Dossier opvragen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vliendertje

Dossier opvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 16:56

Hoihoi,
ik ben benieuwd of iemand van jullie ooit een dossier heeft opgevraagt (in ziekenhuis)
en hoe je dat hebt gedaan.
(eventuele kosten,
brief naar ziekenhuis of aanvraag bij huisarts)

Tot hoe lang bewaren ze dossiers?
Ik wil namelijk iets weten vanaf het jaar 1992..

Groetjes Vlien.

Charaz

Re: Dossier opvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:12

Patientendossiers moeten 15 jaar bewaard worden, maar meestal blijft je dossier ook daarna gewoon bestaan.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:39

Je kunt via de medische administratie je dossier (of gedeeltes opvragen) Let wel op de kosten, ze mogen niet veel vragen maar sommige ziekenhuizen doen dit wel. Waar ik mijn dossier opgevraagd hebben hebben ze de regel. Tot 50 pagina's kosteloos daarboven kost het 22.50 euro(!) Ik dacht ik zit nooit op die 50 pagina's maar alle brieven staan er 3 dubbel in (naar elke afdeling waar je bekend bent ging er wat naar toe. Zo zit je al snel op die 50 pagina's. Het erge in dit hele verhaal was dat het ziekenhuis waar ik nu onder behandeling sta, heeft meerdere malen een poging gedaan om het dossier op te vragen. Dit zonder enig resultaat. De behandeldag naderde dus heb ik zelf het dossier maar op gevraagd. Met de "leuke" kostenplaatje achteraf. Het is dus wel mogelijk, hou wel rekening ermee dat het soms 2 a 3 weken kan duren.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 19:46

Ik ben ondertussen 17, dus gaat tot ongeveer 15 jaar terug.

Ik ben bereid om ervoor 22,50 te betalen :) Familie wil eventueel mee betalen. Dit omdat ik toch graag dingen wil weten voor in de toekomst.

Dus ik moet gewoon een brief sturen naar het ziekenhuis? of kan ik ook een afspraak maken met de HA.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:47

Nee moet je bij het ziekenhuis aanvragen, je kunt bellen en vragen naar de medische administratie daar kunnen ze je vertellen welke stappen je moet ondernemen om inzage in je dossier te krijgen. Elk ziekenhuis zal een eigen beleid hebben daarin.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 20:00

Oke, heel erg bedankt :)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:14

De behandelend arts moet toestemming geven voor het kopiëren van je dossier. Je kunt dus het beste een brief met het verzoek (voorzien van datum en je eigen handtekening + kopie ID-bewijs) sturen naar de afdeling waar je onder behandeling bent geweest. Het kan zijn dat ze je vragen bij het ophalen te komen legitimeren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:28

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:36

Shadow0 schreef:
Het recht op inzage en kopie is geregeld in de WGBO. Zie bv http://www.hulpgids.nl/index.php?mid=153

WhiteRose: ik kan daar niets vinden over toestemming van de behandelend arts. Zelfs niet in de wettekst zelf. ( http://www.hulpgids.nl/oud/wetten/wgbo-tekst.htm )

Dat is wel waar, ik kreeg dit ook te horen. Zij mogen bepaalde aantekeningen die de arts maakt weg laten, afhankelijk van wat de arts wil.

Maar per afdeling een verzoek indienen is onnodig veel werk.

Via de medische administratie kun je dit opvragen en zij zoeken dan de gegevens bij elkaar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:43

MISTRAL94 schreef:
Dat is wel waar, ik kreeg dit ook te horen.

Wat is wel waar, dat de arts toestemming moet geven? Of dat de arts dat niet hoeft?

Persoonlijke aantekeningen hoeven inderdaad niet beschikbaar gesteld te worden. Dat is echter iets anders dan dat er toestemming vereist is voor het verstrekken van het dossier.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:45

Nah, het ligt iets ingewikkelder.

De behandelingsovereenkomst ligt tussen patiënt en behandelaar - en niemand anders. In principe is de patiënt eigenaar van zijn eigen dossier - en moet de desbetreffende behandelaar dus wel met goede argumenten komen om te mogen weigeren. Maar, gezien de overeenkomst tussen patiënt en behandelaar ligt, is die laatste de enige die daar ja of nee op heeft te zeggen, wanneer de patiënt het vraagt. En nee zeggen zou kunnen op basis van dit (456) artikel:
De hulpverlener verstrekt aan de patiënt desgevraagd zo spoedig mogelijk inzage in en afschrift van de bescheiden, bedoeld in artikel 454. De verstrekking blijft achterwege voor zover dit noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van een ander. De hulpverlener mag voor de verstrekking van het afschrift een redelijke vergoeding in rekening brengen.

