Durf niet meer te spuiten (fraxiparine)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jespri

Durf niet meer te spuiten (fraxiparine)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 20:13

Al vanaf 12 maart voel ik me zo daper elke keer lukte het me weer om me zelf te priken.
Soms wat minder zo af een toe deed het zeer en bloeden het.
Maar juist nu de laatste week lukt het me niet meer...
De naald wou er net niet in *buik is aardig hard geworden van het spuiten* en prikte denk ik in een porieën.
Dat deed zoon zeer dat ik het nu gewoon niet meer durf ;(
Vriendlief wil het nu wel doen voor me in me been maar elke keer als ik voel dat hij te dicht bij komt span ik aan en zet ik het op een harde gillende stop!

Wie o wie heeft er tips... voel me nu zo laf ;(

Olikea

Re: Durf niet meer te spuiten (fraxiparine)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:17

ai.. tips kan ik je niet geven.. ik ben zelf verpleegkundige, maar toen ik fraxiparine moest spuiten kon ik het ook niet. vriendlief heeft het moeten doen.

Misschien kun je overgaan op je been.. dat mag ook, en daar is het nog niet zo kapot geprikt..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:20

hup naar buiten, ronde lopen liefst even hardlopen. Je hebt nu TE veel adrenaline in je lijf en dan lukt het zeker niet.
Het is vreselijk k*t en dat mag je best even hardop uitschreeuwen meis. Sterkte ermee.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:21

even een ijsklontje van te voren erop leggen, dat verdooft!
Ik vond het zelf ook heel moeilijk om te spuiten (heb het wel iedere x zelf gedaan) en dit scheelde écht heel erg!
Daarbij werd het niet zo blauw als zonder ijsklontje en kon ik dus in mijn buik de spuiten blijven zetten, wat ik echt veel fijner vond als in mijn been.
Succes!
Laatst bijgewerkt door sans6 op 19-04-10 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:23

Even een heel andere plek pakken, waar je ook veel onderhuids vet hebt. Daarmee wil ik niet zeggen dat je dik bent, maar ieder mens heeft op bepaalde plekken meer vet onder de huid dan op andere.
De buik is het makkelijkst bereikbaar voor zelf prikken van fraxi, maar je kan ook je bovenbeen nemen, of vragen of je vriend het in je bil prikt.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 20:29

Bedankt voor de lieve reacties :+:

@FitzChivalry prikte eerst in me been maar die was zo stuk (helemaal blauw en bulte enz..) toen overgegaan in me buik en nou durf ik niet meer in me been te prikken...

@Caira dankje meis :+: heb ook tegen vriend lief gezegd dat we het vanavond wel proberen, tegen het slapen aan kan ik me nu even afleiden...

@sans6 word het dan niet alleen maar lastiger? het lijkt me dat door de kou je porieën opzetten waardoor de kans groter is dat je daar in prikt en dus zeer doet? of zie ik dit vekeerd?

@Nickeltje mijn boven benen zijn redelijk strak dus dat is idd niet de beste plek veder is me buik altijd een oplossing want die is niet zo strak zullen we maar zeggen O:) mag het in je bil dan?

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:30

Ik spuit nu vanaf 15 februari dagelijks. Mijn favoriete hobby is het niet, maar het is wel makkelijker geworden.
De eerste twee weken vond ik het eng, daarna ging het goed, toen had ik even een 'dipje' en vond ik dat elke naald bot was en nu gaat het prima.

Wat ik doe is uitademen als ik de spuit zet, dan ontspan je wat meer. Goed de huidplooi pakken en even doorduwen. Voor het psychologische effect heb ik ook wel een keer een andere doos (strip) spuiten gepakt, die waren beter (uhuh). ;)
Succes hoor!

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:31

Nee echt, het werkt echt. Even een paar minuten op de plek waar je wil spuiten en je voelt er bijna niets meer van!
Dan een plooi proberen te pakken tussen duim en je vingers en dan spuiten, gaat je vast lukken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:31

waar zijn deze prikken voor als ik vragen mag? Mag het niet in je bovenarm of echt alleen in je buik en benen?

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 20:33

@JML pff dat dipje dacht ik ook al gehad te hebben maar helaas.... bedankt voor de tip :) jezelf in de maling nemen heeft soms wel zin ga het proberen bedankt :D

@Sans6 oke bedankt ga het proberen :j

@ Breezy302 tegen trombose ;) tegen mij is gezegd alleen been (waar ik niet aan geopereerd ben dus voor mij alleen het rechterbeen) en buik 10 cm van de navel af ;)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:34

_STS_, het mag ook in je bil, het mag overal waar je een laag vet hebt dat dikker is dan dat het naaldje lang is, maar dat is vaak erg ingewikkeld uitleggen voor een arts en zelf prikken in je bil is niet echt makkelijk tenzij jij heel lenig bent.
Maar je kunt wel nu even een uurtje relaxen, dan op je buik op de bank of op bed gaan liggen en vragen of je vriend daar wil prikken. En morgen weer, dan heeft je buik 2 dagen rust gehad.

Even praktisch: als je 1 bil in vieren deelt, door er een kruis overheen te zetten, dan wil je het liefst prikken in het boven-buiten kwadrant, snap je? Daar zit het meeste vet en de minste zenuwen dus is het ook minst gevoelig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:34

Hmmm... een vriend van mij moest dat ook doen. Die deed de prikken altijd in zijn billen. De trombose zat bij hem vooral in zijn benen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:36

ik heb die spuiten ook gehad in het ziekenhuis en vond ze helemaal niet zo erg ?

ijsklontje is inderdaad een goed idee !

