altijd maar moe, en ik word er gek van

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_

altijd maar moe, en ik word er gek van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 18:09

Hallo!!

Bedankt voor het lezen alvast!!

toen ik in de 3e van de middelbare school zat (3 jaar geleden) was ik altijd veel ziek, niet echt een griepje, maar gewoon veel moe zijn, hoofdpijn hebben en het gevoel hebben dat ik koorts had, maar dat had ik niet etc. Veel naar de dokter geweest. Eerst voor ijzergehalte bloed afgenomen, dit bleek wel te laag te zijn. Bij een natuurwinkel ijzerpillen gekocht, eigenlijk vond de dokter dit niet heel goed. Ik moest maar meer rood vlees eten, nouja dat zou bij mij al helemaal niet werken en na een paar weken toen ik terug moest komen om te kijken of het hoger was bleek het alleen maar gedaald te zijn. Werd ook alleen maar misselijk van die pillen dus eigenlijk al snel mee gestopt, het werkte toch niet. Tja en was zou het nog meer kunnen zijn??

Op een moment, had ik hem eindelijk zover om is bloed te prikken op de ziekte van pfeiffer. Uiteindelijk bleek dat ik daar dus antistoffen voor had. Daar zou ik volgens hem toen geen last van hebben.. Nog steeds was ik veel moe enz. Verder niet meer echt over gedacht enzo. In de 4e ging het wel beter met me, was niet veel ziek meer, maar nog wel onwijs veel last van vermoeidheid enzo. Nouja ik had er ondertussen ook wel beetje mee leren leven...

Nu doe ik een eenjarige mbo 3 opleiding, en stroom volgend jaar door naar mbo 4. Hartstikke leuk allemaal.. maar sinds het begin van het jaar moet ik toch wel 1 middag in de week slapen, omdat ik het anders gewoon niet trek! heb dit jaar ook wel erg veel hoofdpijn.. De laatste tijd merk ik aan me dat ik toch steeds veel moeier ben als aan het begin van het jaar! Als ik de tijd heb, om te gaan slapen, doe ik dat ook.. ik trek het gewoon niet anders! De afgelopen weken tentamens gehad, en het is heel goed verspreid. Dus sommige dagen heb ik dan helemaal niks van toetsen. Leren doe ik altijd erg makkelijk, en steek daar ook niet veel tijd in! O:) maar alsnog krijg ik rond tussen 2 en 4 meestal een moment, dat ik even moet gaan slapen. Van helemaal niks doen, nouja niet veel.

Ook moet ik vanaf volgende week maandag, 7 weken lang stage lopen, 5 dagen per week. dus een volle werkweek.. en eigenlijk ben ik bang dat ik het niet echt goed ga trekken..

Nu moet ik volgende week sowieso naar de dokter(assistente) maar eigenlijk wil ik, nouja ik wordt zowat gedwongen door een vriendin, een afspraak bij de dokter om toch nog even bloed te prikken.. maar eigenlijk durf ik niet zo goed := maar ben toch wel een beetje benieuwd wat het is zou kunnen zijn

Nu vraag ik mij af of er meerdere bokkers hier last van hebben?? en ik weet, jullie zijn geen dokters, maar hebben jullie misschien een idee wat het zou kunnen zijn??.

eigenlijk weet ik niet zo heel goed wat ik hier mee wilt bereiken, maar oke :Y)
Laatst bijgewerkt door iefke op 09-05-10 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfout uit titel

JessicaG

Re: altijd maar moe, en ik wordt er gek van

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:18

Wat ik niet snap is als je ijzerpillen slikt, dat je gehalte dan lager is geworden. Heb je toen je de pillen slikte wel dezelfde dingen gegeten als normaal? Ik ben zelf ook best snel moe en heb veel slaap nodig in de week. Vanaf de 2e a 3e klas kreeg ik ook vaker last van vermoeidheid en hoofdpijn. Ik heb ook weleens bloed laten prikken (meermaals) maar daar is nooit wat uitgekomen. Misschien hoort het vermoeid zijn een beetje bij het ouder worden maar als je hierdoor niet meer goed functioneert is het inderdaad verstandig dat je nog even naar de dokter gaat.

