Hoeveel kg per week kan ik kwijt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Hoeveel kg per week kan ik kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 10:25

Ik ben 14 jaar en ik wil afvallen. Fijn, weer zo'n verwende puber die denkt dat ze te dik is zul je denken.
Nou niet echt. Ik ben ook echt te dik, heb de raad van m'n ouders en dokter gekregen om gewicht te verliezen ;)

Vandaag wil ik dus beginnen met m'n eigen mini-dieet. Ik at minstens één pakje chips per dag, en 2 glazen frisdrank, níet gezond.
Ik wil hier dus wat aan gaan doen. Geen speciaal dieet met een diëtiste, maar zelf wat meer gaan letten op m'n voeding, en meer bewegen.
Dit wil zeggen dat ik ook wat minder ga eten. Ik eet eigenlijk vrij veel. Ipv 2 pistolets er maar één eten. 's avonds geen bord meer bijvragen omdat het zo lekker is (als ik honger heb vraag ik uiteraard bij). Verder mijn chips vervangen door fruit of groenten, en mijn cola en ice-tea door thee en fruitsap. Verder is mijn streefdoel om 50 sit-ups per dag te doen (25 's morgends en 25 's avonds).

Ik vraag me alleen af hoeveel ik zo per week ongeveer kan afvallen, kwestie van een overzicht te krijgen wanneer ik ong op gewicht zit.

Graag netjes reageren, alvast bedankt :)

_Tara_

Re: Hoeveel kg per week kan ik kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:35

Dat pakje chips en die glazen frisdrank zou ik inderdaad lekker laten. Alleen om dat die frisdrank te vervangen door vruchtensap, daar schiet je alsnog niks mee op. Zit net zoveel suiker in. Beste is wel thee zonder suiker en water.
Maar wat eet je dan op een dag? Voor ontbijt kun je best 2 pistolets eten hoor. Je bent nog in de groei, dus je zult wel echt moeten blijven eten. Ochtend, tussendoor, middag, tussendoor, avond en als toetje een bakje magere yoghurt bv.
Voor je sit-ups zou ik op internet naar een schema zoeken. Kun je het beste wat opbouwen en je spieren hebben ook rust nodig he. Dus het beste kun je ze om de dag doen.
Probeer daarnaast ook in je dagelijks leven meer te bewegen. De trap nemen ipv de lift of roltrap, met de fiets overal naartoe, je kunt eens met je paard gaan wandelen ipv erop gaan zitten tijdens een buitenrit, als je met de bus gaat een halte later instappen en een halte eerder uitstappen. Helpt allemaal!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:35

Veel water drinken, geen frisdranken meer. Vraag of je moeder sap koopt zonder toegevoegde suiker en/of andere zoetstoffen. Geen koekjes meer, ontbijtkoek, muesli en geen fruit direct na het eten. Na 19:30 uur geen eten meer naar binnen werken, ook geen chips of brood. Als je het zo doet kun je prima gewoon een extra boterham eten, eens wat hagelslag op je brood of een boterham met kaas. Als tussendoortjes, rijstenkoeken :r (ja, ik weet hoe ze kunnen smaken), bij de reformzaak wat biscuit halen, wat mandarijnen e.a. fruit.

Misschien heb je een buurvrouw of kennis met een hond, vraag of je die 's avonds mag uit laten en loop een flinke afstand. Meer fietsen e.d.

_Tara_

Re: Hoeveel kg per week kan ik kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:37

Waarom geen ontbijtkoek of muesli meer en fruit na 't eten?
Als je na 19:30 nog honger hebt, kun je het beste iets van een bakje kwark/yoghurt nemen. Iets met koolhydraten kun je dan beter niet doen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 10:40

Heel erg bedankt allemaal. Ik ga iig sinds een paar weken weer met de fiets naar school, en neem een speciale omweg om met vrienden mee te fietsen :)
God nu je het zegt, had ik inderdaad niet aan gedacht dat er in fruitsap zoveel suiker zit. Ik denk dat ik dan maar inderdaad aan een waterdieet ga beginnen en mijn standaard thee (waarbij ik dus kilo's suiker voeg om het lekker te doen smaken) ga vervangen door thee met een ander smaakje. Wel gebruik ik ipv suiker al Canderell.
Ik ga in ieder geval volgende keer lekker mee met m'n moeder naar de supermarkt wat gezonde producten bij elkaar sprokkelen.
Bedankt voor jullie reacties :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:45

