Wanneer is je tetanus-enting voor het laatst herhaald?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjimmy

Wanneer is je tetanus-enting voor het laatst herhaald?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 20:50

Ik had afgelopen week BHV herhaling, daar kwam tetanus even ter sprake; ik werd er wel even door wakker gemaakt:
Als je nooit een extra enting hebt gehad dan heb je op je 9e je laatste enting gehad.
De werking volgens WHO is 15 jaar, meestal krijg je bij een verwonding waarbij je naar de arts gaat na 10 jaar een nieuwe, de antistoffen nemen langzaam af. Bij paardenmensen houden ze voor de veiligheid 5 jaar aan (vind ik enigszins overdreven).
Tetanus leeft in het darmstelsel (ontlasting) van paarden. Als je maar een ieniemienie wondje hebt KAN je tetanus krijgen als je niet genoeg antistoffen meer hebt...

Ik heb dus na mijn 9e nooit meer een tetanus enting gehad, 21 jaar geleden. Ik ga dus de huisarts maar eens bellen voor een prik....

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:52

Ik heb hem 3 jaar geleden gehad toen ik open wonden had vanonder het paard heb gelegen. Dus klopte net qua de 10 jaar. Maar anders was ik hem niet gaan halen, krijg hem wel als de dokter vind dat ik hem nodig heb zo vaak lig ik niet open :P

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:53

Ik laat mij elke 5 jaar enten.
Dit jaar moet ik weer, mooi op een rond getal 2010.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:54

Nog nooit van gehoord dat dat uberhaupt moest... Wist alleen dat het nodig was als je gebeten werd door een beest.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 20:54

Het MOET ook niet, maar als je veel met paarden omgaat is het wel verstandig :) Normaliter krijg je 'm bij een bijt wond of "straat" wond waarmee je naar de dokter gaat.

Tetanus kwam vroeger (veel) vaker voor in straatvuil omdat er toen nog meer paardenmest op straat lag.

Ik ga zelf absoluut niet snel naar de HA met een wond, daarom ga ik vragen of ik 'm kan krijgen aangezien ik regelmatig wel een wond oploop her of der en dan ook rustig naar de paarden ga.
Laatst bijgewerkt door Sjimmy op 27-05-10 20:57, in het totaal 2 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:55

Het hoeft ook niet vooraf. Op het moment dat je een wond hebt met kans op tetanus dan ent de arts je terplekke in.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:56

Heb het er een keer met m'n huisarts over gehad. Die vond het prefentief enten overbodig. Hij vond dat het pas nodig is mocht het inderdaad voorkomen dat je gebeten wordt of grote wond hebt waar vuil in is gekomen.

Invisible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:57

15 jaar geleden dan, dus dat zou betekenen dat ik 5 jaar "onbeschermd" ben.

En dan werk ik bij de apotheek en zie ze dagelijks voorbij komen. Maar nog nooit iemand met een tetanusinfectie gezien?

Mijn vriend heeft hem pas gehad, door een ongelukje met de schroevendraaier..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:57

Dat is niet waar annebe, je kunt van een mini-wondje ook tetanus krijgen daarom is het verstandig om als je veel met paarden om gaat te zorgen dat je geënt bent.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:58

Ik heb mijn laatste gehad in 2003, dus de volgende over 3 jaar.
Je kan altijd tetanus oplopen met een steekwonde, die hoeft helemaal niet groot te zijn. Ik zou de vaccinatie niet overslaan. Ik wil liever geen tetanus. Het lijkt mij enorm pijnlijk.

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:59

Heb hem 2 jaar terug nog gehad omdat ik met m'n korte broekie van m'n fiets was gepletterd (=straatvuil)

Heb inderdaad ook wel eens gehoord dat als je veel met paarden (en andere beestjes) omgaat het wijs is om hem eens in de 10 jaar te laten verlengen. Eens in de 5 jaar is wel wat overdreven denk ik... (maar ik ben geen dokter! ;) )

-Namiro-

Re: Wanneer is je tetanus-enting voor het laatst herhaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:11

Ik heb hem 2 jaar terug opnieuw gekregen omdat ik was gebeten door een wilde kat.

Vond het maar een gemene prik, maargoed beter een gemene prik dat een infectie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:18

In december had ik een zieke kitten op mijn stoep (woon op een boerderij) en bij het oppakken, heeft hij mij gebeten (diep) en gekrabt Ze hebben erg scherpe tandjes en nageltjes. Dus toen bedacht ik mij dat ik het me ook niet kon herinneren wanneer het voor het laatst was geweest, en volgens mijn moeder was het meer dan 10 jaar geleden dat ik zo'n prik had gehad.
Ik ben meteen naar de eerste hulp gereden (was in het weekend) en heb een prik gehaald. Daar werd ook benadrukt dat een kattenbeet wel erg 'vies' is en als je langer dan 5 jaar geleden een prik had gehad voor Tentanus, dat je deze wel weer gelijk moest halen.
Nu gaat het goed met hem, hij is een hele lieve aanhankelijke en gezonde kater geworden:
Afbeelding

