hoofdpijn,nek en schouders die vast zitten, duizelig

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

hoofdpijn,nek en schouders die vast zitten, duizelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 12:52

Hoi hoi,
Sinds een paar weken heb ik hoofdpijn,nek en schouders die vast zitten en af toe duizelig.
De huisart zegt dat ik naar fysio moet. Dat doe ik inmiddels en ben 2 keer geweest maar het schiet niet echt op.
Maar goed ik hoor steeds meer mensen die hier last van hebben. En was nieuwsgierig of er nog bokkers zijn die er ook last van hebben. omdat ik soms rare dingen ga denken

appiesjappie

Re: hoofdpijn,nek en schouders die vast zitten, duizelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 12:56

o ja ik kan waarschijnlijkniet naar een chiropraktiker ofhoe je het noemt. Omdatik spasme hebin mn lichaam waardoor niet iemand anders een snelle beweging bij mij kan maken

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:59

hoi hoi,

Ik heb hier ook last van.
Tevens is mijn schouder een keer verschoten waardoor er nu een bot van mn linkerschouder uit steekt.
Al mn spieren verzamelen zich daar ook, en mn zenuwen liggen ook regelmatig vast.

Ik hou het erop dat het hier van komt..
De dokter heeft gezegd dat hij er niks aan kon doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:02

hmm.... ik weet niet of de dokter spanningshoofdpijn genoemd heeft? Klinkt een beetje zo.

Ik heb zelf (chronische) spanningshoofdpijn, wat inhoud dat ik heel veel spanning in mijn spieren heb en waardoor ook regelmatig m'n rug etc. vastzit spieren zijn allemaal met elkaar verbonden dus dat geeft me een soort drukkende hoofdpijn alsof iemand een band om je hoofd heel strak aanbind.

Ik ben hiervoor naar cesartherapie geweest maar dat hielp niet echt, ik ben een paar keer naar ostheopathie geweest maar gezien ik naar 't buitenland verhuist ben heb ik nog geen nieuwe ostheophaat gezocht, wat ik wel ga doen. Want dat schijnt voor mijn 'aandoening' ook best goed te helpen!

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:06

Maartje1990 schreef:
hmm.... ik weet niet of de dokter spanningshoofdpijn genoemd heeft? Klinkt een beetje zo.

Ik heb zelf (chronische) spanningshoofdpijn, wat inhoud dat ik heel veel spanning in mijn spieren heb en waardoor ook regelmatig m'n rug etc. vastzit spieren zijn allemaal met elkaar verbonden dus dat geeft me een soort drukkende hoofdpijn alsof iemand een band om je hoofd heel strak aanbind.

Ik ben hiervoor naar cesartherapie geweest maar dat hielp niet echt, ik ben een paar keer naar ostheopathie geweest maar gezien ik naar 't buitenland verhuist ben heb ik nog geen nieuwe ostheophaat gezocht, wat ik wel ga doen. Want dat schijnt voor mijn 'aandoening' ook best goed te helpen!

Ik heb hetzelfde als jij :) ik ben hiervoor naar een manueel therapeut geweest, dit werkte voor mij best goed. Toen ik een andere fysio had, kreeg ik oefeningen mee die ik thuis moest doen. Maar je moet het wel bijhouden, en na twee keer fysio merkte ik ook nog geen verschil hoor ;)

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:06

ik zou ook zeker niet aanraden om naar een chiropractor te gaan aangezien het in je nek zit

Ik heb zelf ook last hiervan, bij mij werd aangeraden om naar een fysio eerst te gaan en dan Cesar oefentherapie

ik hoor ook vaak goede verhalen over osteopaat op los maak gebied :)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 15:05

ik was erg nieuwsgierig omdat ik zelf bang ben dat er toch misschien iets anders te zijn.Ik was benieuwd of meerdere mensen dit zouden herkennen

WhiteWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:07

Ik heb ook last van nek en schouders en bij mij heeft Mensendiecktherapie heel veel geholpen. Maar dat is om alles los te houden.

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:09

je klachten lijken in ieder geval sterk op spanningshoofdpijn, iets dat vrij veel voorkomt

als ik het goed heb gaat het hierbij om dat er zenuwen of bloedvaten worden afgekneld door een te hoge spiertonus, daardoor ontstaat hoofdpijn.

(verbeter me alstublieft als ik iets fout zeg :) )

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 15:34

ik loop al een jaar bij de fysio, 2 keer per week, losmaken, spieren aansterken. Ik heb zogenaamde Scapula Winning (hoop dat ik het goed typ), wat inhoudt dat door mijn werk mijn borstspieren zodanig sterk zijn geworden tov mijn rug-schouderspieren dat ze mijn schouderbladen over mijn schouder proberen te trekken. Hierdoor lopen mijn schouderbladen vast op mijn eerste ribben, dus als ik met mijn arm draai hoor je dat ook over elkaar schuiven.
Doordat mijn schouders eroverheen getild worden, zijn de nekspieren strakker gaan staan om dit te voorkomen, en hierdoor worden er weer allerlei zenuw- en bloedbanen afgekneld, waardoor ik in beide armen en handen uitvalsverschijnselen heb.
Nu denk je vast, dit is niet helemaal wat ik heb, maar zoals het nu bij jouw is, is het bij mij ook begonnnen. Ik dacht ach t zal zo'n vaart niet lopen, maar het is echt van belang om even nog bij de fysio te blijven en van die sterkmaak oefeningen te doen, om erger te voorkomen. Revalidatietijd is toch wel snel een half jaar...

