Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Citaat:Vrouwen bij 18 jaar, mannen iets later.
De puberteit
Een kind groeit tot de puberteit zo'n 6 centimeter per jaar. In de puberteit kan dit zelfs wel zo'n 10 tot 12 centimeter per jaar zijn, deze fase wordt de groeispurt genoemd. Tijdens de puberteit treden ook verschillen op tussen jongens en meisjes. Bij jongens begint de puberteit meestal op de leeftijd van 11 of 12 jaar, bij meisjes meestal wat eerder bij 10 of 11 jaar. De totale puberteit duurt bij jongens meestal zo'n 4 jaar bij meisjes zo'n 3 jaar. Jongens ontwikkelen een grover beenderstelsel dan vrouwen, zij hebben meer spierweefsel en onderhuids minder vet. Bij jongens treedt de groeispurt in de eindfase van de puberteit op, bij meisjes juist in het begin van de puberteit. De meeste meisjes hebben rond hun eerste menstruatie het grootste deel van de lengte groei al achter de rug. Daarnaast wordt bij meisjes het bekken breder en neemt de hoeveelheid lichaamsvet toe, waardoor de typische "zachte" vrouwelijke vorm ontstaat. Na de eerste menstruatie groeit een meisje nog slechts enkele centimeters. Bij jongens vindt de groeispurt dus later plaats en zij groeien langer en harder dan meisjes.

). Helaas, er had nog best een centimetertje of 5 bij mogen komen.
, stopte denk ik toen ik 17 was, daarna is m'n lichaam nog wel veranderd, tot m'n 23ste eigenlijk, maar niet meer de hoogte in.
Ze zij ook dat ik nu dus waarschijnlijk niet meer groei Blue_Eyes schreef:Ik was toen ik 10 was 1.68 en iedereen zei dat ik zeker 1.80 zou worden. Toen werd ik ongesteld met mijn bijna 11. Tegenwoordig ben ik 1.68 - dus daar is niets meer bij gekomen.
. Nu ben ik dus overal het kleintje van de groep!