Bovenstaande geldt overigens net zozeer voor het verwijderen van documenten uit een dossier: die behandelovereenkomst gaat ook de behandelaar aan :)

En ik heb best aardig wat van zulke verzoekjes gezien, maar nog nooit een "Nee". Overigens, veel ziekenhuizen zijn gaan digitaliseren en hebben voor die tijd alles wat niet langer bewaard hoefde te blijven, vernietigd. Een belofte dat je gegevens er nog zijn (ze zijn het immers niet verplicht, meer dan 15 jaar na dato) heb je dus niet.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:46

Beide aantekeningen hoeft een arts niet in te laten zien en de arts moet toestemming geven voor inzage.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:07

WhiteRose schreef:
Maar, gezien de overeenkomst tussen patiënt en behandelaar ligt, is die laatste de enige die daar ja of nee op heeft te zeggen, wanneer de patiënt het vraagt.

Nou nee, het allerlaatste woord zou bij de rechter liggen.

Maar dan nog maak je een redenatiefout. Dat een arts op basis van bepaalde argumenten kan beslissen het dossier geheel of gedeeltelijk niet te overhandigen, betekent nog niet dat er toestemming nodig is.

Het verschil tussen 'ja, behalve als' en 'pas nadat'.

Zoals een winkelcentrum mij geen toestemming hoeft te verlenen voor ik binnen mag komen, maar me wel toegang kan ontzeggen. Is heel nadrukkelijk anders!

Citaat:
En ik heb best aardig wat van zulke verzoekjes gezien, maar nog nooit een "Nee".

Dat mag ik hopen. Er zijn niet zoveel goede redenen om dit te ontzeggen, en zeker niet geheel (je kunt immers de medische gegevens verstrekken die niet samenhangen met de persoonlijke levenssfeer van anderen.)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:18

Ik denk dat je even vergeet dat een arts plicht tot documentatie heeft... Toevoegen van het verzoek aan het bestaande dossier is niet afdoende - en daarmee moet hij/zij dus zijn toestemming toevoegen aan het bestaande dossier.

Je opmerking over de rechter vind ik een beetje betweterig - als je een overeenkomst tussen twee mensen hebt, en de een doet daar een verzoek over aan de ander, dan is die andere de enige die daar tot dan toe iets over te zeggen heeft. Dat je het aan kunt vechten is iets heel anders.

Van mij mag je deze discussie op de vierkante millimeter gaan voeren - maar dat is bijzonder zinloos. Vergeet niet dat een verpleegkundige of secretaresse, etc. niets met de overeenkomst van doen heeft, en dus ook niet mag interfereren door inzage te geven. De plicht tot documentatie en de WGBO samen maken dat er weinig andere opties overblijven.
Los daarvan: ik ken geen ziekenhuis waar je niet de toestemming van de behandelend arts - of zijn vervangend opvolger nodig hebt voor je een dossier over kunt nemen. Succes met het zwaaien met de wet :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:31

WhiteRose schreef:
Ik denk dat je even vergeet dat een arts plicht tot documentatie heeft... Toevoegen van het verzoek aan het bestaande dossier is niet afdoende - en daarmee moet hij/zij dus zijn toestemming toevoegen aan het bestaande dossier.

Waar heb je het over? En waar in de wet staat uitgewerkt dat de plicht tot documentatie zich uitstrekt tot het toevoegen van toestemming? Heb je daar een bronvermelding van?

(Want je kunt bijvoorbeeld een digitaal dossier zo inrichten dat de gegevens die niet in een extern verslag mogen verschijnen gescheiden opgeslagen worden van de gegevens die wel mogen worden weergegeven. Dit is in veel situaties met andersoortige dossiers het geval. In dat geval kan er door een bevoegd iemand een dossier worden uitgedraaid dat volkomen aan de eisen voldoet zonder dat de arts expliciet op de hoogte gesteld wordt van het verzoek. In de wettekst staat niet uitgewerkt dat dit een verkeerde manier van werken zou zijn. Je zou bezwaar kunnen maken tegen het uitdraaien door een administratieve kracht, maar goed, in de gevallen dat ik mijn dossier heb opgevraagd is dat gewoon uitgeprint en gegeven door een administratieve kracht... ook al is het verzoek eerst via de hogere lagen gegaan.)

Citaat:
Je opmerking over de rechter vind ik een beetje betweterig - als je een overeenkomst tussen twee mensen hebt, en de een doet daar een verzoek over aan de ander, dan is die andere de enige die daar tot dan toe iets over te zeggen heeft. Dat je het aan kunt vechten is iets heel anders.

Nee, het is belangrijk. Artsen hebben in de ogen van veel patienten autoriteit, en zeggen dat de arts toestemming moet geven impliceert dat die toestemming ook zomaar geweigerd kan worden. Dat is absoluut niet het geval.

Citaat:
Vergeet niet dat een verpleegkundige of secretaresse, etc. niets met de overeenkomst van doen heeft, en dus ook niet mag interfereren door inzage te geven.

? Deze opmerking kan ik eigenlijk niet met de rest van het topic in verband brengen.

Citaat:
De plicht tot documentatie en de WGBO samen maken dat er weinig andere opties overblijven.

Opties tot wat?

