Hulpmiddel ontwerpen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Melanietje_

Hulpmiddel ontwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 13:16

Hoi iedereen,

Voor mijn opleiding ergotherapie heb ik de opdracht om een hulpmiddel te ontwerpen. Nu ben ik dus benieuwd naar wat je allemaal voor problemen in het dagelijks leven hebben?

Bijvoorbeeld ik liet zelf altijd mijn oorbellen overal slingeren en die wou ik ergens bij elkaar op kunnen hangen, oplossing een schilderijtje met kippengaas erover, het schilderijtje eerst beschilderen en dan kippengaas erover vast nieten en klaar.

Maakt niet uit wat voor probleem en als ik iets kan verzinnen daarvoor ga ik het voor mijn opdracht gebruiken.

groetjes melanie

marsyl

Re: Hulpmiddel ontwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:19

Huiswerktopics zijn niet toegestaan, ik TEM even ;)

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:20

dat ik mijn pinpas altijd kwijt ben (en mijn schoenen en mijn jas en mijn tas)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:24

veters strikken voor een kind met CP (Cerebrale Parese) en daardoor onhandige motoriek (verhoogde spierspanning, hypermobiliteit)
Zelfde geldt voor dit kind met dichtdoen van ritsen en knopen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:25

marsyl schreef:

Vind dit geen huiswerk opdracht in die zin. Ze mag om een goed idee te krijgen toch best vragen tegen welke problemen wij oplopen? Ze vraagt geen kant en klare oplossingen! Zie het als een in te vullen enquete met 1 open vraag. Die mogen toch wel?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:25

Dat ik mijn portemonnee altijd kwijt ben :+ En dat ik nooit het onderste uit een tube tandpasta oid krijg.. Argh!

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:27

Zilfstar schreef:
marsyl schreef:

Vind dit geen huiswerk opdracht in die zin. Ze mag om een goed idee te krijgen toch best vragen tegen welke problemen wij oplopen? Ze vraagt geen kant en klare oplossingen! Zie het als een in te vullen enquete met 1 open vraag. Die mogen toch wel?

Ze zegt in haar openingspost dat ze de antwoorden gaat gebruiken bij haar opleiding, en ze vraagt ons om hulp ;)
Maar even goed, het staat ook verkeerd ;)

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:29

Ik ben mijn sleutels van mijn kluis altijd kwijt :P
En mijn haar wil nooit goed zitten, misschien kun je daar een oplossing voor vinden :P

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:34

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:01

Zilfstar schreef:
veters strikken voor een kind met CP (Cerebrale Parese) en daardoor onhandige motoriek (verhoogde spierspanning, hypermobiliteit)
Zelfde geldt voor dit kind met dichtdoen van ritsen en knopen.

Hiervoor zijn er reeds een hele reeks hulpmiddelen op de markt. Je hebt er die de handeling onnodig maken, en je hebt er die de fijne handelingen wat grover maken.

HM die de handeling onnodig maken: elastische veters. Je laat de knoop er gewoon in, en trekt zo de schoenen aan en uit.
HM die fijne handelingen grover maken: een lusvormige ijzerdraad die je door het knoopsgat steekt, je vist de knoop op, en trekt hem erdoor. Voor ritsen kan je gewoon een touwtje met knopen of een sleutelhanger gebruiken. Dan wordt het lipje wat groter.
Heb je dit al eens kunnen uitproberen?

Melanietje, wat een interessante opleiding volg je trouwens ;) Alleen vind ik de opdracht een beetje raar... De hulpmiddelenmarkt is al zo uitgebreid. Dat is sowieso al een grote commerce, dus ik denk dat het moeilijk is om iets nieuw te vinden.

Een tijdje geleden was er een patiënt op m'n werk die problemen had met het perforeren van papier, gezien hij maar één functioneel hand heeft. Een collega van me heeft toen iets ontworpen opdat het papier niet meer van de perforator zou glijden. Een kartonnen plaat zeg maar, waar de perforator mooi inpaste. Als er dan een papier opgelegd werd schoof het niet meer weg, en kon hij zijn hand gebruiken om de hendel in te duwen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:10

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 15:36

dank jullie wel voor de reacties, een probleem van mezelf gepakt namelijk het probleem dat ik nooit weet waar ik mijn spullen moet laten tijdens het paardrijden en die wil ik graag bij me hadden tijdens het paardrijden dus ga ik daar voor iets verzinnen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:09

monia
Ja ik ken de hulpmiddelen allemaal, maar wilde TS best wat ideeen aan de hand doen. Vandaar dat ik deze even noemde.

