Eet ik nu te weinig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Eet ik nu te weinig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 16:46

Zojuist kwam de diëtiste van het ziekenhuis omdat ze gealarmeerd was door de verpleegsters hier van het ziekenhuis dat ik zo weinig at. Ik heb zwangerschapsdiabetes en probeer nu gezond te eten met het advies van een eerdere diëtiste. Verder heb ik geen honger (ik lig in het ziekenhuis met bedrust en heb dus ook geen beweging net als normaal) maar ik val wel wat af sinds ik mijn eetpatroon gewijzigd heb.

Ik eet nu in het ziekenhuis:

Ontbijt:
1 volkorenboterham met suikervrije confituur, 1 beker yoghurt met zoetstof of suikervrije vruchtenyoghurt, 1 kop thee.

Tienuurtje:
1 stuk fruit.

Lunch:
ca. 3 aardappelen natuur, 3 eetlepels gekookte groenten, 120 gram vlees, 1 stuk fruit, bekertje water.

Avondeten:
2 volkorenboterhammen met suikervrije confituur, 1 soepkom salade, 1 kop thee, 1 stuk fruit.

Soms ga ik nog met bezoek naar de cafetaria en daar eet ik soms ook nog iets van een broodje of zelfs gewoon iets lekkers wat ik absoluut niet mag volgens mijn dieet :P .

Verder drink ik veel water en ik slik Omnibionta Pronatal.

Is dat te weinig volgens jullie? Ik voel me een beetje behandeld alsof ik anorexia heb ofzo maar ik voel me op zich goed bij dit eten en mij leek het wel een normaal menu voor iemand die de hele dag in bed ligt :=
Ik had voorheen licht overgewicht (70 kilo bij 1.65 en nu op 35 weken zwangerschap weeg ik 76.8)

denice

Re: Eet ik nu te weinig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:53

Ja, jij eet zeker te weinig!

Wat raad de dieetist je aan in het ziekenhuis dan? Ik zou haar volgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:54

Misschien zou je er smorgens een plak brood bij kunnen doen, maar verder eet je volgens wel redelijk genoeg.. Vooral omdat je niks doet. Aan de andere kant heb je wel een kindje in je buik, dus zou iets meer niet verkeerd zijn.. Maar ja, dat zouden de dietistes moeten weten toch?

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:55

tsja, wat is weinig.
Jou dagconsumptie is nog niet eens mijn ontbijt.
Ik persoonlijk zou tot de geboorte de suikervrije troep afraden.
Maar ik ben ook niet jij.
;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:57

slokkie schreef:
tsja, wat is weinig.
;)

Er staat toch dat ze zwangerschapsdiabetes heeft... Neem dus aan dat die suikervrije troep op aanraden van die dietiste is?

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:58

Vergeleken met mij wel
en ik ben 13
Hier mijn eetpatroon:

Sochtens rond 6 uur: 1 of 2 boterhammen, waar ik net zin in heb
10 uurtje:2 boterhammen en iets lekkers
middag: 2 boterhammen en iets lekkers
avond: 1 bord/ met mn lievelings eten 2
Als ik sweekends lekker thuis ben: Eitje/ of bamisoep of allebei :D

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:58

Voor een normaal persoon eet je iets aan de weinige kant, maar gezien je zwanger bent, lijkt het me zeker wat karig. Te meer omdat je aangeeft wat af te vallen, dat is zeker niet de bedoeling in dit stadium van de zwangerschap.
Je hoeft je natuurlijk niet vol te gaan eten, maar wat extra boterhammen kan zeker geen kwaad.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:00

Precies, meer brood en zuivel, groente en fruit. Vul je behoeftes aan met gezonde dingen, niet met vet of suiker.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:03

En je bent in verwachting?? Lijkt mij veels te weinig eigenlijk.
En afvallen tijdens je zwangerschap is helemaal vreemd natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:04

