teen gebroken/gekneusd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

teen gebroken/gekneusd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 21:54

vanochtend is mijn ow zo lichte paardje op mn voet gesprongen. normaal geen probleem heb schoenen met stalen neuzen maarja klein teentje zat daar dus niet onder. heb em dus niet meteen gekoelt. ben gewoon verder gegaan maarja morgen wedstrijd en zal toch laars enz aan moeten.
wie heeft er nog tips zodat ik toch het weekeind beetje lekker door kan gaan komen?

denk dat ik hem zowieso even ga spalken

Charaz

Re: teen gebroken/gekneusd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:55

spalken aan de teen ernaast, stukjes tape eronder plakken (niet rondom!)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 21:57

had ik vanmiddag ook al gedaan maar had verkeerde tape gepakt. en idd niet rondom doen vanwege mogelijke zwelling

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:16

Tape idd!
Ik heb laatst precies hetzelfde gehad... paard sprong vol op mijn grote teen. Op de foto gezet en was gelukkig niet gebroken, maar ik liep als een kromme hoepel! Had toen al wel in het bovenste stuk verminderd gevoel, zenuw had ook een opdoffer gehad.
Twee dagen later tijdens een concert sprong iemand er met haar hak bovenop... toen voelde ik niks meer. Dé oplossing dus _O- haha grapje hoor!

Verder heb ik er dus weinig van gevoeld. Alles is inmiddels weer normaal, behalve het gevoel, dat blijft gek in het topje. Maar gelukkig kan ik daar wel mee leven.

Arnica zalf & korrels helpen ook goed! Kan je zo halen bij de apotheek.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:51

Vast tapen ja en niet te kleine schoenen aandoen. :)

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:56

Charaz schreef:

Hoezo niet rondom? Ik heb in sep. ook een gebroken teen gehad, maar van de dokter moest ik wel rondom tapen.
Heb er nu nog steeds behoorlijk last van... Weet iemand hoelang dit ong. duurt?
En anders moet ik maar eens aan de dokter vragen hoelang je er last van blijft houden.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:28

Heb het ook gehad: mijn paardje ging ook vol op mijn voet staan. Daarbij kraakte ze mijn kleine teen en de teen ernaast. de hele dag doorgelopen (was op wedstrijd), nergens last van totdat we bij stal uit de auto stapten:AUW! 's Avonds ijs erop en koelen.
Ik had er best last van, maar het ging langzaam beter tot ze 2 dagen later even weer op mijn voet ging staan. Heb toen weer een aantal dagen best last gehad van mijn voet. En lekker eigenwijs zijn, niet naar de dokter gaan of zo. Ik was als de dood dat ze zouden zeggen: het is gebroken, we gipsen u in van teen tot knie. Heb het zelf ingetapet, maar toen had ik er nog meer last van. Rustig aan gedaan en na 2 weken of zo had ik er bijna geen last meer van.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:29

Een aantal jaar geleden sprong mijn toenmalige (onopgevoede) verzorgpony op mijn teen. Ik ben toen niet naar de dokter geweest en heb daar nog steeds spijt van :) Was toen wel gebroken en heb er niets aan gedaan. Kan nu nooit meer comfortabel 'chique' schoenen aan. Dus zou toch even naar huisarts/ziekenhuis gaan om een foto te laten maken zodat je het op de juiste manier kan behandelen.

Sterkte met lopen, je gebruikt je kleine teen een stuk vaker dan je denkt :D

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:36

Bij mij heeft het spalken niet geholpen. 2 maanden geleden heeft ons lieve trekpaard kruising op mijn kleine teen gestaan. 's avonds naar de eerste hulp gegaan want was wel erg dik en enorm pijnlijk. Geen foto's gemaakt want ze konden het toch niet gipsen. Tip was wel om het te spalken. Gedaan maar ik kreeg er alleen maar meer last van. Nu heb ik nog steeds veel last van mijn teen. Kan inmiddels wel mijn gewone schoen weer aan maar de 1ste maand heb ik op slippers gelopen.

Rijden ging wel weer redelijk snel met lopen enz. heb ik nog veel last, ook loop ik in huis nog op slippers omdat ik het anders niet kan houden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:47

Lipstick schreef:
Charaz schreef:

Hoezo niet rondom? Ik heb in sep. ook een gebroken teen gehad, maar van de dokter moest ik wel rondom tapen.
Heb er nu nog steeds behoorlijk last van... Weet iemand hoelang dit ong. duurt?
En anders moet ik maar eens aan de dokter vragen hoelang je er last van blijft houden.

