kanker...wie kan dit vreselijke woord ook niet meer zien?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

kanker...wie kan dit vreselijke woord ook niet meer zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 22:07

hoihoi...

zoals de titel luid!
wie leeft er ook met de gedachte? wanneer en welke vorm?
ik dus....gelukkig is het nog niet zo erg dat ik mezelf gek maak maar het beinvloed toch aardig mijn leven..
het zit zo, ik heb beide oma's verloren aan kanker (borstkanker en melanoom)
het broertje van mijn moeder is ongeneeslijk ziek en heeft net te horen gekregen dat ze niets meer voor hem kunnen doen
(als 18 jarige zaadbalkanker gehad, en nu 20 jaar later klierkanker)
als we verder in de familie duiken komen we nog meer kankers tegen telkens weer...
nu staan mijn moeder, broertje en ik wel onder controle voor de melanoom kanker, maarja.....
ik vraag me dan af, omdat het zoveel voorkomt, dan moet ik (en mijn broertje) toch ook het gen hebben
om 1 van de vormen te krijgen? of een andere kanker? ik vind het zeer moeilijk hoe ik hier mee om moet gaan...
zijn er meer mensen in deze situatie en hoe moet je hiermee om gaan?
ik weet dat je heel veel tests kunt doen, onderzoeken enz enz om te kijken of je bepaalde genen bezit,
maar of je daarmee kunt leven? moeilijk hoor...maar je hoort het ook echt iedereen om je heen kent wel iemand met kanker,
of heeft het in de familie..vreselijk toch!!

moeilijk dit hoor...hoe leer je hier mee omgaan?
groetjes roelinda

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:14

Pfff ja vreselijk.
Het zit niet in míjn familie, maar wel om me heen.. en ook dat is niet leuk!
Rot ziekte! ;(

Edit: er mee om gaan.. tja. zou ik ook wel willen weten.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 22:15

Natasja__ schreef:
Pfff ja vreselijk.
Het zit niet in míjn familie, maar wel om me heen.. en ook dat is niet leuk!
Rot ziekte! ;(

Edit: er mee om gaan.. tja. zou ik ook wel willen weten.

ja echt je hoort het overal om je heen...het lijkt wel een uitroeiende plaag!

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:17

Nou ik ben woensdag wel even mijn neus op de feiten gedrukt. Mijn oma is twee jaar geleden overleden aan hormonale kanker in haar borst, borstbeen en ruggengraat.

Mijn moeder heeft afgelopen woensdag gehoord dat ze hormonale kanker heeft in haar lever en lymfeklieren en ook niet meer beter wordt..

Dus tja.. ik denk er nu niet over na omdat ik eerst nog even van mijn moeder wil genieten maar moet er tzt wel over na gaan denken ben ik bang.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:19

Helaas hoor je het zo veel om je heen.
En ook op steeds jongere leeftijd.
Meende dat ze het een welvaartziekte noemen.

Kunnen jij en je broertje je niet laten testen of jullie het gen bij je dragen?

Lauratje_88

Re: kanker...wie kan dit vreselijke woord ook niet meer zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:21

Mijn moeder is aan longkanker gestorven toen ik 16 was. Hoe ik er mee om ben gegaan? Ik probeer het nog elke dag.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:24

Ik ben dinsdag iemand verloren aan longkanker .
Werd 31 mei ziek en 8 juni overleden zo ontzettend snel ;(

Ben donderdag wezen condoleren en herkende hem niet meer terug zo ontzettend anders .
Vrijdag crematie gehad .

Ben er ook echt helemaal kapot van .
zeker omdat ik hem al even niet meer had gezien en zo graag nog dingen wou zeggen .

