Zoals de topictitel al doet vermoeden: steevast ruik ik na het sporten naar aceton. Nu ben ik wel benieuwd wat de oorzaak hiervan kan zijn en of mensen dit herkennen? Met Google kwam ik wel het één en ander tegen maar in de oorzaken kan ik mij zo 1, 2, 3 niet vinden en daarbij vind ik het onduidelijk of het nu schadelijk kan zijn of niet.
Ik snap het niet zo goed, komt de geur van je lichaam? Al eens nagevraagd bij de dokter ivm schadelijkheid...
Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024
Geplaatst: 25-05-10 09:59
Je krijgt een aceton smaak in je mond als je vet verbrand. Dit kan je dus ook ervaren als een aceton geur.
Dus eigenlijk is het logisch dat het et sporten is, je verbrand vet!
Edit: Dit is overigens niet schadelijk voor je lichaam.
Anoniem
Geplaatst: 25-05-10 10:01
Heb je voldoende koolhydraten tot je genomen voor je ging sporten? Als je die te weinig hebt, gaat je lichaam nl over tot verbranding van eiwitten en krijg je een amoniakachtige geur in je zweet en/of urine. Overigens komt het ook voor bij mensen die te weinig drinken en dus lichte uitdrogingsverschijnselen hebben. Als je na het sporten dorst hebt, heb je al te weinig gedronken.
fargo
Geplaatst: 25-05-10 10:02
Ik heb ook wel eens gelezen dat mensen met suiker(ziekte) naar aceton kunnen ruiken. Maar weet dit niet precies meer ..
Anoniem
Geplaatst: 25-05-10 10:03
Klopt maar dat is vooral bij de urine en niet alleen na het sporten.
_manuela_
Geplaatst: 25-05-10 10:04
Voel je je ook wel eens wat duizelig/misselijk na het sporten bv? ik ken namelijk wel een bepaalde geur adem die sommige hebben met een te lage bloedsuikerspiegel.
Helderder
Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-10 10:05
Het is een lucht die dan om mij heen hangt, ik weet eigenlijk niet goed of het van mijn zweet afkomt of dat mijn adem er naar ruikt. Ik ruik het zelf overigens niet, het zijn andere personen die erover beginnen (die het niet van elkaar weten dus daarom vind ik het wel opvallend).
Tja, wat zijn voldoende koolhydraten? Ik eet en drink ontzettend veel, dat lijkt me bijna onmogelijk...
Er zit een verschil tussen veel en de juiste voedingsstoffen voor de arbeid die je lichaam gaat verrichten. Misschien gaat daar iets fout? Heb je een trainer die met je mee kan denken, of bv een sportdiëtist die verbonden is aan je club/sportcentrum oid?
fargo
Geplaatst: 25-05-10 10:17
En je zou voor de zekerheid ook toch je bloedsuiker een keertje kunnen laten controleren bij Huisarts?
Helderder
Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-10 10:17
Duizelig/misselijk na het sporten: duizelig wel want dat ben ik voor het sporten al, misselijk als ik voor mijn gevoel te ver ben gegaan. Eigenlijk is de periode na het sporten het enige moment van de dag dat ik geen honger heb, maar dat is een ander verhaal. Ik heb geen suikerziekte.
Hmmm, ja misschien moet ik het verband bij mijn voeding gaan zoeken... Meestal eet ik een volwaardige (brood)maaltijd, laat dat 1,5 uur zakken. Dan eet ik een half uur van te voren een banaan en 500 ml water, en als ik terugkom ook weer water en dan of weer een complete maaltijd/een paar boterhammen. Overigens duren mijn inspanningen meestal niet langer dan 30 minuten... Het zijn allemaal individuele sporten, ik weet niet hoe ik dan in contact kan komen met een diëtist?
Je bent al duizelig voor het sporten? Is daar een reden voor? Mag ik naar je leeftijd vragen? Een diëtist kan ook gewoon onafhankelijk optreden, je kan hem/haar gewoon vertellen hoe het zit met je eet en sportpatroon.
Een maand terug heb ik bloedonderzoek gehad en was mijn glucose nuchter 4,6. Oorzaak duizeligheid is onbekend, maar zo kan ik nog wel een rijtje noemen. Eén van de grootste redenen voor mij om te sporten is om wat fitter te worden aangezien de oplossing van artsen was: 'ga maar een half uur hardlopen daar knap je wel van op'. Het enige feit is dat ik een te hoge hartslag/bloeddruk heb maar daar slik ik bètablokkers voor. Ik ben overigens 19.
Anoniem
Geplaatst: 25-05-10 10:34
* reactie verwijderd. *
Ik zie in je eerdere berichten een hele medische voorgeschiedenis. Misschien handig om daar iets over te vermelden bij dergelijke problemen. Ik zou de duizeligheid en het probleem van dit topic gewoon even met je cardioloog bespreken, mogelijk verwijst die je dan meteen wel even door naar een sportdiëtist die meteen rekening kan houden met je persoonlijke dossier.
Helderder
Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-10 10:46
Ik probeer al jaren achter de oorzaak van mijn vermoeidheid te komen, want dat is mijn grootste klacht. De medische molen heb ik al driedubbel en dwars en omgekeerd van binnen en buiten gezien, maar het komt constant op niets uit. Het klopt dat alleen de symptomen bestreden worden. Oorzaak hoge hartslag gooit cardioloog op mijn vermoeidheid en de oorzaak van de vermoeidheid is onbekend. Oorzaak vitaminedeficiëntie gooien ze op een verkeerd eetpatroon en te weinig zon maar na bestudering van mijn eetpatroon en blootstelling aan zonlicht kon het daar toch ook niet aan liggen maar slik ik maar leuk wat supplementjes bij... Heb me overal al bij neergelegd en aangezien het nu een stuk beter gaat ben ik dus ook maar de raad op gaan volgen te gaan sporten en dat is beter uit te houden door de bètablokker denk ik. Had eigenlijk gehoopt die acetonlucht hierbuiten te kunnen laten. Hoeveel nut heeft het om dit als 'nieuw symptoom', weer mee naar de dokter te gaan? Ik heb zo het vermoeden dat ik het maar zo laat allemaal.
Kan me voorstellen dat je 't er graag buitengehouden had, maar eea lijkt me niet onlogisch als het wél met elkaar samenhangt. Die vermoeidheid is immers ook niet 'normaal' dus érgens gaat er iets mis in je lijf. Maar is mooi kl*te als ze niet kunnen vinden wáár... Het 'alternatieve' circuit al eens geprobeerd/overwogen? Ik heb altijd veel baat bij homeopatie...
Rhinoooow
Geplaatst: 25-05-10 11:01
hey Paula, je verhaal klinkt me bekend (buiten dan de acetongeur). Sinds anderhalf jaar heb ik ook buien van misselijkheid zowel voor als na het eten, kan ik soms bijna flauw vallen van een half uurtje lopen terwijl ik twee jaar geleden dubbel zo veel met gemak aan kon. slapen gaat altijd! en liever veel. en op bepaalde momenten voel je je zo slap en heb je energie tekort.
Heb al paar keer bloed laten trekken maar daar is bij mij ook niets uitgekomen. over acetongeur heb ik nog niets gehoord maar hoop dat niet te krijgen. ziet er lastig uit!
Moest er iets uit komen dan hoor ik dat graag. Binnen een jaar studeer ik af en daar komt nachtwerk bij kijken en weinig slaap. Ik hoop het tegen dan ook opgelost te hebben.
LDRD
Geplaatst: 25-05-10 11:02
Quir schreef:
Je krijgt een aceton smaak in je mond als je vet verbrand. Dit kan je dus ook ervaren als een aceton geur.
Dit klopt. Het is een ketonen geur die je ruikt en is iets anders dan de amoniakgeur van je zweet als je eiwitten verbrandt.
Rhinoooow
Geplaatst: 25-05-10 11:05
dacht dat die ketonengeur komt door een energie-/leverprobleem. (biochemie zit ver iig). hoe zijn de leverwaardes bij jou?
Ik neem aan dat mijn leverwaardes in orde zijn, dat zou er wel uit gehaald moeten zijn na al die keren bloedprikken. Het alternatieve circuit ben ik nog niet mee bekend, zal mij eens gaan oriënteren. Volgens mij worden een aantal consulten bij een diëtist wel vergoed bij mijn verzekering, misschien sowieso eens handig om mee te gaan babbelen.