sammie18

Re: altijd maar moe, en ik wordt er gek van

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:23

Ik was eerder ook vaak heel moe, het beeld van hoofdpijn had ik er niet bij, wel het vaker ziek zijn. Terwijl ik goed kan leren, ging mijn concentratie wel achteruit. Na veel buisjes bloed prikken, werd een traag werkende schildklier ontdekt. Deze is nu gecompenseerd met medicatie, en het gaat steeds beter, voel me nu eigenlijk wel weer goed.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 18:50

Jessica schreef:
Wat ik niet snap is als je ijzerpillen slikt, dat je gehalte dan lager is geworden. Heb je toen je de pillen slikte wel dezelfde dingen gegeten als normaal? Ik ben zelf ook best snel moe en heb veel slaap nodig in de week. Vanaf de 2e a 3e klas kreeg ik ook vaker last van vermoeidheid en hoofdpijn. Ik heb ook weleens bloed laten prikken (meermaals) maar daar is nooit wat uitgekomen. Misschien hoort het vermoeid zijn een beetje bij het ouder worden maar als je hierdoor niet meer goed functioneert is het inderdaad verstandig dat je nog even naar de dokter gaat.

dat snapte ik, me mama en de dokter dus ook niet.. Heb wel gewoon dezelfde dingen gegeten toen :j wel iets meer rood vlees als normaal, omdat het daar ook van omhoog kon gaan.

Maakt me opzich niet veel uit, ik heb de tijd wel om af en toe tussen de middag te gaan slapen, maar ik doe liever andere dingen :Y)

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 18:51

sammie18 schreef:
Ik was eerder ook vaak heel moe, het beeld van hoofdpijn had ik er niet bij, wel het vaker ziek zijn. Terwijl ik goed kan leren, ging mijn concentratie wel achteruit. Na veel buisjes bloed prikken, werd een traag werkende schildklier ontdekt. Deze is nu gecompenseerd met medicatie, en het gaat steeds beter, voel me nu eigenlijk wel weer goed.

oke, ja of mijn concentratie achteruit gaat, weet ik niet zo goed eigenlijk, heb mezelf er nog niet echt op kunnen betrappen dat het slechter gaat zegmaar :Y)

Hou deze in ieder geval in mijn achterhoofd, als ik bij doktertje ben..

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:58

Ik vraag mij af; Denk je veel aan het slapen zelf de dag's door en heb je afleiding van dat?

Als je 8á9 uur slaap dan zal het genoeg moeten zijn.
Daarnaast ligt je ook goed op je bed als je gaat slapen?

Beste manier als je gaat slapen is.
Op je rug liggen je lichaam wat uitgestrekt en armen naast je lichaam leggen.[niet op je zij of wat dan ook liggen]
Dit zorg voor mij een goeie nachtrust dan dat ik op mij zij in slaap valt.

Ik suggesteer je ook dan meer brood te eten. In de ochtend en alle pauze's die vorderen je extra energy eet ook 2 als je weer thuis bent.

Daarnaast, drink je veel meer dan je eet? Want dat kan ook negatief invloed nemen op het slapen zelf.

Laura_

Re: altijd maar moe, en ik word er gek van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 19:06

Als ik moe ben, dat me ogen bijna dicht vallen, zoals nu, denk ik wel ik zou best willen slapen.. verder denk ik niet veel aan slapen, alleen als ik moe ben.

aan de 8 uur slaap per nacht kom ik ook! daar zorg ik ook voor.. Ik lig meestal op me zij als ik ga slapen, op me buik/rug kan ik niet slapen :n

Ik eet in de kleine pauze (10.00) 1 boterham en een appel
in de middagpauze 3 boterhammen en soms een appel
en als ik thuis ben, eerst at ik toen alles wat los en vast zit, maar daar heb ik de laatste tijd niet veel trek meer in.. daarvoor probeerde ik wel 2 boterhammen ofzo te eten :j Nu is het zo dat ik de afgelopen 2 weken, niet echt een schoolrooster heb, waar ik ook pauzes enzo in heb zitten... dus het regelmaat van eten is er ook wel een beetje uit.. al begon de vermoeidheid wel daarvoor al...

mee drinken als ik eet doe ik niet, eerder te weinig, maar wel rond de 1,5 liter per dag...

