fraxiparine spuiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

fraxiparine spuiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 17:07

Omdat ik een been in het gips heb moet ik elke dag een spuit met fraxiparine in mijn buik zetten (bloedverduner om trombose te vooromen). Doe het nu 2 weken en mijn hele buik zit vol met blauwe plekken, heel vervelend. Moet nog 5 weken dus ben benieuwd hoe mijn buik dr dan uitziet :+ .
Maar nou vraag ik me af of dit wel normaal is, zijn er meer mensen die dat hebben?
Zet de naald er recht in zoals in de bijsluiter staat, daar staat dat je een kleine bloeding kunt krijgen, maar niet dat je buik ook alle kleuren van de regenboog kan krijgen :o .

Anoniem

Re: fraxiparine spuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:14

Ja dat is normaal.. Je mag de spuiten ook in je bovenbeen zetten, maar dan moet daar wel genoeg vlees zitten ;) Dus in je spieren prikken..

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:19

ja hoor is inderdaad normaal, ik heb het 9 weken lang moeten doen toen ik in ziekenhuis lag zo lang en m'n buik had ook alle kleuren van de regenboog :-)

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 17:25

Thanx voor jullie reacties, dan hoef ik me geen zorgen te maken. Omdat ik toch niet zoveeldoe als normaal komt het vet erg snel op mijn bovenbenen dus daar kan ik dan ook prikken? Pfff, stom gedoe.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:34

Je kunt ook gewoon in je bovenbeen prikken.
Het is gewoon een rot vloeistof.. die blauwe plekken komen omdat je dan wrijft over de plek, als je dat niet doet, dan krijg je minder blauwe plekken.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 17:45

Ik wrijf er nooit over. Trek de naald terug en dat was het. Soms als het erg bloed druk ik dr een keukenpapiertje op.
Bleg en het moet nog 5 weken. Heb wel vaker in het gips gezeten, maar heb nog nooit mezelf moeten prikken. :( Ik zit ook echt niet de niet de hele dag, maak het huis schoon doe boodschappen etc en zoals vandaag als het mooi weer is ga ik gewoon zomaar een stukje fietsen dus beweeg wel. (moet dan wel weer de hele avond met me "poot" omhoog omdat m'n tenen paars worden en het gewoon mega zeer doet) :+

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 17:56

Toen ik mezelf moest prikken had ik eigenlijk helemaal geen last van blauwe plekken. Ligt het misschien ook aan de hoeveelheid vet op je buik? (daar heb ik namelijk ruim voldoende van, het 'branderige' gevoel waar ze voor waarschuwden voelde ik ook amper).

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 18:01

waarschijnlijk is je techniek toch niet helemaal goed, je mag de naald niet ontluchten en inderdaad loodrecht prikken, het naaldje mag er helemaal in,dan langzaam de inhoud inspuiten en in 1 snelle beweging de naald loodrecht verwijderen, je zou dan geen blauwe plekken moeten krijgen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:06

spuit je wel langzaam genoeg?
ik had het ook toen ik te snel ging, toen ik langzaam genoeg spoot was het minder , nog wel blauwe plekken, maar niet zo heftig,
bovenbeen kan idd ook :j

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:08

Ik zou inderdaad eens proberen om wat geleidelijker te spuiten. Dat kan de kans op blauwe plekken wat verminderen. Maar per mens is het ook verschillend hoor, bij de een zie je er niets van, en de ander heeft meteen een blauwe plek.

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 20:34

Volgens mij mag je niet in je bovenbeen spuiten. Ik heb vorige week ook een paar dagen fraxiparine moeten spuiten omdat ik ook in het gips zat (Nu heb ik alleen een voetje gips, dus hoefde het niet meer) en ik heb nog specifiek gevraagd of ik in mijn bovenbeen mocht spuiten omdat ik in mijn buik niet zo fijn vindt. Mij werd verteld dat het toch echt in mijn buik moest. Later las ik in de bijsluiter ook dat het inderdaad in de buik geprikt moest worden.
Ik heb er verder niks aan overgehouden, want ik hoefde ook maar 4 dagen te prikken.

