Aan de pil willen, maar niet mogen, help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Aan de pil willen, maar niet mogen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 22:43

Beste Bokkers,

De titel zegt het al, ik heb al een tijdje een vriendje, en wil daarom graag aan de pil.
Ben er al een paar keer over begonnen tegen mijn moeder maar die wil dit absoluut niet hebben.
Nu heb ik geïnformeerd bij een vriendin (die zit namelijk bij dezelfde huisarts) en die zegt dat als je geen toestemming hebt, ze
je het recept niet geeft. Wie kan mij helpen? En hoe zit het in mekaar als je ''stiekem'' aan de pil wilt?
Ik heb van een paar andere meiden gehoord dat dat namelijk wel mogelijk is, die betalen de pil contant af bij de apotheek, en op
deze manier komt het niet op een rekening te staan of iets dergelijks.

Wie ó wie?

Alvast bedankt voor de reactie's!

Pasamba

Re: Aan de pil willen, maar niet mogen, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:45

MaaikeMo

Huisarts heeft zwijgplicht.
En als je goede redenen hebt voor deze anticonceptie, zoals zwangerschap voorkomen, zal de huisarts het je wel moeten geven.

Hoe oud ben je?

Anoniem

Als jij aan de pil wil moet je gewoon een afspraak maken met je dokter, je hebt daar niet de toestemming van je moeder voor nodig om dat te krijgen. En je huisarts kan je dan ook aanraden wat het beste is qua betaling (aangezien het in principe to 21 ofzo verzekerd is?)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 22:47

Ik ben 16.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 22:48

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:48

Volgens mij kun je de pil wel halen zonder toestemming van je ouders. Moet je eerst wel naar de huisarts om een recept. Hij heeft zwijgplicht. Alleen als je bij ons voor bijv exceem naar de dokter gaat, en hij schrijft je een zalfje voor. En je gaat naar de huisarts op die op te halen, staan je vaste medicijnen, bijv de pil of een pompje voor astma, wel op papier die je mee krijgt. Dus ik weet niet hoe je het dan wil blijven verbergen..

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 22:50

Nou kijk, je gaat naar de apotheek met het recept, normaal word die dan door de verzekering betaald, en DAN kunnen je ouders het dus zien. Maar als je nou contant betaald? Of werkt dat zo niet?

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:52

Celinee_ schreef:
Alleen als je bij ons voor bijv exceem naar de dokter gaat, en hij schrijft je een zalfje voor. En je gaat naar de huisarts op die op te halen, staan je vaste medicijnen, bijv de pil of een pompje voor astma, wel op papier die je mee krijgt. Dus ik weet niet hoe je het dan wil blijven verbergen..

Oh dat is bij mij/ons niet zo hoor!
TS ten eerste wat goed dat jij hier zelf over nadenkt, en sorry dat ik het zeg maar wat onverstandig van je ouders zeg!
Wat is de reden dat ze jou dat verbieden?
Ik zal allereerst proberen nogmaals met je ouders in gesprek te gaan! Als dat niet lukt, zelf je huisarts opbellen een afspraak maken en dan met hem/haar overleggen ze hebben idd een zwijgplicht!
Succes

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:54

Oh oké, dan is dat verschillend. :)
Ik ben ook wel benieuwd naar de reden waarom ze het verbieden. Kan niks bedenken behalve dan dat het hormonen zijn die je in je lichaam stopt.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:58

Ik ken het probleem mijn pleegouders hebben mij zelfs letterlijk slet genoemd omdat ik de pil wou :') en ik ben dus gewoon naar de huisarts gegaan na school en ben de pil gaan halen. Ze hebben zwijgplicht en je hebt normaal gezien echt geen toestemming nodig van je ouders om de pil te pakken.
Maar inderdaad nog eens praten met je ouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:59

TS, wat is de reden dat je niet aan de pil mag van je moeder?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:01

Ik zie in dit topic dat aangegeven wordt dat je huisarts zwijgplicht heeft.
Dit klopt natuurlijk, denk er wel om dat wanneer je een recept van hem/haar krijgt, dat je in de apotheek contant betaald....
Zorgverzekeraars versturen tegenwoordig overzichten naar hun verzekerden (je ouders).
Op deze manier zullen ze er nog achter komen.
Geef in de apotheek dus aan dat je niet wilt dat het rechtstreeks naar de zorgverzekeraar gestuurd wordt, maar dat je CONTANT wilt betalen. (apotheek heeft ook zwijgplicht ;) )
Succes!!

