bang (in het donker)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

bang (in het donker)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 01:11

Ik schaam me dood voor mijn kinderachtige probleem.. Maar ik kan het ook niet ontkennen: ik ben bang in het donker.
Toen ik klein was heb ik nooit problemen gehad met slapen in het donker. Ik sliep goed, was gezond, geen orobleem. Waar normaal kinderen van een jaar of 2 bang zijn voor spoken, moordenaars, krokodillen en monsters, werd ik rond mijn 12e panisch voor zulk soort dingen. Zeker als ik een spannende film had gezien, kon ik nachten van slag zijn. Zo weet ik nog dat ik toen ik 11 was bij mijn oma sliep en baantjer mocht kijken.. Van die aflevering heb ik 3 weken slecht geslapen..
Het is een tijdje beter geweest, soms weer wat slechter, maar nu heb ik alweer een half jaar last van mijn bange buien. Ook zonder iets engs gezien te hebben, lig ik vaak tot 2 uur wakker omdat ik niet kan slapen van angst. Slapen met het licht uit is dan al helemaal uit den boze, ik moet altijd minstens de hele kamer nog goed kunnen zien, het licht brandt hier dus de hele nacht, een kinderstopcontactlampje geeft me te weinig licht.
Alsnog durf ik niet met mijn gezicht naar de muur te slapen, kijk ik het liefst het hele huis na voor ik ga slapen, durf ik bijna mijn lenzen niet uit te doen en kom ik gewoon niet in slaap. Mijn moeder ligt een verdieping lager heerlijk te ronken, mijn hondjes zijn thuis, allemaal veilige dingen en geluiden, maar ik lig hier verstijfd in bed, te wachten tot een moordenaar achter eeb gordijn tevoorschijn komt, of een geest me komt opzoeken, omdat ik er toevallig aan denk. Elk kraakje in huis doet mijn hart even overslaan, brr, vreselijk.

Als mijn vriend hier slaapt is er geen probleem, dan slaap ik als een roos, ook zonder licht aan. In mijn eentje is het echt een drama. Vroeger kroop ik wel in bed bij mijn mamsie, maargoed, die slaat me er nu met de deegroller weer uit als ik het zou proberen.. :')

Ik weet dat mijn angsten ongegrond zijn, er verschuilt zich geen moordenaar onder mijn bed, die bobbel in het gordijn is geen kettingzaag en op mijn bank ligt een stapeltje kleren, geen geest. Maar hoe vaker ik dat tegen mezelf zeg, hoe erger het wordt..
De laatste keer dat ik voor 11en sliep kan ik me niet eens meer herinneren, ik stel het nu ook zo lang mogelijk uit, zie er echt tegenop om naar bed te gaan..
Ook ondanks dat mijn oogleden nu wel zwaar worden, vraag ik me af of dat stipje op de muur een spin zal zijn. Of een camera, zodat iemand mijn slaappatroon kan opmeten om me in mijn slaap te kunnen vermoorden. Je weet maar nooit. :P
Ik zit echt met de handen in mijn haar, ik ben 18, woon praktisch op mezelf (mijn moeder is vaak bij haar vriend, dan ben ik alleen thuis), ik draag de zorg over een paard, twee honden en een lieve vriend, maar ben zo kinderachtig dat ik niet eens zonder lixht kan slapen!!

Waar moet het heen met mij? Wie herkent dit, wie heeft de gouden tip?

Liefs, joycedievoorlopignognietslaapt

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 01:17

Ik kan je helaas niet helpen, ik heb het ook :o

M'n ouders zijn er twee dagen niet, en nu durf ik niet naar boven omdat het daar donker is, en ik niet de trap op wil lopen met een leegte onder me en donker boven me.

