bar slecht slapen maar melatonine helpt niet wat nu ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tootje71

bar slecht slapen maar melatonine helpt niet wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 10:09

Iemand tips om in slaap te blijven ?? ik kampt nu al weken met een flink slaap tekort.. :?

Ik slaap vrijwel direct in maar rond twee uur in de nacht gaan mijn ogen weer open en blijf ik wakker liggen tot een uur of vijf.. en ik word dit zo zat !

Ik slik nu melatonine maar dat helpt helemaal niets ik ben overdag nu echt heel moe en s'nacht lig ik wakker ..

Ik word dit zooooooooo zat iemand tips ??

chocobroodje

Re: bar slecht slapen maar melatonine helpt niet wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:11

Veel last van stres? Waarom lig je wakker? Soms helpt het om even uit bed te gaan en een kop warme melk te drinken.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:13

Dat heb ik ook gehad. Ritme werd mij aangeboden.
Zelfde tijd op bed en desnoods de wekker zetten smorgens.
Ik kon maar 2 uur slapen en lag dan weer wakker de hele nacht.
Nu ga ik om elf uur op bed ( voorheen was het 2 a 3 uur snachts) en ik word pas weer om 7 uur wakker.
Ik slaap gelukkig weer door. En dat ik al heel wat. Ik ging er snachts ook wel uit maar dat is niet aan te raden. Blijf liggen en maak je hoofd leeg. Als je ergens mee zit kun je het opschrijven als je wakker word.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:13

Neem je de melatonine twee uur voor 't slapen of wanneer je in bed stapt? Twee uur vóór het slapen helpt bij inslapen, op het moment dat je in bed stapt en ze dan inneemt helpt het bij doorslapen.
Verder; warme melk met anijs (en verder niet teveel drinken voor het slapengaan)? Geen tv of pc het laatste uur voor je naar bed gaat. Is je slaapkamer comportabel genoeg om te slapen? Goed matras, niet te warm, voldoende donker en stil? Ben je zelf rustig genoeg?

Ik kan me voorstellen dat het zwaar irrittant is als je er overdag zo moe van bent.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:14

En later gaan slapen?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:14

Ik heb helaas geen tip voor je, want ik zit met hetzelfde probleem.
Ik heb wel slaapmedicatie, maar dat wil ik niet te vaak gebruiken. Wil er niet afhankelijk van worden en mijn ervaring is dat je er aan went. Als ik het langer achter elkaar gebruik lijkt het minder effect te hebben. Vandaar dat ik even mee lees in de hoop op de gouden tip.

Ik heb ook valdispert enz. geprobeerd, zonder effect.

Kop warme melk kan werken, het is alleen niet verstandig om dat als structurele oplossing te gaan gebruiken, omdat je jezelf dat dan aanwent en op een gegeven moment niet meer zonder warme melk in slaap komt.

Slaapritme en de dingen die Irma_Maandag noemt zijn inderdaad heel belangrijk.
Op dezelfde tijd naar bed gaan enz. Heb er laatst een programma over gezien.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 10:17

Ik ben wel erg druk op het moment , ik ben gastouder en moet nu (verplicht) leren voor een diploma ..

Deze cursus valt mij erg tegen en word op woensdagavond gegeven waardoor ik pas om half elf thuis ben en de hele nacht de stof aan het herhalen ben ik mijn hoofd...

Gelukkig over twee weken examen en hopelijk ben ik er dan van af.

Ook heb ik in december een operatie gehad en daarna is de ellende begonnen eigenlijk..

Maar ja ik wil gewoon eens een nacht lekker doorslapen !

Overigens gaan wij altijd rond half elf slapen en de wekker gaat altijd om zeven uur dus ritme zit we wel in

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 10:19

ik ben ook niet tevreden over mijn matras mijn man heeft nergens last van maar ik lig niet lekker....

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:21

L-tryptofaan (is een eiwit dat je serotoninegehalte positief beinvloed) werkt ook heet goed.
Kan je kopen bij reformwinkels enzo.

Aanrader :)

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:21

wat ook helpt is dat je je licht eerst dimt voordat je naar bed gaat, ik heb het laatst gehoord ben het ook zelf gaan proberen maar het helpt wel. want als het nog erg licht is als je naar bed gaat met fel licht dus dan maakt je lichaam zelf nog geen melatonine aan en als je je licht dimt dan maakt je lichaam het alvast aan...

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:22

ik ha er ook heel veel last van.
melatonine werkte ook niet bij mij.
ik heb nu themazepam, die werkt wel beter. gewoon even aan je arts vragen of je een ander medicijn mag.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:23

Overweeg een ander matras (evt. twee, waardoor hij en jij ieder een eigen matras hebben) en leer om je gedachten niet 's nachts te blijven herhalen.

Voor mij -maar ik ben een goede slaper, dus heb misschien makkelijk praten- helpt het om gedachten die me bezighouden in een paar steekwoorden op een briefje te noteren. Dan staat het dáár, en hoeft niet niet meer in mijn hoofd :+ .
Dan kan ik het loslaten en gaan slapen.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 10:23

Ik zit er inderdaad aan te denken om de huisarts te bellen maar ik wil eigenlijk niet aan de slaappillen ( schijnt verslavend te zijn?) dus kijk ik eerst eens verder of er iets anders is..

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 10:24

Irma_Maandag schreef:
Overweeg een ander matras (evt. twee, waardoor hij en jij ieder een eigen matras hebben) en leer om je gedachten niet 's nachts te blijven herhalen.