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:07

Laura_ schreef:
aan de 8 uur slaap per nacht kom ik ook! daar zorg ik ook voor.. Ik lig meestal op me zij als ik ga slapen, op me buik/rug kan ik niet slapen :n

Krijg je krampen en last van je rug als je op je rug slaapt?

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 19:08

heb de laatste tijd wel vaker last van me rug/schouders, maar dat komt niet door hoe ik slaap denk ik.. ik lig gewoon niet lekker als ik op me rug lig...

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:17

Laura_ schreef:
heb de laatste tijd wel vaker last van me rug/schouders, maar dat komt niet door hoe ik slaap denk ik.. ik lig gewoon niet lekker als ik op me rug lig...

Weet je wel of je draait, of dat je op 1 kant blijft liggen slapen?
Een gemiddeld aantal keren is juist goed anders verstijven een aantal lichaamsdelen van je en zal je overdag sneller moe worden.
Misschien juist eens een ander matras proberen.

Voor de rest idd je bloed laten prikken, je weet maar nooit er in kan zitten of gebrek heb.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 19:19

dat zou ik niet weten of ik veel of weinig draai in mij slaap...

bedankt voor je tips en dat je zo meedenkt!

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:20

Vraag eens aan de HA voor CVS!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:28

Misschien kun je uitzoeken wat er voor zorgt dat je ijzer lijkbaar niet opneemt? bijvoorbeeld eent eveel aan ijzer in je bloed dat niet opgenomen wordt en wanneer je er nog meer inneemt dat je lichaam helemaal dichtslaat ten aanzien van ijzer. Ik zeg maar wat, maar misschien ben je er iets mee. Mijn vriendin had ook zo'n moeheid maar dit kwam door gebrek aan ijzer en magnesium denk ik, misschien houden ze verband. Ik heb er wel eens wat over gelezen maar kan het nu niet direct vinden.
Veel beterschap!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:30

Als je toch bloed laat prikken, laat dan je vit B12 controleren.
Ik neem zelf daar niet genoeg van op, waardor ik een tekort had.
Ik was wel gewend aan moe zijn (hoort bij fybro, met nog veel meer klachten hoor!), maar werd steeds moeier.
Ik sliep snachts zeker 9 uur en was dan rond een uur of 2 weer zo moe dat ik weer kon slapen (kon vaak niet, maar als het kon deed ik het ) extra eten/energie hielp niet.
Collega wees me op vit B12, laten prikken en dus tekort (niet heel veel, maar blijkbaar wel genoeg).
Tegenwoordig prik ik 1 x per 4 wkn een ampul vit B12 en gaat stukken beter (dit is voor mij een juiste dosering, ook gecontroleerd met bloedprikken).
Dus zou zeggen sluit dat niet uit.

Veel succes

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 19:32

@ aria_zz: dat mijn ijzergehalte zo laag was is wel 2 -2,5 jaar geleden ongeveern.. Heb er toen niet zo bij nagedacht, waarom het niet wordt opgenomen.. Misschien is mijn ijzergehalte nu wel omhoog gegaan/goed, maar dan zou ik niet weten, waarom ik er nog zoveel last van heb.
Laatst bijgewerkt door Laura_ op 09-05-10 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Brookers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:35

Wat fannetje zegt, vitamine B12.
Ik had ook erg last van vermoeidheid, weinig fut zoals ze het zeggen.. Toen heb ik bloed laten prikken, en daar kwam uit dat ik een zeer laag vitamine B12 gehalte had. Die ben ik toen gaan slikken en sindsdien gaat het al een stuk beter. Wel hoorde ik dat je niet zomaar vitamine B12 moet gaan slikken aangezien het niet goed voor je is als je gehalte gewoon prima is.
Verder kan het ook een traag werkende schildklier zijn, daar kan je je ook gewoon op laten prikken.
En nog iets anders, ben je aan de pil? Bij een vriendin van me bleek het aan haar pil te liggen :)
Ik zou sowieso weer eens langs de HA gaan!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:57