Ik laat ook vaak het licht aanstaan, als m'n ouders thuis zijn doet m'n vader het vaak uit als ik slaap (energieverspilling :+ ). Normaal gesproken is m'n broer er iig, maar die is ook nog niet thuis :(

Ohja, en ook bij mij is het allemaal niet eng als m'n vriend naast me ligt. Hij moet wel als eerste naar boven :o
Laatst bijgewerkt door Jukurensha op 05-05-10 01:22, in het totaal 1 keer bewerkt

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 01:19

Wat een ontzettend vervelend probleem! Ik kan me nog wel herinneren dat ik zo'n periode als kind heb gehad idd :=

Liggen er veel spullen in je kamer? Hoe meer spullen, hoe meer enge dingen je kan zien... Helaas heb ik geen oplossing voor je. Ik wil je in ieder geval wel veel sterkte wensen met dit probleem :(:)

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 01:19

Ik heb niet de gouden tip voor je, maar ik moet zeggen dat 'het probleem' deels herken.

Vroeger mocht ook absoluut het licht in de badkamer en de overlooplamp niet uit.

Nu is het iets beter, maar wanneer ik naar de wc ga, doe ik ALTIJD het ganglicht aan. Ik moet alles kunnen zien.

Ook als ik ergens anders slaap dan gaat het licht niet uit. Sterker nog, liever laat ik het schemerlampje naast mijn bed aan staan. :')

leeneliefje

Re: bang (in het donker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 02:05

oh ik heb het ook een beetje hoor.
straks als ik naar boven ga, moet ik langs een donker raam
zonder gordijnen :=
heb daar ook niet zoveel zin in,
en wat ik nog het engste vind. is de wc doorspoelen
zon hard geluid :') bah

wat voor mij altijd helpt is de kat meenemen, ik weet niet of jij een kat hebt? Ik vind dat altijd fijner heel raar :+

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 02:12

Ik kan nu ook niet slapen, maar dat heeft een andere reden.

Járen geleden heb ik hetzelfde gehad als jij. Je haalt je allerlei dingen in je hoofd waarvan je met je gezonde verstand weet dat het lariekoek is. Het zijn irreële angsten, oftewel...het is fobisch.

Nu ben ik helaas geen psychotherapeut, maar ik weet wel dat je niet aan fobieën toe moet geven. Exposure (blootstellen aan) de situatie waar de angst vandaan komt werkt het beste. Anders wordt het steeds erger. Als je dat op een gegeven moment een aantal keer herhaald hebt, merk je vanzelf dat het wel afneemt. Maar daar moet je dus wel even mee doorzetten. Dus spreek met jezelf af, je gaat slapen, doet het licht uit en klaar uit. Waarschijnlijk ga je eerst weer dingen in je hoofd halen, maar je moet die gedachtekronkels om zien te buigen naar iets anders. Iets leuks, waar je blij van wordt ofzo. Of juist iets heel grappigs. In ieder geval positieve gedachtes. Uiteindelijk zal het dan vanzelf afnemen... Maar je moet zelf het eerste stapje zetten.

danielle_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 08:13

Dit heeft idd mijn broertje ook gehad.
Mijn broertje zijn bed stond zo dat ie het trapgat in kon kijken dit hebben we toen verschoven dat ie niet meer vanuit zijn bed naar de deur kon kijken.
En nu heeft ie er geen last meer van!
Dus ik weet niet hoe je bed in je kamer staat?
Bij mijn neefje heeft dit ook geholpen :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 08:15

Ik kan je helaas niet helpen. Ook ik heb er wel een beetje last van.. :o Niet zo extreem dat ik daardoor echt tijden niet kan slapen, maar ik moet er vooral niet aan gaan denken.. En precies zoals jou: slaapt m'n vriend bij me? Nergens last van.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 08:31

LZP --> MW

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 13:20

Het ligt niet aan de plek van mijn bed, of de kamer waarin ik slaap.. Ik heb het namelijk in alledrie de slaapkamers in huis.. :=

Bedankt voor de tips, haha! Sigrid, misschien moet ik dat inderdaad maar eens proberen. Ik stap wel vaker in bed en dan spreek ik mezelf streng toe: Niet aanstellen, licht uit en slapen. Dan druk ik het licht uit, vlieg in bed (en ben dan bang dat er ondertussen een moordenaar of geest in mijn bed is gekropen.. :') ) en 30 seconden later vlieg ik er weer uit om het licht toch weer aan te doen, omdat ik doodsbang ben. Zucht. :P

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:31

je moet nachtlampje aandoen. of pak een dier bij je op bed? (kat)
Dan lijk je niet zo alleen. :) Ik lees nu altijd een boek voordat ik slaap. Ik lees tot men ogen dichtvallen en dan doe ik licht uit en val ik meteen in slaap.
Het is wel altijd rond 2uur, maar ik pieker nietmeer als vroeger.