Maar omdat hij dus hele dagen buiten rondstruind en met veel andere katten in contact komt, was het wel van belang dat ik zeker binnen de 10 jaar weer een prik moest halen.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:22

Ik heb afgelopen zomer, ongeval gehad op een boot, arm helemaal open liggen met roest enzo, (normaal werk ik met paarden) en die arts, wou niet eens naar mijn arm kijken, ik zo en een tetanus spuit dan, ja die is niet nodig, want het is nog niet 10 jaar geleden, ik zo denk het wel... hij zo nee kijk maar hier, ik gekeken, waren die gegevens anders dan bij me eigen HA... maar ik heb hem nog steeds niet opnieuw hoeven halen...

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:26

Ik heb m pas nog gehaald. Haal m iedere 10 jaar.
Zelfs op mijn werk (spoedeisende hulp) waar mensen komen met een wond die ze BINNENShuis opgelopen hebben, ook die mensen krijgen een tetanusinjectie. En dat hoeft echt geen dramatische wond te zijn hoor. Maar jouw muur of vloer binnen is ook heus niet steriel of super schoon, dus in theorie (ik praat even namens onze medische manager/traumatoloog die al eeuwen in het vak zit ;)) kan je daar ook tetanus bij oplopen. Hij adviseert ook zeker als je met dieren werkt, om minimaal iedere 10 jaar een tetanusinjectie te halen.
Sommige huisartsen vinden het inderdaad overbodig, maar ik vind liever voorkomen dan genezen. Hoe vaak heb je niet een klein wondje bij de paarden opgelopen? Daar ga je echt niet mee naar de HA, maar ondertussen blijf je wel bij je paard met een wond(je) waar allerlei vuil in kan komen.
Ben echt niet overal panisch en steriel voor, je kan ook niet alles voor zijn. Maar dit is maar een kleine moeite, ff een prikje van 0,5 ml en je hoeft er 10 jaar niet meer aan te denken :)
Maar ieder voor zich natuurlijk ;)

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:27

Bij mij krijgt het geen tijd om te verlopen. Op een of andere manier presteer ik het wel weer dat ik zo'n spuitje krijg. Vorig jaar nog na een beet van een hond dus kan nog vooruit.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:29

Ben toen ik 14 was eens gebeten door mijn rat, toen heb ik hem gehad... das al 12 jaar geleden dus...

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:30

Ik heb de mijne 2 jaar geleden gehad, had glas in mijn voet. Ik heb er nog nooit van gehoord dat tetanus in de darmen van het paard voorkomt. Daarbij is tetanus volstrekt onschuldig als deze in de vrije ruimte zit.
Tetanus komt van de bacterie Clostridium tetani. C.tetani groeit alleen in een anaeroob milieu wat betekent dat deze niet kan overleven in de buiten lucht.
De kans ik ook vrij klein dat je door de ontlasting van je paard een tetanus infectie kan krijgen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:31

ik negen jaar geleden, dus volgend jaar krijg ik hem opnieuw

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:32

Ik heb hem 2 jaar geleden gehad. Na een vieze open wond. Nu heb ik me gisteren gesneden aan de snijmachine op de vleeswaren afdeling ( werk bij de jumbo ) moest gehecht worden en toen heb ik hem weer gehad. :+ Snapte zelf niet zo goed waarom, maar het zal wel goed zitten.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:33

1.5 maand geleden..
Had mezelf met een mes in mn been gestoken per ongeluk. En dat moest gehecht worden. En toen kreeg ik ook een tetanus enting. Was dan als je 10 jaar aanhoud 2 jaar te laat.. Want k ben nu 21 en als je de laatste op 9 jarige leeftijd krijgt...

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:36

in 2007 ben ik met me vader naar india geweest en moest ik geent worden ivm al de ziektes die je kunt oplopen, dus toen heb ik de tetanusprik gehad met nog andere entingen.

weet zo niet meer welke allemaal.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:58

ik heb m 5 jaar geleden gehaald toen ik me gesneden had met het snijden van schapenklauwtjes

ga m zeker weer herhalen want ik werk met dieren!

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:00

Vorig jaar na een scooterongeluk vroegen ze mij bij de ehbo of ik de tetanusprik na mijn 11e nog had gehad. Ik kon me er niks van herinneren, dus heb 'nee' geantwoord. Mijn wond werd schoongemaakt, moest weer even wachten, andere dokter heeft hem verbonden. Drie dagen later was ik terug omdat de wond onstoken was... Geen prik niks gehad...

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:01

ik ging altijd uit van 10 jaar, heb m 8 jaar geleden voor het laats gehad om die reden, morgen meteen ff bellen met de ha voor een nieuwe spuit :z