boven, die ja anders niet weet/over na denkt en je doet zoiets om er beter van te worden! soms moet je daardoor eerst even weer stapjes terug, en moet je dat ervoor over hebben :)
ook al is het niet fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:50

En op wat voor manier doen ze het bij jou dan?

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:55

ik krijg koptelefoon op met tikjes en moet dan aan bepaald iets terug denken en elke keer stopt die even en dan moet ik aangeven wat ik voel/waar aan denk en dan moet ik mij daar weer op concentreren.
het klinkt nu heel raar, ook als je daar zit voelt het eerst best vreemd want je voeld je echt zwaar worden en gewoon de energie stroomde uit mijn lichaam [maar dat is bij iedereen anders]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:55

Ik vind het inderdaad eng klinken. :o

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:15

is het ook, maar soms moet je iets..

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:43

zo heb ik het destijds ook ervaren Carlijn_

Maar inderdaad als je er vanaf bent ga je je zoveel beter voelen! Ik ben er absoluut op vooruit gegaan en ik ben van mening dat het zeker als je pet problemen zit je op deze manier er echt beter van zal worden en die eerste stap terug zal je dan voor lief moeten nemen als je er later een km mee vooruit gaat :)

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:16

Ik heb ook EMDR gehad.. Het is al een tijdje geleden, maar het heeft mijn situatie in die tijd juist verergert.
Alle therapeuten zeiden dat ik EMDR moest proberen, er waren geen negatieve effecten dus waarom zou ik het niet doen?
De eerste keer ben ik compleet doorgedraaid.. Het terug denken aan het moment werd een herbeleving, wat bijna een psychose werd. Resultaat?: 3 weken op de crisis afdeling..

Later heb ik het weer geprobeerd maar ook dat ging niet goed. Door de vorige sessie durfde ik me niet meer volledig open te stellen en dus werkte het niet.
Mijn huidige behandelaar stelde het laatst voor om een keer EMDR te doen.. Nou ik heb haar ervoor vriendelijk bedankt. :=

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:23

Mijn zoon heeft ook EMDR gehad (op 10 jarige leeftijd).
Bij hem heeft het heel goed geholpen,
wel was hij heel erg moe na zo sessie.
Hij omschreef het zelf als de lades in zijn hoofd opruimen :-)

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 12:14

ik heb in totaal 25 emdr sessie's gehad.
Ik had voornamelijk veeeel angsten en zat in een totale depressie.
Bij mij heeft het voor de angsten geholpen maar ik werd er totaal niet vrolijker van (wat ik wel gehoopt had).
Elke keer zodra ik daar vandaan kwam was ik ook dood en dood op. Lag op de bank en kon alleen nog maar voor me uitstaren.

Het heeft wel wat geholpen bij mij, maar het kost zo veel inspanning....

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-10 15:49

Ik heb nu 2 sessies gehad en kwam helemaal tot het einde al. Maar grote kans dat ik de volgende keer weer opnieuw moet beginnen :o

Tijdens de sessies moest ik aan de situatie denken en dan de bewegingen van de hand van de therapeut volgen. En dan om de zoveel tijd zeggen wat er in me opkwam aan gevoelens, gedachten, lichamelijke dingen.. Zo ging dat dus helemaal door tot mijn spanning bij het gebeurde op 0 (nul) uitkwam. Daarna moest ik vergelijkbare situaties visualiseren zoals ze bijv morgen zouden kunnen voorkomen en hetzelfde doen (hand volgen, gevoelens etc. vertellen, spanning op nul krijgen). En als laatste de positieve dingen in je hoofd prenten door dezelfde handelingen.

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:15

Ik heb het nooit gehad, ik vind het wel heel interesant dat dat helpt. Bij veel mensen werkt dit.

Mijn collega's geven dit ook, en ben altijd nog eens van plan om te vragen hoe ze het doen. Hier werken ze voornamelijk met piepjes via een discman, en 1 met aanrakingen.

Het zal inderdaad heel zwaar zijn, dat zie ik ook aan clienten bij ons, die soms in tranen de behandelkamer verlaten,