Voor mij -maar ik ben een goede slaper, dus heb misschien makkelijk praten- helpt het om gedachten die me bezighouden in een paar steekwoorden op een briefje te noteren. Dan staat het dáár, en hoeft niet niet meer in mijn hoofd :+ .
Dan kan ik het loslaten en gaan slapen.

Matras staat inderdaad hoog op het verlanglijstje... van me af schrijven is ook een idee..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:26

temazepam is wel een inslaper, dus grote kans dat je dan nog om een uur of 2 wakker wordt, Was bij mij wel het geval.

Een matras kan trouwens wel veel invloed hebben op je slapen.

Wat je schrijft over de stof die de hele nacht door je hoofd blijft spoken na de cursus is zo herkenbaar. Ik heb dat ook wel eens dat ik heel druk in mijn hoofd ben en slapen wordt 'm dan niet :n

Slaapmedicatie kan inderdaad verslavend zijn. Daarom gebruik ik het niet elke nacht. Het kan wel fijn zijn om het in huis te hebben om af en toe even te kunnen bijtanken. Dan hoef je het niet iedere nacht te gebruiken en raak je er ook niet aan gewend of verslaafd.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 10:30

net toch maar even de huisarts gebeld en die belt terug rond 1 uur , ik wi toch even overleggen want zo duf rond lopen de hele dag met de oppaskids erbij is niet zo fijn

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:31

Goed van je.
Zoals ik al zei hoef je ze niet elke nacht te gebruiken he ;)

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 10:33

Pollewoppy schreef:
Goed van je.
Zoals ik al zei hoef je ze niet elke nacht te gebruiken he ;)

Nee is ook niet de bedoeling.. maar gewoon weer 1 nacht door slapen .. heerlijk !

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:36

Voor dat je naar bed gaat moet je eigenlijk helemaal tot rust komen. Dat malen in je hoofd is echt funest voor een goede nachtrust. Ook 's nachts er NIET uit gaan (wat soms aangeraden wordt), dan beloon jezelf eigenlijk dat je er snachts uit gaat.

Ervaring met een vriendin van mij is dat ze goed is gaan slapen op Nitrazepam (ik weet niet of je het zo schrijft) en dit heeft ze twee weken gedaan, daarna zonder en toen was het goed. Maar het hangt enorm af van hoe je gaat slapen; geen tv kijken, niet teveel eten en drinken, relaxen voordat je gaat slapen, goed ritme houden etc.

Als je een slaapmedicijn zo nu en dan gebruik, heb je alleen effect voor een nacht, doe je het twee weken (nee dan raak je er nog niet aan verslaafd) dan werkt het door in de weken erna.

Maar zorg eerst dat je tot rust komt, er zit iets achterliggends bij wat beter opgelost kan worden imo.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:37

Daar gebruik ik het inderdaad ook voor, om af en toe even bij te tanken. Dat is echt wel fijn...

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:38

Ik gebruik van de Etos, nachtrust. Moet je 2 capsules van innemen met lauw warme melk en die helpen bij mij vrij goed moet ik zeggen. Metaline ook helemaal niet.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:38

LuvdaTossa: Over het malen heb je wel gelijk. Probleem is dat ik nog zo rustig kan zijn voordat ik naar bed ga, als ik dan een tijdje wakker lig en niet in slaap kom, begint het malen vanzelf weer. Waardoor ik dan helemaal niet meer in slaap kom.

Het malen is dan niet eens over echt probleem dingen. Kunnen de stomste dingen zijn die bijvoorbeeld die dag gebeurd zijn die dan door mijn hoofd gaan spoken.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:41

En je gebruikt zo nu en dan slaapmedicatie? En je wordt tussendoor niet meer wakker?

Dan zou ik het eens een week of twee achter elkaar aan doen, dan proberen om in dat ritme te blijven. Ik ken een aantal die er echt baat bij hebben gehad.

simone_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:50

Ik ken het probleem maar al te goed! Ook bij mij hielp de melatonine totaal niet.
Ik heb laatst twee weken om de dag een lichte slaappil geslikt, waardoor je lichaam
weer in een ritme komt, en nu slaap ik al veel beter!
Voor het malen kan ik je valdispert rust aanraden. Als je vaak wakker ligt ga je je zo
concentreren op het feit dat je niet in slaap kan vallen, waardoor het helemaal niet
meer lukt, en dit helpt mij erg met ontspannen.
En, ondanks wat ik net las in het topic, je bed uitgaan als je niet kunt slapen. Als je
wakker ligt in je bed associeert je lichaam je bed met wakker zijn zeg maar, dus
gewoon je bed uitgaan en even ergens anders tv kijken of lezen ofzo.
En als laatste: Geen digitale klok naast je bed zetten! Ik heb alleen analoge klokken die
je 's nachts niet kunt zien zodat je niet blijft staren naar de klok!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:52

LuvdaTossa schreef:
En je gebruikt zo nu en dan slaapmedicatie? En je wordt tussendoor niet meer wakker?

Dan zou ik het eens een week of twee achter elkaar aan doen, dan proberen om in dat ritme te blijven. Ik ken een aantal die er echt baat bij hebben gehad.

Ik heb het in het begin een tijd achter elkaar gebruikt, dus dat heb ik al geprobeerd. Ik heb daar geen baat bij gehad.
Maar bedankt voor het meedenken.