Wie is er voor of tegen euthanasie? En waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Manon94

Wie is er voor of tegen euthanasie? En waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 16:29

Hoi,
Ik moet voor levensbeschouwing een werkstuk over de dood maken.
Nou moet ik redenen hebben waarom iemand voor of tegen euthanasie is.

Willen jullie mij alstublieft helpen !!!
Graag vandaag nog :o

Alvast bedankt !!!

Groetjes Manon

Pashon

Re: Wie is er voor of tegen euthanasie? En waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:32

Ik ben voor euthanasie. Vind het onnodig om mensen met een ongeneeslijke ziekte die aan het eind zitten te laten creperen tot het einde.
Vaak genoeg geven deze mensen aan dat als ze slecht worden ze echt niet meer willen, ik vind dat ze dan een waardig afscheid verdienen als ze nog redelijk goed zijn.

bij dieren gebeurd het immers ook, waarom hun wel uit hun lijden mogen verlossen maar een mens niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:33

Gebruik de zoekfunctie eens, zul je denk ik heel wat topics tegenkomen..

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:33

Pashon schreef:
Ik ben voor euthanasie. Vind het onnodig om mensen met een ongeneeslijke ziekte die aan het eind zitten te laten creperen tot het einde.
Vaak genoeg geven deze mensen aan dat als ze slecht worden ze echt niet meer willen, ik vind dat ze dan een waardig afscheid verdienen als ze nog redelijk goed zijn.

bij dieren gebeurd het immers ook, waarom hun wel uit hun lijden mogen verlossen maar een mens niet.

En hier ben ik het mee eens :j

Manon94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 16:34

Bedankt voor jullie mening. Die kan ik goed gebruiken (uiteraad anoniem) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:34

Huiswerktopics zijn niet toegestaan :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:34

Ik ben voor euthanasie, in welke situatie dan ook. Het leven is maar van 1 persoon, en alleen die persoon heeft het recht te beslissen of hij door wil leven of niet.
Zoals de zaken rond euthanasie nu geregeld zijn, is voor mij nog veel en veel te magertjes. Je moet veel eerder kunnen aangeven dat het genoeg sis geweest, en ook bij geestelijk lijden.

En inderdaad, met de zoekfunctie kan je hier ook al best veel over vinden.
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 07-06-10 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Manon94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 16:34

@relaxed. Heb ik gedaan maar vond niet precies wat ik zocht.
daarom vraag ik het nu rechtstreeks maar even.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:36

Ik ben vet voor. Ik heb mijn schoonvader aan longkanker zien overlijden, in combi met botkanker en no way dat ik die lijdensweg inga. Of als ik dement ga worden, zie dat echt niet zitten. Het is nog niet goed en veel te ingewikkeld geregeld helaas.

Morgalyen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:38

Ik ben voor euthanasie, omdat het humaner is om mensen de keuze te geven om in waardigheid te kunnen sterven wanneer dat nodig is. Er is geen enkele reden om een lijdensweg voort te zetten omdat andere mensen daar een naar gevoel van krijgen.

Manon94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 16:38

Bedankt iedereen :j
Is er nog iemand tegen ?

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:38

Bokt is er niet voor om iemand anders je huiswerk te laten maken ;)

Ik tem bij dezen dus even :)

Manon94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 16:40

Ik vraag alleen iemands mening. Mag toch wel ???

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:40

Manon94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 16:45

@ lalidan: deel iid al gelezen maar iedereen is voor.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:50

Ik ben voor euthanasie.
Ik heb mijn moeder zien aftakelen door longkanker, zij wou euthanasie maar ze wouden haar dat niet geven.
Er is verschil tussen actieve euthanasie (spuitje geven) en passieve euthanasie (laten sterven aan ziekte zonder bemoeienis van bv. dokter). Uiteindelijk toen ze een lange lijdensweg had afgelegd kreeg ze toch passieve euthanasie. Ze is gestorven door de slijm dat in haar keel is blijven zitten (eerst haalde de verpleegster dat er altijd uit en lag mijn moeder op haar zij om niet te stikken) ze hebben haar op haar rug gelegd en zo is ze gestikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:50

Manon94 schreef:
Ik vraag alleen iemands mening. Mag toch wel ???

In je topic staat anders duidelijk dat het voor een werkstuk is :+ En huiswerktopics zijn niet toegestaan, dat zijn gewoon de regels..

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:51

ik ben er (heel erg) voor, omdat ik liever niet wil dat ook maar iemand lijdt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:53

Ook ik ben voor euthanasie! Iemand moet zelf kunnen bepalen of hij/zij nog langer door wilt leven als het leven ondragelijk wordt. Mensen met een terminale ziekte bijv. moeten ervoor kunnen tekenen dat ze euthansie kunnen plegen op het moment dat de pijn voor hun te veel wordt. Of mensen met een ziekte waarbij ze geestelijk erg achteruit zullen raken en daardoor gevangen raken in hun eigen lichaam (bijv. dementie). Mijn opa was dementerend en wist op een gegeven moment niet meer wie zijn eigen kinderen waren en waar hij was. Hij 'liep' weg en werd in een stoel met tafelblad ervoor gezet en moest een luier om omdat hij vergat naar het toilet te gaan. Zo´n leven is mensonterend en in zo´n geval moet je kunnen kiezen voor euthanasie. Alleen in geval van dementie zul je het van te voren moeten vastleggen omdat je op het moment zelf niet helder genoeg bent om hierover te beslissen.