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 18:43

poe heeyik dacht hij masseert alles wel ff los. k heb ook last bij een spier net boven mijn borst. heb jij dat ook???

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:24

fysio maakt ook wel los, maar dat is zeer tijdelijk, want zolang je het niet sterker maakt of anders gaat bewegen loopt het gewoon weer vast ;)
Jup dat is je kleine borstspier, bij mij net beton. Je kunt hem voorzichtig met twee vingers wat los masseren ongeveer 5 min. 2x per dag, dan wordt de pijn wel minder! EN goed met rechte schouders lopen dan strek je die spier ook weer meer.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 12:11

thanks nena. ik ben nu wel een beetje opgelucht en dat er meerdere mensen zijn met dezelfde klachten. Gingmij aleen beetje zorgen maken.Stom he?? Gistren had ik ook oppeens giga hoofdpijn.Nu gaat het wel weer gelukkig!!!

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:13

Ikzelf heb ook gauw last van vast zittende schouders/nek. En krijg er vreselijke hoofdpijn heb het 2× gehad tot nu toe. En dat was echt erg.

Ik ging toen naar manueel therapie en die ik heb is erg goed :j. Heb er nu al een hele tijd geen last meer van :).

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:23

Zoals ik in je andere topic al schreef kunnen deze klachten goed door je hyperventilatie komen. En dat kan weer komen door spanningen.

Wanneer je verkeerd ademt, kan het zijn dat je je hulpspiertjes bij je schouders gebruikt. Die spiertjes zijn echter bedoeld voor kortdurige inspanning, waardoor je bij langdurige belasting van deze spiertjes, last krijgt van vastzittende schouders. Als je hier lang genoeg mee doorloopt, trekt dat naar je nek en uiteindelijk naar je hoofd waardoor je hoofdpijn krijgt.

Het is niet zo dat bloedvaatjes afgekneld worden, ze vernauwen, waardoor er minder bloed naar je hersenen stroomt. Hierdoor krijg je de typsiche spanningshoofdpijn.

In dit geval is het in ieder geval belangrijk om te kijken naar de oorzaak van de spanning. )Als de nog aanwezig is, kan ook zijn dat je na een periode van spanning chronisch verkeerd bent blijven ademen. De oorzaak van de spanning is dan weg, maar de klachten blijven'. Als de spanningsveroorzakende factor er nog steeds is, zullen de fysio, manueeltherapeut enz. ook maar een tijdelijk effect hebben. Evenals wanneer je ademhaling verkeerd (versneld) is.

Hoop dat het een beetje duidelijk is zo ;)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:50

de hoofdpijn was gisteren echt heftig en ik was weer heel erg bangmaar goed vandaag heb ik nog wel hoofdpijn en voel me nog een beetje down maar goed voel me al een beetje beter dangister

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:52

Hoe vaak adem je in rust per minuut?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:01

ongeveer 18 keer

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:13

Dan vind ik het niet zo raar dat je deze klachten hebt!!!!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:36

Bekijk dit filmpje maar eens:

Die hoofdpijn die hij noemt, wordt veroorzaakt door het verhaal wat ik in mijn post hierboven noemde over die hulpspiertjes.
Misschien heb je ook nog wel aan deze site:

http://www.kiwiamsterdam.nl/index.php?page=inzicht

Ik ben zelf een aantal keer bij hem geweest voor rustmetingen (en inspanningstesten) en de eerste keer bleek ook dat ik in rust veel te snel ademde. Door de ademhalingsoefeningen die hij uitlegt consequent te doen, is mijn hartslag in rust veel lager geworden, namelijk eerst 100x per minuut (gek he dat je spanningsklachten krijgt?) naar rond de 80 per minuut. Ik heb echt veel minder last van de klachten.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:40

hoe vaak zoujedan moeten ademen. Ik bekijk morgen even het filmpje

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:43

ongeveer 6 keer. (Echt in rust adem ik soms maar 4x, maar 8 is ook prima, vandaar ongeveer)
18 keer per minuut ademen is dus wat ze noemen: chronische hyperventilatie.

Het filmpje is zeker de moeite waard, echt even kijken dus morgen. Denk dat het heel verhelderend voor je is!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:53

i heb de site even beeken en delen van zijn boek gelezen via internet; Wel heel erg intressant en herkenbaar

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:55

Idd. Zijn boek is ook echt een aanrader.
Heel makkelijk te lezen en zo nuttig!

Ademhaling is zoiets simpels, maar tegelijk ook zoiets moeilijks!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:57

inderdaad!!!