tips bij gebroken arm

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Smoethie

tips bij gebroken arm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 21:04

gisteren heb ik mijn arm gebroken
heel mijn arm zit in het gips.
En het gaat allemaal niet zo soepeltjes: denk aan:
doushe, aankleden, eten, enz.
misschien zijn er hier mensen die handige dingetjes weten zodat het wat makkelijker gaat :o

ik weet niet of dat het hier goed staat

Charis_xX

Re: tips bij gebroken arm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:08

Mee leren leven, heb 3x dezelfde arm gebroken, op een gegeven moment heb je het allemaal wel door!

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:08

tubes met pasta en jam halen (die kun je dan met 1 hand op je brood spuiten) :P .
Kun je wel je vingers bewegen? probeer ze dan goed soepel te houden, scheelt straks weer als het gips eraf is.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:09

Das vervelend, je arm in het gips. Heb ik ook eens gehad. Ben toen overigens wel braaf op het paard gestapt :=, ja eigenwijs. Nee alleen even beetje stappen en draven enz.

Maar inderdaad mee leren leven denk ik, en hopen dat het niet nog eens gebeurt!

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 21:10

ja mijn vingers kan ik met pijn bewegen

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:12

Zit je elleboog ook in het gips?
Ik had er eigenlijk weinig moeite mee toen m'n arm (alleen onderkant in gips) gebroken was.
Aan/uitkleden gaat prima met 1 arm. Alleen die zak om je arm knopen met douche, moest iemand ff voor me doen. Voor de rest kon ik eigenlijk alles zelf.

Als ik brood smeerde, legde ik gewoon me gebroken hand op de boterham en kon ik smeren met de ander :P
na een week of 2 kon ik zelfs weer typen met me gebroken arm :D

ik heb uiteindelijk na de eerste 1,5 week weer heel veel gedaan met m'n gebroken arm, om hem beetje in conditie te houden :P ik ging gewoon weer paardrijden, deed beetje oefeningen met een stressballetje en optillen van voorwerpen.
toen het gips eraf mocht na 5 weken, was er dan ook niks aan m'n arm te zien. de spieren waren gewoon nog normaal :D

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 21:14

mijn elleboog zit ook in het gips
ik probeer alles zi veel mogelijk te bewegen maarja die pijn

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:14

Ik kon nog gewoon potten pasta enzo openen, met moeite weliswaar :P

Plastic zak om je arm als je gaat douchen en inderdaad proberen toch je vingers te blijven bewegen.
Bij jeuk krabben met een breinaald.
Veel sterkte ermee :)

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 21:15

:D

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:19

Jaa maar de eerste dagen doet het ook allemaal nog wel erg zeer, maar dat gaat snel over hoor!!
Neem je nu nog wel 3x 2 paracetamol? Moest ik wel de eerste paar dagen.

Toen ik al op de eerste hulp zat twijfelde ik al of ik er niet voor niks zat, want de pijn was al helemaal weg nog voordat de dokter kwam vertellen dat het wel gebroken was :D

Trouwens met douchen.. moet je wel je arm omhoog houden, anders loopt er alsnog water in die zak!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:21

Heb mijn bovenarm doorgebroken gehad, je wordt vanzelf inventief! :)*
Koop tape en vuilniszakken en plak je gips af, en met de douchekop los douchen.
Haar wassen; ga zitten met je hoofd tussen je benen, nat maken, douche tussen voeten houden, inzepen en afspoelen! :Y) Dit deed ik 1x per week :D.
Leen wijde truien van papa/ vriend en draag joggingsbroeken, zijn makkelijk aan te trekken.
Verder kun je je boodschappen bij AH online bestellen, lang leve het internet :P

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 21:22

de pijn is nu een beetje zeurend. het doet niet meer extreem pijn maar het is er wel heel de tijd. en de paracetamols die slik ik zeker wel :P
:P
ook wordt het nog lekker weer :o

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:25

Noah2006 schreef:
Heb mijn bovenarm doorgebroken gehad, je wordt vanzelf inventief! :)*
Koop tape en vuilniszakken en plak je gips af, en met de douchekop los douchen.
Haar wassen; ga zitten met je hoofd tussen je benen, nat maken, douche tussen voeten houden, inzepen en afspoelen! :Y) Dit deed ik 1x per week :D.
Leen wijde truien van papa/ vriend en draag joggingsbroeken, zijn makkelijk aan te trekken.
Verder kun je je boodschappen bij AH online bestellen, lang leve het internet :P

Waarom wasde jij je haar zo?? :P
Ik deed gewoon de douchkop op die houder in de douch, met me ene hand. dan haar in zepen, want ik kon nog wel de fles shampoo vasthouden door de zak heen met me gebroke hand. dan douchkop op je hoofd richten en uitspoelen. ondertussen wel aldoor gebroke arm omhoog houden (op randje van douchedeur leggen) zodat er geen water in loopt ;)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:28

Ik kon mijn hele arm niet bewegen, want de breuk zat onder mijn schouder en anders werd het gips toch nat. Dus gooide mijn hoofd soort van opzij :+
Paracetamol doet wonderen.
En het is misschien slecht, maar een borreltje voor het slapen deed mij ook goed :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:28

@TS
Ga eens met KiWiKo praten =)
Die heeft er 2 gebroken tegelijk.