Ivm een zwelling, die kan geen kant op als je rondom taped.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 21:09

ga er niet mee naar de ehbo die tapen het ook gewoon ken kleine teen niet in het gips zetten. heb het wel eens vaker gehad net voor ik weekeindje weg ging.
bij mij was het gelukkig geen trekpaardkruising.
heb pas thuis gekeken maar deed meteen goed zeer. en meestal als ik er misselijk bij wordt is het wel gebroken.

te kleine schoenen kan ik toch ook al niet aan en rijden ging nog goed ook vandaag wel beetje oppassen met aandoen van stijgbeugel enz. lopen en traplopen enz ging wel bagger maarja ff doorzetten

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:14

Ik ga er ook niet meer mee naar de eerste hulp maar dit was bij mij de 1ste keer dat het zo dik en pijnlijk was ( fries heeft 2 jaar geleden op mijn andere kleine teen gestaan maar dat deed minder pijn). Paard wat er 2 maanden geleden op heeft gestaan weegt ong. 800 kilo. Het was bij het opstappen gebeurd maar heb daarna wel gewoon gereden. Nu is mijn teen nog steeds een beetje dik en nog steeds erg pijnlijk.

rooz1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:18

Ik ken het gevoel... moest een half jaar geleden foto's maken van mijn linker voet om te kijken of mijn middenvoets beentje gebroken was. Komt mijn arts binnen: Mevrouw ik heb goed nieuws en slecht nieuws! Ik: Begin maar met het goede nieuws dan :P Mijn arts begint te lachen en zegt.. Je middenvoetsbeentje is niet gebroken maar.......... Dus ik van : Ja maar? Arts: De rest van je tenen wel. Ze konden er niets aan doen. Zowiezo niet aan tenen. Ze geven je een spalkje maar dat moet der na 7 dagen toch weer af. Sterkte!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 21:22

jep drm ook dat ik niet naar ehbo ga. heb er al meer gebroken ook door tegels op tenen. paarden op tenen. keihard door een openstaande deur rennen met gevolg voet zwaait uit met teentje rechtop de deur. ging ook niet super goed toen

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 07:21

Haha, en ik maar klagen met m'n ene teentje! Nou in ieder geval fijn om te horen dat er dus sowiewo niets aan te doen is (en dat ik dus niet met mijn teentje zit door eigen toedoen).

Nogmaals sterkte, als ik het zo hoor weet je zelf prima wat je het beste kan doen..

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 07:33

poosje terug twee middenvoetbeentjes gebroken.
van paard gevalen op mijn voet terecht gekomen.
een week gipsspalk kom bij de dokter zeg ik alles is goed wil eigelijk geen loop gips kan het ook anders ja dan moetje een stevige schoen aan doen en niet te veel belasten zat die zelfde dag nog op mijn paardt met wandelschoenen aan zag er niet uit maar hielp wel. kon rustig opbouwen.vier weken toen geen last meer dus je voelt het echt zelf wel wat je kan :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 07:35

hihi ik heb de doc in het ziekenhuis verteld dat hij maar beter niet mijn voet in kon gipsen, want zodra ik thuiswas dan was de circelzaag mijn beste vriend........ nodeloze inspanning :) :)

dus we hebben de voet ingetaped, en ik heb plechtig beloofd heel rustig aan te doen :)

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 07:53

Hmm.. rustig aan doen...
Dat was wel erg moeilijk! Gewoon blijven paardrijden, mesten, werken...
Maar hebben jullie nog steeds last van jullie teen? Weet niet of het normaal is na een maand of 9. En hij is nog wel 2 keer zo dik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 07:55

mijn linkergrote teen is nog steeds erg dik........ mijn rechtervoet heeft drie dikke plekken van de middenvoetsbeentjes, en mijn linkerkleine teentje doet helemaal niet meer mee voor de lol :)

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:27

Hmm dat valt niet mee.. Dan mag ik niet zeuren met 1 gebroken teen.
Is dus normaal dat het dik blijft, heb je er ook nog steeds veel pijn aan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:28

nee zijn allemaal oude oorlogswonden :D maar het is wel gevoellig als het gaat vriezen of onweren :)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 18:36

heb weekeind wedstrijd rijden overleeft. en nog redelijk goed gereden ook :D
het gaat al wat beter kan al weer wat beter lopen dat was gister nog hopeloos. stukje van 50 meter deed ik bijna 10 min over. nu al wat sneller maar nog wel pijnlijk bij aanraken en buigen enz

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:39

KiWiKo schreef:
nee zijn allemaal oude oorlogswonden :D maar het is wel gevoellig als het gaat vriezen of onweren :)

Hmm dan kan ik er alvast aan gaan wennen..

Ikke 20.. Fijn dat je wedstrijd goed gegaan is! Paardrijden ging bij mij ook wel redelijk, alleen dat lopen indd.. Ik was ook een stuk langzamer haha.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:40

Zo heb ik een tijd terug geprobeerd een stoeprand te verplaatsen met mijn voet (had slippers aan). Mijn grote teen was toen blauw en enorm dik en pijnlijk (eigenlijk al mijn tenen). Hier heeft het enorm geholpen om te koelen en stevige schoenen aan te trekken.

Probeer het nu ook nog regelmatig te koelen en vooral (in mate) blijven bewegen en daarbij oppassen dat je niet geforceerd gaat lopen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 18:51

paardrijden ging goed behalve net opstappen en je beugel zoeken en je moet ook niet je beugel tegen rand van je voet krijgen :P

lopen was het ergste ja