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:36

Mocht mijn uitleg over waar in je bil je wil prikken, hier een plaatje van google geplukt:
Afbeelding

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:38

Wat heel goed kan helpen is door de stof van je kleren prikken.........

ik weet het het mag niet, maar dan zie je je blote huid niet :) geestelijk doet dat heel veel goed :)

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:41

Na elke spuit denk ik steeds dat ik er weer 24(!!) uur vanaf ben, maar voor ik er erg in heb is het weer tijd pfffff.
Ik heb 5 cm vanaf mijn navel aangehouden, ik heb ook wel wat vet bij mijn buik. Het hielp echt om die ploot stevig vast te houden zeg maar, beetje knijpen, dan staat de huid wat strakker en gaat die spuit er wel weer in.
Ik herken het hoor, maar na dit dipje is het echt weer makkelijk!
Als het echt vervelend blijft, zou ik contact opnemen met je huisarts, er zijn namelijk ook tabletten voor hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:43

Ik voel met je mee, dat vond ik echt vreselijk om te doen. Ik had het geluk dat ik gewoon thuis woon en het mijn ouders kon laten doen, al was dat ook geen pretje. Mij lukte het ook niet altijd om het zelf te doen en ik kan niet meer zeggen dan het even laten rusten en het proberen als je rustiger bent, anders wordt het helemaal niks. Sterkte iig!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 20:47

@ Nickeltje bedankt voor de uitleg! ga der even over na denken miss dat dat een oplossing is bedankt :j

@ Breezy302 ik heb geen trombose even voor de duidelijk heid het is echt tegen trombose omdat ik in het gips loop schein je daar extra gevoelig voor te zijn! maar bedankt voor je reactie :)

@ Balou_k ik in het begin ook niet.... maar nu na bijna 6 weken komen ze me neus uit... komt denk omdat de pleken steeds gevoeliger worden?

@ KiWiKo heb je dan niet dat de naald scheef raakt als je net een randje raakt?

@ JML over die tabletten wist ik niet... maar het gaat me hoe dan ook luken! ik was nooit bang voor naalden was altijd de makelijkst om bloed te priken en andere dingen (kreeg altijd complimenten :P) ben heel relaxed en ontspannen normaal. en dat wil ik graag weer terug aangezien ik waarschijnlijk ook aankomend jaar bloed donor wil worden ;)

@__Charlotte ik woon ook nog thuis maar me vader ga ik het geen eens vragen en me moeder begint te gillen bij het vast houden van de spuit :P viel vorige keer bijna flauw toen ze aan het kijken was hoe ik het deed :P Vriendlief durft het wel te doen maar dam ben zelf zo gespannen nu ;(

Bedankt voor de lieve reacties :+:

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:52

je moet niet door je rijbroek of spijkerbroek heen willen spuiten nee :) :) maar een luchtige blouse (of stof ervan over de te spuiten plek leggen) doettetum echt :)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 20:54

Oke bedankt voor de tip :j daar heb ik zeker wat aan :j

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 21:57

Nou geen 1 tip werkt gewoon.... vind me zelf zo laf... elke keer denk ik nou lukt het maar op het moment dat ik de naald voel trek ik hem weer terug.. ik duf het gewoon niet meer kan wel janken ;(

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:05

Ik kreeg pillen tegen trombose, maar ik weet niet of die een andere werking hadden.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:06

Ik moet 4 spuiten per week bij mijzelf zetten. Wissel het af. !x been en 1x buik. Bij mij zijn er ook dagen dat het pijnlijker is dan de andere keren. Ik merk wel dat mijn linkerkant een stuk gevoeliger is dan de rechterkant en ik ben rechts.
Ik zet de dop van de naald tussen mijn tanden en knijp hard in de plooi. Dat helpt bij mij wel. Ik weet niet of jij kant en klare spuiten heb. Ik ken jouw medicijn niet.
Ik heb zeg maar een bouwpakket en moet alles zelf mengen en in elkaar zetten. Heb 1x een kant en klare spuit gehad en dat was een ramp.
Je kan ook overleggen met je huisarts. Soms zijn er assistenten die jou ook kunnen spuiten of thuiszorg

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:08

Meid ik kan me echt goed voorstellen dat jij het vaak niet meer durft enzo
Maar daar kan je niks aan doen meid
Het is tenslotte niet natuurlijk dat je jezelf opzettenlijk pijn doet om het maar een beetje stom te zeggen... Denk dat je dan toch even naar de dokter moet en vragen om een andere oplossing ... Maar meid verwijt jezelf in elk geval niks

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:10

Je moet er echt doorheen, hoe moeilijk ook. Ik heb het zelf gedaan in mijn bovenbeen en pakte gewoon ene stuk huid goed vast. Je voelt het echt amper als je het goed en snel doet.

Je moet je gedachte ook even anders krijgen. Denk er aan dat als een mug of wesp prikt het hetzelfde is of erger zelfs.

Of een andere gedachte; Er zijn kleine kinderen die het zonder problemen doen, dus kom op, je kan het!

Wees ook blij dat je hier woont en deze medicatie kan krijgen. Trombose is echt niet fijn, dus voor ene goed doel even doorzetten!!

Sterkte!!