ligt het aan mij of roken er steeds meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

ligt het aan mij of roken er steeds meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:14

hallo :)

aller eerst voor de mensen die roken, vat het niet verkeerd op ;)

Wat ik me dus afvroeg is , lijkt het nou zo of roken tegenwoordig steeds meer mensen?
ik betrap mijn vriendinnen steeds vaker dat ze 'roken' en zo kom ik er echter achter dat
bijvoorbeeld mijn vroegere basischool klas (die hoog en laag beweerde dat ze nooit zouden roken)
nu best behoorlijk verslaafd zijn?
Ik snap het eigenlijk niet, maar goed wie ben ik ?

wat ik nu eigenlijk probeer te zeggen, valt het jullie ook op dat tegenwoordig iedereen steeds eerder
aan die 'troep' begint en waarom nou eigenlijk?
Ze willen mij er ook aan helpen, maar daar heb ik dus echt geen behoefte aan... bovendien kan ik er
echt niet over :=

al goed, vertel jou mening over het onderwerp: roken vandaag de dag (en dan vooral van de jongeren,mijn leeftijd dus :+ )
groetjes lotte :D
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 09-04-10 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

SandravdB

Re: ligt het aan mij of roken er steeds meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:17

Ik heb juist het idee dat er meer mensen stoppen, wil zelf ook stoppen, doordat er nergens meer gerookt mag worden voel ik me af en toe een soort crimineel als ik rook, ja weet niet hoe ik het anders uit moet drukken. Ook in mijn klas op school die allemaal jonger zijn dan ik valt het wel mee met de rokers.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:18

Hmm ik weet eigenlijk niet zo goed... Aan de ene kant lijkt het inderdaad alsof steeds meer mensen roken, maar aan de andere kant lijkt het ook wel alsof veel mensen stoppen. :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:20

Ik mijn omgeving stoppen er juist steeds meer mensen maar dat is dan allemaal 20+.
Mijn vriend en ik zijn allebei gestopt en veel vrienden en familieleden ook.

Als ik kijk naar mijn neefjes en nichtjes heb ik niet echt het idee dat ze denken dat roken stoer is ofzo.

Chocopasta

Ik heb juist het idee dat het minder wordt eigenlijk.
Zelf nooit echt mee te maken gehad, vriendinnen van me roken ook bijna allemaal niet.
Een enkeling, en ze weten dat ik het heeeel stom vind dus dan doen ze het niet waar ik bij ben :D

Change_

Dat is nu even je leeftijd. Juist word er minder gerookt dan vroeger. Omdat ze toen ook niet wisten dat het zo schadelijk was.

Omdat nu jou vriendinnen (ook die van mij) rond de leeftijd zitten van alles proberen zie je dat gewoon erg veel. En lijkt het alsof het heel veel is. Maar eigelijk is het in vergelijking met jaren terug een heeel stuk minder :j

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:21

Ik ben het met je eens. Niet verkeerd opvatten 'rokers'. Ik vind het prima dat mensen roken, dat moeten ze zelf bepalen, alleen kan ik er minder goed met mijn verstand bij dat de mensen steeds eerder gaan roken, en dat ze ook steeds jonger worden als ze beginnen. Ook snap ik het niet helemaal dat mensen het eerst hoog en laag beweerden, nu bijna verslaafd zijn. Ik zie veel mensen in mijn klas van nu en de mensen uit mijn basisschool periode roken, die eerst beweerden dat ze er niks mee te maken wilden hebben. Maar alsnog ik vind het ieder zijn eigen keus. Het valt mij alleen op.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:21

Nee hoor steeds minder jongeren beginnen met roken. :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:22

Is de leeftijd :j
Heb het zelf al meerdere keren meegemaakt(eerst op het vmbo, daarna heb ik havo gedaan, dus kwam ik weer in dezelfde "leeftijdscategorie" qua klasgenoten)
Vind het belachelijk, ben er zelf compleet imuun voor(nog nooit een sigaret aangeraakt)
Maar blijkbaar is het "normaal"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:22

volgens mij roken er steeds minder mensen hoor...
ik voel me steeds meer het buitenbeentje ermee :+

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:23

Ja, al mijn 'vriendinnen' (zijn het inmiddels niet meer ;) ) roken ook, terwijl ze er heeeel erg tegen waren.. Achja, ze hoeven mij niks aan te smeren want ik weet heel goed dat ik daarmee mezelf op deze leeftijd verpest ;)

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:23

ik heb juist het idee dat er veel minder mensen om mij heen roken...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:24

xxMACYYY schreef:
Ja, al mijn 'vriendinnen' (zijn het inmiddels niet meer ;) ) roken ook, terwijl ze er heeeel erg tegen waren.. Achja, ze hoeven mij niks aan te smeren want ik weet heel goed dat ik daarmee mezelf op deze leeftijd verpest ;)

Elke leeftijd hoor. :D

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:25

Volgens mij worden het er juist steeds minder. Ik denk dat het vooral aan je leeftijd ligt dat je ziet dat er in jouw omgeving mensen beginnen met roken.

