gaatjes... joepie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KylaLover

gaatjes... joepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 16:01

Ben tot de ontdekking gekomen dat ik in een kies een flink gat heb. Lijkt op het blote oog vrij klein, maar na het maken van een foto net bij de tandarts is die toch vrij groot. Nu mag k volgende week gezellig terug om er wat aan te laten doen... Joepie, zit k echt op te wachten zo'n verdovingsnaald in mn mond... Ben panisch voor naalden in mn mond...

Wat precies gaan ze doen, weet iemand dat?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:03

Als het alleen om een gaatje gaat zou ik het niet eens laten verdoven, zou niet weten waarom.

Captain

Re: gaatjes... joepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:05

Ik heb vaak gaatjes laten vullen zonder verdoving.. Helse pijn! :=
Neem nu altijd een verdoving.. (niet dat ik altijd gaatjes heb maar heb het nu 2x gehad ofzo) ik was ook altijd heel bang voor prikken in mijn tandvlees maar ik heb de prikken nog nooit gevoeld. Valt allemaal reuze mee!

Succes iig! :(:)

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 16:05

hij had t er over dat t verdoofd moet en dat t een afspraak van een uur is.. meer weet k ook niet...

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:05

marleen_usar, niet laten verdoven? := Het mag dan MAAR een gaatje zijn misschien, maar IK zou het wel laten verdoven. Met verdoving had ik zelfs pijn, alsof er lekker in mijn zenuw werd geboord.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:13

Ik ben ook altijd zonder verdoving behandeld, alleen een enkele keer een verdoving gehad omdat ik ook een flink gaatje in een kies had zitten, ik geloof dat ik de verdovingsprik erger vond dan alle andere afspraken zonder verdoving bij elkaar.
Al moet ik toegeven dat ik wel blij was met de verdoving toen mijn verstandskiezen werden getrokken...
Heel veel sterkte in ieder geval! Wat helpt (en ja het werkt echt!) is met je tenen wiebelen en je daar 100% op te focussen op het moment van de prik.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:17

Ik (13 jaar) heb nu ook al 2 keer gaatjes gehad :o
Beide keren zonder verdoving. De tandarts vroeg er ook niet om, ik wist niet eens dat dat kon. Alleen ik laat nooit merken als het zeer doet, dus de tandarts dacht ook dat ik het helemaal niet erg vond. De tweede keer ging mijn moeder mee, die vertelde de tandarts dat ik er toch erg tegenop zag. De tandarts deed toen veel voorzichtiger! Dus gewoon zeggen dat je het eng vind ;)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:19

Ook al ben ik tandartsassistente, mijn hobby is het zitten in de stoel ook niet. Maar die naaldjes van tegenwoordig voel je bijna niet meer. Van de week was ik nog de klos, en ik voelde meer van het feit dat ze in mijn wang kneep dan van de prik zelf.
Alleen aan de binnenkant van je verhemelte is het wat vervelender.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:22

Ik neem nooit een verdoving. Zonder voel ik er zelfs niks van, heb vast een hoge pijngrens :+ Heb een keer een verdoving gehad omdat er een kies getrokken moest worden, voelde ik ook niks van.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 16:23

gelukkig niet in mn verhemelte nodig, t is onder (recht onder)

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:24

Het nadeel van een verdoving onder is dat je halve kaak verdooft wordt. Een verdoving boven is veel lokaler.
Bij het boren voor een gaatje wordt er meestal niet eens het gehemelte verdooft (in de praktijk waar ik werk in ieder geval), dat gebeurd alleen bij extracties.

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:26

ook ik ben assistente en zit idd net zoals crazycactus ook ernaast :D

Ook ik ben wel eens het bokje en doe het dan ook altijd met verdoving. Tegenwoordig voel je er weinig tot niks van. Alleen het gehemelte en bij je voortanden voel je het wel, maar goed, die heb jij niet nodig ;)
Voor je het weet is het alweer klaar :)

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:27

maar je kunt in de onderkaak ook gewoon het element verdoven. Tenminste dat doet mijn baas :)
Laatst bijgewerkt door Ukje112 op 14-04-10 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:27

Je kan ook onder wel lokaal verdoven met een peripress of citoject. Bij sommige mensen werkt dat veel beter.