Het is echt psychologisch, je moet uit je eigen denken dat er niets is. Doe je deur op slot ofzo. :)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 22:38

Deur op slot gaat niet, ik slaap op zolder.. Maar denk dat ik met mijn deur op slot helemaal in paniek raak. Wat nou als ik vermoord word? Dan kan ik er niet meer uit en niemand kan me redden! :')

Ik ga het vannacht gewoon dóén. Zonder licht. 8-) Wel met mijn hondjes.. O:)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:42

Ik ben ook bang in het donker, als ik alleen ben, de engste dingen kan ik zien..
Slaap vaak bij mijn zusje :') en ik ben 17 :o bijna 18..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:43

Myukii schreef:
Deur op slot gaat niet, ik slaap op zolder.. Maar denk dat ik met mijn deur op slot helemaal in paniek raak. Wat nou als ik vermoord word? Dan kan ik er niet meer uit en niemand kan me redden! :')

Ik ga het vannacht gewoon dóén. Zonder licht. 8-) Wel met mijn hondjes.. O:)

Die gedachtes heb ik ook, deur magge niet op slot hoor, raam liefst wel dicht, of op een kier en dan op zo'n slotje, brr.. onder het bed kijken, in de kastjes :') en dan na een kwartiertje toch maar bij mijn zusje van 6 :o

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:48

Als het donker is dan denk je aan al die verschrikkelijke dingen maar je moet oefenen op goede dingen te denken.
Ik heb het gehad en ik ben gewoon eens rechtop op mijn bed gaan zitten in het donker en ik heb eens goed rond gekeken, eens diep adem gehaald en gedacht ik ben in mijn kamer, hier kan mij niets gebeuren, ik ben veilig en toen ben ik gaan liggen en ben ik blijven herhalen ik ben in mijn kamer, hier kan mij niets gebeuren, ik ben veilig. Nu als ik af en toe toch een beetje angstig word dan herhaal ik dat terug tot ik in slaap val en ook ik denk aan bv dat ik een paard heb en dat ik daarmee door het bos rijd en ik probeer mij dat te visualiseren (klinkt dom maar voor mij werkt het) en mijn gedachten echt op dat vast te zetten.
Natuurlijk werkt dat voor mij en ik heb het niet van een therapeut ofzo dus weet niet of het jou kan helpen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:52

Ik ken dit soort angst problemen. Ik heb heel lang 'voetengrijp' angst gehad. Had een hoogslaper en sjeesde heel snel die trap op in angst van dat 'iets' dat me bij mijn enkels ging grijpen.. Na de verhuizing en een nieuw laag bed ging het een tijd goed maar voor ik het weet nam ik een meter voor het bed een sprong om uit de risicozone te blijven. :')

Ook als ik bij mijn destijdse vriend lag en ik de fles water onder het bed wou pakken deed ik dat heel snel, even voelen en als ik hem niet te pakken kreeg terugtrekken en daarna opnieuw proberen. Wat bij mij geholpen heeft is gewoon langs dat bed te gaan staan of er onder voelen, er zit toch niets! Ja je krijgt echt het meest ongemakkelijke gevoel van je leven maar nu kan ik wel gewoon mijn bed in stappen ipv springen...

Ik denk dat jij je ook moet gaan desensibiliseren.. Je wéet dat er niets is, je moet het alleen nog laten doordringen. Misschien heb ik er overheen gelezen maar is een therapeut iets voor jou? Vind het zeker geen gekke angst, ik ben ook schichtig na een horrorfilm.

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:52

Zoo herkenbaar!!, mijn ouders gaan elk weekend naar de camping en dan slaap ik ook alleen, moet eerlijk bekennen dat ik standaard een mes := en de huistelefoon meeneem naar boven en 112 dan al onder de sneltoets heb staan :o .Het word de laatste tijd wel al minder moet ik eerlijk zeggen..