Nou wat hier boven staat vind ik niet schokkend weinig, maar het is wel een beetje aan de weinige kant hoor. Mij is geleerd (maargoed, ik ben 17 en had overgewicht en heb dus een andere energiebehoefte ) dat je echt minimaal 3 tussendoortjes op een dag moet (voor je stofwisseling) exclusief fruit. Jij hebt als tussendoortje alleen 1 stuk fruit, Maargoed, je eet wel nog yoghurt 's ochtends..
Dan is 3 boterhammen over een hele dag ook niet zoveel (helemaal niet als je het 2x belegd :? ) 4 of 5 zou zeker beter zijn..
Avond eten kan ik niet zo goed inschatten, maar je moet 150-200 gram groente hebben (geen idee hoeveel eetlepels) en een zelfde hoeveelheid zetmeelproduct (aardappelen dus in jouw geval).. Maargoed, je eet dus wel veel minder dan de richtlijnen die ik voor mezelf hebt.. En ik ben niet eens zwanger. Dus wat meer kan echt wel.

Maargoed, ik weet niet of het hier om gaat, want ik meen me uit andere topic te herinneren dat je in een jaar tijd dus iets van 70 kg bent afgevallen!? Want dat vind ik dus wel echt een schokkende hoeveelheid in die tijd... (en dat is volgens mij ook niet te bereiken met bovenstaand eetpatroon) Dus ik kan me voorstellen dat dat vragen oproept bij verpleegster/dietiste (in hoeverre die daarvan op de hoogte zijn)

Daarnaast is ondervoeding icm diabetes echt behoorlijk tricky, maar daar weet je zelf vast meer over dan mij

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 17:10

denice schreef:
Wat raad de dieetist je aan in het ziekenhuis dan? Ik zou haar volgen...

Mijn dieet is samengesteld door een diëtist van het ziekenhuis toen mijn zwangerschapsdiabetes is vastgesteld, dit is wat ik oorspronkelijk voorgeschreven heb gekregen:
- Ontbijt: 1-2 volkorenboterhammen met suikervrije confituur of bijv. mager vlees op brood (maar dat laatste lust ik niet graag).
- 10 uurtje: iets van fruit, bijv. een appel. (druif en banaan mogen niet vanwege het suikergehalte)
- Lunch: zie ontbijt.
- 4 uurtje: groenten, bijv. een paar wortels.
- avondeten: 2 gekookte aardappelen ter grootte van een kippenei, 2-3 opscheplepels groenten, vlees. Dessert met magere zuivel, niet suikerhoudend (afgezien van melksuiker wat er uiteraard in zit).
- evt. 's avonds nog een volkorenkoekje of iets van groenten als het laat is en ik honger heb (geen must).

Max 1 keer per 2 weken groenten als peulvruchten OF gebakken aardappelen OF rijst.
Max 3 stuks fruit per dag en niet allemaal achter elkaar opeten, maar verspreid over de dag
Drinken: water/thee/koffie zonder suiker, evt. zoetstof erin.

Deze diëtiste kwam op de alarmroep van de verpleging, omdat de dame die het eten rondbrengt vindt dat ik te weinig eet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 17:11

Menino schreef:
Maargoed, ik weet niet of het hier om gaat, want ik meen me uit andere topic te herinneren dat je in een jaar tijd dus iets van 70 kg bent afgevallen!? Want dat vind ik dus wel echt een schokkende hoeveelheid in die tijd... (en dat is volgens mij ook niet te bereiken met bovenstaand eetpatroon) Dus ik kan me voorstellen dat dat vragen oproept bij verpleegster/dietiste (in hoeverre die daarvan op de hoogte zijn)

Dat was ik niet hoor, dan zou ik 0 kilo zijn nu :+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:14

Ik zou sterven van de honger met zo'n dieet, en dan ben ik niet eens in verwachting!
Maar 70 kilo afgevallen in 1 jaar?? Mens.,.dasknap!!!!

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:14

Relaxed schreef:
slokkie schreef:
tsja, wat is weinig.
;)

Er staat toch dat ze zwangerschapsdiabetes heeft... Neem dus aan dat die suikervrije troep op aanraden van die dietiste is?

In dat geval eet ze ook voldoende en hoeft de diëtiste niet te komen en kan er een slot op dit topic.