Ik denk dat je, zoals hierboven ook gezegd wordt, moet proberen om de vloeistof iets langzamer in te spuiten :j
Ook minimaal 2cm van je navel af, en om je prikplekken wat rust tussendoor te geven zou je de ene dag links en de andere dag rechts van je navel kunnen prikken :)
Maak je ook eerst een plooitje op je buik voordat je prikt? En laat je het plooitje los als je de vloeistof inspuit?

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:21

Ik zie dat dit alweer een wat ouder topic is,maar probeer 't toch maar even ;)
Ik heb 'n trombosebeen,en zolang m'n bloed nog niet de juiste waarde heeft,moet ik ook fraxiparine spuiten in mijn buik.
Ik doe 't nu een aantal dagen, maar ik dacht dat ik 't alleen naast mijn navel moet prikken, heb nu aan beide kanten, links en rechts allemaal hele kleine littekentjes, en ook kleine blauwe en gele vlekjes,bloeduitstortinkjes dus, en dat allemaal op 1 rijtje naastelkaar :+ :o
Maar nu hoor ik net van de trombosedienst dat je ook wel onder je navel mag spuiten , als 't maar ongeveer 4 cm van je navel af is?
En de nieuwe prik moet ongeveer 2 cm van een oude littteken afzitten zeg maar?
Pff voel me er zo onzeker bij ,heb nu kleine bultjes op mijn buik zitten,net of dat geirriteerd is ofzo, hoop dat die wel weer wegtrekken :o
Ik hoop dat ik er na 't weekend vanaf ben, moet dan wel doorgaan met pilletjes(ook bloedverdunners)maar dat vind ik niet zo heel erg...

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:58

Ik kreeg ze ook toen ik in het ziekenhuis lag met een geïnfecteerde kattenbeet. Aardige pleeg kwam met een ietwat sadistisch lachje op haar toet de kamer in met voor mijn kamergenoot en mijn de mededeling: 'Verrassing!' waarbij ze de 2 spuitjes omhoog hield :D .

Laat ik nu vanwege ms sowieso zelf al meds gespoten hebben, zowel onderhuids als in de spieren en mijn kamergenoot had ook al ervaring, dus wij konden haar verrassen met de mededeling: 'Selluf doen graag.' :+

Het spulletje langzaam inspuiten kan inderdaad helpen tegen de blauwe plekken. Even koelen voor en na het spuiten ook. Om de blauwe plekken wat sneller te laten verdwijnen kun je arnicacrème proberen.

Voor zover ik weet mag je je hele buik gebruiken, als je idd maar niet te dicht op je navel spuit en bovenbenen mogen ook. Even een rondje google levert deze info op over spuitlocaties:
Citaat:
Plaats van injecteren kan zijn:
-het bovenbeen
-de bovenarm
-de buik rond de navel buiten een omtrek van 4 cm van de navel
(hanteer zo nodig een wisselschema)
Injecteer nooit in:
- in de buurt van grote bloedvaten
- littekenweefsel
- plaatsen die ontstoken of pijnlijk zijn.
- verlamde ledematen
- ledematen met trombose of oedeem.
- plaatsen met rode of blauwe verkleuringen.
- een geopereerd of te opereren gebied
- een hematoom
- plaatsen die hard aanvoelen
- binnen een cirkel van 4 cm rond de navel
- binnen een omtrek van 2 cm van de vorige injectieplaats
- een arm of been met een infuus of shunt
- in arm of been waarvan lymfklieren verwijderd zijn

Armen gaf de ms-pleeg aan bij voorkeur in de 'kipfiletjes' en da's gemakkelijker als iemand anders je prikt.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:18

Fraxiparine mag je nooit in de spieren injecteren!
Je moet dus onderhuids prikken

Om te prikken moet je altijd links en rechts afwisselen
Nooit de lucht eruit halen, dat is niet nodig
Altijd een plooi vasthouden, hierin prikken en direct loslaten als je de naald eruit haalt. Daarna afduwen met een depper/keukenpapier/...
Door te wrijven ga je de vloeistof verspreiden, kan het eruit komen en dus ook niet op de juiste plaats terecht komen.