TS: vind dat eerlijk gezegd weinig me ergo te maken hebben, maar kan aan mij liggen... heb nogal wat ervaring met ergotherapie voor zoon ivm zijn beperking.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:19

Mijn haar groeit niet zo snel xD

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:22

Iets om mijn tassen overzichtelijk op te bergen, zonder dat het rommelig staat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:23

_Melanietje_ schreef:
dank jullie wel voor de reacties, een probleem van mezelf gepakt namelijk het probleem dat ik nooit weet waar ik mijn spullen moet laten tijdens het paardrijden en die wil ik graag bij me hadden tijdens het paardrijden dus ga ik daar voor iets verzinnen

Wat dacht je van een broek met zakken? of een heup tasje? of een zadel tas?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:26

Rachel_x schreef:
Iets om mijn tassen overzichtelijk op te bergen, zonder dat het rommelig staat!

Alle tassen in de grootste tas(sen) proppen en weghangen. Of in een vakkenkast zetten.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:29

Anoniem schreef:
_Melanietje_ schreef:

Een herenrijbroek heeft meer zakjes en zit (bij mij) ook nog eens lekker..ideaal!

Ik heb een winterjas van HH, met 4 zakken voorop en een binnenzak. Dat plus de al de zakjes(met rits) op mijn herenrijbroek en ALLES kan mee. Je kan ook zakjes met klittenband op je schabrak naaien. Of een bananentasje voor op je zadel. (aan die ringetjes)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:31

Amalarab schreef:
Anoniem schreef:

Een herenrijbroek heeft meer zakjes en zit (bij mij) ook nog eens lekker..ideaal!

Ik heb een winterjas van HH, met 4 zakken voorop en een binnenzak. Dat plus de al de zakjes(met rits) op mijn herenrijbroek en ALLES kan mee. Je kan ook zakjes met klittenband op je schabrak naaien. Of een bananentasje voor op je zadel. (aan die ringetjes)

In mijn rijbroek met 1 zo'n klein rits zakje kan ook alles mee :) telefoon in mijn zak en mijn sleutels hangen met een klip aan mijn broek(aan de riem lusjes) verder hoef ik niets mee te nemen :)

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 19:40

Zilfstar schreef:
monia
Ja ik ken de hulpmiddelen allemaal, maar wilde TS best wat ideeen aan de hand doen. Vandaar dat ik deze even noemde.

TS: vind dat eerlijk gezegd weinig me ergo te maken hebben, maar kan aan mij liggen... heb nogal wat ervaring met ergotherapie voor zoon ivm zijn beperking.

Het hoeft niet perse iets met ergo te maken te hebben gewoon een probleem waar ik een hulpmiddel voor moest verzinnen omdat in de huidige ontwikkelingen al een hele grote markt is met hulpmiddelen

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 19:46

Anoniem schreef:

in mijn rijbroek zit het vervelend dat zit allemaal te porren en als ik het in mijn jaszak doe dan rammel het zo erg, ik zat al te denken aan een zadel tas maar dat ik so groot voor 2 spullen en tijdens het rijden niet echt makkelijk te openen want het zit meestal achterop het zadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:57

dan nog een heup tasje.. en wat zou je allemaal mee willen nemen?

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:58

Sleutels kwijt :')

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 21:16

Anoniem schreef:

mijn telefoon en sleutels en misschien portemonnee
maar mij lijkt een heup tasje ook niet echt super zitten tijdens het rijden ??

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:54

_Melanietje_ schreef:
Anoniem schreef:

mijn telefoon en sleutels en misschien portemonnee
maar mij lijkt een heup tasje ook niet echt super zitten tijdens het rijden ??

[LZP] Wie heeft hem al? De nieuwe BH?

:=