allergisch en panisch voor wespen, hoe verbannen uit tuin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

allergisch en panisch voor wespen, hoe verbannen uit tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 12:06

is er iets waar ze een hekel aan hebben? een geluid of een geur?

Ik word nu al weer helemaal gek van de wespen en tot overmaat van ramp is er op stal een wespennest :\

Ik word dood ziek als ik geprikt word en ik ben echt panisch voor die dingen.

Ik ben altijd de pineut want ze moeten altijd mij hebben.

Is er een manier ze te verbannen? Ik heb een kale tuin, geen bloemen en planten om ze al niet te lokken.
Houd ramen en deuren dicht zodat ze niet naar binnen komen.

In de tuin zitten is er voor mij niet bij :n rustig mn paard poetsen ook niet meer :n

Pradaatje

Re: allergisch en panisch voor wespen, hoe verbannen uit tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:16

Ik ben er ook panisch voor! Ik werk in de horeca, en als ik zon beest zie raak ik ook echt de weg kwijt!

Ik heb geen idee waar ze een hekel aan hebben, hou het even in de gaten!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:34

Heb je het nu over bijen of over wespen? Want dat is niet hetzelfde: het gedrag is heel verschillend en het gif heeft een heel andere samenstelling.
Als het, zoals je zegt, om wespen gaat, helpt het niet veel om geen bloemen in je tuin te zetten, want daar geven wespen niet om. Het zijn de bijen die honing maken en daarvoor nectar van de bloemen nodig hebben.
Verder zeg je dat ze er alweer zijn. Ook dat duidt op bijen, want wespen zie je meestal pas vanaf de late zomer. dan komen ze op al het lekkers af; zoet, vlees,...

Als je dus net als ik allergisch aan bijen bent is het inderdaad een goede oplossing om je tuin bloemenvrij te houden; dan ga je er waarschijnlijk ook weinig zien. Voorts altijd schoeisel dragen zodat je niet per ongeluk met een blote voet op een bloempje trapt. Bijen zijn niet agressief; als je hen met rust laat doen ze jou normaal gezien ook niks.

Ben je daarentegen allergisch aan wespen, dan heb je echt pech. Wespen zijn agressieve en opdringerige diertjes. Doe horren voor deuren en vensters en eet en drink altijd binnen. Sla er niet naar, want dan worden ze nog lastiger. Ten slotte zijn er wespenvallen. Die vul je met iets zoets (sap, confituur,...) of met vlees (ham, kattenvoer,...). Die vallen werken erg goed!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 12:39

Ik ben bang dan voor allebij want het maakt niet uit wat me steekt ziek word ik zoiezo. Ik zou ze ook niet kunnen onderscheiden alles wat vliegt ga ik voor rennen :Y)

Dat ze niks doen als je niks doet heb ik al 100 keer gehoort maar dat werkt echt niet bij mij. Ik zet het dus op een lopen dat is voor mij het veiligst :7

Als ik op een vol terras zit, zie ik ze bij andere op de arm of zelfs in het gezicht zitten, mensen laten ze rustig zitten en ze vliegen weer weg. Als ik dat doe prikken ze me gelijk. Ik ren dus gewoon gillend het terras af :Y)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:41

__Nathalie__ schreef:
Ik ben bang dan voor allebij want het maakt niet uit wat me steekt ziek word ik zoiezo. Ik zou ze ook niet kunnen onderscheiden alles wat vliegt ga ik voor rennen :Y)

Dan denk ik dat je het inderdaad over wespen hebt. Niet echt handig als je het niet weet, lijkt me. Misschien toch eens de verschillen leren kennen, dat spaart je een hele hoop geren. :+

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:45

Hier ook zo´n wespenfan (not!)

Afgezien van de wespenval (limonade in verbouwde fles) gebruik ik in de zomer als ik weet dat ik veel buiten ben geen parfum/deo met lekker geurtje. Dat scheelt al weer wat.

Daarnaast schijnen een hekel aan kruidnagel te hebben..

Van wiki: Wespen kunnen ook grotendeels op afstand gehouden worden door kruidnagel te gebruiken. Ze hebben een hekel aan de geur van deze specerij. Het beste kunt u buiten kruidnagelolie in een waxinehoudertje verhitten, een aantal kruidnagels in een potje met water neerzetten of wierook met kruidnagelgeur branden.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:47

Brrr dood eng die beesten, moet er ook helemaal niets van hebben, en ga ook aan de ren hoor :+

Het nest moet weg gehaald worden, dat scheelt al een hoop ellende. Verder in je tuin (ver van jou af) van die vallen zetten die werken idd erg goed.

Wat je zegt is heel herkenbaar , mijn vriend is ook allergisch en die wordt ook altijd gestoken. Lijkt wel of ze het weten :(:)

Goede tip van de kruidnagel

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 12:49

kansloos, zo lang blijf ik er niet naar kijken. :+ Bij alles wat er op lijkt ben ik weg. Ik kan er ook helemaal histerisch van worden tot hyperventileren aan toe.

held op sokken :+

Dat kruidnagel ga ik proberen!