Vraag me ook af hoe je ermee om kan gaan .
dit gaat lang duren voordat ik dit een plek kan geven |(

heb nu wel een mooie foto met een kaarsje op me burau staan :)

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:27

mijn 2 oma's zijn er ook op vroege leeftijd aan gestorven.. en het is inderdaad een ziekte die je hier liever niet in het leven wilt hebben :\

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:28

Hier helaas ook. Ik heb mijn opa?(vaderskant) helaas nooit gekend. Hij is drie weken voordat ik geboren werd overleden aan longkanker.
Een oom van mij is op 39 jarige leeftijd overleden aan darmkanker. Mijn oma(moederskant) heeft vroeger borstkanker gehad. Mijn andere oma heeft verschillende vormen en ligt er op dit moment ook voor in het ziekenhuis (waar ze van de week te horen heeft gekregen dat het er geen hotel is, omdat ze vroeg voor een andere kamer aangezien ze met een hindoestaanse vrouw op de kamer lag waarbij iedere avond de hele reutemeteut aan familie inclusief bijbehorende geurende hapjes kwamen en ze daar onwijs misselijk van werd.. Achterlijke! )

En dan ook nog mijn moeder.. Ze heeft vorig jaar borstkanker gekregen, dit was weg en nu heeft ze enkele weken geleden te horen gekregen dat ze een uitzaaiing heeft en daarnaast ook nog een tumor in haar maag.. Het enige wat we kunnen doen is hopen en genieten. Al lijkt dat soms heel moeilijk.

Het zit hier echt in de familie, aangezien een nichtje van mijn moeder, die ik verder niet ken is overleden aan maagkanker en een ander nichtje, die ik ook niet ken, nu ook maag en darmkanker heeft..

Mijn moeder heeft wel allerlei onderzoeken gehad, waaruit dan bleek dat het hormonaal was en niet genetisch.. Maarja, dit zegt allemaal niets naar mijn mening als je mijn familie uitpluist..

Ik denk er verder maar niet overna hoe mijn toekomst eruit zal komen te zien.. :n

Ik wil bij deze iedereen hier heel veel sterkte wensen. Het is moeilijk, dat weet ik. Na al ruim een jaar ben ik nog steeds een manier aan het vinden waarop ik het een plekje kan gaan geven en hoe ik ermee om moet gaan. Vooral praten.. dat schijnt te helpen. Helaas is dat nou juist het gene wat ik niet kan.

gamblerlover.. misschien is het idee mam vertel 's een idee? Ik heb het laatst ook aan mijn moeder gegeven.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:51

Idem hier. Zit jammer genoeg ook in de familie.
Ik laat elk jaar een borstcontrole doen.
Kan er niet veel om zeggen eigenlijk. Is echt zo een erge ziekte.
Mijn boma die altijd fietste en altijd weg was met haar vriendinnen, kon ineens niets meer doen. Ze had botkanker en was na een paar weken er al nietmeer. Ze had vroeger ook borstkanker maar dat had zo overleefd. Jammer dat het zo moet eindigen...

Peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 08:57

Misschien een gekke gedachten, maar je zal haast denken dat kanker besmettelijk is.. Ontzettend veel mensen (niet in mijn directe omgeving), een voor een, hebben te horen gekregen dat ze kanker hebben. Nu zul je denken, wie is de volgende? Nu, inmiddels 3 weken geleden, is bij mijn moeder borstkanker geconstateerd. We zijn er allemaal kapot van. Over een week begint de chemokuur.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:01

ik denk dat tegenwoordig iedereen van 30 er mee te maken heeft . er is altijd wel een opa, oma of buurman die het heeft of er aan overlijd. vreselijk. mijn lieve buurvrouw ligt er erg slecht bij en gaat niet meer beter worden. mn oom is er aan overleden. oma, het broertje en beide ouders van mn vriend en tja ik kan vast nog wel even doorgaan. vreselijk.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:03

Ik heb gister weer komt een vrouw bij de dokter gezien, best heftig eigenlijk maar zoveel mensen die het hebben.

Zelf lijkt het me enger als mensen in je familie het hebben, dan is de kans groter dat jij het ook hebt.

Ik hoorde ook dat iemand kanker heeft van de pil, dat vind ik ook heel beangstigend!

SabrinedeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:28

Bij mij zit het ook in de familie.
Mijn oma (moederskant) heeft huidkanker gehad, gelukkig is dat weggehaald en komt het hopelijk niet meer terug.
Mijn moeder is gestorven aan botkanker met uitzaaiingen naar haar lever toen ik bijna 6 was.
Ik ben steeds bang dat ik het zelf ook krijg..

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:37

Een leven vol angst is toch ook geen leven?
Mijn beide ouders zijn eraan gestorven,en ik kreeg het op mijn 31e.
Probeer gezond te leven,en leef ook echt.Doe de dingen die je graag wil,stel niets uit.Het kan zomaar voorbij zijn dat geldt voor iedereen.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:39

Ik heb helaas ook al verschillende soorten kanker mee gemaakt in mijn familie.
Mijn vader heeft blaaskanker gehad wat erg vaak terug is gekomen, maar nu is hij al een aantal jaren helemaal gezond, maar blijft onder controle 2 keer per jaar. En mijn oom is vorig jaar overleden na een lange strijd tegen een hersentumor.

Ik ga helemaal mee met Traber, doe dingen die je leuk vind en geniet :)

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 15:17

Ja helaas.. Hier gaat de hele familie ook door de mallemolen voor een kankergen onderzoek ;(

Mijn opa is overleden aan kanker - Het begon met een tumor in een nier en later toen die verwijderd was kwamen er uitzaaiingen in zijn longen en lever..
De broer van mijn moeder, mijn oom dus - Heeft als jong kind bot kanker gehad in een arm is er overigens wel van genezen en heeft zijn arm behouden.
Nadat mijn opa overleden was werd erbij een tante, zus van mijn moeder - Baarmoederhalskanker met uitzaaiingen in de baarmoeder geconstateerd zij is geopereerd en heeft er tot nu toe geen uitzaaiingen bij gekregen.

Toen is ook het balletje gaan rollen want wat bleek dat bij mijn tante de baarmoederkanker voortgekomen was uit een zeldzaam darmkanker gen..

Dus mijn moeder en de andere zussen + oma moesten een bloedtest ondergaan om te zien bij wie het kankergen ook zou zijn.
Mijn oma, moeder van mijn moeder - bleek het niet te hebben. Dus daar komt het gen in ieder geval niet vandaan.
Maar nog wel 1 zus en mijn moeder bleken het gen te wel te hebben.. 3 andere zussen waren vrij van het kankergen.

Dus mijn moeder en tante gingen ook door de molen. Eerst een darmonderzoek. Bij allebei bleek er wel in de dikke darm en richting de blinde darm 1 of 2 poliepjes te zitten en deze zijn met succes verwijderd en bij nader onderzoek waren ze nog veilig en gaven nog geen risico.

En bij allebei is 4 weken geleden de hele vrouwelijke inboedel verwijderd omdat dit bij mijn moeder en tante geen werking meer had. De overgang voorbij vormde het een risico om er een kanker in te ontwikkelen. Dus om het tegen te gaan zijn de eierstokken, baarmoeder en baarmoederhals verwijderd. Allebei maken het na omstandigheden goed.

Maar ook mijn broer en ik gaan straks door de mallemolen om te onderzoeken of ook wij het kankergen hebben. Bij mijn nicht en neef van de eerder geopereerde tante omdat bij haar al wel kanker werd geconstateerd heeft mijn nicht het niet maar mijn neef heeft het kankergen wel.. Wat de gevolgen zijn voor hem op latere leeftijd en waar het bij de man ontwikkeld dat heb ik nog niet gehoord.

Zit er niet echt om te springen om nu al te weten te komen of ik ook het kankergen heb. Ben net een jaar zo goed als schoon van een levertumor die ik opliep door de anticonceptie pil. Deze is vorig jaar met een kijkoperatie weg gebrand uit mijn lever.
En daarbij ben ik ook nog te jong om het hele hebben en houden van de eierstokken, baarmoeder en baarmoederhals te laten verwijderen.

Het is echt een verschrikkelijk ziekte en ik gun het niemand!

