Documentaire over Gilles de La Tourette gezien.. vraagjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Documentaire over Gilles de La Tourette gezien.. vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 09:38

Gisteravond was er een documentaire over mensen met Gilles de La Tourette op tv.
Erg interessant, maar het moet een hel zijn voor die mensen :\

Maar nou vroeg ik me af waarom ze vooral schelden? Waarom schreeuwen ze niet andere woorden?
Ik weet wel dat er ook andere tics aan te pas komen, maar de meeste patienten lijken toch te gaan schelden, of is dat een verkeerd beeld?
Zit daar een speciale oorzaak achter dat mensen juist gaan schelden? en wat als iemand groot wordt gebracht in een omgeving waar helemaal niet wordt gescholden?

Dat vroeg ik me af. Ik vond het een erg interessante documentaire.
Het lijkt me ontzettend moeilijk voor deze mensen omdat er natuurlijk veel naar ze gekeken wordt en achter de rug om gepraat. Ik had enorm veel medelijden met die huilende jongen die zo graag "normaal" wilde zijn, en de man die zich steeds maar weer moest excuseren terwijl hij er ook niets aan kon doen..
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 29-04-10 09:51, in het totaal 2 keer bewerkt

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:40

Ik heb het ook gezien.
Die oudere man had echt heel veel tics.
In de winkel sloeg hij ook inene die vrouw vol op der neus.
En in de auto sloeg hij bijna de spiegel eraf.

loontje

Re: Documentaire over Gilles de La Tourette gezien.. vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:42

Cayenne,dat waren ook de eerste vragen die in mijn op kwamen toen ik het zat te kijken.Waarom altijd vloeken?!
Later in de docu leek die jonge knul te zeggen dat in hun hoofd gezegt wordt wat er uit gegooid moet worden.Dus vorm van stemmetjes.Kan zijn dat ik dit verkeerd begrepen heb dus ben eigenlijk wel benieuwd naar de antwoorden op je vragen.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:43

Het hangt ook af van stress he.
Des te meer stress ze hebben hoe erger het word.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 09:45

Maar ze kunnen elkaar ook blijkbaar aansteken, want tijdens die therapiegroep werd het bij een aantal juist erger.
Dus zou je denken dat het op de een of andere manier ook minder zou moeten kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:46

Ze schelden niet alleen. Járen terug heb ik ooit eens een documentaire gezien over een meid die ipv te schelde, koffie zei.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:48

Geloof dat het ook iets te maken heeft met waar er een taboe op rust. Vloeken/schelden is iets dat niet geaccepteerd wordt door de maatschappij dus als je dat gaat wegdrukken dan komt dat juist naar boven bij een aanval van Gilles de la Tourette.

Zie ook bijvoorbeeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_v ... a_Tourette

Dat ze elkaar aansteken klopt ook Cayenne, zie het wiki artikel :D

Vinaba

Ja dit is wat ik mij dus ook al een tijdje afvraag. Waarom scheldwoorden?

Misschien rollen die er gewoon makkelijk uit?

kehdra

ik heb het gisteren ook gekeken, maar was het niet dat die john
(die oudere man), ook schelde met andere woorden?
Hij zei op den duur in de auto : 'grens tussen engeland en ierland!'

Lijkt me heel moeilijk om met zo iemand te moeten leven zeg!
Laatst bijgewerkt door kehdra op 29-04-10 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:49

Dat is ook waar ja maar minder zal het denk niet zo gauw worden omdat die drang er altijd in zit om geluiden en woorden te gooien.
Onderdrukken kan wel maar of dat nou echt helpt?!
Zag je met die oudere man met die sleutel hanger in zijn mond goed.Even ging het goed maar op een gegeven moment zelfs met die hanger in zijn mond deed hij het.
Stress veroorzaakt idd meer drang en maakt de ziekte ook erger meen ik.

Dat is duidelijk Asyaa dat ze niet alleen schelden maar volgens mij(en de rest ook) doen de meeste dat wel en dan is de vraag waarom?!

Anoniem

kehdra schreef:
ik heb het gisteren ook gekeken, maar was het niet dat die john
(die oudere man), ook schelde met andere woorden?

Lijkt me heel moeilijk om met zo iemand te moeten leven zeg!

Ik denk dat het oneindig veel moeilijker is om met tourretes te leven, als met iemand die het heeft te leven.

Tivoli

Ik vroeg me dan weer vooral af of de uitgesproken tics worden gegenereerd door het onderbewustzijn.
Bijvoorbeeld : je roept in een tic : ik vind je lelijk!
Zou dit de eerlijkheid van je brein zijn,de dingen die je normaal nooit zou durven zeggen?
Een soort van vergelijkbaar met 'dronken mensen spreken de waarheid' ?
Dat vraag ik me heel erg af, en HOE komen ze tot die uitspraken?
Ik heb wel eens iemand gekend met tourette,die scheldde niet overigens.
Hij wreef constant in zijn handen,moest steeds grijnzen en maakte bewegingen met zijn hoofd. Heel moeilijk om met iemand te praten die steeds om de 3 seconden een gekke bek trekt of grijnst of ineens 'bezeten' lijkt.
Ik heb echt respect voor deze mensen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:50

Ik heb juist begrepen dat schelden eigenlijk niet eens zoveel voor komt, maar omdat dat opvalt is dat hetgene waar door het syndroom bekend is. Meestal zijn het motorische tics.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:51

dingen zoals het slaan van mensen, dingen kapot maken, is ook een vorm van tourette toch?

