Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Shadow0 schreef:Het recht op inzage en kopie is geregeld in de WGBO. Zie bv http://www.hulpgids.nl/index.php?mid=153
WhiteRose: ik kan daar niets vinden over toestemming van de behandelend arts. Zelfs niet in de wettekst zelf. ( http://www.hulpgids.nl/oud/wetten/wgbo-tekst.htm )
MISTRAL94 schreef:Dat is wel waar, ik kreeg dit ook te horen.

WhiteRose schreef:Maar, gezien de overeenkomst tussen patiënt en behandelaar ligt, is die laatste de enige die daar ja of nee op heeft te zeggen, wanneer de patiënt het vraagt.
Citaat:En ik heb best aardig wat van zulke verzoekjes gezien, maar nog nooit een "Nee".
WhiteRose schreef:Ik denk dat je even vergeet dat een arts plicht tot documentatie heeft... Toevoegen van het verzoek aan het bestaande dossier is niet afdoende - en daarmee moet hij/zij dus zijn toestemming toevoegen aan het bestaande dossier.
Citaat:Je opmerking over de rechter vind ik een beetje betweterig - als je een overeenkomst tussen twee mensen hebt, en de een doet daar een verzoek over aan de ander, dan is die andere de enige die daar tot dan toe iets over te zeggen heeft. Dat je het aan kunt vechten is iets heel anders.
Citaat:Vergeet niet dat een verpleegkundige of secretaresse, etc. niets met de overeenkomst van doen heeft, en dus ook niet mag interfereren door inzage te geven.
Citaat:De plicht tot documentatie en de WGBO samen maken dat er weinig andere opties overblijven.
Citaat:Los daarvan: ik ken geen ziekenhuis waar je niet de toestemming van de behandelend arts - of zijn vervangend opvolger nodig hebt voor je een dossier over kunt nemen. Succes met het zwaaien met de wet
Ging best heel aardig moet ik zeggen
Ik heb uitgelegd hoe het in elkaar zit, en van mij mag je zeuren op de millimeter - succes! maar het is zo zinloos..
TS stuurt een verzoekje om dr dossier, de meneer of mevrouw in kwestie geeft zijn toestemming en ziedaar: geregeld! Ik zie het probleem niet. Of het nu "toestemming mits" of "mits toestemming" is - die toestemming moet gegeven worden. Dat betekent dat je arts getoetst heeft of je verzoek voldoet aan de wet (nl art. 456) en voila, we zijn uitgepraat 

)