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:32

Heb mijn arm ook even ingepakt (drukverband) gehad deze winter (ben door een skieër onderuit gegaan tijdens snowboarden _-:( ). Ik plakte de zak om mijn arm dicht en kon gewoon onder de douche staan verder. Het enige wat echt ongemakkelijk was de eerste 4 dagen was m'n broek omhoog krijgen en dicht doen, dus even een jogging broek misschien? Verder gewoon de tijd nemen de eerste dagen en je went er snel genoeg aan verder.

Beterschap!

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:33

Noah2006 schreef:
Ik kon mijn hele arm niet bewegen, want de breuk zat onder mijn schouder en anders werd het gips toch nat. Dus gooide mijn hoofd soort van opzij :+
Paracetamol doet wonderen.
En het is misschien slecht, maar een borreltje voor het slapen deed mij ook goed :=

Ohhh vandaar :+ Ik had um net boven m'n pols gebroken, dus alleen onderarm in gips.
Eigelijk heb ik er totaal geen last van gehad. Had meer last van m'n andere beurse plekken

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:37

Ik vind er best een groot verschil in zitten of je alleen je onderarm ingepakt hebt of tot je bovenarm. Ik kwam toch wel wat belemmeringen tegen deze winter omdat je je elleboog dus op 90 graden gebogen hebt. Moet je toch je sokken ff anders aandoen als normaal en je jas/vest met je ingepakte arm eerst anders krijg je het nooit meer aan :D .

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:39

Asyaa schreef:
@TS
Ga eens met KiWiKo praten =)
Die heeft er 2 gebroken tegelijk.

Echt joh? dat is dubbelpech zeg.. ongelovelijk :(:)

Angelkis, daar zit zeker verschil in. En ook of je al strak bent ingegipst of alleen druk verband. Ik had niks de eerste week vanwege de zwelling. Dat is niet leuk kan ik je vertellen, voelde letterlijk mijn botten langs elkaar bewegen.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:40

Oh ja nog een tip, doe hempjes aan en daarover zo'n half vestje hoe noem je dat? Bandolero oid?
Die kun je makkelijker aantrekken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:41

Wat lukt er niet? Geef maar een gil. Ik heb er altijd maar eentje dus misschien heb ik wel bruikbare tips voor je.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:43

euh dat ja O:) B-)

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:45

iew dat klinkt niet lekker!! Moest je eerst geopereerd worden nog ofzo?? Wat was de reden dat je niks er om kreeg?

Ik heb eerst een week pijn gehad doordat ik door was gegaan met boarden, maar de pijn werd steeds erger. Dus toen ik thuis was gelijk richting ziekenhuis voor controle, gelukkig niks gebroken maar een mega dikke blauwe arm. Dus een week dik ingepakt, iedereen dacht dat het gips was, maar gelukkig niet. En toen uiteindelijk de zwelling zo goed als weg was getest wat er dan stuk was (het een en ander aan banden van aanhechtingen van spieren en bloeduitstoring in ellebooggewricht). Ben nu 3 maandan verder maar dit gaat nog een poos duren wil ik alles weer goed kunnen belasten als voorheen.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:48

Nee operatie was niet mogelijk. Mocht geen gips op vanwege de zwelling. En omdat de breuk vlak onder mijn schouder zat. (kop van gewricht eraf).
Bij mij ging het herstel best snel! Na 3 maanden zat alles vast en daarna ben ik snel vooruit gegaan met bewegen. Vooral omdat ik zelf zsm weer wilde rijden ;)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:55

AnnaaX schreef:
Ik kon nog gewoon potten pasta enzo openen, met moeite weliswaar :P

Plastic zak om je arm als je gaat douchen en inderdaad proberen toch je vingers te blijven bewegen.
Bij jeuk krabben met een breinaald.
Veel sterkte ermee :)

electriciteitsdraad werkt nog beter, als je tot over je elleboog in het gips zit kan je daar nl de bocht mee om :)