Sorry, ik kom er niet door dus sommige dingen zijn al gezegd.
Fruitsap bevat ook veel suikers, dus ik zou er water en thee van maken. Ook fruit is te beperken, dat is nl. als je dieet hebt lekker maar fruitsuikers zijn vrij snel opneembaar in je lijf en als je de hele dag fruit gaan snaaien ( been there done that) dan val je nog niet af. Water helpt je lichaam ook goed om alle afvalstoffen af te voeren. Ipv pistolets zou ik bruin of liever nog volkoren brood gaan eten, met gezond beleg. Als je graag muesli eet, koop dan gezonde muesli en niet van die bewerkte zooi. Ontbijtkoek staat bij mijn diëtiste ook een grote don't op, weet eigenlijk niet waarom.
Best is om 6 kleine maaltijdjes per dag te eten, zodat je niet in een hongermoment gaat zitten snaaien. Zorg dus voor jezelf dat je bijv. steevast een pakket wortels of een stuk komkommer bijhebt. Groenten mag je onbeperkt eten, dus mocht je ineens willen snaaien en je zit al aan je max van eten, dan kun je met groenten de vraatlust een beetje opvangen.

Aantal kilo's kun je geen etiket op plakken, ligt ook aan je vochthuishouding en hoeveel overgewicht je hebt. Te snel te veel afvallen is ook sowieso niet goed. Motiveert jezelf wel, maar je komt eerder in een jojo-effect terecht.

Ik ben met mijn dieet van 82 kilo naar 76 gegaan, in een tijdspanne van ongeveer 4 weken. De eerste 2/3 weken ging er niks af, behalve een hoop overtollig vocht. Ik ben wel zwanger dus de baby hoort per week 200 gram bij te komen nu, en daarmee word ik dus ergens ook weer zwaarder.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:46

Wil je een echt succesvol dieet?
Dan eet je als ontbijt iets stevig, dus 2 (volkoren)pistolets met kaas of confituur of mager beleg mag best! Daar nog een portie fruit bij (aardbeien, meloen, perzik, appel, annanas,...) en je bent goed op weg!
Vanaf dan eet je om de 2 à 3 uur een kleine snack onder de 120 Kcal (fruit, rijstwafeltje, soms een waterijsje,..).
Je middag eten mag zo'n 3 (volkoren)boterhammen zijn met een gezond beleg, of een salade, een stevige soep, etc. Ook daarna eet je om de 2 à 3 uur een kleine snack onder de 120 kcal.
's Avonds schepje jouw bord voor 1/2 met groenten vol, 100 ,gram vlees en wat aardappelen.
Ook 's avonds eet je om de 2 à 3 uur een snackje(vb je eet jouw avond eten om 18:00 uur, dan mag je om 21:00 uur nog iets kleins eten!)
Nu zullen veel mensen denken, Huh? nog iets eten na 20:00? Maar serieus, denk je nou dat je lichaam weet dat 't 20:00 uur is en dat ze vanaf dan alles gaan opslagen? :') Natuurlijk kan je beter i.p.v een koek een stuk fruit eten, dat is logisch!
Let er oo, op dat je toch 1,5L water binnen krijgt, want water geeft net zoals voedsel een sein aan je lichaam waardoor je lichaam weet dat er geen droogte of voedsel schaarste is! Als je lichaam denkt dat er schaarste ofzo is dan gaat 't vanalles opslagen! ;)

SUCCES!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:49

Het is denk ik meer dat de meeste mensen na 20:00 uur niet meer veel bewegen. Dus wat je dan eet met een hoge voedingswaarde, wordt inderdaad opgeslagen. Vandaar dat een stuk fruit/beetje yoghurt dan het beste is.

Ben trouwens toch wel benieuwd waarom die ontbijtkoek niet goed is. Ik dacht dat gewoon een droog plakje simpele ontbijtkoek niet veel kwaad kon.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:51

_Tara_ schreef:
Als je na 19:30 nog honger hebt, kun je het beste iets van een bakje kwark/yoghurt nemen. Iets met koolhydraten kun je dan beter niet doen.

Omdat daar heel veel suiker inzit, supermarkt muesli is gewoon troep. Ontbijtkoek, kijk eens op de verpakking ;) . Fruit na het eten kan gaan gisten. 's Nachts werken je darmen op een lager pitje dan overdag als je volop in beweging bent. Om 20:00 uur is je avond eten nog niet verteert, je eet daar fruit bovenop en in je darmen kan het gisten.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:51

Even als nota, ik volg dit dieet samen met m'n moeder nu een week, en mijn moeder is al 1 kg afgevallen (ze gaat ook lopen 2 tot 3 keer per week) Ik sport niet en ben momenteel 700 gram kwijt :)

Ontbijt koek bevat heel erg veel suikers, wat je een snelle start geeft, maar na verloop van tijd ga je jezelf 'uitgeput' voelen, want je suikers zijn 'op'! dan ga je makkelijker snoepen..
Je kan daarom beter een volkoren boterhal eten, je geven je de 'trage suikers' waardoor je er wat langer tegen kan ;)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:52

Bramasole schreef:
_Tara_ schreef:

Omdat daar heel veel suiker inzit, supermarkt muesli is gewoon troep. Ontbijtkoek, kijk eens op de verpakking ;) . Fruit na het eten kan gaan gisten. 's Nachts werken je darmen op een lager pitje dan overdag als je volop in beweging bent. Om 20:00 uur is je avond eten nog niet verteert, je eet daar fruit bovenop en in je darmen kan het gisten.