Eleandra

Dat ligt helemaal aan het niveau van de mensen, niet lúllig bedoeld verder. Bijvoorbeeld in de vmbo klassen is het veel meer in om te roken dan bij vwo'ers (en dat is niet omdat vwo'ers braaf zijn). Als je een vwo klas vraagt heb je vaak geen of misschien 1 a 2 rokers, bij vmbo krijg je wel andere getallen. Maar ook over de hele schaal genomen neemt het aantal rokende jongeren af.

Toekie

Ik heb ook juist het omgekeerde. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:26

Mij valt het ook op dat steeds meer mensen en ook steeds jongere mensen beginnen met roken, soms al 14 jarige die staan te paffen alsof ze het al 40 jaar doen. :?

Maar goed, zal een beetje aan je referentiekader liggen ook (wat je opvalt dus)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:27

Eleandra schreef:
Dat ligt helemaal aan het niveau van de mensen, niet lúllig bedoeld verder. Bijvoorbeeld in de vmbo klassen is het veel meer in om te roken dan bij vwo'ers (en dat is niet omdat vwo'ers braaf zijn). Als je een vwo klas vraagt heb je vaak geen of misschien 1 a 2 rokers, bij vmbo krijg je wel andere getallen. Maar ook over de hele schaal genomen neemt het aantal rokende jongeren af.

ik zit idd in een vmbo klas, maar de meesten (iedereen) houden het stil , willen het niet openbaar maken.
Maar pas bij het uitgaan dan moet het allemaal, of bij et naar huis fietsen vertellen hun het ofzo...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:27

Skygirl schreef:
xxMACYYY schreef:

Elke leeftijd hoor. :D

Da's waar, maar ik denk ik hou het netjes voor de mensen die legaal roken. :o

Ik ken meisjes die met hun 12e al staan te roken, en ook echt achter elkaar. Geloof me, dit is echt niet voor de stress maar gewoon voor de stoerdoenerij..

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:28

bij ons op school rookt volgens mij meer dan de helft van TL4 (15-17 jaar)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:30

Bij mij in de vriendenclub roken er juist steeds minder mensen.
Maar misschien ligt het ook aan de leeftijd.
Meestal beginnen mensen rond hun 15e, hebben dan een stopmoment rond hun 25e (zoals mijn vriendengroep).

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:32

Ik vind dat je gelijk hebt! Eerst rookte er in mijn klas 2/3 kinderen (13-14 jaar) En nu zijn dat er een stuk of 7/8 ,Ook een paar waarvan je het niet verwacht..
Ik begin er igg nooit aan. En daar hou ik me ook aan. Wie het je ook aanbiedt. Durf gewoon nee te zeggen!

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:34

Ik merk wel dat ze steeds jonger beginnen...
Laatst bood een meisje waarvan ik dacht dat ik haar goed kende mij een sigaret aan, heb haar vriendelijk bedankt.
Zie ik kinderen van 11/12 asociaal op straat lopen met een sigaret, echt ;(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:35

Ik ken eigelijk bijna niemand meer die rookt. Op t werk twee mensen van de 10+.. In de familie rookt ook niemand meer voor zover ik weet. En mn vrienden ook niet.
Ik vind het eerlijk gezegd ook echt niet meer van deze tijd, vind het er vooral bij vrouwen verschrikkelijk ordinair uitzien :o

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:35

Voor sommige mensen stoppen meer mensen en voor sommigen beginnen er meer mensen.
In mijn leeftijdscatagorie zijn er namelijk veel meer eigenwijze pupers die denken stoer te doen en beginnen met roken.
Iemand in de 25 gaat toch hard nadenken of roken nou wel zo goed voor je is en gaat stoppen. Daar komt het denk ik door. :)
(dit is trouwens mijn beeld..)