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:51

Wat ik me ineens bedenk: kan het niet zo zijn dat ze veelal vloeken omdat vloekwoorden onderdrukte woorden zijn?!
Daar bedoel ik mee dat je vloekwoorden vaak laat omdat je in gezelschap bent of aan het werk enz.
Omdat ze het niet mogen zeggen dus onderdrukken waardoor ze het wel zeggen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 09:52

Ik vond het ontzettend knap van de kinderen in de klas die helemaal geen opmerkingen maakten en er niet eens meer vreemd opkeken wanneer hun klasgenootje opeens begon te schreeuwen. Je ziet ook weleens mensen die zich eraan gaan ergeren of iemand belachelijk maken, maar zij hadden het volledig geaccepteerd.

Kehdra, volgens mij hoeft dat niet perse Tourettes te zijn.

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:55

Kehdra: zoals je in het filmpje kon zien was dat wel het geval.Denk aan die vrouw die voluit geslagen werd of een bord die kapot gemaakt werd.Maar denk dat dat een bijzaak van is.Het is uiteraard het gehele plaatje.

Volgens mij is het een ziekte die je onbewust dingen laat doen,zoals met stemmen maar dan ook met armen en dergelijken.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:03

LZP --> MW

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:19

volgens mij is het nog geen 2% van de mensen met GdlT die scheld.. alleen de overige gevallen zijn minder shockerend en daarom minder bekent, sterker nog in veel gevallen is het niet gediagnostiseerd omdat die mensen er geen overlast van hebben.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:06

Op je vraag of het minder kan worden: Ja.

Regelmatig neemt mijn moeder jongeren mee van haar werk om bij ons te rijden, daar zit 1 schatje met ik geloof autisme, en hij heeft gilles. Zodra hij op een paard zit wordt hij rustig, en lief, en dat blijft hij dan ook de rest van de dag. Geen tics, en ook geen dwanggedachten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:49

Idd, dat heb ik ook gemerkt lieveli :j
Ik heb op een manege voor gehandicapten gewerkt. Het mooiste was wel toen een zwaar autistische man met Gille, die al 20 jaar geen woord had gezegd zich ineens vanaf z'n paard naar me omdraaide en zei: Jij bent Layla, jij zorgt goed voor mij (ik liep altijd naast hem en z'n vaste fjord, hij was m'n favorietje ). :+:
Zijn Gille uitte zich idd in tics en zichzelf op z'n hoofd slaan en dergelijke. Hij liet ook vaak z'n 'zaakje' zien :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:55

Asyaa schreef:
Ik denk dat het oneindig veel moeilijker is om met tourretes te leven, als met iemand die het heeft te leven.

Dat lijkt me altijd het geval. Of iemand nu suikerziekte, een gebroken been, de ziekte van Pfeiffer of een psychische stoornis heeft, het lijkt me eigenlijk dat het altijd het moeilijkst is voor de persoon zelf...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:59

Nouks schreef:
Asyaa schreef:

Dat lijkt me altijd het geval. Of iemand nu suikerziekte, een gebroken been, de ziekte van Pfeiffer of een psychische stoornis heeft, het lijkt me eigenlijk dat het altijd het moeilijkst is voor de persoon zelf...

Onderschat het alsjeblieft niet: ik heb 3 jaar samengewoond met iemand met Tourette...Weliswaar zeer mild, maar het was wel degelijk aanwezig...Niet het schelden, maar wel motorische tics. Bovendien had hij ook nog gerelateerde aandoeningen (angststoornissen en dwangneuroses), en natuurlijk is het zwaar voor hem, zelfs het allerzwaarst voor hem, maar als je er dag en nacht mee te maken hebt en je ermee om moet leren gaan, weegt dat ook heel zwaar op de schouders van de zeer directe omgeving. Ik bijvoorbeeld was net 18, een beetje een muurbloempje, nogal naief en hij was mijn eerste echte vriendje....Hij had er in die zin last van dat het hem soms onzeker maakte in bepaalde situaties, maar hij had allang geaccepteerd dat het niet (zomaar) over zou gaan en in zekere zin "bij hem hoorde". Voor mij was daarentegen alles nieuw en blijft het in zekere zin een onbegrijpelijke aandoening...Je kan niet zomaar zeggen: "hou eens op met dat irritante gedoe", zoals je bij een "normaal" persoon misschien wel zou doen. En dan nog: je kan het wel zeggen, maar het helpt toch niet omdat de tics onbewust gebeuren, er is totaal geen controle over mogelijk. En hij wéét dat het irritant is voor de omgeving, dus er iets van zeggen kan nog kwetsend zijn ook! Na een tijdje werd onze omgang wel wat luchtiger natuurlijk, dus gaf ik hem gewoon een onverwachte elleboogstomp als hij weer bezig was en dan lachten we er samen hartelijk om, maar ja, daar gaat het niet van over ;) Hij was en is een ontzettende schat van een jongen en het is uitgegaan om andere redenen, maar ik wilde toch ook even deze point of view meegeven...

Ew_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:59

Ik had vorig jaar ook zo iemand in de klas, onder toetsen maakte hij de hele tijd rare geluiden en had constant tics.
Maar hij werd volledig geaccepteerd in onze klas.
Het lijkt me idd erger voor de persoon zelf dan voor de rest er omheen idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:59

Oh Rijerijerije het is zeker niet mijn bedoeling om een relatie (liefdes-, familie-, vriendschappelijke-, vul maar in) met iemand met Gilles de La Tourette te onderschatten hoor. Ik begrijp natuurlijk dat het heel zwaar is. Ik wilde alleen even aan Asyaa aangeven dat GDLT geen uitzondering is als ze zegt "voor zo iemand zelf is het moeilijker dan voor de omgeving". Want dat is in vrijwel alle, zo niet alle, gevallen van wat-voor-ziekte-of-stoornis-dan-ook het geval.