Daarom kan je beter na 't avond eten nog een stukje wandelen met de hond ofzo..
Maar doe wel rustig aan, als ik vlak na m'n eten actief ga sporten, zit 'k met de krampen :+

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:53

O, ja en begin vooral niet aan calorieën tellen.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:55

Apelazijn schijnt super gezond te zijn en enorm te helpen met afvallen. Je kan daar even naar googelen hoe je dat in kan nemen.

Ik denk dat je het beste jezelf niet kan uithongeren. Je kan gewoon net zoveel blijven eten als je gewend bent maar dan vervang je al het gezonde door gezond. Je kan lekkere salades maken met als dressing olijfolie, natuurazijn, balsamico en kruiden, fruitsalades, groenten grillen met olijfolie, 's ochtends het eerste wat je drinkt een glas grapefruitsap, koop vers fruit op de markt, en gooi dat 's ochtend in de blender, smoothies vullen enorm, en zijn super gezond. Een laatste tip is koop veel gezonde snacks, en bedenk van te voren wat je ermee kan doen. Ik vind bij voorbeeld zoete rode paprika, rouw in reepjes echt lekker. Maak het jezelf in ieder geval niet te moeilijk.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:57

vreemd dat niemand noemt dat het raadzaam is om niet meer dan 1 kg per week af te vallen omdat je anders in het welbekende jojo-patroon vervalt...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:57

SETEFURII , wel opletten met fruit.
Qua snelle en trage suikers zit fruit er nl. een beetje tussenin. Ik mag 3 stuks fruit per dag (banaan alleen een halve, 10 druiven telt voor 1 appel), dan krijg je wel je vitaminen maar niet teveel suikers binnen.
Waterijs is ook niet goed trouwens, die zou ik laten staan. Heb gisteren wel suikervrij ijs op maar ik weet niet hoe het daarin zit met de vetten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:58

benangelique schreef:
vreemd dat niemand noemt dat het raadzaam is om niet meer dan 1 kg per week af te vallen omdat je anders in het welbekende jojo-patroon vervalt...

staat er al wel

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:00

Bengelique: De meeste tips die worden gegeven, wijzen al naar een gezonde manier van afvallen i.p.v. crashdieten. Het moet een way of life worden i.p.v. je te richten op die kilo's.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:00

Urielle schreef:
SETEFURII , wel opletten met fruit.
Qua snelle en trage suikers zit fruit er nl. een beetje tussenin. Ik mag 3 stuks fruit per dag (banaan alleen een halve, 10 druiven telt voor 1 appel), dan krijg je wel je vitaminen maar niet teveel suikers binnen.
Waterijs is ook niet goed trouwens, die zou ik laten staan. Heb gisteren wel suikervrij ijs op maar ik weet niet hoe het daarin zit met de vetten.

Je kan natuurlijk wel beter een waterijsje nemen dan een grote zak chips he? :))
En 'k weet niet hoe 't met sorbets zit, die zijn meestal wat kcal armer, maar ik denk wel dat 't suiker bommetjes zijn..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:01

Maar muesli van zonnatura ofzo, dat is wel prima toch.
Ik lees 't inderdaad van dat fruit. Ze geven aan dat je tot een half uur voor de maaltijd wel fruit kan eten of vanaf een uur erna.

Met fruit in de blender zou ik trouwens oppassen. Het is bewezen dat je onbewust dingen die je drinkt, als minder caloriën beschouwt dan dingen die je eet.