ik ben ook al jaren moe, ik denk ong vanaf mijn 15e (ben nu 35), ook heb ik heel vaak hoofdpijn.
ik ben hier al best vaak mee naar de dokter geweest, zelfs bij verschillende dokters, heb vaak bloed laten prikken en afgelopen jaar hebben ze zelfs mijn bijnieren nagekeken en een hartfilpje gemaakt, ook is er geken of ik miss een te trage schildklier heb, maar er is dus weer niets uitgekomen.
ik zou ook wel eens willen weten wat ik heb maar durf ondertussen niet zo goed meer naar de dokter voor weer de zelfde klachten.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 20:16

daar was ik dus ook steeds bang voor, toen ik steeds maar naar dokter moest omdat ik weer eens zovaak moe was.

B12 had ik idd ook al over gehoord.. wil gewoon op de mogelijke dingen laten bloedprikken, schildklier, b12, ijzer en andere mogelijke oorzaken van bloedarmoede..
Ben trouwens niet aan de pil, wordt er alleen maar misselijk en chagerijnig van...

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 10:54

Laura uitgebreid laten bloedprikken..
Maar kijk sowieso ook even bij cvs
(http://www.mecvs.net) bij symptomen..
Helaas heb ik dat wel en dezelfde symptomen.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 15:48

bloedprikken wil ik sowieso als ik naar de dokter ga.. Kan je je ook op CVS laten prikken??

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:55

Eet je veel suiker? Daar kun je ook enorm moe van worden. Het schijnt dat je lichaam een half jaar nodig heeft om af te kicken van suiker. Hier staat wel wat interessants; http://www.skepsis.nl/suiker.html heb hem niet helemaal gelezen, maar volgensmij beschrijft het wat ik al vaker gelezen heb.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:06

Laura_ schreef:
toen ik in de 3e van de middelbare school zat (3 jaar geleden) was ik altijd veel ziek, niet echt een griepje, maar gewoon veel moe zijn, hoofdpijn hebben en het gevoel hebben dat ik koorts had, maar dat had ik niet etc. [/s]

Dit herken ik heel erg. Zo omschrijf ik het ook altijd aan mensen. Ik heb alleen nooit hoofdpijn, maar wel dat gevoel van griep hebben zonder koorts, pijn of snot. Ik zeg ook wel eens dat ik me dan voel als een vaatdoek, een natte krant of een zombie. ;)

Ik noem het alleen nooit 'moe', want slapen helpt niet en kan ik ook niet. Mensen krijgen dan een verkeerd beeld (vind ik).

Ik ben nu 32 en heb helaas nog steeds geen diagnose. Ik heb al heel wat doktoren gezien, ontelbaar keer bloed geprikt, al heel wat medicijnen geslikt en diëten gedaan, maar niks helpt. Ik baal er heel erg van want ik zou ook wel graag een normale baan willen hebben etc.

Mensen zeggen dat ik ermee moet leren leven, maar dat kan ik (nog) niet. Ik moet gewoon weten wat het is, dan weet ik tenminste wáár ik mee moet leren leven.

Ik ben aan het overwegen om het alternatieve circuit in te gaan, maar ik weet niet goed waar ik dan naartoe zou moeten gaan.

Ik hoop er ooit nog eens achter te komen, dus ik hou dit topic in de gaten.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:31

ik heb die site over CVS en beetje doorgelezen, en het lijkt idd of ik dit heb, een heleboel van de symtomen heb ik.
maar ik heb ook even de onbgrip gelezen, en ben dus een beetje huiverig om hiermee naar de dokter te gaan.
als dit idd geconstateerd word, zijn hier dan medicijnen voor?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:36

toevallig teek gehad?
ik was ook enorm vermoeid. bleek ziekte van lyme te zijn.
zou bloed laten prikken en vragfen of ze alles willen controleren.
ijzer cholesterol, schildklier enz.

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:48

Als je twijfelt over CVS..
je kan hierop geen bloedlaten prikken helaas.
Wel je laten onderzoeken in Amsterdam.
http://www.cvscentrum.nl
Hier onderzoeken ze helemaal of je het hebt.. wachtlijst duurt erg lang (ongeveer half jaar), dus geef je snel op zou ik zeggen.. zij onderzoeken goed of je het hebt of niet..