TS gebruikt een advies van een eerdere diëtiste.
Haar nieuwe diëtiste kan de suiker belangrijk vinden voor de ongeboren vrucht en insuline voorschrijven.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:16

Je doet niks dus je verbrand ook nagenoeg niks.....Prima zo,als jij je er lekker bij voelt.
Door niks doen verdwijnen er ook spieren--->afvallen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:17

Als je er van uit gaat dat een normaal gewicht bij 1.65 een kilo of 60 is, en je nu, 35 weken zwanger, 76 kilo weegt (dus 16 kilo boven normaal) lijkt me dat helemaal geen gekke gewichtstoename voor die zwangerschapsduur.
Je doet verder niets, dus je zou alleen je basisstofwisseling moeten voeden. Dat is voor jouw lengte en gewicht vermoedelijk zo'n 1200 kcal, niet meer. Als een dietiste je kan vertellen wat je extra nodig hebt voor een groeiende baby (300 kcal? 500 kcal? zal toch ook weer niet zóveel meer zijn, je moet ongeveer 4 kilo kind 'bouwen', wat gelijk staat aan in totaal rond de 20.000 kcal, plus ongeveer een kilo placenta, nog eens 4000 kcal). Al met al lijkt het me dat je niet te weinig eet, wel weinig. Maar zelfs al zou je nog wat afvallen, je kind zal daar geen schade van ondervinden. Zo is het menselijk lichaam wel ingesteld.

@ slokkie: Het is gebruikelijk om suikervrij te eten bij diabetes. De suiker waarvoor je insuline spuit komt uit de koolhydraten die je eet.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:19

Heel eerlijk vind ik dit helemaal niet te weinig.
Maar het belangrijkste is dat jij het genoeg vindt.
Als jij niet de hele dag met een honger gevoel loopt, is er toch niets aan de hand.
Gaat het goed met je ongeboren beeb kwa gewicht?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 17:19

Ik moet absoluut laag in suikers blijven omdat mijn lichaam die door de zwangerschap niet verwerkt krijgt. Die suikers komen allemaal bij mijn baby terecht. Nou ligt mijn baby achter in de groei dus ik heb geen risico op een reuzenbaby wat een groot gevaar is bij zw.diabetes, maar na de bevalling krijgt de baby anders een suikerdip en daarmee kans op hersenbeschadiging.
Het is voor mij dus wel zaak mijn bloedsuikerspiegel laag en stabiel te houden. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 17:21

Ylana schreef:
Gaat het goed met je ongeboren beeb kwa gewicht?

Het loopt 1 week achter, ik ben nu 35+2 en de baby is nu precies 34 weken.
Maar mijn vorige was ook een kleintje, bij een eh.. ongezond eetpatroon (zwangerschapslusten he := )

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:22

Tja, dan zou ik me er eigenlijk niets van aan trekken en gewoon blijven eten zo als je nu doet...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 17:23

Victory2000 schreef:
Je doet niks dus je verbrand ook nagenoeg niks.....Prima zo,als jij je er lekker bij voelt.
Door niks doen verdwijnen er ook spieren--->afvallen?

Daar had ik idd niet over nagedacht, dat spierweefsel zwaarder is dan vetweefsel en dat ik spieren aan het afbreken ben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 17:24

Ibbel: men houdt zo'n 1600-1800 kC aan.
Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel kC dit menu is.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:27

Ibbel schreef:
@ slokkie: Het is gebruikelijk om suikervrij te eten bij diabetes. De suiker waarvoor je insuline spuit komt uit de koolhydraten die je eet.

Noted

*Gaat weer in hoek zitten luisteren*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:49

Urielle schreef:
Menino schreef:

Dat was ik niet hoor, dan zou ik 0 kilo zijn nu :+

Oefh... Sorry voor dat misverstand dan. Raar dat ik de verkeerde naam heb onthouden zeg :?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 18:19

Geen probleem :)
Maar het zwaarste wat ik ooit gewogen heb was net voor de vorige bevalling: 90,5 kilo. Meestal zit ik rond de 65-70 kilo en dan heb ik heel licht overgewicht voor mijn lengte. Dus ik was het echt niet, want zelfs 20 kilo lijkt me niet gezond ;)