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:02

Als je zoals je zelf al zegt gezonder gaat eten en meer bewegen dan zul je zeker wel afvallen. En zoals hierboven staat niet jezelf uithongeren want dat heeft geen zin. Juist meerdere kleine maaltijden eten.
& Elke dag sit ups doen heeft ook geen zin. Je moet je spieren juist rust geven en verschillende oefeningen doen. Ik doe deze oefeningen: http://www.youtube.com/watch?v=vkKCVCZe474 ongeveer 3x per week en dan voel je je buik wel hoor haha!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:10

Mijn dieet is:
ontbijt: zoveel als waar ik behoefte aan heb, maar wel alles gezond en vezelrijk. Géén cruesli of cornflakes bij het ontbijt, is een ontiegelijke dikmaker.
lunch: twee stuks fruit, evt. gemengd in een fruitsalade met bijv. wat citroensap (zuur is goed als je aan het afvallen bent) en wat rozijntjes erdoorheen.
avondeten: zoveel als waar ik behoefte aan heb, wel gezond. Een toetje na mag, maar dan wel het liefst iets van yoghurt (is gezond)

Als je echt persé een tussendoortje wil, neem dan iets organisch en zuurs. Denk aan zure bommen ofzo... Klinkt misschien gek, maar dat bevordert echt het afvallen! En anders kun je bijvoorbeeld een paar stukjes komkommer snijden.

Qua drinken alleen nog maar water (met koolzuur als je dat lust, dat vult beter), thee, thee met citroen, water met citroen, een paar glaasjes diksap die niet te sterk is mogen maar niet teveel. Dan moet je wel de 100% fruit variant nemen, geen karvan cevitam of euroshopper limonade, dat zit vol met toegevoegde suikers.

Veel mensen denken tijdens hun dieet goed bezig te zijn door vruchtensapjes te drinken, maar vruchtensapjes zijn ook een echte dikmaker. Dus zie af van vruchtensap en frisdrank.
Hooguit één glaasje sinaasappelsap (zonder toegevoegde suikers!) bij het ontbijt. Een glaasje magere melk kan ook goed bij het ontbijt, melk zorgt ervoor dat je langer een gevuld gevoel houdt en minder snel dus weer honger krijgt :)

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:13

Ts, persoonlijk zou ik voorlopig de situps laten, en daarvoor in de plaats hardlopen. Daarmee verbrand je meer en val je sneller af omdat je metabolisme omhoog gaat. Bovendien kweek je met de situps spieren die meer wegen dan vet dus dan kan het ook lijken dat je niet afvalt. Later kun je ze er gewoon naast doen, en zolang er 'teveel' vet op je buik zit zul je er toch niet veel van zien. :)

Groene thee kan je ook bij water rekenen btw, voor als je water niet lekker vindt.

Succes +:)+

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:14

Inderdaad, blijven eten - dan houd je je stofwisseling op gang. Drie hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes is ideaal. En dan die tussendoortjes gezonde producten; fruit, sultana, dat soort dingen. Mensen denken vaak dat je veel minder moet gaan eten, maximaal 3 maaltijden; maar ik weet dat ik sneller afval met die 6 eetmomenten dan met 3, omdat je stofwisseling dan gewoon sneller blijft werken.

Geen rotzooi als appelazijn of andere afvalproducten, de meeste helpen niet en sommigen zijn zelfs schadelijk voor je lichaam.

En gewoon gezondere producten kiezen. Beetje oppassen met light producten, zeker als het om eten gaat: light chips bijvoorbeeld bevat (bijna) net zoveel kcal als gewone chips, alleen de verdeling is iets anders.

Oh, het kan ook helpen om een eetdagboek bij te gaan houden, dus opschrijven wat je eet en wanneer. Dan krijg je een beter overzicht over wat je nu eigenlijk eet op een dag, wat je valkuilen zijn, etc.

En een antwoord op je vraag: probeer je niet te veel te richten op schema's/getalletjes. Je lichaam is geen machine. De ene week zal je misschien 2 kilo afvallen, de twee weken daarna helemaal niets. Dat is heel normaal. Dus probeer je daardoor niet te veel van de wijs te laten brengen. Als jij de juiste aanpassingen maakt in je eet- en bewegingspatroon, dan ga je echt wel naar een gezond gewicht, ook als dat misschien iets langer duurt dan je zou willen.
Laatst bijgewerkt door Dani op 06-06-10 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:15

Ik heb alle frisdrank vervangen door multivit en chrystal clear
En eet ook aternatieven
Ipv chips bijv nootjes
Ga zo maar door
Ook eet ik volkoren ipv fijn volkoren
Scheelt ook weer
Begin wel wat dunner te worden (niet afvallen maar ik fiets elke dag zowieso 36 km, soms ook nog wel eens 44 <-- moeder brengt me naar paard ik fiets terug of anders om :) )
Dus mijn benen worden wel gespierder :)

Edit; er komt ook nog eens bij dat ik zeer waarschijnlijk een hele langzame stofwisseling heb en daardoor heel erg moet opletten wat ik eet
Laatst bijgewerkt door corientjuhh op 06-06-10 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:18

Tsja, ik ben met mijn 3 maaltijden programma alweer 7 kilo ongeveer afgevallen :)
Dus dat 'blijven eten' is voor iedereen anders. Voor mij werkt dat totaal niet.