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:07

Idd wat manie zegt.
Vind het wel heel erg vreemd dat je niet aan de pil mag op je 16e als je een vriendje hebt. :roll: Toen ik zelf met jongens begon te rommelen op die leeftijd MOEST ik zelfs aan de pil van m'n moeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:19

Enig nadeel als je contact betaald bij apotheek dat je dat dan niet teurg kan krijgen van de verzekering neem ik aan? Aangezien als je dat nog zou aangeven je ouders dat zouden zien.

Zou als ik jou was nog een keer met je moeder praten erover.. het is toch juist goed dat je er zo over nadenkt?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:25

ehm je moet maar eens tegen je moeder zeggen wat heb je liever dat ik ongewild zwanger kan worden door een ongelukje of dat ik aan de pil ga. Ik word ook regelmatiger en het word minder zwaar per maand, dus. maar ja dat moet je wel rustig uitleggen. mag het echt niet tja dan kan je dat op de meteen betalen manier doen. Wel goed dat je zelf je verantwoordelijkheid wilt nemen erg goed van je.

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 07:31

het kan ook zo zijn dat de moeder van ts het op deze manier probeert te voorkomen dat ze sex gaat hebben.. Zo van je mag niet aan de pil , want eigenlijk wil ik niet dat je nu al sex hebt...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 07:33

ouders verbieden zulke domme dingen........ Je kind heeft toch wel sex, of jij er als ouder nou wel of niet aan toe bent!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 07:34

Misschien wil haar moeder wel heel graag oma worden ;)
Nee grapje hoor, maar ik vind het wel vreemd dat ze het verbieden, ze zijn zelf toch ook jong geweest ?
Ik vind het juist heel verstandig van je dat je zelf de verantwoordelijkheid neemt.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:19

idinn schreef:
Enig nadeel als je contact betaald bij apotheek dat je dat dan niet teurg kan krijgen van de verzekering neem ik aan? Aangezien als je dat nog zou aangeven je ouders dat zouden zien.

Zou als ik jou was nog een keer met je moeder praten erover.. het is toch juist goed dat je er zo over nadenkt?

Dat klopt, maar zo'n kapitaal is het nou ook weer niet die pil...
En als TS echt niet wil dat haar ouders het weten is dit de enige 'veilige' oplossing ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:24

zo`n vriendinnetje had ik vroeger ook, en die had ook gewoon sex, en resulteerde in ongewenste zwangerschap en abortes
ben ik blij dat ik gewoon d epil mocht toen ik die wilde
heeft meer voordelen, je kan schuiven met je ongesteld heid, en ik had er veel minder last van

condooms gebruiken ( pil beschermd niet tegen soa`s) en toch nog een keer met je moeder over hebben waarom het niet mag

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:27

waarom per se de pil? Condooms werken ook prima en je hoeft niks te slikken

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:33

Je kan ook de nuvaring vragen aan de HA, dat is een ring die je 3 weken in hebt en 1 week uit hebt, valt minder op dan de pil elke morgen slikken.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:39

Arabesk schreef:
waarom per se de pil? Condooms werken ook prima en je hoeft niks te slikken

Ik ben een tijdje gestopt met de pil omdat ik genoeg had van de hormonen, maar ik ga gillend terug naar de HA. Mij teveel stress, dat gekl**t met condooms feit dat zo'n rotding twee keer gescheurd is helpt ook niet mee en MAP schijnt lang niet altijd te helpen, ik wacht met smart op de volgende keer dat ik ongesteld word

@ TS: de HA mag jouw ouders niet vertellen dat je de pil gebruikt. Bovendien ben je onder de 18, verzekerd via je ouders, maar de pil gaat dus niet van het eigen risico van je ouders af, ze hoeven hier dus niet voor te betalen. In principe komen zij ook als je de pil niet zelf betaalt bij de apotheek niet te weten dat je de pil gebruikt.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:47

Gewoon een afspraak maken met de huisarts, die kan je er alles over vertellen en heeft beroepsgeheim inderdaad.
Wat jammer toch weer dat sommige ouders zo aan struisvogelpolitiek doen..