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:11

Brr..ik heb het ook.
Zit nu ook te wachten in de woonkamer tot vriendlief thuis komt van darten, ook al vallen mijn ogen bijna dicht :)
Ik ga nu echt niet naar bed, want ik slaap aan de kant het verste weg van de deur. Dus dan moet ik eerst de deur dicht doen en het licht uit (met rolluik naar beneden is dat dus echt pikkedonker) en dan zo langs het bed naar 'mijn kant' van het bed lopen. Nou echt niet hoor, straks word ik door 'iets' onder het bed getrokken. Ik wacht mooi tot m'n vriend thuis is. Hem maak ik wel altijd wijs dat ik het gewoon niet gezellig vind om alleen op bed te liggen en dat ik daarop altijd opblijf tot hij thuis is hihi ;)
Hij weet wel dat ik bang ben in het donker hoor, hij vind het flauwekul maar toch houdt hij er rekening mee. Als er bijv. nog een was in de wasmachine in de schuur zit die opgehangen moet worden, tja das heel lastig maar dan zal dan echt tot morgen moeten wachten, now way dat ik door 't donker naar de schuur ga (is denk ik 6 stappen lopen hihi..)
En dan wordt ie bokkig en zegt 'ie dat ik me niet zo moet aanstellen en dan vraagt 'ie: "nou wil je zeker dat ik het ga doen...ja dag hoor, stel je eigen niet zo aan joh". Maar aan het einde van het verhaaltje is of hij naar de schuur geweest of de was moet wachten tot de volgende dag, ik doe het gewoon niet.
Moet eigenlijk ook nog douchen (is bij ons ff tijdelijk in diezelfde schuur, dus +/- 6 passen van de achterdeur, maar ik doe het niet...ik vind 't zo eng...brrr ik wacht wel tot morgenochtend.

Lastig!

Soms ga ik wel eens douchen als het schemert en dan moet ik terug in de donkerte, nou nou, over desensibileren gesproken: dan moet ik mezelf echt toespreken: 'niet gaan rennen, niet zo achterlijk doen, er is niks, er staat niemand op je te wachten om je te pakken, er is niks, er is niks...maar de laatste 3 stappen trek ik toch een sprintje :o

Ik zou dus echt een probleem hebben als wij ooit uit elkaar gaan en ik op m'n eigen moet wonen :=

Ik had 't vroeger als, als ik op mijn kleinere zusjes moest passen omdat m'n ouders weg waren en ik nog beneden tv zat te kijken, dan zorgde ik standaard dat alle katten binnen waren zodat ik niet meer bij de deuren hoefde te komen. Ook had ik altijd een lange zweep naast de bank en een stok ofzo haha!

Dus helaas ik kan je geen tips geven, wel fijn om te merken dat het toch vaker voorkomt dan ik dacht ;)
Ben ik dus toch niet zo eigenaardig :P

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:41

Ik heb het ook. Vreselijk is het..
Ik zit nu alleen beneden. Alle lichten aan etc. Maar als ik naar boven ga moet het toch uit en dan vlieg ik echt naar boven.. Ik ben ook als de dood dus sorry ik kan je niethelpen :)

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:50

Ik heb er toen ik nog best klein was ook last van gehad. Nu eigenlijk helemaal niet meer. Tenzij ik net Char of een enge film heb gezien. Dan schijt ik echt zeven kleuren :P
Maar dé gouden tip heb ik niet.. gewoon je er één keer overheen zetten denk ik ;)
Succes deze nacht :P

NLieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:58

Ik herken het wel een beetje wat je hebt. Ik had dat eerst ook.
Als het helemaal donker was, ging ik niet slapen, wilde altijd een beetje licht hebben.
En ook als ik 's nachts beneden naar het toilet moet, doe ik dat alleen als ik het echt niet meer op kan houden. En dat doe ik met de flitser van mijn telefoon aan, rennend naar beneden en ook zo weer terug naar boven. En hoe erg ik het me ook voorneem om gewoon te trap op te lopen.. Eindig altijd "rennend" :')

Lara_Silver schreef:
Ik ken dit soort angst problemen. Ik heb heel lang 'voetengrijp' angst gehad. Had een hoogslaper en sjeesde heel snel die trap op in angst van dat 'iets' dat me bij mijn enkels ging grijpen.. Na de verhuizing en een nieuw laag bed ging het een tijd goed maar voor ik het weet nam ik een meter voor het bed een sprong om uit de risicozone te blijven. :')

Dit heb ik ook heel erg gehad!
Erg vervelend, heb er nu gelukkig niet veel last meer van.