Met zo'n wespen val ben ik altijd bang dat er dan juist meer komen :Y)

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:57

Rotbeesten... Ik heb er gisteren alweer 4 gekilled ~~}>
Tip, zet zo'n wespenval ver van je vandaan, uiterste hoek van de tuin. Anders heb je ze alsnog om je heen.
Kruidnagel is inderdaad een goede tip, ga ik ook zeker proberen :j

En om wespen goed te killen is een elektronische vliegenmepper ideaal!
Wel moet je zeker van zijn dat je ze daadwerkelijk gekilled hebt, en niet even verlamd.
Klinkt echt luguber, maar dat verdienen ze ook.... rotbeesten...

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:08

Jaaa nog een die panisch is! Nou, ik ook hoor, ik ren keihard weg als ik er 1 zie! Ik vind alleen zo'n fles met limonade wel heel bruut, want ze verzuipen dan gewoon en proberen het zo lang mogelijk vol te houden, het vliegen. Om vervolgens nog de pijp uit te gaan. Vind dat echt heel sneu om te zien, al die lijken die op mekaar drijven, met nog een paar levende erop :n

Sla ze dan meteen dood, dat is minder bruut.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 14:12

Ik sla niks dood, ik kom er niet bij in de buurt.

Ik heb al 3 keer op mn werk buiten voor de deur gezeten omdat er een wesp binnen zat, ik wacht dan geduldig op het trappetje tot er een klant komt die m dood wil slaan want ik ga niet eerder naar binnen als dat ie weg is.

En als mn buren overdag nog open zijn ren ik daar naar binnen en dan weten ze al hoe laat het is :Y)

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:12

Ik hou ook echt niet van wespen! Heb helaas geen tips om ze te verbannen op een verbouwde fles na met mierzoet spul :=

Mijn opa is vorig jaar overleden door een wespensteek waars. in combinatie met warm weer en naar boven gelopen etc. en nu ben ik dus nog meer bang voor wespen :=

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:14

ik heb een keer de tip gekregen kruidnagels te strooien of in potjes neer te zetten. ze schijnen het vies te vinden.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 14:17

ik ga dat echt proberen! ik hoop zo dat dat de oplossing is!

Stinkt dat erg? anders smeer ik mezelf er mee in als ik me paard ga doen :Y)

Brookers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:17

Wij gebruiken op het terras (werk in de horeca) vaak borrelglaasjes met een beetje water en goed veel kruidnagel. Het werkt wel, het ziet er alleen niet zo fris uit..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 14:24

om de hoeveel tijd moet je dat verversen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:44

Er zijn wel degelijk al wespen nu. Ik had er gisteren eentje op mijn slaapkamer die naar binnen gekomen was. Ook bij een vriend van mij was er een wesp aanwezig. Hele grote wespen die overwinterd hebben. Beloofd nog wat deze zomer, brrr

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:47

Als je echt een "nest" hebt zou ik toch aanraden om de ongediertebestrijding eens langs te laten komen.

Op ponykamp hadden we vorig jaar "grondwespen"(veel := ), die zijn heel snel weggehaald (zodra ze erachter waren)

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:10

Ze zijn vorig jaar met iets nieuws gekomen, [tuincentra!] Een nepwespennest wat je ophangt. De wespen die je nu ziet zijn waarschijnlijk koninginnen die op zoek zijn naar een plek om een nest te gaan bouwen! Als ze dat nepnest dan zien gaan ze ergens anders heen! Schijnt echt te werken maar dat moet je wel rond deze tijd doen om te voorkomen dat ze in jouw tuin gaan nestelen! Ik had vorig jaar een groot grondnest met heeeel veel wespen! Vreselijk! Heb een kleine milieuramp veroorzaakt om ze weg te krijgen en is uiteindelijk gelukt, heb ook geen last van onkruid meer :D

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:25

De tip over water met kruidnagel wilde ik ook geven. Wat naar mijn idee het beste werkt, is om warm water te gebruiken. Het ruikt niet heel aangenaam, maar vies is anders.

Of wespenvallen, dan knip je de bovenste helft van een fles af en doe je die op zn kop in de onderkant. In de onderkant doe je dan ranja oid, als ze in de fles zitten kunnen ze er niet meer uit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:29

Fijn om de tip van kruidnagel te lezen. Er zat er zondag ook al een op het terras dus ik flipte ook nog net niet door (tegen augustus ben ik hartstikke paranoie voor alles wat vliegt :+ )
Wespenvallen heb ik al geprobeerd maar helaas heb ik er ook al omhoog zien kruipen/vliegen en had ik die mormels alleen gevoerd :(

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:36

Met wespenvallen met zoetigheid trek je juist wespen aan!!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:37

Die vallen moet je ook niet op de tafel zetten, maar juist buiten de tuin, dan gaan ze daarheen. De kruidnagels met water moeten juist wel op de tafel.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:38

Wij deden ook altijd kruidnagel met water.. Hielp echt best goed :)

Echt vervelend, ik ben ook allergisch.. Succes ermee!

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:41

de kruidnagel moet je inderdaad in heet water leggen, dan is de geur het sterkst