Zelf ben ik een voorstander om het in de buik te doen, als je in je been prikt moet je rekening houden met de plaats, die moet je ook weten te liggen want je kan anders in de spier/zenuw(bij magere mensen) zitten en dat is niet de bedoeling ;)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:22

Fraxiparine is toch een intramusculair-injectie? Dan moet ie toch juist in een spier?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:24

Eh neen hoor :n

Edit:
http://www.zorgprotocollen.nl/injecties ... arine.html voor zorgverleners dus wel degelijk betrouwbaar :)

Fraxiparine wordt toegediend via een injectie onder de huid (subcutaan) in een huidplooi onderin
de buikstreek. U kunt de injectie ook aan de zijden van de voorkant van het bovenbeen toedienen.
De spuiten zijn voorgevuld met precies de juiste dosering die u nodig hebt. Er zijn verschillende
spuiten voor de doseringen van 0,3/0,4/0,6/0,8 en 1,0 ml. Kijk voor de stapsgewijze instructies
verderop in deze bijsluiter.
• Injecteer Fraxiparine niet in een spier.
• De aanwezige luchtbel in de injectiespuit niet verwijderen.

Bron: http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h11876.pdf
Laatst bijgewerkt door Armaris op 04-11-10 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:24

Ik heb 2 dagen fraxiparine gehad na mijn blinde darm ontsteking (mocht fijn nog een aantal dagen aan een antibiotica infuur blijven liggen) na die 2 dagen was ik al veel uit bed dus toen hoefde het niet meer, maar never nooit niet in de buik he met operatiewondjes overal. Bovenbeen ging prima, tis gewoon rotspul.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:28

Tjeetje: vond het juist erg tof om mezelf te injecteren :D
Heb wel Innohep gehad , is iets anders dan Fraxiparine(is eigenlijk een van de vele antistollingsproducten, bestaan er meerdere van :) )

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:29

@ MyriamK, fraxiparine is subcutaan, dus onder de huid!
Zelfde soort techniek als insuline spuiten.

Mag bij ons wel gewoon in het bovenbeen gespoten worden mits daar genoeg vet zit..

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:34

Ik ben gelijk even gaan zoeken, weer wat geleerd :D

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:35

@Armaris, twas ook niet dat ik het niet durfde hoor, idd juist tof, ben wel een tikkeltje sadistisch aangelegd, maar meer dat ze het onder geen voorwaarde in mijn buik mochten doen, die was nog harstikke gevoelig!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:47

itsmi schreef:
@ MyriamK, fraxiparine is subcutaan, dus onder de huid!
Zelfde soort techniek als insuline spuiten.

Mag bij ons wel gewoon in het bovenbeen gespoten worden mits daar genoeg vet zit..

Hebben jullie dan ook een plaatsbepaling?
Wij wel, anders heb je dus kans om in de spier en zenuw te zitten

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:48

tjeetje schreef:
@Armaris, twas ook niet dat ik het niet durfde hoor, idd juist tof, ben wel een tikkeltje sadistisch aangelegd, maar meer dat ze het onder geen voorwaarde in mijn buik mochten doen, die was nog harstikke gevoelig!

Sterker nog, ik vond het leuk om in het gips te zitten(4 weken links onderbeen) en liep op het einde er zelfs mee :o
Alleen de jeuk was soms niet te harden :')

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:58

Armaris schreef:
Hebben jullie dan ook een plaatsbepaling?
Wij wel, anders heb je dus kans om in de spier en zenuw te zitten

Uiteraard!
Je mag alleen in het buitenste gedeelte van het bovenbeen spuiten, omdat je inderdaad anders de kans hebt een spier of zenuw te raken.
voor een duidelijk voorbeeld:
http://www.trazor.nl/pool/1/documents/2.01.pdf
(pagina 2 zie je de plaatsbepaling.)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:14

Wij hebben het ook zo geleerd :)
Bij een intramusculaire injectie is de plaatsbepaling daar weer anders
Kan het helaas niet openen