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:28

ik heb 2x gaatjes laten vullen zonder verdoving.
Ben bang dat er in 1 kies die al een keer gevuld is weer een gaatje zit..
Wat gaan ze dan doen?? Toch niet die oude vulling eruit halen?? :\

Ukje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:28

idd, met de citoject, maar waar ik werk, die man gebruikt de citoject niet. Die doet het gewoon met de normale anesthesiespuit

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:30

@garmana, dat ligt er aan waar het gaatje zit. Als het tegen je oude vulling aanzit zal de tandarts er misschien wel voor kiezen om er een hele nieuwe vulling in te leggen. Zit het aan de andere kant dan hoeft dat niet. Mits de cariës natuurlijk niet die kant op gaat.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:31

@ukje, kan ook, dat doet mijn baas ook wel eens. Als de gewone verdoving niet genoeg is. Met de citoject gaat het alleen met iets meer druk.

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:32

getver ik denk dat die er wel uit moet.. doet dat niet vreselijk pijn zonder verdoving??

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:33

Ik denk dat ik wel wat kan vertellen :D
Ben nu bij de angsttandarts, en het gaat zoveel lekkerder. Mijne is nog niet behandeld, maar ik heb al wel de naald tegen mijn tandvlees aangevoeld. En ik dacht eerst dat je dat al zou voelen en dat het superscherp zal zijn, maar dat viel alles mee! Ik voelde helemaal niets. Misschien kun je met je tandarts afspreken , te stoppen als jij het niet meer aankan en dan goed de tijd er voor nemen? Dus eerst naald erin en niet spuiten, zodat je het gevoel krijgt. :D

_Sas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:34

Ik ben dus ook tandartsassistente maar heb zelf nog nooit gaatjes gehad dus kan je niet zeggen of dat wel of geen pijn doet..
In de praktijk merk je ook gewoon dat de ene patient een veel hogere pijngrens heeft dan een ander, de 1 kan prima een gaatje boren zonder verdoving, de ander moet bij het kleinste gaatje al verdooft worden omdat het niet uit te houden is.

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:35

Nou ik zou dat niet kunnen als die er toch al in zit dan maar meteen door. Hoef ik er niet nog een keer tegenop te kijken :\ !!
Mijn tandarts stopt als ik een sijntje geef dat zegt ie elke keer weer. ;)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:14

Zo een hele verzameling assistentes hier. Haha. Zal maar niet zeggen wat mijn beroep is.
Verdoving in de onderkaak is de meest 'prettige' verdoving die je kunt krijgen. De meeste mensen voelen er nauwelijks iets van.
Als de tandarts je adviseert een verdoving te nemen zou ik dat zeker doen. Hij heeft op de foto gezien hoe groot het gat is en (daar gaat het om) hoe dicht het bij de zenuw zit.

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:32

Nou, ik heb dan geen gaatjes gehad, maar toen mijn verstandskiezen getrokken moest worden kreeg ik ook verdoving. En dat deed pijn :\ niet normaal... ik heb iets van 6 spuiten gehad (was boven en onder aan een kant) en hij heeft iets van 12 keer geprikt ofzo :\ wel op een plek, dus de naald eerst een klein stukje erin, spuiten, en dan doorduwen. Dat was echt niet normaal zo veel pijn :\

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:35

stella92 schreef:
Nou, ik heb dan geen gaatjes gehad, maar toen mijn verstandskiezen getrokken moest worden kreeg ik ook verdoving. En dat deed pijn :\ niet normaal... ik heb iets van 6 spuiten gehad (was boven en onder aan een kant) en hij heeft iets van 12 keer geprikt ofzo :\ wel op een plek, dus de naald eerst een klein stukje erin, spuiten, en dan doorduwen. Dat was echt niet normaal zo veel pijn :\

Lekkere info voor iemand die het toch al niet op verdovingen heeft... Het trekken van verstandskiezen (en dan nog wel boven en onder tegelijk) is gelukkig niet te vergelijken met het vullen van een kies.