De gouden tip heb ik ook niet voor je.
Ik had eerst altijd een lampje aan op mijn kamer, nu heb ik de lamp op de overloop aan, zodat ik toch wat licht in mijn kamer heb.
Ik zou dus steeds minder licht aanlaten, misschien dat dat helpt, als het niet in één keer lukt.
En inderdaad, gewoon niet aan die enge dingen denken, want zoiets gebeurt natuurlijk niet.
Probeer aan leuke dingen te denken of gewoon je ogen dicht doen en aan slapen te denken.

Succes ermee in ieder geval :)

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 00:03

Tja ik ben nu 14 en kan sinds een jaar ofzo ook niet meer in slaap komen, en alles gaat er steeds slechter door (het rijden, school alles gewoon) Een paar weken terug ben ik gewoon in de klas in slaap gevallen :o
Volgens mij valt er helemaal niks aan te doen, meestal ga ik gewoon op bed liggen en dan val ik zo afentoe wel eens in slaap maar niet zo vaak helaas ;(

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 00:17

ik heb wel een paar tips die ik in verschillende boeken gelezen heb

1. kijk geen griezel films voor het slapen
2. als je een enge film ijkt midde op de dag ga dan als de film afgelopen is wat leuks doen
3. doe een lampje aan op de gang
4. zet zacht muziek op (wel een beetje rustige vrolijke muziek)
5. doe de beneden deur goed opslot
6. denk aan de leuke dingen die je die dag hebt mee gemaakt
7. doe je ogen dicht en zie die dingen voor je alsof je het egt meemaakt

verder hoop ik dat het je an helpen mij heeft het wel eens gehopen ik ben namelijk ook wel eens bang in het donker maar de laatte tijd al lang niet meer
als het intresant is ik word in september 14
maar bang in het donker is nit erg het gaat vanzelf weer weg als je goed in je hoofd kan denken dat er helemaal niks engs aan is

maar ik wens je heel veel sucses met slapen
:D
weltruste

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 22:32

Bedankt voor alle lieve en goede tips!

Helaas wordt het niet beter, alleen maar slechter. :') mijn bed nauwelijks indurven en moeilijk in slaap komen, heeft zich uitgebreidt tot niet meer in slaap blijven. :roll:
Afgelopen nachten schrik ik ongeveer 3x wakker, echt wakker, want ik weet het 's morgens nog. Oorzaak zijn de nachtmerries die ik erbij 'bedacht' heb, zucht.. Van een nieuwe terroristische koningin tot moorden met tasers tot een meeloopdag met een militair tot vermoord worden door de loverboy van maria mosterd, ik heb het allemaal al gezien. Been there, done that, got the t-shirt.
Sommige dromen zijn verklaarbaar, zoals het verhaal met die loverboy, andere nachtmerries moet ik zelf bedacht hebben, zoals het vermoord zien worden van het zoontje van 'mijn militair'. Ik kijk expres al geen egne dingen meer, deed dat al nooit meer als laatste programma, maar nu geen heftige dingen na het avondeten en weinig prikkels op het internet opzoeken. Heerlijk zo, straks moeten ze me in een dwangbuis stoppen en oxazepam rectaal toedienen enzo. :/
Ik ben echt een hopeloze zaak. Over oxazepam gesproken, ik heb nog een halfje liggen waar ik hopelijk morgenavond heerlijk op slaap. En nu zonder troep maar hopen dat ik in slaap kom. Yes we can! 8-)

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:42

pff ik snap je probleem! ik heb er ook last van, alleen minder erg.
ik bedenk me ook altijd dingen als ik in bed lig!
je moet gewoon echt proberen aan leuke dingen te denken!
ik ga altijd met mezelf mn hele dag doorspreken en dan ook helemaal verbeelden wat ik ga doen.
is het niet iets om met slaappilletjes in slaap te komen? ik had toen van die homeopatische dinge..die opsich best werken....