Sterkte voor iedereen.. :(:)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:05

Pff, ons blijft het ook maar achtervolgen. Eerst mijn buurjongetje van zeven, leukemie. Mijn beide opa en oma van vaders kant, mijn andere opa heeft het nu voor de tweede keer, wordt zo gauw mogelijk gestart met behandelen. Een vriendin van de familie is overleden aan borstkanker. Een collega van me heeft borstkanker gehad. En verder nog een heel groot aantal famillieleden die ik niet heb gekend (Overleden toen ik nog jong was). Ik wil mezelf ook laten testen, tis allemaal wel heel stomtoevallig.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:50

Ja het is verschrikkelijk, stomme rotziekte.
Het zit bij mij ook in de familie en ik loop toch ook wel aardig met de angst rond dat ik
ook ooit slachtoffer zal worden van deze verschrikkelijke ziekte. Mijn oma komt uit een gezin
van 3 jongens en 5 meisjes. Alle vrouwen hebben al kanker gehad, en één man, hiervan zijn
er al 3 overleden. De andere twee mannen hebben een hartziekte.

Verder zijn haar beide ouders én het zoontje van mijn oma's zus eraan overleden, en een jaar
geleden kregen wij te horen dat oma ook kanker had, ik vond het verschrikkelijk en het doet me
nog steeds ongelooflijk veel verdriet om mijn oma zo te zien lijden. Als er iémand is, die nooit
zeurde en altijd sterk was, dan was het mijn oma wel, maar in de afgelopen tijd is er zoveel
veranderd, ze heeft het op willen geven, maar gaat er nu weer volledig voor.

4 chemo's en 2 operaties heeft ze nu achter de rug, nog 3 chemo's en één operatie te gaan,
ze is zo sterk, mn lieve oma, en we gaan er voor en ik zal altijd achter haar staan (L)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:52

Mijn vader is eraan overleden.

Ik moet ooit ook nog een inwendig onderzoek doen, maar durf niet.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:54

Mijn oom is 2 weken geleden aan deze ziekte,
Mijn opa heeft een soort leukemie..

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:58

eenitram, Das ook moeilijk als je zelf moet.

Bij ons zijn ze aan het onderzoeken naar erfelijkheid naar Darm en Lymfke kanker. Pap is gestorven toen ik 13 was. En komt dus veel voor in de fam. Wij moeten dus ook "later" voor onderzoeken e.d. onder controle blijven.

Ik ben vorig jaar K vrij verklaard gelukkig, Had al kanker op mn 16de, maar werd pas een jaar later serieus genomen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:04

eenitraM schreef:
Mijn vader is eraan overleden.

Ik moet ooit ook nog een inwendig onderzoek doen, maar durf niet.

Bedoel je dat je eerst een uitstrijkje moet laten maken? Durf je niet omdat je bang bent voor de uitslag of durf je niet omdat je niet naakt voor de dokter zn snufferd wil liggen?

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:07

Bij ons in de familie zijn ook veel mensen overleden aan kanker, ook mijn moeder op vrij jonge leeftijd (46).
Hoe ermee leven, tsja ik heb het idee geaccepteerd dat ik wellicht geen 80 word, ik doe heel bewust de dingen in het leven die ik graag wil doen. Als ik dan ooit ziek word heb ik in ieder geval voluit geleefd, dat vind ik het belangrijkste. En als ik dan wel 80 word heb ik heel lang voluit geleefd, da's dan alleen maar mooi meegenomen ;)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 18:12

Of het echt ín de familie zit weet ik niet. Ik denk dat het in elke familie wel zit. Vroeg of laat krijgt iedere familie er mee te maken ben ik bang.

Mijn oma is 3 jaar geleden gestorven aan een hersentumor. En nu een paar weken geleden hoorden we dat mijn opa longkanker heeft.. Hoe er mee leven? Afwachten allemaal dus. ;( En proberen er niet te veel aan te denken.
Laatst bijgewerkt door Rianne_ op 14-06-10 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt