Onrustige dreumes ( 's nachts)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Onrustige dreumes ( 's nachts)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 10:30

Onze dochter van 2 is een nogal bijdehandje die haar dag 's nachts nog een keertje overdoet volgens mij. Ze wordt vrijwel elke nacht een keer of drie "wakker", ze begint dan in haar slaap te huilen en wordt pas rustig als wij er zijn, even onderdekken, knuffel erbij en dan gaat ze weer.

Het is verder geen probleem, ze wil er niet uit, ze wil niks drinken of andere smoesjes, maar het is wel een beetje slopend zo... Kreeg van het cb al de tip om haar zelf de knuffel enzo te laten pakken, maar het kind slaapt gewoon, dus dat werkt dan niet echt :+ . Ook zich zelf laten onderstoppen lijkt me nog iets teveel gevraagd...

Niet op reageren werkt ook niet echt, ze huilt steeds harder en net zo lang tot we er zijn geweest en dan is het weer goed. (Maar ze wordt dus niet wakker). Ze heeft een lampje, kamertje is gecheckt op aardstralen voor zover dat wat kon zijn (ligt nu wel minder maf in bed, maar "wakker" worden doet ze nog steeds...)

Ze gaat prima naar bed, hebben een vast ritueel en gaat lekker slapen. Maar dan...

Wie herkent dit slaapgedrag en wie weet een oplossing? Mama is beetje moe :D
(ook als je geen oplossing weet en hetzelfde hebt dan hoor ik het ook graag in het kader van zo gezellig, samen wakker zijn 's nachts }:0 )

Krissie0

Re: Onrustige dreumes ( 's nachts)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:34

Mijn dochter heeft dit ook een tijdje gedaan en Annabel die verwerkte alles wat zij die dag heeft meegemaakt in haar slaap. Ik merk het soms nog wel als het een drukke dag met allemaal nieuwe indrukken zijn geweest waar ze overdag super mee om ging dat ze 's nachts het ging verwerken dmv huilen en erg veel draaien in haar slaap.
Tja ik liep er wel steeds ff heen maar liet ze eerst even huilen en als ik hoorde dat het erger was ging ik er wel heen om in te stoppen kus geven en gelijk weer weg gaan.
Het is bij Annabel zo weer gestopt.

Dodgejr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:35

dat is redelijk slopend Amigo....mijn zoon is inmiddels bijna 5 en ik moet zeggen dat zijn slaapgedrag het laatste half jaar met sprongen vooruit is gegaan, hij huilde nooit 's nachts maar droomt heel veel, en wordt dan dus wakker en kan niet meer in slaap komen voor het eerste uur -O-
Merk je ook verschil in het patroon als je bv een hele rustige en regelmatige dag hebt gehad in tegenstelling tot een drukke dag?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 10:41

Krissie0 schreef:
Mijn dochter heeft dit ook een tijdje gedaan en Annabel die verwerkte alles wat zij die dag heeft meegemaakt in haar slaap. Ik merk het soms nog wel als het een drukke dag met allemaal nieuwe indrukken zijn geweest waar ze overdag super mee om ging dat ze 's nachts het ging verwerken dmv huilen en erg veel draaien in haar slaap.
Tja ik liep er wel steeds ff heen maar liet ze eerst even huilen en als ik hoorde dat het erger was ging ik er wel heen om in te stoppen kus geven en gelijk weer weg gaan.

Ja, dat, dus! Dat even afwachten doe ik ook hoor, maar meestal wordt het wel erger. Soms slaapt ze wel eens door, maar meestal dus niet. Het duurt bij haar nu al wel een half jaar ofzo. Maar kan idd een fase zijn. Maar wel een heeeeeele lange :D

Ik merk niet echt verschil tussen drukke en rustige dagen, (ze weet zelf van een rustige dag wel een drukke te maken trouwens :+ ) Er zijn dagen dat ik denk, nou, dan zou ze nu moeten doorslapen, maar dat gebeurt dan weer niet. Haar zus had ook zoiets, maar die slaapt tegenwoordig veel beter (is bijna 4). Die was vooral heel angstig. Maar de jongste heeft dat niet zo.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:45

Misschien een beker warme melk met honing geven voor ze gaat slapen? Werkt ontspannend en merk aan mezelf (ben ook zo'n dromer) dat wanneer ik rustig en ontspannen naar bed ga ik minder levendig droom en beter slaap :)

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:48

Sorry meid, ik zou zo geen oplossing voor je weten maar wil je wel even een knuff geven..
Dat breekt idd op een gegeven moment wel op zeg!

Of mischien, voor het naar bed gaan , met haar de dag doornemen? Saampjes rustig op haar kamertje?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:55

Je moet gewoon accepteren dat het een fase is en ze vast beter slaapt voordat ze 16 is _O-

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:59

Onze dochter van bijna 2,5 heeft dit ook een hele periode gehad. Nu gaat het gelukkig al een tijdje wat beter *klopt af*. Ik merk dat het vaak is als ze te moe is of als ze veel heeft meegemaakt, dan droomt ze kennelijk veel om de dag te verwerken. Daarnaast heeft ze ook net haar laatste kiezen gekregen, dat zal ook wel meespelen.
Wij gaan er altijd wel even naartoe (laten huilen is geen optie ivm broertje dat naar school moet de volgende dag). Meestal slaapt ze nog half en is het met een knuffel en weer instoppen geregeld. Neemt niet weg dat ze soms 3 a 4 keer per nacht wakker wordt in zo'n periode... :O
Sterkte, ik weet hoe slopend het is...

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:01

WowAmigo schreef:
Krissie0 schreef:

Ja, dat, dus! Dat even afwachten doe ik ook hoor, maar meestal wordt het wel erger. Soms slaapt ze wel eens door, maar meestal dus niet. Het duurt bij haar nu al wel een half jaar ofzo. Maar kan idd een fase zijn. Maar wel een heeeeeele lange :D

Ik merk niet echt verschil tussen drukke en rustige dagen, (ze weet zelf van een rustige dag wel een drukke te maken trouwens :+ ) Er zijn dagen dat ik denk, nou, dan zou ze nu moeten doorslapen, maar dat gebeurt dan weer niet. Haar zus had ook zoiets, maar die slaapt tegenwoordig veel beter (is bijna 4). Die was vooral heel angstig. Maar de jongste heeft dat niet zo.

Fases gaan ook vanzelf weer over :P Soms duren ze nou eenmaal wat langer dan dat wij willen...
Misschien wat melatonine (als ik het goed schrijf) geven voor het slapen gaan.
Euh de dag door bespreken voor het slapen gaan en een half uur voor het slapen rustig moment inbouwen zodat ze rustig zonder een vol hoofd gaat slapen?
Ik heb een heel erg makkelijk meiske die maar korte fases heeft of helemaal niet :D
Hopelijk gaat het snel beter :(:)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 11:12

odetteke schreef:
Je moet gewoon accepteren dat het een fase is en ze vast beter slaapt voordat ze 16 is _O-

Hihi, ja op goede momenten hou ik me daar maar aan vast, haha Standaard zin

Als ze 18 zijn dan...

- willen ze niet meer bij je in bed
- hoeven ze geen knuffel meer mee te slepen
- kunnen ze zonder speen
- moet je ze uit bed kloppen (in plaats van erin :D )

Maar fijn te horen dat het wel een bekend probleem is, en idd, laten huilen doen wij ook niet ivm oudere zus.

Dag doornemen doen we ook idd al, gezellig even kletsen, maar heel vaak wil ze dat ook niet eens. "Dikkie Dik! verhaal Poesjes!, Pietepop!" en klaaaaar.... (inclusief ritueel met onze wonderolie, want ze heeft raadselachtige pijntjes voor ze gaat slapen, waar mijn Wedela babyolie uitstekend tegen blijkt te werken :D ). Voor ze naar boven gaat doen we ook niks bijzonders, ze mogen nog even bij ons op de bank zitten, fruit eten, warme melk drinken en dan naar boven.

Hmm melatonine is misschien een idee. Zal eens kijken!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:32

Dit staat op de site van melatonine.nl
Citaat:
Wie kan beter geen extra melatonine innemen?

Er zijn een aantal groepen mensen die beter geen extra melatonine in kunnen nemen. Hieronder vallen :
* Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven : het effect van dit hormoon op een foetus of een baby is niet geheel duidelijk.
Aangeraden wordt dus om het niet te gebruiken (laat het lichaam in die periode zelf de hormoonhuishouding regelen) ;
* Mensen met hevige allergieën of met een auto-immuun ziekte : melatonine kan deze ziekten erger maken, omdat het het immuunsysteem ondersteunt ;
* Mensen met immuun systeem kanker (zoals leukemie en lymphoma) : zelfde reden als hierboven ;
* Gezonde kinderen : zij maken al genoeg melatonine aan (tenzij er een tekort is geconstateerd. Vanaf een jaar of 15 / 20 is het nuttig om de stof te gaan gebruiken.

Dus het is niet geschikt voor (kleine) kinderen!

Mijn dochter is ook tot haar 5de elke nacht (5 -??x) wakker geweest.
En toen was het in 1 a 2 weken over.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 11:43

oh pffff, nog maar drie jaar ;-)

Oh dat is ook heftig. Oke, maar waarom ging het ineens over denk je?

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:50

Ja, dat is weer zo'n periode..

Mijn oudste dochter heeft het ook gehad en ik werd er erg sjachie van...
Gewoon doen waar je zelf het beste gevoel bij hebt.
Ik ging in het begin het op een "pedagogisch-verantwoorde-manier" te lijf.
Dus uit bed naar haar slaapkamer, troosten door een aai over de bol, muziekje aan en weer weg...5x per nacht ongeveer :(

Tot ik ontdekte dat we door een "pedagogisch-onverantwoorde-manier" allemaal binnen 5 minuten weer sliepen..en dat was haar gewoon bij ons in bed nemen. Haar onrustige nachten waren binnen 2 weken over.

Het is vaak het verwerken van dingen die er overdag zijn gebeurd. Misschien kun je (nog) meer rust creeeren overdag of het gewoon maar aanvaarden.

MIjn oudste dochter (nu bijna 8) kan nu niet in slaap komen en komt dus weer ik hoe vaak beneden.."ik kan niet slapen"
Bij navraag bleek dat ze bang is om te gaan slapen omdat ze bang is voor brand :?
Hoe ze hier bij komt??? Ik weet het niet. Maar we hebben ondertussen wel de tv en internet op slot en nu maar hopen dat het beter gaat.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:32

Wat Ibana zegt hebben ik ook gedaan toen ik op den duur niet meer aan mijn slaap toe kwam herinner ik mij opeens.
Heb de kleine 2 nachten in mijn bed gehad en toen weer in eigen bed gelegd en het was over.
Ik liet haar wel in haar eigen bed inslapen haalde haar er pas uit als ze huilde.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:18

Met in bed laten slapen moet je wel oppassen dat het geen gewoonte wordt, anders slaapt ze op dr zesde nog bij je/jullie in bed :)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 18:24

Hihi, we hebben net onze oudste eruit...

Bij ons in bed is meestal niet zo'n succes, heb ik idd ook wel eens geprobeerd, maar ze slingert het hele bed door en wil uiteindelijk naar haar eigen bed...

Met de oudste ging dat wel beter idd, ja terugleggen, pfff, heel verantwoord, maar doodvermoeiend ;-)

Maar met dit exemplaar werkt dat dus ook niet... Maar we zullen rustig afwachten en hopen op betere tijden... Ben blij dat ik niet de enige ben!

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:27

Pff hoe herkenbaar :D
Ik heb een tijdje geleden ook heel wanhopig hier een topic geopend met de vraag om de gouden tip..
Helaas bestaat die niet, want ieder kindje is weer anders.

Mijn zoontje is ook een moeilijke slaper, hij is nu 19 maanden, en hij word nog welleens wakker snachts, godzijdank geen drie keer per nacht meer, maar het is echt zo herkenbaar..

Ik heb het idee dat mijn zoontje echt wakker werd en dan even gerustgesteld moest worden omdat hij helemaal alleen was. wat ik heb gedaan is na een hele tijd tobben de babyfoon omgedraaid, dus de ontvanger in zijn kamer en de speaker bij ons, en als hij dan ging huilen heel zachtjes praten of zingen 8-) ( heb hem ook echt af en toe gewoon een 10 minuutjes laten huilen, terwijl ik zachtjes zong of praatte, want op een gegeven moment deed hij het er om hoor, ik deed de deur nog niet open of hij was stil, en ik ging liggen en hij ging weer), en na een tijdje was het helemaal over.. Hij word nu nog wel eens wakker, en dan stap ik er uit en stop hem lekker in, maar het is niet elke nacht meer ofzo..

ik hoop dat je snel de oplossing vind, of de fase voorbij gaat, want ik weet hoe slopend dit kan zijn :(:)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 18:50

Ja poeh, ik ga er graag voor haar uit hoor, maar het is zo vermoeiend ;-)

Ik heb ook niet het idee dat ze het erom doet, want volgens mij wordt ze dus niet wakker. Maar wel een goed idee van die babyfoon trouwens! Ik zal eens kijken of het werkt als ik alleen tegen haar praat.

Heb haar net weer lekker in bed gestopt, ze gaat altijd zo blij slapen, is al heel anders dan haar grote zus, dat was altijd een toestand... Maar ook dat wazzufase, haha

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:17

Heino schreef:
Met in bed laten slapen moet je wel oppassen dat het geen gewoonte wordt, anders slaapt ze op dr zesde nog bij je/jullie in bed :)

Dat zeggen alle experts of mensen die geen kinderen hebben. ;)
Als dit helpt na een week slapeloze en onderbroken nachten, wil je wel graag je bed delen..

Je moet gewoon kijken wat bij je kind past....er is niemand die je kind zo goed kent als jezelf.
Mijn oudste dochter slaapt nog steeds in haar eigen bed en komt soms nog even lekker bij papa en mama liggen. Vooral zondagsmorgens is het druk bij ons in bed :P

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 22:45

Haha, spijker op zijn kop, mensen die tegen ons zeiden "nou, ik begin er niet aan!" jaja, jullie hebben niet ons kind ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:51

Ibalia schreef:
Dat zeggen alle experts of mensen die geen kinderen hebben. ;)
Als dit helpt na een week slapeloze en onderbroken nachten, wil je wel graag je bed delen..

Kindloze en redelijk expert meldt zich ;)
Ik denk dat het toch belangrijk is om objectief proberen te kijken naar wat op lange termijn ook verstandig is, ook al begrijp ik dat het op zulke momenten verleidelijk is voor de snelst werkende oplossing te kiezen ;)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:06

Haha, welkom lotgenoot! :D
Jongste dochter, een jaar en 8 maanden, past helemaal in jouw verhaaltje. Wij zitten ook aan ca. 3x per nacht. Even geruststellen, knuffel en speentje geven en toedekken en weer slapen. Doorgeslapen nachten zijn de uitzondering.
Net als jij heb ik de indruk dat het het verwerken van de gebeurtenissen overdag is. Al merk ik ook geen wezenlijk verschil tussen rustige en drukke dagen.

Oplossingen heb ik helaas ook niet. Het zal ooit wel eens overgaan zeker? Ik weet wel dat ze zo lang mogelijk in haar spijlenbedje gaat blijven. Want als dit meisje eens ontdekt dat ze 's nachts uit haar bedje kan zijn de nachten voor mij compleet om zeep vrees ik!

Dus: ik zal vannacht aan je denken. :+

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 08:58

hahaha *schudt hand*

Zit hier weer met brandende ogen, was laat in bed ivm vergadering, ze was om 2 uur "wakker" en daarna om 5 uur, papa was niet goed (dus ze had wel degelijk door wie er was!) en ze was enorm aan het miepen. Toen maar in bed gehaald (sorry Heino, ik weet het... ;-)) maar daar ligt ze dan zooo onrustig te doen, ze is heel druk met haar handjes en speen en pas na een half uur werd ze rustig. Tot half 7 :+ en toen was het weer rise and shiiiiiiiine!!!!

Vraagje aan de mama's: wat deden jullie om het vol te houden? Ik werk nu behoorlijk veel mdat mijn man nog zonder werk zit en loop wel beetje op mijn tandvlees af en toe...

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:12

zullen we dan maar lekker gaan bokken vanacht
dan ben ik ook van de partij ;)
mijn dochtertje is 8 maanden en doet dat ook al merk ik bij haar wel echt verschil tussen een drukke en rustige dag.
;)

jeanet01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:24

Volgens mij las ik ergens dat ze een speen heeft ? Bij onze oudste had ik een stuk of 4 spenen in bed liggen zodat er altijd wel 1 binnen hand bereik was.

en eventueel een ouderwetse trappelzak ? blijft ze lekker warm als ze zich onder de dekens uit gewurmd heeft en beperkt de beweging iets ( mijn oudste was/is zo druk in bed dat ze zichzelf nog wel eens wakekr maakt door haar eigen bewegingen)

enne om het vol te houden gewoon aan manlief vragen of hij 1 of meerdere nachten de volledige nachtdienst wil draaien, maakt jouw in ieder geval geen mindere mama