Wat ik een moeilijke stelling vind is of anderen moeten kunnen beslissen over euthanasie voor hun partner of familieleden. Mijn opa was bijv. niet meer in staat om hier een weldoordachte keuze over te maken. Mogen de familieleden dat dan wel? Van de ene kant zou ik zeggen van wel, maar wordt er dan geen misbruik van gemaakt? In zo´n ´geval´ zullen er wel bijv. 2 verschillende onafhankelijke artsen toestemming moeten geven vind ik.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:55

even ter aanvulling, ik ben er alleen voor als men ongeneeslijk ziek is en tegen het onwaardige van zijn lijdensweg aan zit.

Dus niet omdat iemand zijn been gebroken heeft of iemand met Annorexia dat is allemaal te genezen.

Voor iemand die heel erg geestelijk ziek is vind ik het weer een ander verhaal.
voorbeeld, mijn vader heeft zichzelf kapot gezopen en leeft nu al 10 jaar als een kasplantje. voor zulk soort mensen moet het ook mogelijk zijn. dit laatste uiteraard te beslissing door de familie of voogd.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:57

Lauratje_88 schreef:
Ik ben voor euthanasie.
Ik heb mijn moeder zien aftakelen door longkanker, zij wou euthanasie maar ze wouden haar dat niet geven.
Er is verschil tussen actieve euthanasie (spuitje geven) en passieve euthanasie (laten sterven aan ziekte zonder bemoeienis van bv. dokter). Uiteindelijk toen ze een lange lijdensweg had afgelegd kreeg ze toch passieve euthanasie. Ze is gestorven door de slijm dat in haar keel is blijven zitten (eerst haalde de verpleegster dat er altijd uit en lag mijn moeder op haar zij om niet te stikken) ze hebben haar op haar rug gelegd en zo is ze gestikt.

Verschrikkelijk voor je moeder en jullie! Ik vind dat zo onhumaan. Als je weet dat iemand toch komt te overlijden, waarom niet diegene haar wens horen en haar uit haar lijden verlossen? Waarom iemand door laten ´vechten´ met veel pijn tot ze echt niet meer kunnen?

Ik had er niet bij stil gestaan dat je actieve en passieve euthanasie hebt. Nu gaat er inderdaad een lampje branden bij me. Is passieve euthansie niet dat ze je bijv. veel morfine geven en daarmee de tijd tot je overlijden aanzienlijk verkorten?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:31

Ik ben tegen euthanasie, wel voor pijnbestrijding in de terminale fase met als mogelijk bijeffect dat je eerder sterft.

Uit onderzoek is gebleken dat de meeste mensen die van te voren een euthanasie verklaring tekenen vaak bang zijn voor de pijn die komen gaat. Deze pijn is echter vaak goed te behandelen.

Nog erger vind ik het als familieleden beslissen voor patiënten of ze euthanasie krijgen of niet. Met dementie ben je níet altijd bewezen ongelukkiger, plus dat mensen met dementie júist heel goed kunnen aangeven wanneer het genoeg is, en daardoor bv hun eten/drinken gaan weigeren.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:41

verootjoo schreef:
Uit onderzoek is gebleken dat de meeste mensen die van te voren een euthanasie verklaring tekenen vaak bang zijn voor de pijn die komen gaat. Deze pijn is echter vaak goed te behandelen.

Er sterven elke dag mensen met heel veel pijn, of na een lange lijdensweg.
Ik heb al mensen zien dood gaan onder schrijnende omstandigheden met familieleden die er machteloos naaststaan met tranen in hun ogen omdat ze weten dat hun familielid dit niet zou hebben gewild.

Het zijn niet allemaal dementen die vrolijk in hun eigen wereldje leven :\ .

Ik vind dat euthanasie veel makkelijker toegankelijk moet worden gemaakt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:45

ik werk zelf dagelijks met dementen, en weet idd dat het niet allemaal koek en ei is. Maar wat voor ons moeilijk te begrijpen lijkt is dat dementen helemaal niet zo ongelukkig zijn als ze lijken. Ook mensen die in hun eigen wereldje leven kunnen nog intens genieten. Ik vind niet dat ze dat afgenomen mag worden door familie. En ja, het komt helaas nog vaak voor dat familie euthanasie wil laten plegen omdat moeders dat vroeger ooit gezegd heeft voordat ze dement werd, of omdat ze het zelf niet kunnen aanzien. Moet je daar dan vanuit gaan? Niemand weet hoe het is om dement te zijn. Op het moment dat er om de euthanasie wordt gevraagd ziet het er niet uit alsof de betreffende vrouw dood wil. Ze heeft het er nooit over, geniet vaak van dingen, en eet en drinkt goed. Hoever moet je dan gaan?

Er zijn idd veel terminale patiënten met pijn, maar ook heel veel niet.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:54

Als ze echt dement zijn is het toch al te laat, dan kan je niets meer officieel regelen kwa actieve euthanasie (of hier in België toch niet). Hooguit samen met de arts opdrijven van pijnmedicatie ofzo.

Maar wat ik echt bedoelde is dat euthanasie gevallen niet alleen bij demente mensen voorkomt.
Ik heb net zelf stage gelopen op hartheelkunde en daar kwam je af en toe mensen tegen ( door tig complicaties) in een staat die voor velen niet meer leefbaar genoemt kan worden.

En ook voor bv zulke gevallen vind ik het goed dat er vooraf de kans is om euthanasie vast te leggen. Als dat gewild is door de patiënt zelf vind ik euthanasie soms zelfs een 'mooie' zaak, binnen zijn context genomen natuurlijk.