Citaat:
Los daarvan: ik ken geen ziekenhuis waar je niet de toestemming van de behandelend arts - of zijn vervangend opvolger nodig hebt voor je een dossier over kunt nemen. Succes met het zwaaien met de wet :)

Hoe ziekenhuizen de procedures intern hebben geregeld is iets heel anders dan een wettelijk vereiste tot toestemming. En ik heb er al eens mee gezwaaid trouwens :) Ging best heel aardig moet ik zeggen :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:34

In principe hebben patienten een inzage-plicht en dus het recht om het eigen dossier in te mogen kijken. Dit inderdaad door de WGBO en documentatieplicht. WGBO staat in principe aan de kant van de patient. De arts mag in heel zeldzame gevallen weigeren, bedreiging van de levenssfeer zoals een paar posts hierboven al staat genoemd, maar dit komt echt zo goed als nooit voor en in de meeste rechtzaken die hierover zijn gevoerd krijgt uiteindelijk de patient nog gelijk.

In principe kan je dus altijd je dossier aanvragen en mag een arts hier niet op weigeren, met uitzondering van bovenstaande reden. Denk alleen niet echt dat dat van toepassing is hier (maar je weet maar nooit dus).

Inderdaad zoals hierboven is gezegd even een telefoontje naar het ziekenhuis, dan kunnen zij je uitleggen hoe je aan je dossier kan komen.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:42

Even...een arts mag werkaantekeningen maken op een los blaadje naast zijn rapportage. Dit komt uiteindelijk niet in de status, op de psychiatrie maar ook bij ons wordt dit wel gebruikt.
Verder moet een arts alles opschrijven wat hij doet, wil gaan doen en gedaan heeft. Doorgaans zullen de meeste artsen dit ook doen en krijg je ook gewoon inzagerecht.

Gewoon je ziekenhuis contacten, is een normale vraag en zij kunnen je verder helpen.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:08

Shadow, ik snap niet helemaal waar je issue nou eigenlijk ligt :) Ik heb uitgelegd hoe het in elkaar zit, en van mij mag je zeuren op de millimeter - succes! maar het is zo zinloos.. :) TS stuurt een verzoekje om dr dossier, de meneer of mevrouw in kwestie geeft zijn toestemming en ziedaar: geregeld! Ik zie het probleem niet. Of het nu "toestemming mits" of "mits toestemming" is - die toestemming moet gegeven worden. Dat betekent dat je arts getoetst heeft of je verzoek voldoet aan de wet (nl art. 456) en voila, we zijn uitgepraat :)

Mijn bijzondere dank gaat uit naar diegenen die bij wet bepaald hebben dat dat soort grapjes met het uitdraaien van dossiers zonder inhoudelijke betrokkenheid niet zonder meer toegestaan is. De chick op het secretariaat weet namelijk niet dat de pa die daar staat met kind ingeschreven in zijn paspoort, vragend om het dossier van het desbetreffende kind - verdacht wordt van kindermishandeling.. Of van het stalken van zijn ex-vrouw, wiens gegevens als eerste contactpersoon in het dossier staan. Dat is het type vertrouwelijke info waar een arts als behandelaar zeker meer van kan weten. En ja, zo heb ik ze oprecht in huis gehad... Er is heus over nagedacht :)

Kortom: TS doet een verzoek, als de gegevens nog bestaan komt het vast goed. Mag ik er overigens nog even op wijzen dat mijn opmerking over de toestemming vooral gemaakt werd om haar erop te wijzen aan wie ze het verzoek om haar dossier moest richten? :)

Secircible: inzage-recht bedoel je, gok ik ;)

Edit: ik begin baldadig te worden - gewijzigd :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:30

ja, inzage-recht en dossierplicht, sorry hoor, te veel gerepeteerd denk ik (toevallig onderwerp van toets die ik pas heb gemaakt ;))

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:32

't Zou mooi wezen anders ;)

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:01

Als een patiënt mij belt om zijn of haar gegevens op te vragen stuur ik in ieder geval de correspondentie en radiologie-verslagen op (zonder toestemming van de arts). Wil de patiënt een anamnesevel, ok-verslag of iets anders 'niet vrijgegeven documentatie' dan overleg ik met de arts. In mijn huidige ziekenhuis is dit kostenloos, op mijn vorige werkplek werden daar inderdaad kosten aan verbonden a la €15,- o.i.d.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 07:09

Als ie belt al? :7 Dus ik bel over de ex van mijn vriend onder haar naam en ik heb alles in handen.. Goed geregeld...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 07:53

Was ook mijn eerste reactie, aan de andere kant als ik patientengegevens opvraag krijg ik ze ook ergens moet je ook een stukje vertrouwen uit handen geven dat je werkelijk te maken hebt met de persoon die die zegt dat hij/zij is.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:03

Maar sowieso is wel de eerste regeling rond patiënten privacy: geef niks telefonisch door. Behalve bij therapeutische exceptie dringende dokter gezondheidspersoneel zaken. In België toch :+

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:08

Telefonisch informatie wordt vaker doorgegeven dan je denkt ;)